Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var inne i tråden tidigare och ville gå ner typ 5-6 kilo tror jag. Beslutade mig då för att skita i projektet, ville inte vara brydd om att gå ner från normalviktig till normalviktig och orkade inte med det hela. Vill verkligen inte vara en person som vill gå ner i vikt när jag ändå är normalviktig. Dock passar inte kläderna och jag känner mig stor, vill inte ens vara med på foton för jag känner mig som en bloff. Har typ inga kläder som passar längre och vill inte heller köpa nya för jag känner mig så jädra stor. Så nu tänkte jag att jag ska ta tag i det hela.

Har kört igång med kaloriräkning och har lagt lägga mig på 1500 kalorier per dag, egentligen ingen orimlig mängd med tanke på allt jag får äta? Brukar verkligen äta mindre än så vissa dagar även när jag inte försöker gå ner i vikt. Till frukost äter jag 1 portion havregrynsgröt samt 1 ägg på ett knäckebröd, till lunch soppa och 2 ägg på knäckebröd, till middag någon wok eller kött och grönsaker samt någon potatis. På förmiddagen samt eft
ermiddagen (eller kvällen om jag hoppat över em-mellanmålet) kvarg och frukt eller ett äpple.

Tycker verkligen inte det är en orimligt liten mängd mat. Men jag har huvudvärk och är så hungrig på kvällarna samt känner mig superseg hela dagarna. :( Jag veeeeeet ju rent logiskt att man måste äta mindre än man gör av med men det gör mig skitseg, och lite ledsen. Typ måste jag välja mellan att vara missnöjd med hur jag ser ut och vara seg och hungrig? :(

Mvh dagens ilandsproblem
 
Senast ändrad:
Var inne i tråden tidigare och ville gå ner typ 5-6 kilo tror jag. Beslutade mig då för att skita i projektet, ville inte vara brydd om att gå ner från normalviktig till normalviktig och orkade inte med det hela. Vill verkligen inte vara en person som vill gå ner i vikt när jag ändå är normalviktig. Dock passar inte kläderna och jag känner mig stor, vill inte ens vara med på foton för jag känner mig som en bloff. Har typ inga kläder som passar längre och vill inte heller köpa nya för jag känner mig så jädra stor. Så nu tänkte jag att jag ska ta tag i det hela.

Har kört igång med kaloriräkning och har lagt lägga mig på 1500 kalorier per dag, egentligen ingen orimlig mängd med tanke på allt jag får äta? Brukar verkligen äta mindre än så vissa dagar även när jag inte försöker gå ner i vikt. Till frukost äter jag 1 portion havregrynsgröt samt 1 ägg på ett knäckebröd, till lunch soppa och 2 ägg på knäckebröd, till middag någon wok eller kött och grönsaker samt någon potatis. På förmiddagen samt eft
ermiddagen (eller kvällen om jag hoppat över em-mellanmålet) kvarg och frukt eller ett äpple.

Tycker verkligen inte det är en orimligt liten mängd mat. Men jag har huvudvärk och är så hungrig på kvällarna samt känner mig superseg hela dagarna. :( Jag veeeeeet ju rent logiskt att man måste äta mindre än man gör av med men det gör mig skitseg, och lite ledsen. Typ måste jag välja mellan att vara missnöjd med hur jag ser ut och vara seg och hungrig? :(

Mvh dagens ilandsproblem
Det är inte ett alternativ att jobba med acceptans för hur kroppen ser ut nu? Inte så lätt såklart, men kanske bättre för dig långsiktigt?
 
Det är inte ett alternativ att jobba med acceptans för hur kroppen ser ut nu? Inte så lätt såklart, men kanske bättre för dig långsiktigt?

Har försökt göra det hela våren och sommaren. Jag har dock bara fortsatt gå upp i vikt och blivit mer och mer missnöjd i min kropp. Jag vet ju att det sitter i mitt huvud. Men jag vet också att jag faktiskt har ätit på mig alla kilon själv. Har inte heller varit underviktig och gått upp av normal mat utan har ätit så mycket skräp och chips. Vill bromsa det innan jag når överviktigt BMI.

Det blir som en ond spiral för mig. När jag är missnöjd struntar jag helt i maten och äter massa skräpmat och chips och godis. Det är väl inte helt hälsosamt men. :p Vill verkligen inte få ett ätstört beteende men vill inte känna mig stor heller.

Nåväl, jag ska ge det en vecka och se hur det går. Kanske får justera upp kalorimålet lite. Kan ju också vara så att jag är missnöjd bara för att jag skärper åt maten och inte äter en massa godis som jag gjort innan.
 
Har försökt göra det hela våren och sommaren. Jag har dock bara fortsatt gå upp i vikt och blivit mer och mer missnöjd i min kropp. Jag vet ju att det sitter i mitt huvud. Men jag vet också att jag faktiskt har ätit på mig alla kilon själv. Har inte heller varit underviktig och gått upp av normal mat utan har ätit så mycket skräp och chips. Vill bromsa det innan jag når överviktigt BMI.

Det blir som en ond spiral för mig. När jag är missnöjd struntar jag helt i maten och äter massa skräpmat och chips och godis. Det är väl inte helt hälsosamt men. :p Vill verkligen inte få ett ätstört beteende men vill inte känna mig stor heller.

Nåväl, jag ska ge det en vecka och se hur det går. Kanske får justera upp kalorimålet lite. Kan ju också vara så att jag är missnöjd bara för att jag skärper åt maten och inte äter en massa godis som jag gjort innan.
Kanske strunta i antal kalorier och istället fokusera på att du blir mätt på regelbundna måltider? Kanske lägga till bra mellanmål som hjälp om du blir sugen på chips osv?
Nu brukar inte mina inlägg uppskattas i den här tråden men jag förstår att du är hungrig på 1500 kcal, det är lite. Inte alls konstigt att du får huvudvärk osv.
 
Kanske strunta i antal kalorier och istället fokusera på att du blir mätt på regelbundna måltider? Kanske lägga till bra mellanmål som hjälp om du blir sugen på chips osv?
Nu brukar inte mina inlägg uppskattas i den här tråden men jag förstår att du är hungrig på 1500 kcal, det är lite. Inte alls konstigt att du får huvudvärk osv.

Nejdå jag uppskattar dina inlägg om vikt och hälsa, har jag alltid gjort. Jaaa jag har kanske lagt mig för lågt.. Är ju rätt lång också så min kropp behöver säkert mer för att orka riktigt. Om jag fortsätter må dåligt och vara hungrig kommer jag absolut släppa kaloriräkningen och köra på vanlig mat och bara ta bort godis och chips. :)
 
Nejdå jag uppskattar dina inlägg om vikt och hälsa, har jag alltid gjort. Jaaa jag har kanske lagt mig för lågt.. Är ju rätt lång också så min kropp behöver säkert mer för att orka riktigt. Om jag fortsätter må dåligt och vara hungrig kommer jag absolut släppa kaloriräkningen och köra på vanlig mat och bara ta bort godis och chips. :)
Jag tror du kommer långt med att ta bort godis/chips/skräpmat. Om jag äter vanlig, lagad mat som inte är typ pizza/varma mackor osv och låter bli att äta chips/kvällsfika så brukar jag gå ner. :)

Sen kan det vara en ögonöppnare att räkna kalorier någon dag, då inser man ofta var "felet" sitter. Ex, alldeles för stora portioner/för mycket skräp osv.
 
Nejdå jag uppskattar dina inlägg om vikt och hälsa, har jag alltid gjort. Jaaa jag har kanske lagt mig för lågt.. Är ju rätt lång också så min kropp behöver säkert mer för att orka riktigt. Om jag fortsätter må dåligt och vara hungrig kommer jag absolut släppa kaloriräkningen och köra på vanlig mat och bara ta bort godis och chips. :)
Jag är också lång (180) och har i appar och på sidor fått uträknat att för att gå ner i vikt ska jag ligga på nästan 2000 kalorier om dagen :)

Kan också tillägga att för mig funkar det inte att sluta äta chips/godis/onyttigheter. Men jag har hittat sätt att kunna fortsätta äta det och ändå gå ner i vikt. Att förbjuda mig att äta vissa saker ökar bara suget för mig.
 
Senast ändrad:
Min vikt/mina mått har i princip stått still under sommaren, vilket jag är supernöjd med. Har släppt kaloriräkningen helt men hållt kvar vid 16:8-metoden. Så har ätit mer onyttigt än jag brukar och inte använt appen alls. Därför är jag väldigt nöjd över att både vågen och mätningen har legat stabilt :D Håller på att komma in i rutinerna igen, sakta men säkert. Gick ju mest långa promenader i våras och det har det varit för varmt för nu den senaste tiden. Men ridningen är igång, jag yogar hemma någon dag i veckan och på fredag tänkte jag börja motionssimma för första gången på hundra år typ 🤪 Har varit sugen på det länge, men aldrig gjort slag i saken. Men nu så! 🐟 Har helt klart tappat lite av "känna mig stark-känslan" under sommaren med minimalt med rörelse, längtar tillbaka till den känslan :love:
 
Jag är också lång (180) och har i appar och på sidor fått uträknat att för att gå ner i vikt ska jag ligga på nästan 2000 kalorier om dagen :)

Kan också tillägga att för mig funkar det inte att sluta äta chips/godis/onyttigheter. Men jag har hittat sätt att kunna fortsätta äta det och ändå gå ner i vikt. Att förbjuda mig att äta vissa saker ökar bara suget för mig.

Oj, mina appar har räknat ut 1500-1700 kcal per dag! De kanele

Jag förbjuder mig inte att äta chips eller godis men jag köper inte hem något själv och äter en hel påse chips med dip en onsdag bara för att jag ätit dåligt under dagen. Likaså ska jag sluta äta maxmat/pizza. Inte såsom förbjuda, det kommer ju garanterat hända igen. Men inte åka och köpa skräpmat bara för att jag inte handlat eller orkar laga mat liksom. Och jag behöver inte fika massa på jobbet varje dag om jag byter ut fikan mot en frukt och kvarg tänker jag.
 
Oj, mina appar har räknat ut 1500-1700 kcal per dag! De kanele

Jag förbjuder mig inte att äta chips eller godis men jag köper inte hem något själv och äter en hel påse chips med dip en onsdag bara för att jag ätit dåligt under dagen. Likaså ska jag sluta äta maxmat/pizza. Inte såsom förbjuda, det kommer ju garanterat hända igen. Men inte åka och köpa skräpmat bara för att jag inte handlat eller orkar laga mat liksom. Och jag behöver inte fika massa på jobbet varje dag om jag byter ut fikan mot en frukt och kvarg tänker jag.
Det varierar såklart beroende vad man skriver in för andra mått, hur mycket man vill gå ner och hur snabbt osv. Ville bara dela med mig av min siffra för att visa att man inte behöver ligga så lågt och ändå gå ner i vikt :)

Låter som en bra plan! Att matplanera för minst en vecka + veckohandla tycker jag hjälper mycket för att undvika att köpa hämtmat. Man har aldrig någon superbra anledning att åka och köpa tex pizza ;)
 
Nejdå jag uppskattar dina inlägg om vikt och hälsa, har jag alltid gjort. Jaaa jag har kanske lagt mig för lågt.. Är ju rätt lång också så min kropp behöver säkert mer för att orka riktigt. Om jag fortsätter må dåligt och vara hungrig kommer jag absolut släppa kaloriräkningen och köra på vanlig mat och bara ta bort godis och chips. :)
En del långa kvinnor behöver kring 2500 kcal så det är inte alls konstigt 😊
 
Sådär, nu har jag vågat väga mig. Det var ca tolv kilo mer än jag uppskattat :angel:
BMI, som jag kanske inte litar på hundra procent ligger på 29,5. Så det är bra att jag tagit tag i det. Om inte annat för framtiden.

För mig är det komplicerat då jag har ätstörning i botten. Jag tenderar att hetsäta, eller så är jag jättestrikt. Lite antingen eller. Plus att jag inte är ett stort fan av motion.
Mitt arbete är dessutom stillasittande. Jag ska försöka ta fler promenader, så får det räcka så!

I övrigt använder jag mig av Lifesum och har lagt in mål samt dagens värden.

Jag kommer inte redovisa mina utgångs eller målvärden här för dom säger nog ingen något egentligen och är väl egentligen bara intressanta för mig själv ;)

Men jag kan nog behöva peppen!
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
14/8 73.6
21/8 74.1

800 VLCD kcal/dag. Kul. Nej. Bleh.

Nu blir det tre dagar i husvagn hemifrån, skönt!
 
17/4 69,2 kg, midja 92 cm
24/5 66 kg, midja 84 cm
7/6 65,6 kg, midja 83 cm
12/6 63,8 kg, midja 81 cm
26/6 65,2 kg
4/7 62,8 kg, midja 81 cm
21/8 62,2 kg
Total viktnedgång: 7,0 kg
Kvar till målvikt: 3,2 kg

Hela semestern har jag legat och stampat runt 63-63,5 kg. Inga direkta utsvävningar trots ledighet utan jag har fortsatt att hålla mig till 1300 kcal/dag. "Ruttnade" lite här mot slutet och slukade en kexchoklad, en minichipspåse och något mer gott som gick över mitt dagliga intag. Och då hade jag alltså ääääntligen hamnat under 63 kg idag. Hoppas det får fortsätta neråt nu igen.
Mår i alla fall gott av att komma i alla mina kläder igen :)
 
Nu har det gått en vecka!
Jag har gått ner 3,5 kilo, vilket är 15,5 % av vad jag totalt behöver gå ner.
BMI har gått från 29,5 till 27,9. Kroppsfett ner 2,7 procent.
Midja minus 3,5. Rattar och rumpa oförändrat 😉

Jag är väldigt nöjd med första veckan! Äter små portioner lunch och middag. Liten frukost och två mellanmål. Så än så länge känns det inte jobbigt direkt. Den stora viktminskningen lär sakta av, men det är mycket mer motiverande när det händer nåt!
 
Vad äter ni till tex middag när ni lagar mat hemma? Hade behövt inspo till kalorisnåla men ändå goda måltider. När jag var smal åt jag väldigt märkligt och skulle hellre äta vettigt. Tips?
 
Vad äter ni till tex middag när ni lagar mat hemma? Hade behövt inspo till kalorisnåla men ändå goda måltider. När jag var smal åt jag väldigt märkligt och skulle hellre äta vettigt. Tips?
Jag byter pasta/ris/potatis mot grönsaker. Blomkålsris, zucchinispagetti osv. :) sen äter jag ibland rootpasta, men då måste man ha sås till, för det smakar ingenting alls.
 
La om mediciner och gick upp ytterliggare tre kilo.
Väger nu 75 kg till 160 cm. Det syns tydligen inte på mig men mina byxor passar inte längre...
 
Har bestämt mig för att strunta i vågen (sen hade katten spytt på den och jag orkade inte gör rent den från det som var kvar :cool: )
Fokuserar just nu bara på att må bra och hålla mig mätt utan att småäta.
Tillåter mig (avskyr ordet unna sig i kostsammanhang) att äta mer liberalt på helger och mer strikt på vardagar.
Känner mig helt klart mindre uppblåst utan bröd och pasta i maten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 190
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 636
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp