"Sabbar?" Varför lägga någon värdering i vad man äter, att detta är "dåligt" och detta är "bra". Varför ska man skuldbelägga sig för vad man äter?
Kl
Själv gick det mycket bättre för mig att gå ner i vikt, när jag slutade förbjuda "onyttigheter" och kasta skit på mig själv om jag åt något så kallat "onyttigt". "Bara" konstaterade att; "jag åt choklad idag, det kommer förmodligen gå lite trögare med viktminskningen och så är det med det." Noll värdering i det, inget skuldbeläggande, bara ett konstaterande och inget dåligt samvete. Handlar hem choklad till helgen som är mitt "mål", alltså äta choklad på helgen. Skulle jag ändå köpa/äta choklad mitt i veckan skulle jag inte klandra mig eller få dåligt samvete, för det skulle ändå inte bidra med något mer än ett dåligt mående om jag skuldbelägger mig för det. Jag skulle gå under helt om jag förbjöd mig själv att äta choklad, det är en av få ljusglimtar i mitt liv och då får jag försöka hitta sätt som fungerar långsiktigt så jag kan äta min älskade choklad.
Vet inte riktigt vad jag vill med mitt svammel egentligen mer än att snälla sluta skuldbelägga sig själv för vad man borde äta/inte äta, vad man ätit/inte ätit, onyttigt/nyttigt. Man mår inte bättre av det! Man lever bara en gång och livet är kort. Typ.