Bukefalos 28 år!

Viktgränser för ryttare på olika hästar?

Bansan

Trådstartare
just det här fallet funderar jag över hur pass tung ryttare ni anser att ett 4-årigt halvbloddsto, i bra grundkondition, på ca 153 cm kan bära, under förutsättningen att ryttaren rider i bra balans och inte flänger omkring?

Men även hur ni tänker kring det här med viktgränser för olika hästtyper?

Handlar det ofta om att vi människor personligen tycker att hästarna inte ska behöva bära för mycket? I många länder bär ju pyttesmå hästar omkring på gigantiska karlar och verkar inte må dåigt av just det... snarare av det faktum att de små hårda hästarna kanske ofta sköts dåligt. Ryttarnas storlek & vikt tycks inte vara så bekymmersam.

En bra ryttare bör väl känna om hästen har svårt att bära upp denne, och i så fall vara storsint nog att erkänna att man är för tung...?
 
Sv: Viktgränser för ryttare på olika hästar?

ojoj,,, det finns redan en nålad längd och vikttråd... där finns många tyckanden.
 
Sv: Viktgränser för ryttare på olika hästar?

Oj, flåt... missade att den var nålad :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 476
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 496
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 648
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp