Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Nej!! Ge inte upp, ge din kropp en chans att förstår att den ska förbränna, kan ta tid!! Nya friska tag :banana:

Chiara: Hur länge har du hållit på? En, två veckor? Du måste ju ge dina nya vanor en chans! Det är inte säkert att man får se några resultat så snabbt. Och precis som Koltrast inlägg illustrerar så tydligt så kan vikten pendla kraftigt över dagarna. Det kan bero på vätska, tarminnehåll, var du befinner dig i månadscykeln med mera. Ge inte upp redan! Ge dig själv en ärlig chans! :laugh: Heja heja!

PS. Och vad är förresten målet med din omställning? Är det enbart vikten eller vill du bli piggare, starkare, friskare också? Även om du inte har märkt något på vikten än så kanske du har märkt av något annat? :)

Precis min tanke. Att jaga vikt kan vara destruktivt. Bättre att jaga ett friskare liv, på sikt.

Bättre kondition, bättre vanor, smartare val. Och en del i det är att vikten kommer att gå ner.

Har ni ändrat mycket i era matvanor? vad äter ni under en dag?

Jag har gjort mindre förändringar men inga stora, äter det jag tycker är gott ;)

Jag äter mycket ägg, fisk, kyckling, kalkon, kött, grönsaker, frukt, bär, keso osv.
Försöker hålla nere på ris, potatis och pasta men jag utesluter det inte.

Äter inga mini/light produkter utan bara grädde och riktigt socker osv.
Äter godis, fikabröd och läsk om jag är sugen på det så det blir någon gång i veckan.

Idag ser min matsedel ut såhär:

Frukost: 1 fullkornsbulle (hembakad) med smör, ost och marmelad på samt en kopp te.

Mellanmål: 2 kokta ägg

Lunch: 1 grillad kycklingfilé, keso, tomater, gurka och paprika

Mellanmål: keso och avokado

Middag: Kycklinggryta med pesto och råris

Kvällsfika: Te och är jag sugen på ngt äter jag ngt.

Jag älskar att äta god mat! Så jag skulle aldrig kunna stå ut med att äta sånt jag tycker smakar sådär bara för att hålla mig smal.
Så därför tränar jag så jag ska kunna äta allt som är gott :d

Ok, ja det där såg ut som en hälsosam och god dag :D

Själv har jag inga problem med att äta mat som smakar sådär, eftersom jag älskar all mat - allt är gott utom nyponsoppa som jag aldrig i livet skulle äta :p

KL

Lite resultatuppdatering från mig...

Vågen står på minus 0,6 så det är ju inte så mycket men idag märkte jag en annan kul sak. Jag tog på mig jeansen och drog åt skärpet och var tvungen att ta ett hål längre in :banana:

Små saker man blir glad över!

Det jag gör är äter enligt viktväktarna och promenerar mera både med häst och hund :laugh: Satsar på långsiktig och varaktig viktnedgång!

Idag har det än så länge blivit en timma på Crosstrainern i ett raskt tempo. gjorde av med över 800 kcal :)

Å nu ska jag strax ut med hunden på en längre promenad. Eller ja, en halvtimma blir det.

Såg att ni pratar mat och jag varvas havregrynsgröt och yoghurt som frukost.

Mellanmål blir oftast en frukt, knäckebröd eller en liten skål yoghurt.

Jag har inte uteslutit någon mat. Som tex igår valde jag att ta några få bitar choklad till kvällsmat för det är okej-men man behöver inte äta hela kakan. Å dom höll sig inom ramen för hur mycket jag kan äta och ändå gå ner i vikt.

För mig funkar det verkligen inte att utesluta något. då får min hjärna en knäpp så det heter duga! så jag äter det jag är sugen på och det funkar bäst för mig och min hjärna. Den är trots allt inte frisk från ätstörningen men det går verkligen åt rätt håll sedan jag hoppade in här i tråden :)

Jag har inte speciellt många kg jag vill bli av med så jag räknar med att kör jag strikt januari-februari ut så är jag nog nere på målvikten. Vad jag då skulle väga har jag ingen aning om men jag går efter kläderna.

Åter till maten. Jag har börjat göra sallader här hemma.

ingredienser:

20 gram torr pasta (blir mer än man tror!)
kyckling eller skinka runt 100 gram

detta tar jag så mycket jag vill av,

paprika
majs (max 30 gram, dom innehåller en del kcal)
isbergssallad
gurka
Tomat

Å sedan en dressing. Jag kör en lightprodukt eftersom dom vanliga innehåller så otroligt mycket mer kcal och jag vill kunna ha dressing på min sallad annars blir det så torrt.
Skillnaden är 170 kcal i min och 555 i den jag helst hade velat ha. En riktig fälla så där måste man kolla efter ett alternativ som funkar för en själv.

Jag har även haft couscous i och det är också gott!

Ett tips för den som inte orkar stå och fixa med mat länge. Dessutom innehåller den runt 250 kalorier totalt :)

Edit- glömde. jag tar 30 gram av min dressing och rör sen runt allt

Senast ändrad:

*KL

Vagning efter första veckan:

Startvikt: 61.2
Vikt nu: 60.1

Det far jag vara valdigt nöjd med, har inte skött mig helbra... Men försöker vara i stallet lange för dar finns ingen mat :D

Behöver öka motionen. Idag blir det promenad, och tors-lör ska jag inviga mina nya langdskidor!! Börjar bli dags att lara sig aka eftersom jag ska aka Kortvasan i februari. Lite kondition och teknik innan det skulle ju inte skada liksom..! :p

Vad kan man ge sig sjalv for beloningar som inte ar matrelaterade?
For varje vikt jag kommer under, och nar sprungit ett visst antal km t.ex. försöker jag ha nagon form av beloning for att fa lite extra motivation.

Hittills har jag mött malen för att:
- Fa ha min nya troja
- Fa borja lasa min nya bok

Langtar mest efter att komma under 58kg sa jag far (las: kan) ha mina favoritjeans och ridbyxor :)

kl

ska nog hoppa med här också, återkommer med startvikten efter invägning i helgen. Men har sen förra veckan bokfört kalorier (Shape Up, rekommenderas starkt! Har ställt in att jag vill gå ner 1 kg i veckan, med min vikt och längd så säger den hur mkt jag får äta om dagen, när jag inte rör mig. Rör jag mig ökar det tillåtna, dock behöver jag ju inte nödvändigtvis äta mer än så) och börjat gå på löpbandet på gym några gånger i veckan.

Spelar förutom det tennis 2 ggr i veckan och så har jag ju ridningen ett par dagar i veckan.

Godis/chips och sötsaker får inte ätas mer än vid undantagsfall. Vi är duktiga på att laga mat själva istället för för mkt skräpmat.

Känner redan att kondisen är bättre och det känns kul!

Längd: 173 cm
Startvikt ??
Delmål: 85 kg
Målvikt: 70 kg

Jag är inte förkyld och har inte ont i halsen. Men jag hostar och känner mig klen. Hoppas att det släpper men som jag känner mig nu så är jag inte ens sugen på att träna.

Jag tycks vilja kapa den har traden idag :p

Snubblade over denna pa natet:

Going to the gym when you’ve had a bad day still burns calories. Remove the excuses and go.”

(en reklambanner for fitnessrxmag.com)

Och far man val tranat brukar allt kannas mycket battre sen!

Going to the gym when you’ve had a bad day still burns calories. Remove the excuses and go.”

Jättebra, och man behöver inte ens gå till gymmet. Även en kort promenad bränner mer än motsvarande tid i soffan.

*KL*
Snabbrapport: Har förmodligen inte gått ner ett smack, jag har varit bortrest och ätit och druckit gott. Däremot har jag bäddat lite för våren genom två saftiga löppass. Först milen på 56:39, helt otroligt, jag trodde att det skulle ta minst en månad att ens pressa ner mig under timmen. Och nu idag har jag sprungit 15 km! Jag har aldrig sprungit längre än en mil förut.

Nu hoppas jag att vädret åtminstone kommer att medge något pass i veckan så att det går att hålla igång kroppen.

KL

Blir bjuden på indiskt i morgon. Portionerna är enorma och jag vet inte riktigt hur mycket kcal en sån måltid innehåller. Nån som har tips om vad jag bör undvika för rätter för att hålla ned kcal så gott jag kan?

Men sluta nu! Jag får prestationsångest! Vad duktig du är!
Har själv joggat sju km i dag, men jag varvar 6min jogg med 1min promenad. Ska gå över till 7min jogg och 1min promenad nästa gång. Men jag springer fortfarande väldigt långsamt...
Promenerade fem km efter joggingrundan. Nu ska jag ta ett ägg på knäcke.

Ta något med kycking och unvik sås. Gillar du soya så är det ett bättre alternativ. Ta av riset eller vad det är-men ät bara hälften.
Att ta något vegetariskt kommer nog inte hjälpa om inte grönsakerna wokas eller kokas. Men misstänker många steker i fett och det blir en del kcal där.
Drick lightdricka till.
Undvik bröd om det hör till.

Undvik lamm-det är mer kalorier i det än många andra bättre alternativ. Dubbelt upp mot en vanlig fläskkotlett.

Jag skulle ta en kycklingrätt och bett om att få grönsaker till istället för ris och såsen brevid i en liten skål så du kan välja mängden själv :)
Salsa är det faktiskt inte hemskt mycket kalorier i.

Å glöm inte att njuta! Du ska inte sitta där och tänka vilket som är okej att äta. Allt är okej men du har valet att välja ett bättre alternativ :)

Fast det är ju jättebra att träna som du gör och bygga upp kroppen långsamt, och att promenera efteråt.

Jag är nog lite för prestationsinriktad, men försöker minimera skaderisken genom att ta det lugnt ett par dagar mellan monsterpassen. Och nu har jag ju ätit rätt mycket också, så kroppen borde ha fått den näring som behövs för att orka bygga upp sig.

Men på fredag är det dags att börja logga kalorier igen (och väga in, hu! :o ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka