Bukefalos 28 år!

Vid köp och besiktning av häst

Spring17

Trådstartare
Jag ska nu köpa min första häst efter att alltid varit medryttare eller haft foder häst.
Har lite frågor kring hur ett köp går till och bra saker att tänka på!

Hur går en gårdsbesikning till och hur nära inpå köpet ska denna göras?
Vilka frågor ska man fråga ägaren?
När ska man kontakta försäkringsbolaget?
Är det några fel som kom fram på besiktningen som ändå känns acceptabel så ni ändå skulle köpa hästen?

Hästen ska användas till lättare tävling/träning och är 12 år

Jätte tacksam för svar då jag är ganska nervös för att glömma nått eller göra fel :nailbiting::p
 
Vid en gårdsbesktning går en vetrinär igenom hästen, i det skall hältkoll göras (dvs, springa på hårt underlag, böjprov. Ev. även longering om plats finns). Besiktning, oavsett om det är på gården eller hos vetrinär skall ske så nära köpet som möjligt, helst samma dag.

Fråga allt du kan komma på. Tidigare skador och sjukdommar, nuvarande foder, foderpreferenser hos hästen (om det finns), egenheter hos hästen som kan påverka den dagliga hanteringen (tex hästen kan tycka verkning av bakhovar är otäckt och behöver van hovslagare/den behöver gå först genom dörrar ananrs känner den sig trängd), hur hästen tränas/rids nu, hur ofta brukar man behöva sko/verka, mm. mm. Ev kan man be om att få se hästens vet-journal.

Fråga allt du kan komma på, och allt du kan tänka dig (typ). Skriv gärna ner frågor utifrån hur du vill hålla häst, så kommer du ihåg dem senare.

Försäkringsbolaget skall medelas med en gång, samma dag eller dagen efter som hästen köps, senast. Lättast är om hästen redan är försäkrad och hästen kan 'behålla' samma försäkringsbolag.

Alla hästar brukar få någon form av påpekning, men inte alla behöver betyda något för framtida användning. Själv skulle jag inte köpa en häst som är halt vid besiktningen, men vi hade en äldre (19 år) häst som såldes som promenad häst. Den hade vid besiktning 0,5 grads hälta på ett ben, vilket vet sa antagligen inte skulle påverka den tilltänkta användningen och den köparen köpte ändå (och är fortfarande nöjd med hästen, 1,5 år senare).

Min häst har ett gammalt ärr på ett ben, ärret sitter enbart i skinnet med ser ut som en liten knöl. Fick anmärkning på detta, men inget som förhindrade köp för min del.

Så det beror på vad hästen skall göra.
 
Det viktigaste är att du är med på besiktningen. Som köpare har man undersökningsplikt. Därför är det bra att vara med på besiktningen och själv kunna diskutera med veterinären om de anmärkningar som denne kan ha. Det är också viktigt att det är du som köpare som beställer besiktningen så att du själv får veta allt som kommer fram. Har köparen beställt besiktningen är det denne som äger sekretessen kring undersökningen.
 
Jag skulle som köpare be om en fullmakt för att kontrollera försäkringshistoriken redan nu...
Relevant info som man kan få fram är eventuella tidigare skador och undantag och om försäkringen är i ordning.
 
Kan vara bra att som köpare välja veterinär också (om man kan) så inte säljaren väljer sin bästa kompis typ. När jag sålde fick köparen välja, hon ville det, och hon valde samma som jag hade valt om jag skulle gjort det :up: win-win lixom :D
 
Jag ska nu köpa min första häst efter att alltid varit medryttare eller haft foder häst.
Har lite frågor kring hur ett köp går till och bra saker att tänka på!

Hur går en gårdsbesikning till och hur nära inpå köpet ska denna göras?
Vilka frågor ska man fråga ägaren?
När ska man kontakta försäkringsbolaget?
Är det några fel som kom fram på besiktningen som ändå känns acceptabel så ni ändå skulle köpa hästen?

Hästen ska användas till lättare tävling/träning och är 12 år

Jätte tacksam för svar då jag är ganska nervös för att glömma nått eller göra fel :nailbiting::p

Själv har jag aldrig sett så bra förutsättningar att jag godkänt gårdsbesiktning. Det ska vara jämn asfalterad yta (gärna inomhus) alternativ betongbana (inomhus) för att få bra resultat av t ex böjprov. Det kan ju få jättestora konsekvenser att man t ex inte upptäcker dubbel isättning förrän vid en ev. hältutredning - då äger man ju redan problemet.

En besiktning är färskvara på minuten. Efter besiktningen kan hästen snava på väg till hagen och vricka sig med kotledsinflammation som följd. Jag brukar klinikbesiktiga och ta ansvaret från det att man lastar på kliniken. Köper direkt efter friskförklarad häst alltså.

Du bör få en fullmakt från ägaren så du kan kontrollera om hästen varit skadad enligt försäkringsbolaget. Jag försäkrar innan jag köper, så investeringen är täckt (ofta försäkrar jag inte alls, men det är en annan historia).

Vilka anmärkningar jag accepterar har med hästen och användningsområdet att göra. Får hästen anmärkning i besiktningen så b lir det oftast reservation i försäkringen, så vill jag ha hästen försäkrad spelar det också in.
 
Jag ska nu köpa min första häst efter att alltid varit medryttare eller haft foder häst.
Har lite frågor kring hur ett köp går till och bra saker att tänka på!

Hur går en gårdsbesikning till och hur nära inpå köpet ska denna göras?
Vilka frågor ska man fråga ägaren?
När ska man kontakta försäkringsbolaget?
Är det några fel som kom fram på besiktningen som ändå känns acceptabel så ni ändå skulle köpa hästen?

Hästen ska användas till lättare tävling/träning och är 12 år

Jätte tacksam för svar då jag är ganska nervös för att glömma nått eller göra fel :nailbiting::p

Vid en gårdsbesiktning precis som vid en klinikbesiktning gås hästen igenom. Veterinären känner från topp till tå, kollar hull, hudskador, temperament, lyssnar på lungorna och hjärtat. Gör hostprovokation och kollar i munnen (dock inte munhåleundersökning utan ytlig besiktning). Kollar yttre könsorganen, palperar hela hästen, kollar ögonen och kollar efter chipmärkning. Böjprov görs på hårt underlag (viktigt med bra underlag för att få rättvisande resultat! Det här är den största skillnaden mellan gårds och klinikbesiktning. På klinik finns alltid bra underlag och man kan gå vidare med röntgen/ul/andra undersökningar om det skulle finnas oklarheter) och även longer/kör/ridprov görs.

Jag vill besiktiga samma dag som jag hämtar hästen och intyget är giltigt i en vecka.

Allt som är viktigt för dig! Är det viktigt att hästen är trafiksäker? Trygg att rida ut på ensam? Eller är det oviktigt och det viktiga är att hästen alltid hoppar? Fråga allt du vill och behöver veta.

Försäkringsbolaget ringer du när du har köpt hästen och innan du tar med hästen hem. Kan du ta över en försäkring som redan finns är det att föredra.

Nej. Jag vill ha hästar som är ua. Hästar skadar sig ändå så man behöver inte köpa på sig problem.
 
De andra har skrivit bra tips.
För mig spelar det klart roll vad för slags fynd som kan hittas.

Jag har tex köpt häst som haft lös benbit, MEN denna biten satt bra, "gick inte" att plocka bort och hästen hade tävlat aktivt redan i ca 10 år utan problem på hög nivå, köpte som läromästare. Den har fortfarande inte problem 5 år senare utan rids ännu och vetcheckas noggrant.
Har också köpt en häst med en liten cysta i ett bakknä. Den kollas varje år och har varken ökat i storlek eller ligger dumt till.

Jag skulle inte köpa en häst med täta tornutskott eller rörelsestörningar för de hästarna skulle jag antagligen inte kunna använda till det jag vill använda dem till. Rådgör med veterinären och ta till dig vad denne tycker om det hittas något fel men lita på veterinären om denne säger att nej detta kommer inte vara hästen för dig trots du kanske bli kär i hästen. Det kommer fler hästar isåfall, lovar. :)
 
Mitt råd är att du har en vuxen med dig som kan häst ordentligt. Din tränare kanske? Eller någon som har mycket erfarenhet och vet vad man ska titta efter och vad man är observant på.
 
Mitt råd är att du har en vuxen med dig som kan häst ordentligt. Din tränare kanske? Eller någon som har mycket erfarenhet och vet vad man ska titta efter och vad man är observant på.

Jag är både både vuxen och erfaren av hästar men har som sagt aldrig köpt häst själv ska självklart ha med någon mer.

Vela ha tips så man inte glömmer nått :banana:
 
Utöver det andra skrivit: Frågor till ägaren är ju viktiga. Där får du försöka läsa lite mellan raderna för alla är inte helt ärliga. Det framgår inte om du känner hästen redan, i så fall är det ju en klar fördel. I annat fall kan det vara bra att kolla med någon annan som känner hästen, t.ex. en tränare. De kan visserligen också undanhålla saker, men det är värt ett försök. Till ägaren kan du ställa tydliga frågor t.ex. när hästen senast träffade en veterinär och varför. Istället för att fråga om hästen varit halt kan du fråga om den behandlats för ledinflammationer. Även fång och hovbölder skulle jag fråga specifikt om, likaså kolik och sommarexem. Vidare om viloperioder, och varför hästen vilat (om det har varit mer än "normalt"). Att köpa en häst som inte är igång tycker jag är lite riskabelt jämfört med en som arbetas. Sen vill man förstås veta varför hästen säljs.

Sen är det ju jätteviktigt att kolla igenom hästen själv noga. Titta efter oliksidigheter, t.ex. om ena sidans muskler är betydligt mer utvecklade än den andra. Hurdan exteriör hästen har, om den är gallig, hur ser hovarna ut, hur är den skodd, ömmar den över ryggen, verkar den sur vid sadling, reagerar den på sadelgjorden, rids den på något ovanligt bett, annan extrautrustning och varför..... I ridningen kan du ju känna efter om hästen är hyfsat liksidig, att den inte är springig, att den kommer till arbete, att den har bjudning. Allt sånt är viktigt för att förstå om det är en frisk häst eller inte.

Jag tittar gärna när någon annan rider för jag ser mer från marken än vad jag känner från ryggen på en häst jag inte är van vid.
 
Tack för alla svar :D köper hästen från min ridklubb då den inte passar i verksamhet. Så har ridit och pysslat med den ofta. Är mest orolig att det ska finnas några förslitningsskador :crazy: blir ju mkt harvande i ridhuset och många olika ryttare när dom går som lektionshästar. Även om det inte har varit orutinerade ryttare så sliter väl det att gå på samma underlag hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 607
Senast: Lobelia
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 508
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp