vikt på hästtransport

B

BeastieBabe

sitter å räknar på vad jag får dra för något på min bil.. släpets totalvikt får inte överstiga 1480 kg.. på olika sidor om transporter står totalvikten 1300 kg.. är det vad själv släpet väger tomt eller vad släpet får väga som max inklusiva häst? vad väger då släpet normalt?
är det normalt att ett enkelaxlat släp väger 1100 kg utan last(häst)?? :confused:
 
Släpets totalvikt är vad släpet får väga inklusive last....
Släpets tjänste vikt är vad det väger utan last.
Om du tar släpets totalvikt minus släpets tjänstevikt så får du fram hur mycket du får lasta på släpet utan att överskrida totalvikten.
 
då fick jag svar på dte jag behövde veta :) tack så mycket!
 
får du dra så mycket på b-körkort med din bil??
lät mycket... när ja åkjer nånstans nuförtiden så ska ja låna idas pappas BMW den får dra 1500 på b-lort.. trevlig värre de... eftersom ja har transport på 1450.. boggie
 
Det är alltid totalvikten som räknas när du drar ett släp. Alltså oavsett om du har last eller ej.

Immer
 
Hehe den bilen jag använder när jag ska köra pållan, får dra 1530 på B-kort :banana:
 
jao.. inte med den lilla röda :crazy:, jag får låna pappas Nissan Maxima om jag ska köra transport.. mamma kollade papprena och såg hur mycket jag fick dra.. 1480 kg var det.. det ska väl räcka till lillponnyn :D
 
okai.. då behöver jag inte vara orolig :) då ska nog 350 kg ponny kunna hänga med i transporten utan risk för övervikt :D
 
Vi har en Subaru Forester XT som får dra 1510 på B-kort. Även Subaru Outback klarar 1500kg på B-kort. Innan så hade vi en Audi A4 TDI Quattro -97 och den fick dra 1550 på B-kort. Nyare Audi är tyngre tror jag så de får kanske dra mindre.

Det finns säkert fler bilar som klarar det. Jag gissar att Toyota RAV 4 också går bra. Passat Syncro vet jag de som haft och klarat 1500kg.
 
Det är alltid totalvikten som räknas när du drar ett släp. Alltså oavsett om du har last eller ej.
Inte i mitt fall. Jag får dra ett släp med totalvikt upp till 1430 kg, men den verkliga vikten får vara max 1150 kg pga bilens begränsning.
 
Nu blandar du ihop ärterna med morötterna!

Om du bara får dra 1150 kg med din bil får du INTE dra ett släp med totalvikten 1430 kg, (även om du bara lastar det så att det väger max 1150 kg!). Jag utgår från att du har B-kort, hur det är med BE-kort vet jag inte.

Immer
 
Jo, det får jag. Det står klart och tydligt på både polisens och vägverkets hemsida. Jag har t.o.m varit i kontakt med vägverket och även med en trafikskolelärare. Släpets totalvikten får ALDRIG överstiga bilens tjänstevikt om man har B-körkort. Har bilen en begränsning som säger att den inte får dra så mycket är det den faktiska vikten (släpets tjänstevikt + häst) som gäller, men totalvikten (enl reg.bevis) får fortfarande vara upp till bilens tjänstevikt. Det ÄR så! :idea: Alltså: Jag kör lagligt så länge släpets tjänstevikt är under 1430 kg och den faktiska vikten är under 1150 kg! :)
 
Hmm... Kan du inte länka? De trafikpoliser jag talat med (och som arbetar med detta dagligen) säger precis tvärtom, att jag får inte ens köra med ett tomt släp om dess totalvikt är högre än bilens tjänstevikt på B-körkort.
:confused:
 
Du har rätt men här gällde det att totalvikten var under bilens tjänstevikt men över bilens dragvikt.
De bilar vi har är det tvärtom dvs dragvikten är högre än tjänstevikten men det här blir ju speciellt.
PL
 
Nä, det får man inte. Men i mitt fall är bilens begränsning lägre än tjänstevikten. Så länge släpets totalvikt är under bilens tjänstevikt får man dra med alla bilar. Det är dock upp till mig själv att se till att den faktiska vikten inte överstiger bilens begränsning.

Här kan du läsa. På nr 2 och 4 står det 1430 kg och på 1:an står det 1150 kg. På mitt reg.bevis alltså.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 372
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp