Sv: Vi Som Pluggar
Nej jag har ingen ren kontroll eftersom det inte gick att få en vettig kontroll (skulle antingen behöva kolla dag vs. natt, eller sommar vs höst/vinter/vår, vilket ger för stora effekter). Däremot har jag en hel del data från tider då det faktiskt inte var folk vid hägnet, så det blir som en kontroll i det hela ändå.
Jag HAR väder, temp osv men vi hade inte tänkt använda dem (efter samråd med min handledare) men det kan jag såklart lägga till.
Så ni säger counts? Har aldrig sett det, och då har jag nog inte läst något etologiskt på svenska på flera år.

Alltid bara frequencies.
Det jag menade om "förutom signifikanta resultat" menade jag att jag vill ha vettiga sådana som faktiskt säger något.

T ex kan jag göra binomialtester på counts/frekvenser i låg respektive hög intensitet, men det säger ju egentligen ingenting.
När jag sen funderade vidare över det hela när jag skulle maila en annan lärare för att få hjälp insåg jag att jag kanske ville ha med 3 intensitetsnivåer, men chi2 fungerar ju ändå. Det ser alltså ut såhär, vi tar exemplet med visitor interactions. Det har skett totalt 305 gånger, 8 gånger under låg intensitet, 49 under medel och 248 under hög intensitet. En tanke jag hade var att eftersom besökarintensiteten var normalfördelad, så borde beteendets fördelning följa intensitetens fördelning OM besökarintensitet inte påverkar beteendet.
När jag läst artiklar i ämnet är det många som använt GLM, men det har inte varit lätt att klura ut hur tusan man ska köra det i SPSS direkt...

Jag tror dessutom att jag tänkt och funderat så mycket på det här att jag inte vet vad som är fram och bak längre. Så himla värdelöst att då itne kunna få hjälp nånstans ifrån... förutom att krypa till korset hos världens vidrigaste människa men då låter jag hellre bli att skriva något exjobb så det är inget alternativ.

Men jag ska kika lite mer på GLMen tror jag...
TACK för att du tog dig tid! Oehört nyttigt att få spåna med någon utifrån!