Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter på transferbuss på väg till flyget, hem från semestern. Känner faktiskt mig inspirerad att få till nyttigare rutiner och rörelse, det återstår att se om jag fortfarande känner samma sak i mörkret och kylan hemma :laugh: men jag siktar på en morgonpromenad på flygplatsen när vi kommer fram i alla fall.
Jag kommer behöva räkna kalorier väldigt noga, annars kommer jag nog äta mer än jag behöver. :)
 
- 1,0 🙈
7,5 kvar, 2,5 till delmål två.
När jag gått ner 1 hekto till så är jag halvvägs till målet :banana:
Haft vätska i kroppen pga ägglossning, ätit måltidsbar till lunch och fortsatt med mina 20000 dagliga steg (i onsdags blev det 32000). Stort tapp, återstår att se om jag studsar tillbaka upp inom de närmsta dagarna (jag ska dock vara väldigt aktiv under dessa dagarna så förhoppningsvis inte).
När jag gått ner 1 hekto till så är jag halvvägs till målet :banana:
 
Här går det segt igen. En snabb viktnedgång ger mig sån otroligt sug och en massa ”det spelar nog ingen roll” tankar. Så äter upp mig snabbt igen och ser gravid ut pga såå uppblåst.

Nu har jag dessutom lite ångest, normalt cyklar jag 1h per dag med ganska hög puls, nu blir det bilen pga förhoppningsvis valp nästa vecka🫣 har iallafall skaffat en ryggsäck så kan ut o gå i skogen iallafall. Men skulle behöva dra ner på kacl helt klart 🤯
Kan du hitta ett sätt att starta en långsiktig och långsamma viktnedgång?
 
Kan du hitta ett sätt att starta en långsiktig och långsamma viktnedgång?
Jag har en plan 🙈
Livet vändes upp och ner en kort period så jag tappade aptiten helt vilket resulterade i snabb viktnedgång. Min kropp får panik så jag äter snabbt upp mig när jag mår bra igen.
Allt handlar om rutiner för mig. Och att hantera suget samt motiveringen till att motionera.
 
Jag har en plan 🙈
Livet vändes upp och ner en kort period så jag tappade aptiten helt vilket resulterade i snabb viktnedgång. Min kropp får panik så jag äter snabbt upp mig när jag mår bra igen.
Allt handlar om rutiner för mig. Och att hantera suget samt motiveringen till att motionera.
Ok. Lycka till!✊🌸
 
Tror jag måste börja planera för hur jag ska göra när jag nått mitt mål, för att bibehålla vikten.
- Godis/snacks/chips max en gång i veckan.
- Mindre kolhydrater (främst pasta och ris) och mycket grönt på tallriken.
- Inte tvinga mig att äta upp hela portionen trots att jag är mätt bara för att slippa slänga. Mindre portioner från början alltså!

Sedan är det ju det här med motionen… jag tror främst att det är mina 20000 steg om dagen som gjort att jag gått ner så här mycket på kort tid. Det återstår att se om jag behåller målvikten om jag går 20000 steg om dagen efter målgång eller om jag fortsätter att gå ner i vikt. Är inte intresserad av att gå under min målvikt, som jag känner nu så kanske jag t.o.m. känner mig nöjd 2-3 kg över målvikten. 20000 steg om dagen kräver viss planering och snart är det snö och halt ute och då behöver jag ha en plan.
 
Tror jag måste börja planera för hur jag ska göra när jag nått mitt mål, för att bibehålla vikten.
- Godis/snacks/chips max en gång i veckan.
- Mindre kolhydrater (främst pasta och ris) och mycket grönt på tallriken.
- Inte tvinga mig att äta upp hela portionen trots att jag är mätt bara för att slippa slänga. Mindre portioner från början alltså!

Sedan är det ju det här med motionen… jag tror främst att det är mina 20000 steg om dagen som gjort att jag gått ner så här mycket på kort tid. Det återstår att se om jag behåller målvikten om jag går 20000 steg om dagen efter målgång eller om jag fortsätter att gå ner i vikt. Är inte intresserad av att gå under min målvikt, som jag känner nu så kanske jag t.o.m. känner mig nöjd 2-3 kg över målvikten. 20000 steg om dagen kräver viss planering och snart är det snö och halt ute och då behöver jag ha en plan.
Dedär är svårt! Jag kan tycka det fungerar bra i perioder att vara väldigt strikt, både med mat och motion, för att gå ner i vikt. Sen när jag håller vikten så vill jag ju ändå kunna äta gott ibland, men de faller på ”ibland” och så är de dåliga vanorna tillbaka 👀
 
Tror jag måste börja planera för hur jag ska göra när jag nått mitt mål, för att bibehålla vikten.
- Godis/snacks/chips max en gång i veckan.
- Mindre kolhydrater (främst pasta och ris) och mycket grönt på tallriken.
- Inte tvinga mig att äta upp hela portionen trots att jag är mätt bara för att slippa slänga. Mindre portioner från början alltså!

Sedan är det ju det här med motionen… jag tror främst att det är mina 20000 steg om dagen som gjort att jag gått ner så här mycket på kort tid. Det återstår att se om jag behåller målvikten om jag går 20000 steg om dagen efter målgång eller om jag fortsätter att gå ner i vikt. Är inte intresserad av att gå under min målvikt, som jag känner nu så kanske jag t.o.m. känner mig nöjd 2-3 kg över målvikten. 20000 steg om dagen kräver viss planering och snart är det snö och halt ute och då behöver jag ha en plan.
Har du tänkt att "alltid" gå dina 20 000 steg, det är inte bara under viktnedgången du är så flitig? :)
 
Har du tänkt att "alltid" gå dina 20 000 steg, det är inte bara under viktnedgången du är så flitig? :)
Det är det jag inte vet :D Jag känner att kroppen gillar det, jag är smidigare och lunchpromenaden gör att jag är piggare de sista timmarna på jobb. Men det kanske hade känts lika bra på 15000 steg? Det är ju dock trots allt en livsstilsändring som krävs för att gå ner och behålla vikten, så kanske är det 20000 steg om dagen som krävs.
 
Det är det jag inte vet :D Jag känner att kroppen gillar det, jag är smidigare och lunchpromenaden gör att jag är piggare de sista timmarna på jobb. Men det kanske hade känts lika bra på 15000 steg? Det är ju dock trots allt en livsstilsändring som krävs för att gå ner och behålla vikten, så kanske är det 20000 steg om dagen som krävs.
Jag tänker mest, hur hinner du det? :laugh: du måste gå ganska långa sträckor varje dag? :)
 
Jag tänker mest, hur hinner du det? :laugh: du måste gå ganska långa sträckor varje dag? :)
Nja, inte direkt långa sträckor. Går en morgonpromenad på runt en halvtimme (runt 4500 steg), en lunchpromenad på runt en halvtimme (brukar ligga på runt 11000 steg när jag åker hem för dagen) och efter jobb så går jag med hundarna en sväng till stallet (runt 15000 efter det) och sedan på ytterligare en kvällspromenad med hundarna (ligger ofta på runt 17000 när jag går ut).
 
Det är det jag inte vet :D Jag känner att kroppen gillar det, jag är smidigare och lunchpromenaden gör att jag är piggare de sista timmarna på jobb. Men det kanske hade känts lika bra på 15000 steg? Det är ju dock trots allt en livsstilsändring som krävs för att gå ner och behålla vikten, så kanske är det 20000 steg om dagen som krävs.
Gör ngt högintensivt vissa dagar som inte tar lika lång tid?
 
Nja, inte direkt långa sträckor. Går en morgonpromenad på runt en halvtimme (runt 4500 steg), en lunchpromenad på runt en halvtimme (brukar ligga på runt 11000 steg när jag åker hem för dagen) och efter jobb så går jag med hundarna en sväng till stallet (runt 15000 efter det) och sedan på ytterligare en kvällspromenad med hundarna (ligger ofta på runt 17000 när jag går ut).
Jag är imponerad! Jag tycker att det är tråkigt att promenera och måste verkligen anstränga mig på dagar jag arbetar för att få ihop 10000 steg. Tyvärr rör jag mig "ingenting" på jobbet och det tar för lång tid att gå dit. :)
 
Gör ngt högintensivt vissa dagar som inte tar lika lång tid?
Det är egentligen inte så att jag känner att jag har tidsbrist, snarare så att jag kanske måste ersätta mina steg med något annat när det är halt och snöigt ute. Jag har inga problem att få ihop mina steg. Tanken har slagit mig att ha en träningsmaskin hemma när snön kommer dock. Eller hopprep - det är billigare :D
 
Det är egentligen inte så att jag känner att jag har tidsbrist, snarare så att jag kanske måste ersätta mina steg med något annat när det är halt och snöigt ute. Jag har inga problem att få ihop mina steg. Tanken har slagit mig att ha en träningsmaskin hemma när snön kommer dock. Eller hopprep - det är billigare :D
Icebugs? Är superbra när det är snö/is. :)
 
Det är egentligen inte så att jag känner att jag har tidsbrist, snarare så att jag kanske måste ersätta mina steg med något annat när det är halt och snöigt ute. Jag har inga problem att få ihop mina steg. Tanken har slagit mig att ha en träningsmaskin hemma när snön kommer dock. Eller hopprep - det är billigare :D
Skidåkning är väl ett alldeles lämpligt substitut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 705
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 442
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 169
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp