Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Gud vad skönt!!

Jag är helt motivationslös :(.. Förstår inte vad det är med mig. Har anatomitenta på 18 p om två veckor men har redan avklarat 2 duggor samt muntan på kursen, vilka var värda 4,5 hp/st. Så CSN är säkrat till nästa termin... Men jag BORDE verkligen fixa kursen, för annars får jag göra om tentan allra senast i sommar. Klarar jag den inte då måste jag hoppa ner en termin, för den är spärr inför t6.. VARFÖR har jag så svårt att tänka långsiktigt? Jag lovar att jag hade suttit med boken i högsta hugg även nu, en fredagkväll, om det var så att jag inte skulle få några pengar till våren om jag inte fixade den. Fuuuuuuu...

Jag förstår dig! har typ sämst motivation jag med för tillfället, nu är det dock lite bättre än var det var för några veckor sedan men ändå.
Lyckas typ aldrig gå upp den tiden jag vill, är skit seg med att verkligen börja plugga för dagen och låter mig distraheras så himla lätt! jag menar, nu sitter jag och svarar här trots att jag försökt läsa igenom de där sidorna en sista gång i typ 2,5 timmar nu...

att det ska vara så jäkla svårt ibland! :p ;)

kl

Wihoo jag har klarat tentan!! :banana: Lösningarna kom ut nästan direkt och det ser väldigt bra ut, blir nog till och med en 4:a :) Jag misslyckades med differentialekvationen, men det var ganska väntat. Gud så skönt, nu kan jag släppa det!

Malibu_Stacy: Åh men fy vad härligt! :laugh: Förstår att du är glad!

Hallonsoda: Pepp, pepp, kom igen!! :bump: Fatta vad awesome du kommer känna dig om du klarar det!

*KL*

Jag pluggar första terminen på Personal och arbetsliv och hittills känns det bra, förutom att vi inte läser klart en kurs innan vi börjar på nästa utan hoppar mellan två olika. Inte vad jag förväntat mig men det funkar :)
Fick idag reda på att jag fick VG på en hemtenta som ett delprov, och har sedan innan G (högsta) på första delprovet som var gruppredovisning, på en av kurserna så är jätteglad! Dock är det 10 hp kvar i den kursen men ändå :D
Det andra kursen skrev jag en salstenta som sista delprov på förra fredagen men det kändes sådär. Sista frågan var att man skulle gå igenom ett case och det är där jag är osäker på om jag fick tillräckligt med poäng för godkänt. Har också gjort ett grupparbete och redovisning som första delprovet där vi inte fått reda på resultatet än men tror nog på godkänt där.

Lång utläggning men riktigt roligt med tråden! Jag känner på mig att jag kommer hänga här under jobbiga pluggperioder :D

KL
Idag är jag glad, för jag känner mig värsta strukturerad och effektiv :D Snart kanske jag till och med kan ta en hel dag ledigt!

Fick tillbaka inlämning idag, som blev godkänd (:banana: Min första inlämning på universitetet någonsin!), så därmed är två kurser klara för mig. Vilket visserligen bara innebär 11 poäng betygsatta, men jag är glad ändå :p

Just nu står jag lite i valet och kvalet för vad jag ska ägna helgen åt. Antingen kan jag börja på någon av inlämningarna (den första ska vara klar 21:e...) eller så kan jag börja läsa de sidor som vi ska läsa till den 20:e... Jag vet knappt vad jag ska göra med all tid, ärligt talat :o Känns dumt att läsa fööör långt fram. Men jag får väl ta och titta på det.

I värsta fall har jag ju alltid mina skrivhandböcker att gosa ner mig i :love:

Härligt att vara inne i ett sånt flow!

Jag är just nu inne i en fas av mitt PM-skrivande där en jäkla massa kommer ner på pappret men det är fan ingen ordning, ingen struktur och ingen röd tråd. Idéerna är många och just nu spyr jag bara ut allt men någon gång måste jag ju välja en linje och köra på den. Tre veckor har jag på mig, det ska inte vara några problem, men just nu känns det bara förvirrat.

Inte blir det bättre av att jag fortfarande är krasslig, inte kunnat träna som jag är van på flera veckor och det kryper i benen så det nästan gör fysiskt ont. Det är liksom på den nivån att jag hoppas att den gröna gubben vid övergångsställena ska börja blinka när jag närmar mig så jag får en ursäkt att spurta över gatan bara för att få föra av med lite energi. :p

Det är uuunderbart! Så underbart att jag till och med börjar tänka tankar som "Amen, är det inte dags för mig att sluta äta skräp, sluta röka och börja träna så att min kropp blir lika fit som min hjärna?" :o Och sådana tankar är långt ifrån vanliga för mig, om man säger så. Men det gäller väl att smida när järnet är varmt :p

Den där förvirringen du har tror jag inte måste vara något dåligt! Tvärtom egentligen, nu kan du ju hitta alla de där infallsvinklarna som man inte får om man bara går från start till mål. Ja, lite äckelpositivism såhär på fredagskvällen från min sida - men att plugga är ju roligt!
(Samtliga i tråden ombedes vänligen men bestämt att inte påminna mig om det uttalandet när jag i framtiden gnäller, vilket jag lär göra någon gång :p)

Är det förkylning du dras med? Funkar huskurer överhuvudtaget?
Låter ju sjukt jobbigt att bli tvungen att vara stillasittande, är det inte du som är en av de där jätteduktiga människorna som helt har lagt om till en bra livsstil? I sådana fall är jag sjukt impad!

Är du i ett flow på kör på, säger jag! :D

Ja, jag dras med upprepade och långdragna förkylningar. Huskurer har jag inte gett mig på, men samlade lite tips i en tråd på Senior så nu ska vi väl se om jag kan ta död på förkylningshelvetet.

Du minns helt rätt om livsstilsomläggningen. Den livsstilen har dock lyst med sin frånvaro sista tre månaderna (har varit förkyld i ungefär tio av de senaste fjorton veckorna). Har gått upp några kilon då jag är van att träna mycket och äta mycket; på sistone har jag bara kunnat göra det ena... *MORR*

Har en fundering till alla duktiga pluggare här: Hur mycket ledig tid kan ni ge er själv varje vecka utan att sacka efter i skolan? Hur många timmar per dag och hur många dagar i veckan pluggar ni alltså? Både hemmaplugg och föreläsningar etc räknas såklart!

Personligen kan jag om jag har tur ta lördagen ledig, men alla andra dagar måste jag ägna mig åt läsning, uppsatsskrivande och annat skoj åtminstone 7-8 timmar per dag. Är det normalt, eller är jag antingen överambitiös eller värdelös på att plugga? :p

Jag lägger kanske max 6 timmar fem dagar i veckan och få hyfsade betyg. Hade inte orkat lägga ner mer heller.

Jag lägger nog mindre än Grodan, om det inte är något som ska lämnas in, eller tenta på g. Klarar mig hyfsat med det. Dock har det varit i perioder, vissa har jag lagt mer, andra nästan ingenting.

Jag lägger runt 6-8 timmar per vardag på föreläsningar, seminarium och rent plugg. Försöker undvika böckerna efter kl 18 på vardagarna och helgerna är heliga.

Vad som är normalt eller överambitiöst är omöjligt att säga. Jag har en del kurskamrater som läser hälften så fort som jag och de måste förstås lägga mer tid på läsandet (och vi har rätt mycket sådant), men jag vet också ett par som läser ruskigt fort och dessutom fattar fort och de lägger nog mindre tid än jag.

Dock kan jag tycka att om man kanske kan släppa böckerna en dag i veckan så bör man se över möjligheten att effektivisera sin studieteknik, finns både litteratur och säkerligen hjälp på skolan att få. Det måste finnas tid för återhämtning, annars tror jag man kommer att fara illa (förr eller senare).

Jag har under mina drygt 4 år inte pluggat ens i närheten av heltid, förutom under enstaka kurser och de sista dagarna inför tenta/inlämning.

Jag ger mig själv ganska mycket ledig tid, men det beror lite på hur krävande kursen är och hur nära det är till tenta eller inlämning. Jag tror det har mycket att göra med studieteknik och inlärningsförmåga, om jag tar mig själv som exempel så läser jag väldigt fort och har lätt att lära mig saker från en text.

Svarar alla: Okej, det känns ju som att jag är liiite fel ute här alltså... Vet inte om det beror på att systemet är annorlunda här (läser 5 kurser parallellt och tentar av samtliga först i januari och sen i maj) eller om jag helt enkelt måste se över mina rutiner, men ibland känns det verkligen inte som att jag kan lägga ner mindre tid utan att missa en massa. Sen går det ju såklart i vågor, just nu har jag 3 uppsatser, ett grupparbete och en rapport som ska in inom loppet av 14 dagar, samtidigt som jag måste göra uppgifter och hänga med i läsningen i alla böckerna. Får skitdåligt samvete om jag inte hinner/orkar med det jag planerat någon dag. Men efter det tror och hoppas jag att det lugnar ner sig lite igen, för då blir det "bara" tentaläsning som gäller. Tror det är uppsatserna och grupparbetena som tar mest tid då jag älskar att skriva och gärna vill att allt ska vara perfekt...:grin: (försöker dock att ändra på den inställningen, tro mig!)

Dock kan jag tycka att om man kanske kan släppa böckerna en dag i veckan så bör man se över möjligheten att effektivisera sin studieteknik, finns både litteratur och säkerligen hjälp på skolan att få. Det måste finnas tid för återhämtning, annars tror jag man kommer att fara illa (förr eller senare).

Tja, kanske är det studietekniken jag borde ändra på. Fast jag har aldrig haft något problem med det innan, förutom just det att jag ofta blir lite väl ambitiös och vill göra allt lika bra på samma gång, men det har jag blivit rätt bra på att slå bort tycker jag. Läser varken snabbt eller långsamt tror jag (30 sidor facktext då jag även stryker över det viktigaste går väl på 1 timme kanske), men det är bara det att det är så mycket! Det tar ju aldrig slut! Har jag läst 30 sidor i en bok, ja då finns det ytterligare 30 i en annan och 50 i ytterligare en som ska hinnas med i takt med föreläsningarna. Och så uppsatser, presentationer och case studies på det. Baah.

Hur pluggar ni andra? Läser ni alla sidor som rekommenderas, eller förlitar ni er på föreläsningarna? Hur mycket tid lägger ni ner på en uppsats?

(förlåt för att jag förpestar tråden med långa inlägg och klagomål, men jag känner mig lite extra desperat just den här veckan...:o)

I en kurs jag precis tentade av kollade jag knappt i boken, gick på det som hade sagt på föreläsningar. Men då hade jag ingen möjlighet att få högre betyg än en tre som är godkänt.

Läser mycket räkne kurser och då räknar jag bara.

Det låter helt klart som att du har rätt mycket att göra. Om man jämför med mitt program, den här terminen har jag en 15 hp kurs och två 7,5 hp (dessa går ej samtidigt), alla på 50 % studietakt. En tenta i varje kurs samt två projektarbeten totalt.

Jag brukar skumma igenom de sidor som rekommenderas innan föreläsningar, sen antecknar jag eller gör mind-maps på föreläsningen och efteråt kan man med fördel läsa igenom litteraturen lite mer noggrannt. Jag tycker ofta att man har lite mer på fötterna efter föreläsningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka