Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går saaakta nu. Är väldigt dålig på att räkna kalorier helger och när mannen lagar mat eftersom jag inte vet mängderna . Men jag går inte upp iallafall 😊

-3 kg sedan start, snittar ett halvkilo i veckan vilket känns som lagom för mig. Det är en svår balansgång där jag ofta märker att jag egentligen inte är hungrig, men huvudet slutar fungera (utmattning) så jag äter något då för att få igång hjärnan igen. Äter även när barnen bråkar, för då brukar också min mentala energi ta slut, så det hör ju ihop det med.
Har iallafall blivit bättre på att utesluta godis vid akut behov av energi, jag har ofta mellanmålsbars med mig som får agera energipåfyllning istället. Det är inte ett perfekt alternativ, men good enough..

Kläderna börjar sitta bättre 😊 hoppas på att nå målet inom 6-12 månader.
 
Vet du något om mekanismerna bakom varför det går ner med och tenderar att gå upp utan? Nyfiken, det här är ett område jag inte alls känner till.


https://www.svenskaodemforbundet.se/faktabank/lipodem-3/

Jag har gissningsvis lipödem som blivit värre efter graviditeten och ännu lite bökigare nu när jag gissar att jag börjat närma mig klimakteriet (mensen beter sig väldigt konstigt bla), inte så ruskigt som en del kan ha men tillräckligt.

Utan kompression är det som om vätskan stannar i benen och det gör ont efter ett tag, med kompression känns inte benen som två stubbar och efter en dags bärande så kissar jag och kissar och kissar.
 
Min våg stod på 53.6 häromdagen. Skulle behöva öka men i form av i muskelmassa så jag tänker att jag skriver här så att jag kan ha det som motivation. :)

Har haft en tung vår som gjort att jag tappat aptiten och träningsviljan så är lite klenare än vad jag borde vara, men är absolut inte mager än så det är lugnt.
 
Jag bar nog på mig lite vätska när jag vägde mig i tisdags som är officiell vägdag, för både igår och idag så visade vågen ytterligare 0,5 kg ner.

-3,5 kg på 40 dagar.
-26 cm fördelat på fem olika mätpunkter, varav 10 cm runt magen.

Det känns fantastiskt bra. Jag fattar inte vad det är som har lossnat nu jämfört med i våras när vikten skenade iväg uppåt utan att jag gjorde något annorlunda. Semester, mindre stress och mer sömn kanske?
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
(Redigerar bort mellanvikter och behåller månadens första efter ett tag pga blir så lååååångt).

Det är tufft nu igen, jag har tappat riktningen hemma och går mest runt och avskyr situationen som är. Jag behöver acceptera den igen, för då blir det mindre jobbigt.
Med maten så är halva tiden bra och andra halvan så äter jag inte frukost och sedan går det utför. Så frukost varje dag är nu prio ett (igen). Proteinspäckad så brukar resten av dagen lösa sig.
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
24/7 75.3

Haft en bra vecka men syns det på vågen? Icke! Fick mens rätt så oväntat i söndags, 21 dagar sedan den förra startade. Sedan har vågen pendlat mellan 74.7 och 75.3 hela veckan, nästan exakt varannan dag.

Jaja, jag gnetar på. En vecka kvar till föris öppnar igen och jag kan börja promenera lite mer vettigt. Det rensar iaf huvudet.
 
Här går det långsamt. Inte mycket tillskott på belöningskontot men inte katastrof heller. Provade lite klänningar igår och de sitter aningen bättreän i midsomras. Nu väntar tre veckor semester, ska lägga tid på att försöka få tag på primörer. Man vill ju ha guldkant på semestern och jag tycker att en tallrik kokta vaxbönor med smör smäller lika högt som en grilltallrik med aioli. Varma rödbetor med smulad getost är också gott. Och yoghurt med färska bär... Om jag äter många såna måltider gör det ju inte lika mycket om det blir lite för mycket chips, glass och vin.
 
Ett par hundra gram upp under tio dagars fjällsemester. Pga väder och att ena hunden var skendräktig och lite trött så blev det inga jättelånga sträckor vandrade och endast en springtur. Mindre motion än vanligt med andra ord. Dessutom har jag ätit mer ”normalt”, ca. 1700 kcal per dag, så viktuppgången var väntad. Lite nöjd ändå över att det inte var värre.

Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o
 
Ett par hundra gram upp under tio dagars fjällsemester. Pga väder och att ena hunden var skendräktig och lite trött så blev det inga jättelånga sträckor vandrade och endast en springtur. Mindre motion än vanligt med andra ord. Dessutom har jag ätit mer ”normalt”, ca. 1700 kcal per dag, så viktuppgången var väntad. Lite nöjd ändå över att det inte var värre.

Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o

Inte så lite knepigt 😬
 
Ett par hundra gram upp under tio dagars fjällsemester. Pga väder och att ena hunden var skendräktig och lite trött så blev det inga jättelånga sträckor vandrade och endast en springtur. Mindre motion än vanligt med andra ord. Dessutom har jag ätit mer ”normalt”, ca. 1700 kcal per dag, så viktuppgången var väntad. Lite nöjd ändå över att det inte var värre.

Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o

fast så säger man väl ändå inte? Nog för att jag kan slänga ur mej grodor ibland men aldrig något om folks utseende eller vikt:mad:
 
Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o
Oförskämt, är det så att hon tror att de inte passar så kan hon väl säga det direkt och inte insinuera saker.
 
Lite deppig sur/förolämpad blev jag dock precis innan vi skulle åka. Jag var på åhléns för att köpa nya trosor och köpte modellen jag alltid brukar ha. Tidigare i våras köpte jag en storlek större än vanligt, men nu började de hänga lite, så jag köpte min vanliga storlek. Hur som helst så höll hon upp trosorna, tittade på mig och tittade på lappen med storleksangivelsen och säger ”ja, de där töjer sig väl efter hand”. Lite knepigt beteende tycker jag allt. O_o

Men för... Så gör en bara inte, särskilt inte i ett serviceyrke! Den enda j-a gången som det vore ens i närheten av acceptabelt (om det sägs på ett annat sätt..), som jag ser det, hade varit om kunden frågade om storleken. :mad::rage::banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp