Pga operation och sjukskrivning förra året behövde jag tänka lite nytt i min pulshöjande träning, jag kunde inte ta mig hemifrån och jag kunde inte heller cykla som är min goto-träningsform. Jag gillar att dansa, så jag letade upp gratis zumbapass på youtube och körde det framför tv:n. Du kan t ex börja med den här:Jag skulle gärna vara en sådan som tränar glatt och regelbundet men jag får inte till det. Trots att jag egentligen har tiden då jag inte har barn och jobbar 80%. Mycket beror på att jag inte har vanan sedan innan och då lätt väljer bort att träna. Jag tänker det kanske finns fler som jag och att vi kan peppa varandra.
Jag har alltid rört hyfsat på mig genom livet med ridning, hundpromenader, gruppträning, yoga m m men aldrig egentligen tränat hårt eller regelbundet. Då en kollega blev svårt sjuk för ett år sedan bestämde jag mig för att ta tag i min träning då jag har en hel del ärftlighet för hjärt-kärl-sjukdom och medicinerar för högt blodtryck sedan några år. Jag försöker också gå ner i vikt, men det är inte något jag har behov att diskutera här eller tänker är något för denna tråden.
Jag är igång ganska bra med lågintensiv aktivitet med regelbundna hundpromenader och rider en gång i veckan (lugn uteritt), men vill träna lite mer pulshöjande/styrka. Blir också lite yinyoga ibland.
Jag började förra våren jogga. Började med ett program där jag skulle komma upp i en kilometer på 8 veckor, programmet var egentligen anpassat för barn men jag började där. Tog mig under sommaren upp till 2 km och sedan blev det oregelbundet under vintern pga vädret. Kan nu en bra dag jogga 2 km utan att stanna men inte alltid. Och det går inte fort. Kör också lite styrka med Vibes-appen. Jag har tidigare gillat ashtangayoga och skulle vilja komma igång med det igen då det är bra helkroppsträning och mental träning, men får se hur det blir. Vill i första hand hålla i att jogga i nuläget.
Mitt mål är att till att börja med bara träna regelbundet, att faktiskt komma iväg även de gånger det känns motigt. Just nu blir det bra i 1-2 veckor och sedan tappar jag det igen utan annan orsak än "orkade inte". Så småningom skulle jag vilja träna 3 gånger varannan vecka (när jag jobbar tre dagar) och 2 gånger varannan vecka (när jag jobbar fem dagar) och 3 gånger lediga veckor.
(Kanske en tråd som inte behövs då det finns t ex träning och hälsa-tråden, men jag känner inte riktigt att jag passar in där. Jag känner mig absolut välkommen men har inte så stort intresse av träning och dess detaljer som flera andra där. Så tänkte jag testar att starta en ny tråd och ser vad responsen blir.)
Annars kör jag en del styrketräning hemma också, en kommer rätt långt med biltemautrustning i form av yogamatta, hantlar och gummiband.