Vikttråden 2015

Har nog det senaste året eller så skenat iväg litegrann i mitt vindrickande känns det som, så ja, det är något jag tänkt på. Vill liksom inte hamna i ett riskbeteende (även om det känns som att det är långt bort så känns det lika bra att hålla igen lite för den sakens skull också, inte bara pga vikten)

Till att börja med har jag sagt att jag inte ska köpa någon alkohol under januari (det gör dessutom gott för min något smala budget just nu! :up:) men att blir det något litet glas av det vi har hemma eller när vi är borta så må det vara hänt (nu när jag räknar kalorier blir det ju under förutsättning att det går in under dagsintaget också). Sen är väl tanken att jag ska börja med att inte ska ställa fram en vinflaska på bordet, utan vill jag ha ett glas vin tänker jag mig att jag häller upp just ett glas, så att jag får möjlighet att tänka till en gång extra innan jag reser mig upp och går och fyller på. Dessutom har jag tänkt mig att sätta upp någon slags regel om att aldrig ställa fram bara ett glas vin, utan alltid ställa fram ett glas vatten också, så att jag inte blir att dricka vin för att släcka törsten.

Just rödvin är väl ganska kalorisnålt och någon annan alkohol blir det väldigt sällan, så i längden tänker jag mig nog att jag gott kan dricka några glas under helgen men att jag minskar mängden av alla onyttigheter som tillkommer på helgerna så att det liksom bara blir lite av varje. Inte varken en hel vinflaska eller en hel påse chips men inte heller "förbjuda" något utan bara försöka få till rimliga mängder.

Rödvin är väl ganska kaloririkt eller? Vitt också... 2 dl 5 poäng hos vv (= drygt 200 kcal) för lika mycket får man 33 cl starköl. Men som sagt, i rimliga mängder är ju ingenting någon fara.

@nejlica Klart man får tillåta sig lite onyttigheter då och då och det som händer är ju ingen katastrof utan bara att viktminskningen skjuts upp. Men det gäller att inte sätta krokben för sig själv. Att äta mindre av den bra maten för att få plats med skräp är en rejäl tankevurpa. Rent teoretiskt kan du ju äta 200 g choklad och lite chips om dagen och inget annat och fortfarande gå ner i vikt, men hur mår kroppen? Och inte minst så befäster man de dåliga vanorna. Bättre då att vid enstaka tillfällen ta en mindre mängd av det onyttiga så att huvuddelen av dagens intag består av bra mat.

Det viktiga tror jag är att se detta som ett långsiktigt projekt. Att man ska lära in nya matvanor som sen går att hålla även i längden. Jag försöker lära mig skillnaden mellan vad min kropp vill ha och vad min hjärna vill ha. I det ingår att känna skillnad på hungerskänslor och sug. Jag har hållit på i över 2 år och är fortfarande inte sams med min hjärna i fråga om vad min kropp behöver för att må bra, trots -12 kg på vågen... För det är svårt.

@Kanintant Hoppas träningen går bra! För min del blir det bara vardagsmotion idag, jag ska avvakta med ordentlig träning tills jag varit på VC nästa vecka och rett ut lite saker. Längtar efter att få träna!!

@cewe Inte avundsjuk, jag tycker det mesta med jordgubbssmak är blä :p Hur länge skulle du köra såhär?

Just det, angående alkohol så dricker jag ingen alls. Inte pga viktminskningen för jag dricker aldrig annars heller, men ser det som en bonus att slippa få i mig så mycket extra kalorier :D Tyvärr finns det ju andra sätt att dricka kalorier ;) Men det kommer ju inte som någon överraskning att man får försöka hålla sig borta från läsk, saft och juice. Vatten är bäst och vårt vatten (egen brunn) är så extremt gott så jag har inga svårigheter att få i mig mycket. Tycker även att vatten hjälper mättnadskänslan plus att kroppen inte håller kvar lika mycket vätska (låter bakvänt men funkar).

@zassoo
Två dagar bara, tack o lov. Sen har jag måltidsersättning jag kan välja om jag vill ersätta måltider med om jag vill.
Tänkte använda som variation till chiapuddingen till frukost och helger i stallet när jag ofta "glömmer" bort äta

För pressad(inte mixad) så försvinner fibrerna och man blir inte lika mätt. Så förklarar dem det iallafall. Jag frågade hur det var med mixad frukt i exempelvis smoothies, och där berodde det på mängd. Det är väl så att det helt enkelt är bättre att äta frukten som den är. ;)
Haha ja märkligt, läste också att i de nyare programmen började man räkna efter 6e frukten, så gör man en juice så klarar man sig under det oftast :) Om man nu inte gör på blåbär, då blir lite jobbigt ;)

Anmäler mig här. Fick en chock i november när jag vägde mig å vägde 68,4 kg, gick ner 1,8 kg sen kom jul, nyår och sjukdomar och gick då tillbaka upp till 68,4 kg.
Så nu får det bli nya tag och börja låta bli sockret igen. Illa när ens slacker byxor sitter tight :s

Hemkommen från gymmet. Sprang 30 (!!) min på löpbandet + 5 min gång i uppvärmning och nedvarvning. Jag trodde faktiskt inte jag kunde klara att springa så länge, jag har aldrig joggat regelbundet så det känns jättekonstigt att jag helt plötsligt klara det utan att 1. få håll 2. bli hyperanfådd 3. få mjölksyra. Det måste vara alla promenader i november/december som byggt upp kondisen.

*väldigt nöjd med mig själv*

Skönt att få ur sig lite frustration och kicka igång endorfinerna, har längtat efter att få svettas.

Ang vin så tycker jag inte det är så farligt.
En flaska ca 525 kcal.
Då kan man äta "diet-normalt" och ändå inte få i sig mer än man förbränner på en dag.
Värre med en påse chips, det är ju typ det dubbla :P

Ställde mig på vågen i morse. Vägde bara ett kilo mindre än jag vägde då jag vägde som mest förra vintern. Men det snöar, jag har mycket snö att skotta! Härligt. Nu är det blötsnö, men på söndag kommer det lätt, fin snö! Det blir skidföre och skidor på längden är bland det bästa jag vet.

Rödvin är väl ganska kaloririkt eller? Vitt också... 2 dl 5 poäng hos vv (= drygt 200 kcal) för lika mycket får man 33 cl starköl. Men som sagt, i rimliga mängder är ju ingenting någon fara.

Rött vin är något kalorisnålare än vitt, runt 70-80 kcal per 100 ml :up: (ja, jag var tvungen att slå upp det nu :o) Idag har jag plockat fram en halvflaska ur källaren, 375 ml, så jag tänker mig att det är runt 280 kcal i den. Halva till maten ikväll och halva till maten imorgon (som mest, kan hända att den blir stående också) känns helt klart överkomligt liksom. I det långa loppet tänker jag mig att det är lättare att få till den där "nu är det äntligen helg"-känslan om det är okej att ta något glas vin och då behöver jag inte heller fylla på med så mycket godis eller annat onyttigt för att känna att jag unnar mig något.

Tror det är lite mentalt, en sallad och ett glas vin känns helt klart väldigt lyxigt och då kan jag vara nöjd med det. Blir det en sallad och ett glas vatten känner jag däremot helt plötsligt att jag vill ha en chokladkaka/chipspåse/annat gott också, för det är ju faktiskt helg! :cautious:

Det blir skidföre och skidor på längden är bland det bästa jag vet.

Vi har haft överkommligt skidföre i typ tre dagar totalt i vinter, inte perfekt, men i alla fall överkomligt. Jag har varit ute två av dem (men väldigt kort, ena dagen blåste det småspik andra så regnade det och jag hade med mig en kompis som inte åkt sen barnsben så det blev inte mer än nån km) och går och läääängtar efter att jag ska få möjlighet att komma ut igen :cry: Så jag är helt klart avis!

Har ingen input angående att lägga på sig mer rumpa, men har du provat cykelbyxor? De brukar ofta vara stoppade mot sadeln, och finns t.ex. i modeller som korta tights som säkert skulle kunna funka bra under ridbyxor.
Cykelbyxor? Vill helst inte ha något under ridbyxorna, vet att det brukar bli trångt och kallt när jag har använt långkallingar på vintern och på sommaren skulle det bli jättevarmt, min egna sadel är det inga problem med, men det är när man rider i hårdare sadlar som det brukar göra ont ibland. Har funderat på att ta med min gelpad och hoppas den passar dom sadlarna istället. :)

Ang vin så tycker jag inte det är så farligt.
En flaska ca 525 kcal.
Då kan man äta "diet-normalt" och ändå inte få i sig mer än man förbränner på en dag.
Värre med en påse chips, det är ju typ det dubbla :P
Men då får man också ha i åtanke att man kanske inte mår helt bra dagen efter man druckit en hel flaska vin, och kan "behöva" en bakispizza ;) Även om jag förordar bakissushi istället...

Min mage är som ett svart hål, kan äta vad som helst och hur mycket som helst och lägger inte på mig (några i min omgivning som är avundsjuka på det :/ ). Har försökt lägga på mig, men det går inte, mina höfter sticker ut som två hårda benknotor och det är inte alls kul att känna dom.
Har även problem inom ridningen och det känns som om jag sitter direkt på mina ben, skulle önska att jag kunde flytta det överflödiga fett jag har på magen (som jag fick en gång i tiden när jag vägde 75kg och inte försvunnit) och sätta det på rumpan och höfterna istället.
Idag ligger jag och pendlar runt 62kg vilket enligt BMI skalan för mig är på gränsen till underviktig..

Jag har samma problem som dig. Ligger enligt BMI på undervikt (17,4), har alltid varit underviktig sedan jag varit liten. Fått gå på extra kontrollvägningar i skolan, blivit satt under anorexi-övervakning etc. Till saken hör att jag äter mest av typ alla jag känner :D. Har haft perioder där jag käkar extremt mycket, håller grädde i allt, bara tänker på att trycka i mig så mycket som möjligt och blir stressad om jag inte kan äta så mkt som jag vill. Brukar lyckad gå upp något kilo under dessa perioder. Går alltid ner i vikt om jag blir förkyld och liknande..

Tills en dag där jag insåg att min kropp vill nog ligga på den vikt jag har nu. Jag har inga hälsoproblem och har mkt energi. Insåg att jag mest försökt att gå upp i vikt för "alla" runt omkring tycker det. Jag tycker jag är fin som jag är, och mår betydligt bättre när jag får äta normal mängd för mig (runt 2500 kcal/dygn), än när jag måste trycka i mig massor fet mat fast jag inte är hungrig/sugen. Till skillnad från dig har jag inga höftben som sticker ut eller liknande utan är tanigt byggt generellt. Så om du vill gå upp i vikt för din egen skull så tycker jag du ska satsa på det, men mår man bra i övrigt och äter som man ska tycker jag inte du ska känna den pressen :).

Blev en sallad till lunch med en veg. lasagnebit.
Tre nävar popcorn och två lakritsbitar till bion som jag hamnade på istället. :)

Ska äta ute imorgon kväll, om jag håller nere kaloriantalet under dagen kanske det blir något annat än sallad till kvällsmat.

Jag har samma problem som dig. Ligger enligt BMI på undervikt (17,4), har alltid varit underviktig sedan jag varit liten. Fått gå på extra kontrollvägningar i skolan, blivit satt under anorexi-övervakning etc. Till saken hör att jag äter mest av typ alla jag känner :D. Har haft perioder där jag käkar extremt mycket, håller grädde i allt, bara tänker på att trycka i mig så mycket som möjligt och blir stressad om jag inte kan äta så mkt som jag vill. Brukar lyckad gå upp något kilo under dessa perioder. Går alltid ner i vikt om jag blir förkyld och liknande..

Tills en dag där jag insåg att min kropp vill nog ligga på den vikt jag har nu. Jag har inga hälsoproblem och har mkt energi. Insåg att jag mest försökt att gå upp i vikt för "alla" runt omkring tycker det. Jag tycker jag är fin som jag är, och mår betydligt bättre när jag får äta normal mängd för mig (runt 2500 kcal/dygn), än när jag måste trycka i mig massor fet mat fast jag inte är hungrig/sugen. Till skillnad från dig har jag inga höftben som sticker ut eller liknande utan är tanigt byggt generellt. Så om du vill gå upp i vikt för din egen skull så tycker jag du ska satsa på det, men mår man bra i övrigt och äter som man ska tycker jag inte du ska känna den pressen :).
Ja, man ska må bra själv. Själv mår jag väl egentligen bra, men det skulle inte skada att lägga på lite fett som dämpar. :p
För mig så har jag alltid varit normalviktig och var ganska "stor" för att vara mig när jag tog studenten (har provat byxorna jag hade då och dom är alldeles för stora, hade stl 42 då och ligger nu på stl 38). Sen i någon vända efter det fick jag problem med magen, kramper och fick inte behålla maten, den tog någon form av expressresa genom tarmsystemet, var i kontakt med läkare som konstaterade att jag hade IBS (irriterad tarm), så nu har jag lärt mig leva med det men vissa perioder är lugna sen kommer det perioder när man inte kan äta något och det är expressresan som gäller.

Jag tror ändå att oavsett om man har dåliga dagar, så om man mår bra de andra dagarna så är det bra. :)

Jag har fått svar på vad som orsakar mitt magont när jag äter. Jag har ett navelbråck som påverkas när min mage blir utspänd av mat. Syns inte på utsidan annars hade det varit lättare att inse att det fanns där!

Fick rådet att träna magmuskler och så ev. Operation i framtiden.

Får fortsätta med små portioner mat men väldigt ofta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 520
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur