Videoklipp på när ni tränar!

Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Yepp :)

Man går tävlingsgrundkurs först om man vill ha hjälp med momenten ...

I Lk1 kursen filar man mer och går djupare in på momenten.

Alltså jag tycker det är bra att dom har ett inprov, men momenten kanske är lite väl.

Jag tycker kanske att det räcker med basmoment och att dom ser att hunden är förig och samarbetsvillig.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Jag förstod att det var så du menade sen när lilljessicah skrev til. Trodde först att du menade att man gjorde inprov inför tävling. Inprov för kurser har jag däremot hört om tidigare på en del klubbar häromkring, och det är ju bra! :laugh:
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

+ Gabbi

Jag tar åt mig av det båda har svart:)

Jag har aldrig tränat för någon tränare, jag har bara testat mig fram själv, så jag har inte haft någon som har sakt åt mig hur jag ska göra. Det är bra att jag får tips. dessutom är hon den första hunden som jag tränar på "riktigt" med. Boll/leksak går oftast inte för hon blir för stutsig/flamsig. Jag tränar helst utan koppel så att det bara är att sätta på ett koppel på linförigheten. Men man kan ju altid prova:)
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Kör med godis om hon flamsar sig med leksaken. Ta det lugnt, låt det ta tid.
Speciellt utgångspositionen. Jag vet hur det är! Har haft hund i 13 år men
hade aldrig tränat för någon heller för än jag skaffade min nuvarande hund och vi tränar vä iaf 2-4 dagar i veckan för tränare numera. Det är nyttigt !

Tänk på att när du tränar utgångspositionen måste du vara noga med att hunden altid gör precis likadant. Tänk att hunden ska sitta rakt och hundens tassar får inte vara framför dina skor utan i linje med där dom slutar ska dom vara. Genom att vara konsekvent får hunden en minnebild av hur du ser ut när den står i rätt position och kommer således börja söka den minnesbilden när den vet att det ger + i kanten. När den sitter framifrån och åt höger/vänster kan du börja ta några steg framåt, även här kommer hunden söka sig till den minnesbilden den fått och gör den (du) rätt så kommer den även att sätta sig rätt när du stannar :) Man får ha lite tålamod, men sitter det fria följet som ett smäck sen har man hela grunden sen!:)
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Hej!

Jag lägger här in en länk till en liten hemsida som jag har. Där finns (i nuläget) tre små filmklipp. Ett är då Whippeten tävlar agility, det är lite längre och innehåller fyra agilitystarter, ett annat är när jag tränar agility med australiska kelpien samt en hopplektion med hästen, för dem som är hästintresserad. Jag kan verkligen rekomendera att ni tar er tid att kika på Tess, whippeten, även om det är ett lite längre klipp och kanske tar lite tid att ladda ner.

http://www.123minsida.se/myysdjur
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

va? ska hunden klara allt utan att nolla? varför ska man då gå kursen? det är väl bättre om hunden gör några moment riktigt bra, och nollar något, än om den gör allt halvdant och inte nollar?
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Lydnad med afghan. :p

Kom gärna med tips om hur jag ska få henne att hålla samma position i linförigheten och hur jag kan få henne att stanna hos mig och inte tre meter bakom mig efter inkallningen.
Ska testa att köra inkallning mot vägg nästa gång, men kom gärna med fler tips!

http://www.youtube.com/watch?v=jLnwacTDG80

//Flo
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Hunden ska klara dom momenten utan att nolla, dvs inte hela ettan utan bara vissa moment.

Däremot är dom ju inte stenhårda, dvs ser dom att man har bra förutsättning och hunden samarbetar m.m så är det också OK, men i brist av plats så går dom efter inprovet.

Kursen ( Lk1 ) är till för finslipning av momenten i sig och behöver man hjälp så går man tävlingsgrundkursen först.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Lydnad med afghan. :p

Kom gärna med tips om hur jag ska få henne att hålla samma position i linförigheten och hur jag kan få henne att stanna hos mig och inte tre meter bakom mig efter inkallningen.
Ska testa att köra inkallning mot vägg nästa gång, men kom gärna med fler tips!

http://www.youtube.com/watch?v=jLnwacTDG80

//Flo

Jag tycker det är jättekul att se en Afghan i lydnad :bow:

Det jag har att påpeka är hundens position. Och att du hjälper henne hela tiden. Du rättar in dig själv efter hunden. När hon satte sig vid sidan så flyttar du hela din axel. När du sedan inser att hon är för långt fram innan ni går iväg så går du själv fram en liten bit för att hon ska sitta bättre.

Mitt råd är att börja om med positionen och aldrig rätta in dig efter hunden. Istället för att gå framåt, vrida axlar ur led så hade jag stått rakt och sagt; "Nej, fot."

Ang inkallningen (vilken fart!!) så hade jag jobbat med en vägg bakom. Samtidigt också kört inkallning i kopplets längd.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Lydnad med afghan. :p

Kom gärna med tips om hur jag ska få henne att hålla samma position i linförigheten och hur jag kan få henne att stanna hos mig och inte tre meter bakom mig efter inkallningen.
Ska testa att köra inkallning mot vägg nästa gång, men kom gärna med fler tips!

http://www.youtube.com/watch?v=jLnwacTDG80

//Flo

Generellt såg det positivt och trevligt ut. I linförigheten tycker jag du ska tänka på en sak, och det är att inte rätta dig efter hunden. Om din hund sätter sig för långt fram, så kliver du fram ett litet steg på videon, istället för att begära att hunden tar en bättre position.

Ang inkallningen skulle jag antingen testa att ta ett steg framåt precis när hunden kommer mot dig. Förhoppningsvis kollar den då in dig, och fokuserar lite mer. Alternativet som skulle funka på iaf. min hund är att inte belöna den inkallningen när hunden kommer fel. Detta förutsätter att hunden inte tappar lusten av det.

(Ser nu att Alide redan svarat liknande, så vi tyckte samma då...)
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Ang inkallningen (vilken fart!!) så hade jag jobbat med en vägg bakom. Samtidigt också kört inkallning i kopplets längd.

Exakt, just för att träna in ingångarna så dom sitter ( får jobba lika med Zaga som har alldeles för bråttom )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 927
Senast: Otherside
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 080
Senast: Magiana
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 777
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp