Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Jag är också klar då men vi förväntas nog läsa ett år till. Jag vill hellre jobba men inser att jag inte kommer få jobb inom rätt område efter bara tre år. Men kanske ett sommarjobb, om jag har tur!

Tycker det är lite kul att alla här tycks känna samma sak kring sina studier och framtida yrke... :D

du har nastan tur ;)

R ar mitt huvudprogram, men jag blev lard SPSS pa kandidaten och handledde en kurs i det forra hosten :) har precis hittat biomeasurement boken sa jag vet vilka knappar ska tryckas pa ocksa :D (jag letade genom hela bokhyllan och till och med bakom, men den lag precis bredvid skrivbordet....)

Frekvenser = counts? (alltsa hur manga ggr beteendet hande?)

Har du nagon kontroll? Alltsa hur manga ggr beteendena hander nar det inte finns nagra besokare?

Har du nagra andra confounding variables? (t.ex. vader, temperatur skillnader, tid pa dagen)

Projektet jag precis slutforde gjorde jag Generalized Linear Models med pa counts, testade for Poisson errors men bada data sets var "over dispersed" (dvs residual deviance var mycket hogre an DF) sa vi anvande quasipoisson's. Vi testade ocksa proportionen av beteendet men tror inte riktigt att det funkar pa ditt data set (Vi analyserade hur manga ganger halsbands flugsnappare matade avkomman under 60min dar honor och hanar var identifierade. Sa det var latt att rakna ut proportionerna av hur manga ggr honan matade/total matning. Men det var ocksa relaterat till manga fler variables dvs blandat factorial och scale). Om dina enda variables ar just besokar nummer i tva kategorier sa ar two-way Chi-square vagen framat!

"förutom signifikanta resultat" menar du att du vill ha mer resultat, t.ex. effect size? Aktiveras genoma att klicka i "contingency coefficient" men kika narmare har for forklaring av index etc

http://www.strath.ac.uk/aer/materials/4dataanalysisineducationalresearch/unit3/significanceandeffectsize/

Senast ändrad:

Håller med. Känns som att jag inte kommer kunna uträtta något jag förväntas vara kapabel till. :crazy:

Och vårens ex-jobb, jag har inte en aning om vad jag ska göra. :eek:

Har inte heller någon aning om vad jag ska göra för x-jobb. Mitt ska också vara på 22,5hp. Men ska på en mässa i slutet av november med massa företag, hoppas på att få lite inspiration då. Men det verkar vara "fel" företag som kommer. :( Vill bli konstruktör/konsult och då kommer företag som jobbar med produktion.

Åh jösses, vill du bli min privatlärare? :D Jag har så svårt för statistiken, även om det kanske lättat något... Men jag skulle aldrig kunna räkna upp lämpliga test sådär! Blöh... Är du klar nu förresten och ute och jobbar?

det hade jag ocksa i borjan, men blev sa urless pa SPSS eftersom jag aldrig forstod vad jag gjorde. Sa jag borjade med R nar en kompis visade hur man laste in datan (googlade fram kodningen till min kandidat uppsats :o). Men man kan inte koda om man inte vet vad man gor med datan sa det tvingar en att lara sig battre och medfor ofta att man kan analysera resultaten battre ;)

Ar klar med en masters, letar Doktorrand, jobbade lite i England forra hosten men vi flyttade tillbaka till Sverige i Januari forra aret och har har jag inga kontakter sa det blir lite svart att bli rekommenderad jobb eftersom sa mycket inte annonseras.

Efter i tisdags har jag nu hallit pa med fyra statistik program; R, SPSS, minitab och matlab. Den som har flest software program pa sin CV nar en dör vinner :devil:

Nej jag har ingen ren kontroll eftersom det inte gick att få en vettig kontroll (skulle antingen behöva kolla dag vs. natt, eller sommar vs höst/vinter/vår, vilket ger för stora effekter). Däremot har jag en hel del data från tider då det faktiskt inte var folk vid hägnet, så det blir som en kontroll i det hela ändå.

Jag HAR väder, temp osv men vi hade inte tänkt använda dem (efter samråd med min handledare) men det kan jag såklart lägga till.

Så ni säger counts? Har aldrig sett det, och då har jag nog inte läst något etologiskt på svenska på flera år. :D Alltid bara frequencies.

Det jag menade om "förutom signifikanta resultat" menade jag att jag vill ha vettiga sådana som faktiskt säger något. :D T ex kan jag göra binomialtester på counts/frekvenser i låg respektive hög intensitet, men det säger ju egentligen ingenting.

När jag sen funderade vidare över det hela när jag skulle maila en annan lärare för att få hjälp insåg jag att jag kanske ville ha med 3 intensitetsnivåer, men chi2 fungerar ju ändå. Det ser alltså ut såhär, vi tar exemplet med visitor interactions. Det har skett totalt 305 gånger, 8 gånger under låg intensitet, 49 under medel och 248 under hög intensitet. En tanke jag hade var att eftersom besökarintensiteten var normalfördelad, så borde beteendets fördelning följa intensitetens fördelning OM besökarintensitet inte påverkar beteendet.

När jag läst artiklar i ämnet är det många som använt GLM, men det har inte varit lätt att klura ut hur tusan man ska köra det i SPSS direkt... :p Jag tror dessutom att jag tänkt och funderat så mycket på det här att jag inte vet vad som är fram och bak längre. Så himla värdelöst att då itne kunna få hjälp nånstans ifrån... förutom att krypa till korset hos världens vidrigaste människa men då låter jag hellre bli att skriva något exjobb så det är inget alternativ. ;) Men jag ska kika lite mer på GLMen tror jag...

TACK för att du tog dig tid! Oehört nyttigt att få spåna med någon utifrån! :bow:

Oj, vårt är i alla fall bara på 15 p. Jag börjar nog i "fel" ände, kollar lite var det vore kul att arbeta och funderar på om det finns nåt man kan göra i samarbete för att få in en fot. :p

Skönt att fler känt så som jag känner! Vill ju detta men man kan ju aldrig föreställa sig hur det verkligen blr!! Känner mig så onormal och otacksam att jag redan efter 2 månader vill åka hem och lägga av emellanåt!

Det är nog kul när man har mer tid! Ska skriva c-uppsats i vår, ska faktiskt på möte om det strax... och då kanske det är trevligare. :) Nu fick vi fräscha upp minnet supersnabbt då vi hade två veckor på oss att skriva en rapport på data vi samlade in i början på september, allt var supersnurrigt pga kursens/provtagningens upplägg så att sen slänga statistik på detta som vi inte mindes alls... ja det var lite jobbigt. :p

det ar nyttigt for mig ocksa att fa klura lite :D

hittade den har manualen igar, den kan kanse vara nagot?

http://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Classes/A%20SPSS%20Manuals/SPSS%20Advanced%20Statistics%2017.0.pdf

beror pa, R boken sager i huvudsak counts sa det har blir liksom blivit sa med det senaste projektet, men det ar alltid bra att dubbelkolla att man faktist pratar om samma sak :)

fast bara for att resultat inte ar signifikanta sa betyder inte det att inte nagot pagar. At kolla Effect size etc ger dig ett matt pa hur stark effekten ar. Tex sa ligger dem flesta beteenden pa en lag eller medel niva, inte hog! det betyder att man maste oka sample sizen for att kunna fa en effekt, och omvant om du har en jatte hog sample size sa kan du fa ett signifikant resultat fast det egentligen sas inte hander valdigt ofta och ur ett biologiskt perspektiv ar ointressant (vilket ar vad du sager om att gora binomial test, det kanske skulee vara statistiskt signifikant men biologiskt ar det ointressant)

Boken av Ellis ( The essential guide to effect sizes) ar valdigt lattlast om du vu kanner for att du vill veta mer (fast du kanske redan har last den :D)

Sa hur lange gjorde du recordings?

Alla vara resultat var osignifikanta :eek: :D men eftersom vi kollade efter effekten av kroniska malaria infektioner pa "provisioning rate" och vi inte har fatt tillbaka resultaten pa intensitet av infektioner sa ar det mojligt att det foljer ett "non-linear relationship". Dvs det ar bast for faglarana att ha en medel infektion, sa da maste vi kora ett annat test. Eller sa funkade inte medicinen alls, eller sa kanske det finns en anledning till resultaten, eller sa kanske dem helt enkelt inte ar paverkade! Vi tanker publicera anda! :angel:

Ska kolla den där manualen, tack för tips!

Nej alltså jag tror vi missförstår varandra lite angående vad jag menade om signifikanta resultat, jag menar just att jag vill använda ett test som säger något vettigt och inte bara använda ett test FÖR att det ger signifikanta resultat! Tycker man ser det ofta i artiklar att när man synar vad de egentligen gjort så är det näst intill ren rappakalja. Jag vill bara bättre än så. ;)

I mitt fall ger ingen signifikans faktiskt ett resultat med en gång, det skulle nämligen i så fall mena att mina djur inte påverkas av besökare, vilket i mitt fall är ett lika "bra" resultat som signifikans skulle göra. Så även utan att kolla efter effekter och annat så kan jag säga väldigt mycket ändå. Egentligen vore det bättre för djuren om jag inte fick några signifikanta resultat, dock är jag tämligen bombsäker på att jag kommer få det gällande vissa beteenden. ;)

Och yes, det där med sample size osv har jag koll på. Det stora problemet i djurparksforskning. Det finns inga höga sample sizes att tillgå! Jag har i min ena projektdel hela 3 individer, där en dessutom är "störd" redan från början. Men det är ett problem man vet om och inom djurparksforskningsvärlden är det helt enkelt ok att det är så. :D

Jag obsade från från början på juni- början på september och på drillern fick jag ihop 7484 användbara minuter, det blir väl knappt 125 timmar eller nåt sånt.. Av dagarna jag satt brukade jag sitta minst 2 timmar, men så är det ju mycket som faller bort pga störningar från djurvårdare osv. Många dagar försvann minst 20 minuter data.

Haha herregud! Det är väl liksom ganska uppenbart varför "Jane" skulle bli ledsen...eller hon kanske faktiskt är korkad och ful på riktigt? :p ;)

Haha men eller hur xD
Men icke sa nicke, här ska vi gå på djupet. "Om någon attackerar en personliga känslomässiga sfär kan det vara svårt att blockera ut sådana kommentarer. Det har också stor effekt att Jane står i beroendeställning till sin vårdare och dessutom lider av en psykisk sjukdom" typ.

Gaaah :crazy:

kl

Det börjar arta sig med matteplugget! Känns inte helt bra att sitta och hetsplugga dagen innan men vad gör man. Jag vill verkligen klara den här tentan, nog för att alla misslyckas någon gång men det behöver helst inte vara på den här lilla skitkursen :p

Härligt! Kämpa på! :banana:

Själv skrev jag sista prövningen igår för denna termin, har muntligt prov om två veckor. Hoppas på att höja mitt betyg! Då har jag garderat mig för att komma in på sjukgymnastprogrammet. :)

det ar bra att du har koll :D jag blir jatte irriterad nar folk har anvant ett test bara for att fa signifikanta resultat och sa passar det inte datan :crazy: da betyder ju egentligen inte resultatet nagonting, och det ar helkonstigt att reviewers slapper igenom sant.

Jo precis, samma inom bevarande arbete. det finns liksom inte tillrackligt manga djur, sa man maste komma undan fran "power" problem pa andra satt an genom att uttoka sample size.

Vi far forhoppningsvis en artikel publicerad i Animal Welfare snart :bump: sista korrigeringen var gjord igar sa forhoppningsvis blir den godkand nu!

Fast nu gick det dåligt på nästa tenta jag gjorde :( Känns som att det helt beror på hur svårt de gjort det, för grunderna kan jag utan problem, men det ställer till det när det är svåra tal =/

Hoppas det går bra att höja betyget! :)

Det går fort! I juni ska jag lämna skolan trygga värd för gott. LÄSKIGT. Så njut av den tiden du har kvar.

Instämmer! Tiden springer verkligen iväg. Om lite drygt två månader lämnar jag skolan med en LEGITIMATION. Gah, lite hjälp på det :p

Fast ska bli så himla skönt, äntligen! :bump:

Yes! Idag blev det kirrat att vi får skriva exjobb om det vi ville! :banana: Vi måste skriva ensamma, men jag och en vän har jobbat med ål två säsonger via skolan och blev tillfrågade om vi ville skriva om detta. Vår arbeten måste dock vara tillräckligt olika för att det ska bli godkänt. Möte idag med handledaren och TJOHEJ, det är tillräckligt olika så vi får skriva om de fina fiskarna båda två. :D

Känns SÅ GÖTT att ha det kirrat redan! Mest av allt känns det toppen att skriva om nånting där vi själva samlat data, all data är redan insamlad så hela kursen kan ägnas åt skrivandet, och det är på ett högst relevant projekt!

Nu är det bara praktikplats kvar. Hade en föreläsare idag från Länsstyrelsen som jag passade på att hugga och få lite fler namn ur, har redan fått en kontakt där men tänkte dra på tunga artilleriet nu. ^^

Fan vad kul att bli publicerad i Animal Welfare! :bump:
Håller tummarna för snabb godkänning. :D Vad är artikeln om?

Men visst blir man så jäkla irriterad? Hur tusan ska man själv lyckas hålla en hög nivå när ingen annan jävel gör det? :p
Bad en av mina statitstikgurus om hjälp idag, och hon sa bara att ajg borde låta bli testerna eftersom jag har så få individer... Jag veeeeeet att jag egentligen inte kan ha så få individer men nu är det djurparksforskning och då är det så. Kom igen och hjääääälp mig... :p Men men, det ordnar sig säkert nångång innan projekten ska in... :cool:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka