Vikttråden 2021

Har du fortfarande väldigt lågt kaloriintag, och en del av de få kalorierna går till honung och grädde? I så fall låter det för mig som att din hunger inte har med hormoner att göra, utan mer med att du inte får i dig så mycket som mättar. Jag har svårt att se hur man skulle bli mätt på vatten. Det dämpar hunger, men aldrig att det skulle ta bort avgrundshunger för mig.

Hur jag gör? Tja, ditt upplägg skulle inte funka för mig så till det kan jag inte bidra med tips. Jag blir alltför trött i både kropp och huvud, och dessutom mer stillasittande vid fasta så jag kör lågkaloridag endast 1d/v eller möjligen 2 halvdygn. Och då får jag förstås tänka mer på vad jag äter även andra dagar i veckan, vilket jag förstått att en del som kör 5:2 tycker är poängen att man inte ska behöva göra så mycket. I längden funkar jag inte med att fasta mer än så, så jag anpassar mig efter min kropp.

Var och en måste hitta det som funkar för en själv tänker jag. Jag skulle inte heller kunna ha samma mängd promenader eller hårdträning som en del andra i tråden, så då väljer jag en annan strategi som jag tror kommer passa mig bättre. Men jag får förstås då också acceptera att jag inte kommer att få samma kroppsutveckling som de, när jag väljer bort vissa metoder.
Jag dricker morgonte men i övrigt håller jag mig till varma koppen och ev kokt ägg. Får i mig ca 500 kalorier.
 
Jag dricker morgonte men i övrigt håller jag mig till varma koppen och ev kokt ägg. Får i mig ca 500 kalorier.

Ok, jag tror det är vettigt att du gått upp i kaloriintag :up:

Har du testat olika upplägg för hur du fördelar intaget över dagen? Det är olika vad man tycker funkar bäst. Vet att många gärna hoppar över frukosten, medan det är ett absolut måste för mig att få i mig något när jag vaknar, annars blir hela dagen förstörd. Jag blir verkligen darrig och ramlar ihop. Jag har mycket lättare att fasta på kvällen än morgonen, men det är uppenbarligen olika så man får prova ut vad som är lättast för en själv.

Hör också att många förespråkar att sprida ut måltider på många mindre tillfällen, men för mig sabbar det hungern och dämpar aptiten -> jag äter mindre riktig mat och mer snacks. För mig håller jag bäst igång systemet genom att äta 2-3 ggr en vanlig dag, och 2 ggr en fastedag. Jag har förstått att det inte är så allmänt rekommenderat upplägg, men för mig har jag upptäckt att det är det bästa ur flera aspekter - lättast att följa, håller aptit och hunger igång (dessa har alltid varit problem för mig, så det är nödvändigt med ett upplägg som inte sabbar dem) och dessutom mår min IBS-mage bra av längre tid av fasta. En lågkaloridag äter jag en liten frukost (t ex ett glas varma koppen eller nyponsoppa) och sedan äter jag lunch, så stor portion som möjligt utifrån begränsad kalorimängd (t ex en bit ugnsbakad lax med rotsaker blir mycket mat på få kalorier, utan sås om det är lågkaloridag). Fibrerrikt vore ju bra, men jag håller det nere pga magen. Sedan äter jag inte mer den dagen, eller möjligen ett kokt ägg innan jag går och lägger mig. Ofta har jag lågkaloridagen på fredagar, när jag ändå är trött efter veckan och går och lägger mig tidigt.

Så testa olika upplägg är mitt råd, men vad som är bäst för dig vet jag ju inte.
 
-2 kg.
Ca 4-5 kg kvar. En kompis pratade med mig igår och har ungefär samma mål, så vi ska försöka peppa varandra. :) runt nyår tänkte jag att tidsplanen skulle vara -1kg i månaden, sakta men säkert.
 
Fortfarande sjuk, troligtvis en släng av influensa 😔
Nu börjar dock kroppen ta riktigt mycket stryk av min inaktivitet så jag behöver komma på något jag kan göra trots att jag är sjuk och som hjälper rygg och höfter. 🤔
 
Vågen fortsätter neråt och jag fattar inte riktigt. 56.5 kg idag.
Kommer börja äta lite godis snart så då gör den väl ett hopp upp.
Joggade en mil nu i morse. Go känsla när kroppen orkar.
 
Upp ett kilo. Summerar man månaden så har jag åtminstone bara gått upp 1 kilo istället för 2,5, så det går ju åt rätt håll. Kanske kan jag hålla borta det sista kilot med mer motion när vädret blir varmare om jag har lite tur.

Ang hur jag äter...

Morgonen 5 dl te, lunch grönsakssoppa, och fram tills 17 går det ganska bra. Efter blir det värre för varje minut.

Jag har nu gjort så att jag inte har ätit alls efter lunch förens vid läggdags och äter då mer ordentligt (2x varmakoppen + ägg) för att ha det att se fram emot.

När jag har fördelat portionerna över dagen mer så har det varit svårare mentalt att orka eftersom jag inte har någon treat att se fram emot i slutet av tunneln. Men jag är ju bara i början av fastandet så det kanske utvecklar sig till det bättre så småningom.
 
Har haft 2v paus ifrån 5:2, livpusslet satte käppar i hjulen så istället för att ha även det att tänka på så taggade jag ner och körde normalkost. Men idag är det på´t igen, känns än så länge lika bra som förut, kommer köra på vlcd shake frukost, weightwatchers-soppa till lunch och vlcd shake till kväll.
Har inte vägt mej de senaste två veckorna, behöver investera i en ny våg först.
 
Jag har fortsatt på mina ganska tillåtande helger eftersom jag faktiskt inte vill gå ner för snabbt. Ligger på ungefär ett kilo i vecka nu vilket känns rimligt, ännu rimligare hade kanske varit ett halvkilo men det är svårt att detaljreglera :p

Har fått diagnosen PCOS så det känns ännu mer motiverat att fortsätta viktnedgången, men i och med det fick jag ju också lite av en förklaring till varför jag går upp i vikt bara jag tänker på choklad.
 
Supersugen på choklad. Tröstätningsbehovet är stort och jag tror inte det beror på att jag är sjuk. Min helt underbara frukostgröt är slut och min order glömdes bort hos leverantören (beställde i januari) så den lär inte komma till i morgon.

Och vet ni vad jag brukar längta efter på fastedagarna? Nästa dags frukostgröt!!

😭😭😭
 
Supersugen på choklad. Tröstätningsbehovet är stort och jag tror inte det beror på att jag är sjuk. Min helt underbara frukostgröt är slut och min order glömdes bort hos leverantören (beställde i januari) så den lär inte komma till i morgon.

Och vet ni vad jag brukar längta efter på fastedagarna? Nästa dags frukostgröt!!

😭😭😭
Åh nej! Stackare!

Tips, det finns te med chokladsmak, det dricker jag när chokladsuget blir för stort.

KL

Fastedag för mig med idag. Och min sambo passade på att göra kanderade frön idag på lunchen... Tror ni att det luktade gått eller??

Så det blev en varma koppen vid 16 tiden med. Hoppas hoppas att jag ni inte blir sådär vrålhungrig på kvällen. Det finns helt enkelt inte kalorier så det räcker för att lösa det problemet. Så nu håller vi tummarna för fullt!
 
I brist på min underbara gröt så blev det mackor till frukost och tja det blev väldigt tydligt hur viktigt det är för mig att ä äta mat som INTE triggar igång sug.. 🙄
Idag har jag, utöver mina frukostmackor även ätit mackor till mellis, i utan att jag var hungrig, samt stoppat i mig betydligt mer choklad än jag brukar.

Med gröten blir jag inte bara nöjd rent smakmässigt 😍 utan den triggar inte heller igång någonting dvs jag har inget sötsug alls på förmiddagen.

Den dåliga nyheten är att det lät bli mackor i morgon med. Den bra är att gröten förhoppningsvis är framme i morgon eftermiddag.
 
I brist på min underbara gröt så blev det mackor till frukost och tja det blev väldigt tydligt hur viktigt det är för mig att ä äta mat som INTE triggar igång sug.. 🙄
Idag har jag, utöver mina frukostmackor även ätit mackor till mellis, i utan att jag var hungrig, samt stoppat i mig betydligt mer choklad än jag brukar.

Med gröten blir jag inte bara nöjd rent smakmässigt 😍 utan den triggar inte heller igång någonting dvs jag har inget sötsug alls på förmiddagen.

Den dåliga nyheten är att det lät bli mackor i morgon med. Den bra är att gröten förhoppningsvis är framme i morgon eftermiddag.

Alltså VAD är det med mackor som drabbar chokladsuget så dant? :confused: Fattar inte! Gjorde varma mackor till lunch idag med halloumi och skinka pga orkade inget annat. Innan jag fattar vad som händer sitter jag med handen i en skål choklad? Blev inte mycket till middag... :cautious:

Liksom wtf? Vad är det för magisk trollformel i köpt deg som formats till bröd som fullständigt kollapsar chokladsynapserna i hjärnan?
 
Alltså VAD är det med mackor som drabbar chokladsuget så dant? :confused: Fattar inte! Gjorde varma mackor till lunch idag med halloumi och skinka pga orkade inget annat. Innan jag fattar vad som händer sitter jag med handen i en skål choklad? Blev inte mycket till middag... :cautious:

Liksom wtf? Vad är det för magisk trollformel i köpt deg som formats till bröd som fullständigt kollapsar chokladsynapserna i hjärnan?
Mackor är nog det värsta för mig med. Det leder dock till ett ännu större sug efter fler mackor. Jag vill gärna ersätta alla målen om dagen med mackor om jag "fick". :laugh:
 
Mackor är nog det värsta för mig med. Det leder dock till ett ännu större sug efter fler mackor. Jag vill gärna ersätta alla målen om dagen med mackor om jag "fick". :laugh:

Mackorna jag åt igår var m a g i s k a. Äter i princip aldrig macka, just för att det triggar något så överjävulskt. Igår var det bara pannben som höll mig ifrån att förvandlas till någon form av mackor-och-choklad-Gollum.
 
I brist på min underbara gröt så blev det mackor till frukost och tja det blev väldigt tydligt hur viktigt det är för mig att ä äta mat som INTE triggar igång sug.. 🙄
Idag har jag, utöver mina frukostmackor även ätit mackor till mellis, i utan att jag var hungrig, samt stoppat i mig betydligt mer choklad än jag brukar.

Med gröten blir jag inte bara nöjd rent smakmässigt 😍 utan den triggar inte heller igång någonting dvs jag har inget sötsug alls på förmiddagen.

Den dåliga nyheten är att det lät bli mackor i morgon med. Den bra är att gröten förhoppningsvis är framme i morgon eftermiddag.

Blir nyfiken på vad du äter för gröt! Försöker hitta en som jag kommer överens med. :)
 
Mackorna jag åt igår var m a g i s k a. Äter i princip aldrig macka, just för att det triggar något så överjävulskt. Igår var det bara pannben som höll mig ifrån att förvandlas till någon form av mackor-och-choklad-Gollum.

Det är samma för mig, blir helt hysteriskt hungrig av att äta bröd (men även pasta) och äter sen choklad eller glass tills jag mår dåligt. :cautious:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
717
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 895
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp