Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en halv poäng från godkänt på ett fsr på en tenta för någon vecka sen, jag kommer få göra en hemtenta istället för salstenta. Det kommer spara mig typ 6-7 timmar mot att jag skulle behöva åka till uni en lördag. Härligt! (Det är dessutom ett fsr som jag kan, jag hade bara tolkat vad läraren var ute efter fel, så jag kommer inte behöva läsa på heller). :)
 
Har aldrig velat studera så mycket någonsin :love:
 

Bifogade filer

  • 1AEF489C-7FFA-455D-9FEF-C8B3835B520E.jpeg
    1AEF489C-7FFA-455D-9FEF-C8B3835B520E.jpeg
    61,4 KB · Visningar: 22
Nån som är bra på studenträttigheter?
Läraren har helt plötsligt ändrat ett examinationstillfälle från nu i början på december till strax innan jul eftersom vissa studenter klagat på att det blir för jobbigt. (:meh:)
Får läraren göra så?
Problemet är ju att jag har sagt att jag ska jobba och inte kan vara med på den nya dagen. Dessutom är den dagen markerad som omexaminationsperiod för läsperiod 1 så hör väll inte egentligen till läsperiod 2 :cautious:
(Detta får följden att jag inte skulle kunna gå nästa kurs så denna är förkunskapskrav )
 
Nån som är bra på studenträttigheter?
Läraren har helt plötsligt ändrat ett examinationstillfälle från nu i början på december till strax innan jul eftersom vissa studenter klagat på att det blir för jobbigt. (:meh:)
Får läraren göra så?
Problemet är ju att jag har sagt att jag ska jobba och inte kan vara med på den nya dagen. Dessutom är den dagen markerad som omexaminationsperiod för läsperiod 1 så hör väll inte egentligen till läsperiod 2 :cautious:
(Detta får följden att jag inte skulle kunna gå nästa kurs så denna är förkunskapskrav )
Prata med studentkåren, de ska ha koll på sånt!
 
Nån som är bra på studenträttigheter?
Läraren har helt plötsligt ändrat ett examinationstillfälle från nu i början på december till strax innan jul eftersom vissa studenter klagat på att det blir för jobbigt. (:meh:)
Får läraren göra så?
Problemet är ju att jag har sagt att jag ska jobba och inte kan vara med på den nya dagen. Dessutom är den dagen markerad som omexaminationsperiod för läsperiod 1 så hör väll inte egentligen till läsperiod 2 :cautious:
(Detta får följden att jag inte skulle kunna gå nästa kurs så denna är förkunskapskrav )
Alla obligatoriska tillfällen ska vara (enligt mitt universitets riktlinjer) tillgängliga 2 veckor innan kursstart. Vid flytt brukar "vi" lösa det genom att alla är OK med det hela.
 
Nån som är bra på studenträttigheter?
Läraren har helt plötsligt ändrat ett examinationstillfälle från nu i början på december till strax innan jul eftersom vissa studenter klagat på att det blir för jobbigt. (:meh:)
Får läraren göra så?
Problemet är ju att jag har sagt att jag ska jobba och inte kan vara med på den nya dagen. Dessutom är den dagen markerad som omexaminationsperiod för läsperiod 1 så hör väll inte egentligen till läsperiod 2 :cautious:
(Detta får följden att jag inte skulle kunna gå nästa kurs så denna är förkunskapskrav )
Det låter helt orimligt att flytta ett examinationstillfälle på det sättet, det är en sak att flytta fram ett inlämningsdatum, det hindrar ingen från att lämna in tidigare. Men att inte kunna vara med på examinationen? Vi har visserligen fått tider flyttade men datum har legat fast. Eller rättare sagt, innan kursstart har det stått "22 nov examinationstillfälle 08:00-22:00" Sen har vi fått själva tiden närmare tillfället. Det kan visserligen ställa till det också men det är åtminstone samma dag. Jag suckade över den terminen där vi fick alla tentor på fredag eftermiddag med start 14:00. Fruktansvärt tråkig tid att skriva tenta på. ;) Men nu inga mer tentor på plats! :D
 
Har fått svar att de visst får flytta examinationstillfällen enligt följande stycke. Samt att alla inte måste tycka det är en bra idé och godkänna ändringen utan bara att alla ska informeras.

Ser det som mycket problematiskt om man inte kan vara säker på när man har examinationstillfällen. Hur ska man långsiktigt kunna planera sitt studieupplägg (och liv i övrigt) när det kan ändras med kort varsel :banghead:

Nu har jag dock varit jobbig student och krävt fram att jag ska få examineras enligt tidigare datum (vad de andra som går programmet gör bryr jag mig inte om). Att hota med att driva det vidare högre upp fungerade...

”Schema för en kurs ska finnas tillgängligt på Luleå tekniska universitets hemsida senast tio arbetsdagar före kursstart. Schemaändringar efter denna tidpunkt ska inte förekomma om förändringen inte är föranledd av rent kursadministrativa skäl eller för att skapa bättre förutsättningar för studenternas lärande. För att schema ska kunna färdigställas inom angiven tid, är det institutionernas ansvar att lämna in erforderliga schemaunderlag inom utsatt tid. Ändringar i schemat efter kursstart kan ske efter samråd med kursdeltagarna. Ändringar i schemat meddelas omgående. Vid varje schemaändring ligger informationsansvaret hos kursansvarig.”

Det låter helt orimligt att flytta ett examinationstillfälle på det sättet, det är en sak att flytta fram ett inlämningsdatum, det hindrar ingen från att lämna in tidigare. Men att inte kunna vara med på examinationen? Vi har visserligen fått tider flyttade men datum har legat fast. Eller rättare sagt, innan kursstart har det stått "22 nov examinationstillfälle 08:00-22:00" Sen har vi fått själva tiden närmare tillfället. Det kan visserligen ställa till det också men det är åtminstone samma dag. Jag suckade över den terminen där vi fick alla tentor på fredag eftermiddag med start 14:00. Fruktansvärt tråkig tid att skriva tenta på. ;) Men nu inga mer tentor på plats! :D
 
Jag håller på att ta igen en del som jag missat de senaste veckorna, och ska precis ge mig i kast med en uppgift som vi ska använda på seminarier nästa vecka, men jag har fastnat totalt vid utformningen av uppgiften.

Den beskrivs såhär:
"Provide a case study of how resilience can be preserved or even increased with respect to environmental stress (on plants, animals, humans, ecosystem structure or function) for a local case, a specific geographical area or environment that you are personally familiar with, e.g. because it is in your neighborhood or for any other reason."

Alltså. Jag förstår inte vad som menas med att vi ska "provide a case/.../". Ska vi göra en egen fallstudie över något vi själva hittar på? Eller ska vi göra en fallstudie om ett faktiskt projekt som genomförts i t ex vårt närområde?

Jag har dunkat huvudet över det här i över en timme just nu och givetvis är det i sista minuten.
Mitt självhat över plugget den senaste veckan är gigantiskt. :meh:
 
Jag är rätt trött på alla sociologer just nu så det är så skönt att få studera något helt annat samtidigt. Var så frustrerad ett tag på den nya kursen då vi skulle ha en bok som är slutsåld, men jag hittade den till slut som E-bok på en utländsk sida efter tips från andra studenter. Personligen tycker jag att det är urkasst att bygga en kurs på en slutsåld bok, som dessutom endast finns på 4 bibliotek i hela Sverige. Har försökt fjärrlåna den sedan slutet av oktober. Kursen är intressant som tur är :up:
 
Har frågat om komplettering för en dag nästa vecka sedan kursstart pga jag är borta på en examination. Har flera gånger fått svar att de inte tar närvaro (muntlig presentation av skriftlig gruppuppgift) och att det inte blir någon komplettering.

Men idag kom anslag om komplettering. 😩
 
Jag var på intervju för att skriva c-uppsats för ett företag för någon vecka sen, skulle få besked innan jul. Nu hörde personen som intervjuade mig av sig, hon ville ha in min ansökan till en tjänst dom lagt ut. Oavsett om jag är intressant så är det kul att hon ville att jag skulle söka tjänsten! Jag kommer inte vara klar med min uppsats förrän nästa höst, så det kändes lite tidigt att söka jobb redan. :)
 
Och idag besked om att det typ är obligatoriskt att se fredagens föreläsning pga tentafråga med koppling till den. Kanske spelas in men tentan är på måndag och det brukar ta några dagar innan inspelningarna läggs ut 😩
 
Jag var på intervju för att skriva c-uppsats för ett företag för någon vecka sen, skulle få besked innan jul. Nu hörde personen som intervjuade mig av sig, hon ville ha in min ansökan till en tjänst dom lagt ut. Oavsett om jag är intressant så är det kul att hon ville att jag skulle söka tjänsten! Jag kommer inte vara klar med min uppsats förrän nästa höst, så det kändes lite tidigt att söka jobb redan. :)
Kul! Jag har sökt jobb fast jag inte är klar men tyvärr inte fått nåt svar istället.
 
Köpte en bok begagnad men den har inte kommit än. Var förra helgen jag swishade. Undrar om den kommit bort eller om jag är lurad. Tur kursen är flest i mars.
 
Imorgon har jag min första salstenta! Digital! :nailbiting::nailbiting: Är så nervös inför det! :nailbiting::nailbiting: Vet att jag inte kommer klara den, känns som jag ingenting kan. :( Försöker intala mig att det är okej, man kan alltid göra om en tenta. Men skulle bli såååå lycklig om jag klarade den. :S

Vi får inte ha med oss något som prasslar, men vi får ha med saker att äta (bara det ex inte är knäckebröd). Tror ni att en påse ahlgrens bilar och en påse med nappar klassas som "prassel"? Ska jag lägga dom i en burk? är rädd att de anser burken för misstänksam? :S
 
Imorgon har jag min första salstenta! Digital! :nailbiting::nailbiting: Är så nervös inför det! :nailbiting::nailbiting: Vet att jag inte kommer klara den, känns som jag ingenting kan. :( Försöker intala mig att det är okej, man kan alltid göra om en tenta. Men skulle bli såååå lycklig om jag klarade den. :S

Vi får inte ha med oss något som prasslar, men vi får ha med saker att äta (bara det ex inte är knäckebröd). Tror ni att en påse ahlgrens bilar och en påse med nappar klassas som "prassel"? Ska jag lägga dom i en burk? är rädd att de anser burken för misstänksam? :S
Jag brukar lägga godis i en genomskinlig plastpåse, jag gillar ikeas med ziplock! :D Då låter det inget när man tar. Salastentor känns ofta läskigare än vad de är. :D
 
Jag brukar lägga godis i en genomskinlig plastpåse, jag gillar ikeas med ziplock! :D Då låter det inget när man tar. Salastentor känns ofta läskigare än vad de är. :D

Jag har inte mjölighet till det :( Men tänkte om jag visar dem min gula matlåda så de ser att inget annat finns i den, kanske de godkänner? Om jag lägger i den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 695
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 317
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 457
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp