Har nog det senaste året eller så skenat iväg litegrann i mitt vindrickande känns det som, så ja, det är något jag tänkt på. Vill liksom inte hamna i ett riskbeteende (även om det känns som att det är långt bort så känns det lika bra att hålla igen lite för den sakens skull också, inte bara pga vikten)
Till att börja med har jag sagt att jag inte ska köpa någon alkohol under januari (det gör dessutom gott för min något smala budget just nu!) men att blir det något litet glas av det vi har hemma eller när vi är borta så må det vara hänt (nu när jag räknar kalorier blir det ju under förutsättning att det går in under dagsintaget också). Sen är väl tanken att jag ska börja med att inte ska ställa fram en vinflaska på bordet, utan vill jag ha ett glas vin tänker jag mig att jag häller upp just ett glas, så att jag får möjlighet att tänka till en gång extra innan jag reser mig upp och går och fyller på. Dessutom har jag tänkt mig att sätta upp någon slags regel om att aldrig ställa fram bara ett glas vin, utan alltid ställa fram ett glas vatten också, så att jag inte blir att dricka vin för att släcka törsten.
Just rödvin är väl ganska kalorisnålt och någon annan alkohol blir det väldigt sällan, så i längden tänker jag mig nog att jag gott kan dricka några glas under helgen men att jag minskar mängden av alla onyttigheter som tillkommer på helgerna så att det liksom bara blir lite av varje. Inte varken en hel vinflaska eller en hel påse chips men inte heller "förbjuda" något utan bara försöka få till rimliga mängder.
Rödvin är väl ganska kaloririkt eller? Vitt också... 2 dl 5 poäng hos vv (= drygt 200 kcal) för lika mycket får man 33 cl starköl. Men som sagt, i rimliga mängder är ju ingenting någon fara.