Vi som pluggar del VII

Praktik är den roligaste och tuffaste delen av utbildningen. :) Jag jobbar visserligen på sidan av den här gången men det gör mig helt slut. När jag däremot skrev uppsats gick det fint att jobba samtidigt. :)

:laugh:
Glöm det säger jag!
Min högst personliga erfarenhet är att jag somnade utmattad kl 18 VARJE kväll under ALLA mina VFUperioder. Iaf efter dagskiften. Hade kunnat göra det under kvällstjänsten med å andra sidan... När jag låg borta på klinikplacering per annan ort hade jag inskrivet på telefonen att duscha 3 fasta dagar/v för att få det gjort, samt färdiga matlådor (samt frukost) att micra för att palla läget.

Mina handledare garvade unisont om hur en ofta råkar microsomna på toaletten som student på klinik, eller att en inte längre kan sitt eget namn under ronden... :D Framförallt praktikterminen T4 i min profession och lärosäte är okänd för just detta, att en inte är människa under ett halvår där på mitten.

Helt klart individuellt, men en ska generellt inte underskatta kulturkrocken det innebär att komma ut från akademins skyddade verkstad till handgripligheten därute i verkligheten. Eller hur uttömmande det är med de sociala interaktionerna att vara "ny på jobbet" vid ett fikbord - kanske flera olika fikabord under samma period. Detta samtidigt som du ska ta till dig en verksamhetsutövning OCH bli bedömd för att du visar dina framfötter.

Näver bäver igen säger jag!
Hade jag dessutom haft en toppluvekurs ovanpå detta hade jag intoxikerat, sprungit naken genom byn och sen huppeiälva för gott.
Känns som jag med gott samvete kan hoppa över extra kurserna, hur intressanta dom än låter :D
 
:arghh: Jag orkar inte med min examinator, nu fick jag ett mejl där hon inleder med ett helt annat namn, en elev som hen har handlett. Sen skriver hen att det är VG om jag rättar till vid några av hens kommentarer. Men inget bifogat dokument 🙄 Så vilka är kommentarerna? Jag ska dessutom ha fixat det inom tre dagar.
 
:arghh: Jag orkar inte med min examinator, nu fick jag ett mejl där hon inleder med ett helt annat namn, en elev som hen har handlett. Sen skriver hen att det är VG om jag rättar till vid några av hens kommentarer. Men inget bifogat dokument 🙄 Så vilka är kommentarerna? Jag ska dessutom ha fixat det inom tre dagar.
Herreminje så oproffsigt!! Går det att anmäla på något sätt?
 
:arghh: Jag orkar inte med min examinator, nu fick jag ett mejl där hon inleder med ett helt annat namn, en elev som hen har handlett. Sen skriver hen att det är VG om jag rättar till vid några av hens kommentarer. Men inget bifogat dokument 🙄 Så vilka är kommentarerna? Jag ska dessutom ha fixat det inom tre dagar.
Vad tråkigt och dränerande med allt extra bök du ställts inför:down:
 
Vi har jämfört handledare lite nu under första veckorna av uppsatskursen och det är verkligen som natt och dag. Vissa handledare tycker att det är en bra idé att ta semester mellan två inlämningar och har därmed inte läst igenom inlämningarna särskilt noggrant och lämnar ingen direkt feedback (utan det blir i huvudsak kamratgranskning).

Vår handledare har läst allt, lämnar mängder av åsikter, förslag och ger oss dessutom förslag på vilka artiklar vi kan använda oss av. Hen svarar under storhelg, vilket även vår examinator gör (vi vet inte vem examinatorn är ännu men handledaren kommunicerar med hen). Handledaren kan också tolka mina ibland högst oklara frågor och ge ett tydligt svar. Bara det är ju en guldstjärna!

Nu är det här kanske två extrema varianter men jag tycker nog att man kan förvänta sig att handledaren ska läsa inlämningarna och ge feedback som är mer än vad kamratgranskningen är.

Nu ska jag fortsätta med litteratursökning, noll motivation men den omarbetade versionen ska in på måndag.
 
Herreminje så oproffsigt!! Går det att anmäla på något sätt?
Misstänker att det går under mänskligt misstag men man blir trött.
Vad tråkigt och dränerande med allt extra bök du ställts inför:down:

@Snurrfian fy fan vad drygt! Jag känner verkligen med dig.
Efter ett antal mejl fram och tillbaka har jag nu fått veta att det var menat till mig, min uppsats bedöms som VG om jag gör några små ändringar vilket jag borde hinna göra i morgon och sen kan jag släppa den! Men fy sjutton vad den här uppsatsen har tagit på energin :(
 
Fick precis mail från läraren om tentan att mitt betyg blandats ihop med en annan students, jag hade 8/10 och inte 6/10, vilket ger en 4a istället för 3a. :) Jag var faktiskt lite fundersam eftersom jag först fått kommentar om att det var språkliga brister, något jag aldrig någonsin hört innan. Nu fick jag istället högsta poäng på språket! :up: Kul för mig, men jäkligt trist för den som fick sitt resultat sänkt...
 
Mwäh... dags att söka utbildning igen. Och vara redo att tacka nej i höst - igen.
Operationen som skulle utförts förra sommaren fortfarande inställd, och livet fortsätter stå som på vänt sen snart ett år tillbaka.

Just nu verkar det mer sannolikt att jag blir Master of the Universe än Master of Science.
 
Meh, WTF, IGEN så säger handledaren "det här kanske inte handledaren godkänner utifrån etiska aspekten". Men kan ni vänligen bestämma er snart, måste vi göra om allt så blir det ju lite bråttom.

Annars skriver vi bra men rörigt :rofl:
 
Meh, WTF, IGEN så säger handledaren "det här kanske inte handledaren godkänner utifrån etiska aspekten". Men kan ni vänligen bestämma er snart, måste vi göra om allt så blir det ju lite bråttom.

Annars skriver vi bra men rörigt :rofl:
Hade blivit galen på sådant :banghead: :angel:
 
Har jag sagt att jag hatar grupparbeten? Jag hatar grupparbeten. Vi sitter i företagssimulering, vi gick i konkurs igår efter två dagars fullt arbete och måste börja om idag, och vi är kort om tid. Vi är fyra som vill gå åt en säker väg, men en person vill köra all in igen, vilket är exakt varför vi konkade. Det är fredag eftermiddag, vi är på ruta 1 igen, det är sol ute, jag har kylt rosé i kylen och vill bara ge upp.
 
Har jag sagt att jag hatar grupparbeten? Jag hatar grupparbeten. Vi sitter i företagssimulering, vi gick i konkurs igår efter två dagars fullt arbete och måste börja om idag, och vi är kort om tid. Vi är fyra som vill gå åt en säker väg, men en person vill köra all in igen, vilket är exakt varför vi konkade. Det är fredag eftermiddag, vi är på ruta 1 igen, det är sol ute, jag har kylt rosé i kylen och vill bara ge upp.
Grupparbete är det solklart värsta med att gå skola/läsa på universitet. Hatar det över allt annat. Det har noll och inget med att kunna samarbete på ett jobb, det har jag noll problem med.

Jag anser att det enda positiva med grupparbeten är för läraren som har mindre jobb att bedöma och lata elever som kan komma undan att jobba själv.

Älskar att du dricker Rosé :love:
 
Har jag sagt att jag hatar grupparbeten? Jag hatar grupparbeten. Vi sitter i företagssimulering, vi gick i konkurs igår efter två dagars fullt arbete och måste börja om idag, och vi är kort om tid. Vi är fyra som vill gå åt en säker väg, men en person vill köra all in igen, vilket är exakt varför vi konkade. Det är fredag eftermiddag, vi är på ruta 1 igen, det är sol ute, jag har kylt rosé i kylen och vill bara ge upp.
Du är inte ensam. Vi var tvungna den här terminen att slå ihop våra ordinarie arbetslag med ett annat. Tänk dig 7 tjejer med helt olika inställning och olika viljor ... Oja de går ibland över gränsen för min del. Jag anser att man kan arbeta undan saker och där med slippa sitta en hel vecka till exempel men nej. Så ibland går jag upp i atomer och ibland blir jag så trött att jag påbörjar arbetet själv :angel: Som igår, jag blev så trött på att vi ännu en dag skulle sitta i zoom så jag satt igång igår och arbeta med de vi skulle idag 😂 Genom de så slapp jag sitta hela dagen och kunde logga ur zoom 10.50 istället för klockan 15 😳💩
 
Hej på er allihopa!, va ett tag sedan jag skrev något, men har kommer en update ;)

Hittills så har jag klarat alla mina tentor och VFU:n för denna terminen. Har idag haft tenta i barns språkutveckling, får reda på det resultatet kl.14.30 idag, på fredag har vi en skriv-tenta i akademiskt skrivande , ska göra ett referat från en text, som vi får reda på samma dag.

Sen är det några individuella inlämningsuppgifter plus 2 st större grupparbeten innan vi slutar där i juni. Hade varit så skönt att inte behöva göra om någon uppgift/tenta. Men behövs det göras så, är det bara fixa det :)

Blir dock väldigt frustrerad över den jag bor med ( kompis), jag hjälper ju henne 1 dag i stallet /v. för att stå billigare med mitt sto där. Men hon tar så mycket energi av mig, och hittar alltid något att klaga på.

Som tex.idag så skickade hon och skrev varför jag inte hade fyllt på vattnet i en av hagarna när jag fyllde vatten i en annan hage i lördags. Anledningen till att jag fyllde vatten i ena hagen var att tunnorna va så smutsiga, så fick skura rent dem, och den andra hagen hade vatten tills nu på morgonen, då hon fick fylla på. Jag va tvungen att fixa i ordning i det rummet som jag skulle ha Zoom-övervakad tenta i på lördagen med.

Men hon fattar liksom inte. känns alltid negativ av sig, förutom när det passar henne. Plus att jag vet att hon inte har varit helt juste mot min häst, hon hade satt kedja i munnen på henne och ryckt till, fast när jag hanterar henne räcker det med kedja över nosen om hon skulle spinna iväg i tanken (är en 4 årig unghäst, dräktig), funkar utmärkt att ta henne utan kedja också, jag har bara kedja om hon verkar laddad/små snurrig.

Iaf.en vecka efter att hon hade ryckt min häst i munnen fick jag ringa ut veterinären, då hon åt dåligt, visade sig att 2 tänder va spruckna (mjölktänder) och behövde dras ut och att hon i sig är lite trång i munnen plus att hon växlade tänder samtidigt. Men man kan ju inte låta att bli att fundera lite på sambandet...

Har blivit erbjuden sommarjobb på ett ställe. Funderar på att vara där över sommaren och ta med mig sto + föl ( kommer finnas andra ston med föl på det stället med)

Och iom.att utbildningen till hösten går på distans, så hade jag kunnat bo hemma hos min mamma i ett hus hon har, och ha hästarna på ett BRA ställe med helservice ( frågan där är bara vart, om ni vet något kan ni skicka PM)

Just för att komma bort från all negativ energi hon utsöndrar m.m.
Eller jag kanske överreagerar?
 
Hej på er allihopa!, va ett tag sedan jag skrev något, men har kommer en update ;)

Hittills så har jag klarat alla mina tentor och VFU:n för denna terminen. Har idag haft tenta i barns språkutveckling, får reda på det resultatet kl.14.30 idag, på fredag har vi en skriv-tenta i akademiskt skrivande , ska göra ett referat från en text, som vi får reda på samma dag.

Sen är det några individuella inlämningsuppgifter plus 2 st större grupparbeten innan vi slutar där i juni. Hade varit så skönt att inte behöva göra om någon uppgift/tenta. Men behövs det göras så, är det bara fixa det :)

Blir dock väldigt frustrerad över den jag bor med ( kompis), jag hjälper ju henne 1 dag i stallet /v. för att stå billigare med mitt sto där. Men hon tar så mycket energi av mig, och hittar alltid något att klaga på.

Som tex.idag så skickade hon och skrev varför jag inte hade fyllt på vattnet i en av hagarna när jag fyllde vatten i en annan hage i lördags. Anledningen till att jag fyllde vatten i ena hagen var att tunnorna va så smutsiga, så fick skura rent dem, och den andra hagen hade vatten tills nu på morgonen, då hon fick fylla på. Jag va tvungen att fixa i ordning i det rummet som jag skulle ha Zoom-övervakad tenta i på lördagen med.

Men hon fattar liksom inte. känns alltid negativ av sig, förutom när det passar henne. Plus att jag vet att hon inte har varit helt juste mot min häst, hon hade satt kedja i munnen på henne och ryckt till, fast när jag hanterar henne räcker det med kedja över nosen om hon skulle spinna iväg i tanken (är en 4 årig unghäst, dräktig), funkar utmärkt att ta henne utan kedja också, jag har bara kedja om hon verkar laddad/små snurrig.

Iaf.en vecka efter att hon hade ryckt min häst i munnen fick jag ringa ut veterinären, då hon åt dåligt, visade sig att 2 tänder va spruckna (mjölktänder) och behövde dras ut och att hon i sig är lite trång i munnen plus att hon växlade tänder samtidigt. Men man kan ju inte låta att bli att fundera lite på sambandet...

Har blivit erbjuden sommarjobb på ett ställe. Funderar på att vara där över sommaren och ta med mig sto + föl ( kommer finnas andra ston med föl på det stället med)

Och iom.att utbildningen till hösten går på distans, så hade jag kunnat bo hemma hos min mamma i ett hus hon har, och ha hästarna på ett BRA ställe med helservice ( frågan där är bara vart, om ni vet något kan ni skicka PM)

Just för att komma bort från all negativ energi hon utsöndrar m.m.
Eller jag kanske överreagerar?
Nej de tycker jag inte att du gör. Om de inte känns bra så flytta. Livet är för kort för att en massa människor ska ta energi av en.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp