Vi som vill träna men har svårt att få till det

Bukefalos 30 år!

Jag skulle gärna vara en sådan som tränar glatt och regelbundet men jag får inte till det. Trots att jag egentligen har tiden då jag inte har barn och jobbar 80%. Mycket beror på att jag inte har vanan sedan innan och då lätt väljer bort att träna. Jag tänker det kanske finns fler som jag och att vi kan peppa varandra.

Jag har alltid rört hyfsat på mig genom livet med ridning, hundpromenader, gruppträning, yoga m m men aldrig egentligen tränat hårt eller regelbundet. Då en kollega blev svårt sjuk för ett år sedan bestämde jag mig för att ta tag i min träning då jag har en hel del ärftlighet för hjärt-kärl-sjukdom och medicinerar för högt blodtryck sedan några år. Jag försöker också gå ner i vikt, men det är inte något jag har behov att diskutera här eller tänker är något för denna tråden.

Jag är igång ganska bra med lågintensiv aktivitet med regelbundna hundpromenader och rider en gång i veckan (lugn uteritt), men vill träna lite mer pulshöjande/styrka. Blir också lite yinyoga ibland.
Jag började förra våren jogga. Började med ett program där jag skulle komma upp i en kilometer på 8 veckor, programmet var egentligen anpassat för barn men jag började där. Tog mig under sommaren upp till 2 km och sedan blev det oregelbundet under vintern pga vädret. Kan nu en bra dag jogga 2 km utan att stanna men inte alltid. Och det går inte fort. Kör också lite styrka med Vibes-appen. Jag har tidigare gillat ashtangayoga och skulle vilja komma igång med det igen då det är bra helkroppsträning och mental träning, men får se hur det blir. Vill i första hand hålla i att jogga i nuläget.
Mitt mål är att till att börja med bara träna regelbundet, att faktiskt komma iväg även de gånger det känns motigt. Just nu blir det bra i 1-2 veckor och sedan tappar jag det igen utan annan orsak än "orkade inte". Så småningom skulle jag vilja träna 3 gånger varannan vecka (när jag jobbar tre dagar) och 2 gånger varannan vecka (när jag jobbar fem dagar) och 3 gånger lediga veckor.

(Kanske en tråd som inte behövs då det finns t ex träning och hälsa-tråden, men jag känner inte riktigt att jag passar in där. Jag känner mig absolut välkommen men har inte så stort intresse av träning och dess detaljer som flera andra där. Så tänkte jag testar att starta en ny tråd och ser vad responsen blir.)
Pga operation och sjukskrivning förra året behövde jag tänka lite nytt i min pulshöjande träning, jag kunde inte ta mig hemifrån och jag kunde inte heller cykla som är min goto-träningsform. Jag gillar att dansa, så jag letade upp gratis zumbapass på youtube och körde det framför tv:n. Du kan t ex börja med den här:
och sen fortsätta med dessa:

Annars kör jag en del styrketräning hemma också, en kommer rätt långt med biltemautrustning i form av yogamatta, hantlar och gummiband.

Jag gick ju från en sådan som aldrig någonsin i mitt liv skulle springa en enda meter till att springa 3 timmarspass 😅 så jag har väl mest tips om löpningen.
Olika saker får ju olika personer att tagga till. För mig har alla former av utmaningar och scheman varit själadödande.
Men ungefär så här lyckades jag komma igång. Eller komma igång - jag hittade glädjen i det.

1. Jag bestämde mig för att ge löpningen ett försök och gav mig själv ultimatumet att jag skulle springa två gånger i veckan i 4 månader. På en bestämd runda. Inga alternativ fanns. Det var bara att göra. Jag visste att springer jag oregelbundet eller bara 4-5 gånger kommer jag inte att ha gett det ett ärligt försök helt enkelt.

2. Jag gjorde det inte så komplicerat. Jag började med att springa mellan två lyktstolpar. Sen gå mellan nästa fyra. Ökade på det lite successivt och som jag kände kändes bra för stunden. Men jag hade en sträcka på 2,5km som jag helt enkelt skulle ta mig genom. Om det betydde att jag sprang mellan två stolpar i början och sedan gick resten - so be it. Rundan startade direkt utanför tröskeln, så inget komplicerades av att jag behövde ta mig någonstans för att springa.

3. Gör det roligt. För mig är det superkul att lyssna på musik och hitta springlåtar. På den tiden hade jag bara en spellista för löpning. Nu har jag 8 för olika sinnesstämningar och typer av löprundor typ 😅 Kläder gjorde också ganska mycket för mig i början, fina löpkläder som var bekväma och gjorde mig glad. Och poddar.
Eftersom jag inte gjorde det komplicerat eller jobbigt för mig själv kunde jag även under rundan se mig omkring, titta på en fågel, notera att någon som haft en tomte på balkongen ända in i maj nu hade plockat bort den. Titta in i ett fönster och fantisera om de som bodde där och vad de gjorde.
Eller bara fantisera att jag sitter på en häst och rider på en äng, att jag är med i musikvideo och spelar in en sekvens där någon springer vid en sjö, att jag är löparproffs och demonstrerar mitt finaste löparsteg, i bland visualiserar jag hur mitt hjärta pumpar och hur blodet flödar och hjärtat blir starkare :angel:

De där 4 månaderna utökade jag en månad till. Det var ju inte så jättejobbigt just då och jag var nyfiken på ett fågelbo som fanns på rundan om fågelungarna hade skuttat ut än. Tror det var andra eller tredje passet den där sista månaden som något bara tändes till i min hjärna. Jag kände mig fridfull, lugn, glad. På ett sätt jag aldrig känt förr. Det var förmodligen en mini-runners high jag fick då. Då blev det roligt, och när något är roligt och så enkelt som att snöra på sig ett par skor och kliva ut genom dörren finns det ju inga ursäkter att inte göra det :D

Jag har hittat runners high två gånger sedan dess och jag har sprungit i ca 11 år nu. Ena gången skuttade jag till och snurr-sprang. Det var vår, grus, hundbajs och skräp överallt och i ett urfult industriområde men jag kunde inte inte göra det.
Andra gången var under ett 3 timmars pass, jag halade fram en giffel att äta och slogs av hypermedvetenhet om hur fantastiska mina fingrar och hjärna var som kunde greppa den där giffeln med precis exakt rätt tryck för att varken mosa den eller tappa den. Sprang där med en jätteflin och bara tittade på min hand med giffeln. Har aldrig tagit droger men jag gissar att det känns typ så.
Sedan är det nog viktigt att acceptera att varje gång är inte kul. I bland är det plågsamt och tråkigt och bleh. 90% av gångerna sedan jag lyckades få regelbundenhet i löpningen vänder den känslan till i alla fall "det var ok." De andra 10%en tar man sig igenom. Sedan finns det alltid ett eller två pass om året där jag tar mig ut, börjar springa, och vänder efter 100 meter för att det bara inte går mentalt.

Sammanfattningsvis tror jag att det är viktigt att få kontinuitet trots att man inte är taggad just då (och då kan det vara att man bara klär på sig springkläder och går ut. Då har du i alla fall varit påväg/gjort steg 1).
Viktigt att hitta något som gör att man tycker det är roligt.
Viktigt att acceptera att det inte är lustfyllt och kul varje gång. Det är okej att det bara var okej under passet, och det är okej att tycka att det bara var jobbigt och tråkigt. Man brukar dock även under de jobbiga tråkiga passen känna sig rätt nöjd efteråt, om inte tycker jag att man ska klappa sig på axeln och mentalt säga till sig själv att man var fantastisk som tog sig ut.

Det här känns som en tråd för mig 😅 Har försökt komma igång flera gånger men lyckas inte hitta något som är tillräckligt roligt för att orka hålla i. Är även begränsad av att bo utanför en småstad med litet utbud och att många gruppass i vanliga fall krockar med mitt schema på ett eller annat sätt. Hemmaträning är omöjligt. Var för flera år sedan med i ett "hälsoprojekt" som pågick i ett år men trots regelbunden träning under hela den tiden och delvis efteråt fick jag inte till någon rutin eller långvarigt intresse.

Jag känner igen mig. Jag vill ändå slå ett slag för Träningstråden här på forumet, jag tycker den är peppande och inspirerande även om man (som jag) inte tränar stenhårt på gym flera gånger i veckan eller springer flera mil i sträck. Det finns många där som är på en annan nivå också.

Jag har själv alltid varit igång p.g.a. ridningen och hästarna, men aldrig riktigt "tränat" något annat i någon större utsträckning. Tränade fotboll ett mycket kort tag i högstadiet, men det tog dels alldeles för mycket tid från ridningen och dels var det ett sånt där kombinerat flicklag som fanns på glesbygden runt millennieskiftet där de yngsta kanske var tio och de äldsta sjutton och det passade liksom inte mig. Jag är för mycket tävlingsmänniska för att förlora med 30-0 för att de vi spelade emot var alla sjuttonåringar, medan vi kom med hälften barn, typ...

Jag tränar hemma med hjälp av Youtube. I träningstråden fick jag tips om Sandra Friberg och jag har testat hennes pass och fastnade. Nu har jag brottats med en riktigt seg jäkla influensa i flera veckor så jag är lite rädd att jag tappat det helt när jag väl kan börja igen, men innan dess hade jag fått in en rutin att träna tre pass i veckan. Det som funkar bäst för mig är rutiner, rutiner, och åter rutiner. Att alltid träna samma dag. Helst redan på morgonen före jobbet så det blir gjort. Det underlättar också att planera veckan innan, så jag redan vet vilket pass jag ska träna. Då har jag även kunnat anpassa om det är så att jag vet att "på onsdag kommer jag ha svindryga och dränerande möten på jobbet hela dagen, så då kommer jag inte orka göra någonting alls efter det", då kanske det blir ett enklare och lugnare pass den dagen.

För mig skulle steget bli ännu värre om jag behövde gå iväg och byta om och träna med andra, men sporras man av det så är det förmodligen ett bra sätt att komma iväg också. Det beror ju lite på hur man är som person.

Pga operation och sjukskrivning förra året behövde jag tänka lite nytt i min pulshöjande träning, jag kunde inte ta mig hemifrån och jag kunde inte heller cykla som är min goto-träningsform. Jag gillar att dansa, så jag letade upp gratis zumbapass på youtube och körde det framför tv:n. Du kan t ex börja med den här:
och sen fortsätta med dessa:

Annars kör jag en del styrketräning hemma också, en kommer rätt långt med biltemautrustning i form av yogamatta, hantlar och gummiband.
Det ser kul ut, ska testa vid tillfälle.

Hur grymt och hemskt det än låter, så tror jag svaret är att göra. Vill du verkligen börja träna (springa igen, t.ex. - långsamt går alldeles utmärkt) så bestäm dig för det. Och gör det. Inga ursäkter. Du ska ut och springa 3 gånger i veckan. Vänta inte på nån inspiration nånstans ifrån, eller motivation; motivationen har du ju redan där, glasklar. Och jag är rätt övertygad om att du inte kommer att ångra efteråt att du gav dig ut.

Sätt ett mål, kanske? Ett 5k-lopp i höst? En halvmara eller hel mara nästa sommar?! Jag cyklade Vätternrundan, det var ett helsike, jag var en av de absolut långsammaste, men jag tog mig runt. Gick i mål strax före midnatt. Den upplevelsen förändrade mitt liv. Såna lopp/upplevelser kan förändra enormt mycket i ens syn på sig själv och vad man orkar/klarar av.

Men - jag tror inte man kan invänta motivation eller inspiration annan än den man redan har, eftersom man egentligen vill. Den räcker.

Många bra tips, tack!

Jag vill helst ha träning som till största delen går att göra hemma, eller nära hemmet så jag inte behöver lämna hunden så ofta eller så länge. Hon har inga som helst problem med att vara ensam, men jag tycker ändå inte det ska bli för ofta. Jag lämnar henne redan för att rida en dag i veckan och för kortare joggingpass (samt för att åka och handla och lite annat) så vill helst inte lägga till något mer varje vecka.
Funderar på att ta upp yogan igen där jag kan tillräckligt för att kunna träna hemma men ändå boka in mig på pass för instruktör varannan eller var tredje vecka så jag inte lägger mig till med felaktigheter.

Och tror jag ska köra en utmaning i juni där jag ska göra något varje dag varav bli-svettig-träning två gånger i veckan. Ska fundera på detaljerna. Svårast blir två dagar när jag är på kurs. Första dagen borde jag hinna en promenad mellan sista föreläsningen och middagen. Men andra dagen ska jag resa hem, så jag ska direkt till Arlanda efter kursen och är sedan inte hemma förrän sent.

Kettlebell använder en kollega, det är hens primära redskap. Jobbar inom insatsstyrkan så det verkar ju hålla kroppen igång. Hen tycker det är överlägset, jag ser mest fördelen med att den går att ställa i hallen och tar minimalt med plats.

Kettlebell använder en kollega, det är hens primära redskap. Jobbar inom insatsstyrkan så det verkar ju hålla kroppen igång. Hen tycker det är överlägset, jag ser mest fördelen med att den går att ställa i hallen och tar minimalt med plats.
Har både en kettlebell som det går att variera vikten på och några hantlar.

Det här är ju väldigt individuellt och varje person behöver hitta sin egen drivkraft.

Jag har haft perioder där jag tränat och joggat, men det har varit drivet av att jag borde och inte att jag vill egentligen. Men det senaste året har jag hittat lust och glädje i att träna. Jag valde ett gym nära hemma och gav mig tillåtelse att åka bil dit (även om jag tycker att det är för kort). Jag provade olika pass (även de jag inte trodde att jag skulle gilla) och olika tider. Jag gillar att träna kortare pass och jag vill känna mig trött i musklerna efteråt. Nu längtar jag efter den känslan och vill nästan alltid träna. Jag gillar också bäst att genomföra min träning på lunchen.

Så jag tror mycket på att hitta sin grej inom träning. För mig så funkar inte mål och tävlingar alls för att skapa vilja att träna. För mig är känslan viktigast.

Veckan började bra. Lugn måndag då jag tränade i helgen. Ridning på tisdag och 15 min styrketräning armar/axlar i går.
Idag kunde jag gå tidigare från jobbet så planen var att jogga i elljusspåret innan jag hämtade hunden på dagis. Jag var trött redan på jobbet men hade ju träningskläder med så jag bytte om och åkte dit. Joggade lite över 500 m sedan tog orken slut. Men jag försökte i alla fall!

Har i helgen blivit promenader men ingen annan träning. Hade från början planerat för lite längre pass både lördag och söndag men det dök annat oplanerat och tiden försvann.
Inser nu när jag sitter i soffan att jag ju hade hunnit med något kort-pass varje dag, men jag har inte ens tänkt på det. Vibes har flera bra korta pass på ca 10 min. Jag måste försöka lära mig tänka om när det inte blir som planerat i stället för att bara hoppa över träningen.

För mig har det fungerat att lägga in i ett schema. Typ måndagar innan jobbet gå upp tidigare och åka till gymmet (jag passerar det på vägen) då har jag hela eftermiddagen efter jobb till att vara hemma och inte behöva åka nånstans.

Jag har precis börjat

Liknande trådar

• Överjävligt ont i ryggen
  • Inte min vårdcentral
  • Munsår
  • Skulden av att ha det bra

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur