Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grupparbete del 3. Jag har nu gjort hela min del, vi har planerat in att sitta tillsammans på måndag och skriva diskussion tillsammans. Då ska jag ändå pendla mina fem timmar. Nu börjar gruppen prata om tisdag, för dom ligger efter. Då har vi inget schemalagt, så jag skulle i så fall behöva åka bara för det. Detta på grund av att dom planerat så sjukt dåligt. Jag kan tycka att det är deras ansvar att skriva ikapp i helgen. Men det är två mot en, så jag känner mig som den som gör fel, bara för att jag ligger i fas. 🤷:meh:

Giv mig styrka. Bara tre grupparbeten kvar på denna utbildning.
 
Grupparbete del 3. Jag har nu gjort hela min del, vi har planerat in att sitta tillsammans på måndag och skriva diskussion tillsammans. Då ska jag ändå pendla mina fem timmar. Nu börjar gruppen prata om tisdag, för dom ligger efter. Då har vi inget schemalagt, så jag skulle i så fall behöva åka bara för det. Detta på grund av att dom planerat så sjukt dåligt. Jag kan tycka att det är deras ansvar att skriva ikapp i helgen. Men det är två mot en, så jag känner mig som den som gör fel, bara för att jag ligger i fas. 🤷:meh:

Giv mig styrka. Bara tre grupparbeten kvar på denna utbildning.
Går det att kontakta ansvarig på nåt vis och visa din del så de andra får göra resten själva?
 
Går det att kontakta ansvarig på nåt vis och visa din del så de andra får göra resten själva?
Vill inte, då det är mina kompisar och vi har ett till grupparbete tillsammans som börjar precis efter detta.

Jag tror att dom kommer göra sin del, men typ sista timmarna innan inlämning. Det får dom gärna göra, men dom kan inte räkna med att jag ska gå med på det bara för att dom inte följer planen 🤷 jag ska skriva en del av diskussionen så får vi ta den sista finslipningen på Skype. Jag har avreagerat mig lite, så nu är jag något mindre upprörd. :laugh:
 
Grupparbete del 3. Jag har nu gjort hela min del, vi har planerat in att sitta tillsammans på måndag och skriva diskussion tillsammans. Då ska jag ändå pendla mina fem timmar. Nu börjar gruppen prata om tisdag, för dom ligger efter. Då har vi inget schemalagt, så jag skulle i så fall behöva åka bara för det. Detta på grund av att dom planerat så sjukt dåligt. Jag kan tycka att det är deras ansvar att skriva ikapp i helgen. Men det är två mot en, så jag känner mig som den som gör fel, bara för att jag ligger i fas. 🤷:meh:

Giv mig styrka. Bara tre grupparbeten kvar på denna utbildning.
Jag hade sagt att då tar vi det via telefon/Skype eller något. Jag vägrar att åka extra! :)
 
Vi ska läsa och analysera 6 vetenskapliga artiklar under denna kurs. Jag har hittills gjort 2 st och har lyckats läsa abstract till den tredje. Vad gör man för att inte dö av uttråkning när man måste läsa urtråkiga och svåra artiklar?!


Det tar mig flera timmar att läsa dessa artiklar eftersom de är så tråkiga och jobbiga! En artikel kan ta 6 timmar, lätt. Det är ju inte riktigt rimligt. Det brukar sluta med att jag "ger upp" och köper pluggodis, inte för att det går fortare då, men då gör jag det iaf. Det rimmar dock rätt illa med att jag vill gå ner 15 kilo i vikt... Jag blir helt tokig på detta!!! :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Vi ska läsa och analysera 6 vetenskapliga artiklar under denna kurs. Jag har hittills gjort 2 st och har lyckats läsa abstract till den tredje. Vad gör man för att inte dö av uttråkning när man måste läsa urtråkiga och svåra artiklar?!


Det tar mig flera timmar att läsa dessa artiklar eftersom de är så tråkiga och jobbiga! En artikel kan ta 6 timmar, lätt. Det är ju inte riktigt rimligt. Det brukar sluta med att jag "ger upp" och köper pluggodis, inte för att det går fortare då, men då gör jag det iaf. Det rimmar dock rätt illa med att jag vill gå ner 15 kilo i vikt... Jag blir helt tokig på detta!!! :banghead::banghead::banghead::banghead:

I början så tar man det metodiskt och lugnt och accepterar att man inte fattar allt. Jag hade arbetat med alla sex artiklarna parallellt och funderat över vad det finns för överlapp. Är instruktionerna skrivna som att det är specifika frågor som ska svaras på i analysen eller får ni välja format mer självständigt? Jag hade systematiskt spaltat upp och svarat på frågor som ämnet, metod osv och sedan väntat med det djupare analyserandet.

Det blir enklare med tiden men en del artiklar kommer alltid att vara helt obegripliga :)
 
I början så tar man det metodiskt och lugnt och accepterar att man inte fattar allt. Jag hade arbetat med alla sex artiklarna parallellt och funderat över vad det finns för överlapp. Är instruktionerna skrivna som att det är specifika frågor som ska svaras på i analysen eller får ni välja format mer självständigt? Jag hade systematiskt spaltat upp och svarat på frågor som ämnet, metod osv och sedan väntat med det djupare analyserandet.

Det blir enklare med tiden men en del artiklar kommer alltid att vara helt obegripliga :)
Förståelsen är tyvärr inte problemet.

Det finns inget överlapp, det är 6 helt skilda artiklar från helt skilda områden. Olika djurarter och olika tester.

Frågorna som ska besvaras är dessa;
Vad handlar artikeln om?
Vad var det viktigaste man kom fram till?
Hur skulle man kunna använda den fakta/forskning som de beskriver?
Intressanta
iakttagande
.
Svårigheter med artikeln
Hur relaterar informationen i artikeln till hållbarhetsperspektiv?
Om du vill
: Metodikens nackdelar/fördelar. Vad kunde ha gjorts annorlunda?

Så ganska fritt är det ju. Man ska skriva en A4 om varje artikel. Inte så svårt egentligen, det är bara mitt huvud som inte orkar med. Faktorn att jag MÅSTE läsa dem spelar stor roll. Då blir det direkt superjobbigt enligt min hjärna och omöjligt att fokusera.

Samtidigt så läste jag ett helt gäng artiklar igår som handlade om huvudtrauma och framgångar med ena medicinen jag äter, utan att bli vare sig trött eller uttråkad. Visst, då läser jag mest abstract och conclusion och/eller discussion. Men ändå! Kollade lätt på 10+ sådana artiklar igår utan problem.

Det är ju intressanta artiklar egentligen, så jag blir skapligt frustrerad över att min hjärna sätter sig på tvären bara för att jag måste läsa dem.
 
Förståelsen är tyvärr inte problemet.

Det finns inget överlapp, det är 6 helt skilda artiklar från helt skilda områden. Olika djurarter och olika tester.

Frågorna som ska besvaras är dessa;


Så ganska fritt är det ju. Man ska skriva en A4 om varje artikel. Inte så svårt egentligen, det är bara mitt huvud som inte orkar med. Faktorn att jag MÅSTE läsa dem spelar stor roll. Då blir det direkt superjobbigt enligt min hjärna och omöjligt att fokusera.

Samtidigt så läste jag ett helt gäng artiklar igår som handlade om huvudtrauma och framgångar med ena medicinen jag äter, utan att bli vare sig trött eller uttråkad. Visst, då läser jag mest abstract och conclusion och/eller discussion. Men ändå! Kollade lätt på 10+ sådana artiklar igår utan problem.

Det är ju intressanta artiklar egentligen, så jag blir skapligt frustrerad över att min hjärna sätter sig på tvären bara för att jag måste läsa dem.
Jag lusläser ju sällan när jag ska göra sånt där. Jag skummar igenom sen tar jag en fråga, hoppar dit där jag snappade upp något om det, läser det och formulerar något. Så nästa fråga, går in i artikeln där den infon finns osv. Tänk högskoleprovets läsförståelsedel. När du sedan kommer till resoneringsfrågorna har hjärnan hunnit processa större delen av artikeln för att du ska få ett större sammanhang och kunna skriva kring dessa.

Möjligen helt fel sätt för andra/enligt inlärningsmetodik men jag skulle bli knäpp om jag skulle försöka förstå allt direkt vid genomläsning för att sen kunna resonera och svara på frågor.
 
Godkänd på de tidigare laborationerna :up: , så nu kan jag släppa det.
Idag var jag ute för att göra inventering, blev en mils promenad totalt. Hade hunden med som sällskap.
Imorgon blir det vila, ungen har diarré så kan inte vara hos dagmamman. Tänkte sitta ett par timmar och jobba lite ändå, fast sambon påminde att om det varit ett jobb och inte praktik så hade jag inte behövt det. Men mitt samvete behöver det :p.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200213_104214.jpg
    IMG_20200213_104214.jpg
    420,3 KB · Visningar: 12
Jag blir tokig på otydliga instruktioner! "analysera enligt matris skriv sedan en kort rapport...". Enligt läraren är det bara en rapport som ska skrivas under kursen och den kommer senare. Vad innebär då detta?! :grin:O_o
 
Blir tokig på APA när vi dessutom har begränsat antal ord att förhålla oss till. Jag ska analysera läroplaner och referens är nu längre än själva meningen som jag skriver. :cautious: Lutar just nu åt att göra ett stycke i inledningen där jag förklarar hur jag förkortar alla läroplaner för att slippa skriva ut dem hela jävla tiden. Den här parentesen liksom: (Lgy 70 II Supplement 2-årig ekonomisk linje, 2-årig social linje 2årig teknisk linje s. 143) Jag lutar just nu åt (Lgy 70 II Supp. 2årig. s. 143) För sen har jag även Lgy 70 II Supplement för fem olika tre och fyra åriga linjer att referera till. :arghh: Fotnoter och det hade varit noll problem!
 
Jag är så frustrerad över en sak nu.

Vi ska ha praktik en vecka, och vi ska hitta dessa praktikplatser själva. När det bara är en veckas praktik så kommer vi ju inte vara till någon nytta alls, man kommer bara vara ivägen.

Så hur många tror ni säger ja när man ringer?? Nej just det. Och jag har full förståelse för det!!! De har väl fullt upp ändå utan att ha en student i hasorna som är helt clueless liksom.

De flesta andra som är mkt yngre än mig kan ju "flytta hem" den veckan och därmed hitta något ganska enkelt. Men jag bor här, jag har hundarna här och jag kan inte bara flytta på mig hur som helst. Så jag får leta kring Uppsala.

Jag har letat i ett antal veckor nu, men jag hittar inget. Och jag känner att jag orkar inte leta mer heller. Jag är trött på att ringa runt, maila runt till folk som svarar "Ja du är den 20:e som ringer inom loppet av några veckor och vi tar inte emot praktikanter".

BLÄÄÄÄ!!
 
Jag är så frustrerad över en sak nu.

Vi ska ha praktik en vecka, och vi ska hitta dessa praktikplatser själva. När det bara är en veckas praktik så kommer vi ju inte vara till någon nytta alls, man kommer bara vara ivägen.

Så hur många tror ni säger ja när man ringer?? Nej just det. Och jag har full förståelse för det!!! De har väl fullt upp ändå utan att ha en student i hasorna som är helt clueless liksom.

De flesta andra som är mkt yngre än mig kan ju "flytta hem" den veckan och därmed hitta något ganska enkelt. Men jag bor här, jag har hundarna här och jag kan inte bara flytta på mig hur som helst. Så jag får leta kring Uppsala.

Jag har letat i ett antal veckor nu, men jag hittar inget. Och jag känner att jag orkar inte leta mer heller. Jag är trött på att ringa runt, maila runt till folk som svarar "Ja du är den 20:e som ringer inom loppet av några veckor och vi tar inte emot praktikanter".

BLÄÄÄÄ!!
Inom vilket område?
 
Jag förstår nog inte ens frågan?

Det ska vara en plats med produktionsdjur helt enkelt. Kor, grisar, höns, getter, får, strutsar, bison.... Och det ska finnas tillräckligt med djur för MINST 75% arbete.
Men var som helst typ? Kolla med slu om lövsta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
425
· Visningar
23 583
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 892
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
626
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp