Vikttråden 2014:2

Tränar du hårt på fastedagar eller du tar det lite lugnare då? Jag vet att jag inte orkar speciellt mycket om jag inte ätit ordentligt, fast igår kände jag mig inte alls lika utsvulten och "svag" trots lågt kaloriintag. Men var inte heller på gymmet ;)

Måste bara säga att min fastedag igår gick super! Var inte alls hungrigare än en vanlig dag!?! Knorrs köttsoppa var visst bra att hålla sig mätt på, god var den med.

Jag tränar på mina fastedagar precis som jag gör på de vanliga. Så idag har jag sprungit till gymmet, gymmat och sen sprungit hem :)
Fastan har gått väldigt bra dessutom :)

Härligt att höra att det funkar bra för dig! Jag var nära på att skita i det nu, men ska försöka ge det ett tag till iaf :)

Hur kan du anse dig överviktig???
Nej, inte supertokigt åtminstone. Jag är pytteliten, så trots att jag har några kilo för mycket så väger jag bara 47-48 kg. Hur många kcal man förbränner kopplas inte bara till vikt och sträcka utan även till den %VO2Max man förflyttar sig i. Nu sprang jag på en förhållandevis låg %VO2Max, vilket också ger en rätt låg kaloriförbrukning. Höftar man så kan man använda formeln 1 kcal/kg/km, men med låg intensitet så förbränner man mindre och med hög intensitet så förbränner man mer.

Hur kan du anse dig överviktig???

Jag har aldrig sagt att jag är överviktig. Däremot har jag 3-4 kg som jag vill bli av med så att jag kommer i mina vanliga kläder som fortfarande sitter lite tajt efter tidigare viktuppgång när jag inte kunde springa så mycket på grund av skada. Vid 44-45 kg (med lite lagom muskler på kroppen) så är jag absolut inte underviktig, utan är, enligt BMI, normalviktig med god marginal.

Jag har aldrig sagt att jag är överviktig. Däremot har jag 3-4 kg som jag vill bli av med så att jag kommer i mina vanliga kläder som fortfarande sitter lite tajt efter tidigare viktuppgång när jag inte kunde springa så mycket på grund av skada. Vid 44-45 kg (med lite lagom muskler på kroppen) så är jag absolut inte underviktig, utan är, enligt BMI, normalviktig med god marginal.
Är du bara 150 cm lång? Då är ju 45 kg bmi 20...

Men hur intressant är egentligen BMI på individnivå? Jag ligger enligt BMI på undervikt men ser högst normalviktig och sund ut.

Om jag ligger lågt inom normalvikten enligt BMI, får jag oroliga förfrågningar av vänner om hur jag mår och om jag äter som jag ska.

BMI är ett mått som avser grupper, inte individer.

Om jag ligger lågt inom normalvikten enligt BMI, får jag oroliga förfrågningar av vänner om hur jag mår och om jag äter som jag ska.

BMI är ett mått som avser grupper, inte individer.

För mig är det tvärtom. Skulle jag börja närma mig det övre spannet av normal BMI så skulle ingen tro mig om jag sa att jag var normalviktig enligt BMI (fast av motsatt skäl då).

Att mina vanliga kläder sitter bekvämt, att jag känner mig rörlig, samt att mina värden är bra, är det bästa måttet på normalvikt. För mig sammanfaller det med att jag i hyfsat välmusklat skick väger 44-45 kg. Eftersom jag är så kort så gör +3-4 kg, vilket jag väger idag, en del på kroppen.

Hoppar in här då det verkligen är dags att ta tag i detta med vikten. Gjorde ett ryck förra året, kom sen av mig... och nu väger jag mer än någonsin.
Har gått med i viktväktarna samt börjat med deras matkasse från Citygross. Tjuvstartade förra veckan men då var jag inte alls strikt, utan ser det som start denna vecka.
Mitt första mål har jag satt till 11 kg ner från nu(sen peppar appen mig ändå på delmål ;)) men har mycket mer än så att gå ner. Det är dock en bra start!
Känns lovande med deras kasse som har god och bra mat, och därmed både middag och lunch räddade. (Oftast räcker det)

Tänkte börja simma på morgnarna igen också, och ta tag i ridningen igen.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 380
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 512
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31