Vilka är gravida?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Nu tycker jag att det är dags för en koll på vilka som är gravida! Jag ska väl bekänna färg och tala om att det är dags i april, så det är väldigt lång tid kvar. Jag blev nästan dräktig på fölbrunsten :smirk: , min son är ett år nu. Det funkar bra, den jobbigaste perioden är snart över (med illamående, enormt mycket gaser i magen, osv). Det jag ska försöka göra bättre denna gången är att vara duktigare på att äta järntabletter så att jag inte behöver vara sänkt i flera veckor efter förlossning. Då tyckte jag att de gav mig trög mage, så jag slarvade lite med att ta, men nu ska jag mangla i mig tabletter! ;) Sedan ska jag försöka sova mer och äta mer innan förlossning om möjligt så man orkar bättre. Men jag hoppas också på att det ska gå fortare den här gången! Och så ska jag om möjligt försöka vara mer fysiskt aktiv på slutet. Förra gången var det enormt långt till stallet (kanske 300 m) och jag hade svårt att gå, det gick otroligt långsamt. Jag födde 29 augusti och skickade ena hästen på bete i maj och andra gick på hingststation, så jag var hästlös vilket var både skönt och tråkigt. Denna gång har jag tre hästar, hur nu det ska gå... Men förhoppningsvis har jag lite folk som kan rida dem åt mig när min man inte hinner. Och märren ska ut på bete så fort det bara går i vår!

Nå, hur går det för er? Och vilka är ni??? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka är gravida?

Ok, jag är också gravid, jag behöver inte vänta lika länge som dig, min kommer i mars :) .

Jag var fruktansvärt trött och illamående i början, illamåendet har gått över, jag är fortfarande trött. Det blir inte bättre av att jag har börjat jobba heltid för att maximera föräldrapenningen. Jag blev gravid ett par månader för sent för att behålla samma SGI. Min dotter kommer vara 2 år och 8 månader när syskonet anländer.

Jag har redan börjat känna av foglossningen :( . Jag hoppas att jag inte får lika ont som förra gången, på slutet kunde jag nämligen knappt gå överhuvudtaget.

Jag har en unghäst som jag rider själv än så länge. Förhoppningsvis så kommer en duktig Bukefalist att låna henne några månader.
 
Sv: Vilka är gravida?

Väntar mitt tredje barn, en sladdis, om en månad. Känns dock som om bebisen är färdigbakad nu. Med allt hästarbete känner jag mig många gånger som Ida i "rasken".
 
Sv: Vilka är gravida?

Hur mycket häst har du? Det är ju bäst att ha unghästar när man själv är satt i avel, så att säga, men de tenderar ju till att växa upp och bli vuxna. Och min tredje, glömde jag att säga, är ju en fölis som ska skickas på lösdrift så fort den är avvand så den kommer ju inte att behövas fixas med så mycket.
 
Sv: Vilka är gravida?

Har två ponnyer, min dotters. Men hon är bara elva så jag fixar allt/det mesta! Och hon tävlar aktivt på båda. Hemma är dock min man omtänksam och fixar allt i från städning, bäddning, diskning och matlagning. Jag sköter bara barnens läxor och sitter framför datorn.......... tvättar gör jag också och pratar i telefonen..... Käkar kakor och bullar....

Det verkar som om du har lite mer att stå i än jag med dina hästar. Och gör det, sätt igång med järntabletterna. På något sätt tror jag att man ska få tidigare eftersom man jobbar som attan, kånkar leder och bär men som sagt jag är i vecka 37 och har inget tecken på att bebisen skulle komma tidigare.
Mina andra två var över tiden. Men det blir intressant att se. Om jag inte får tidigare så finns det nog inget man kan göra för att påskynda det hela.
 
Sv: Vilka är gravida?

Jag är gravid - räcker upp handen! :) Är i v. 19, så jag har snart kommit halvvägs! Bebben buffar och snurrar och det känns så mysigt!

Jag har en dotter sedan tidigare som är född 0207. Hon kommer att vara 2 1/2 när tvåan kommer. Jag hade en tämligen problemfri graviditet förra gången förutom högt blodtryck som jag blev sjukskriven för. Så jag planerar att göra om det på samma sätt denna gången! *ler* Som om man får bestämma det själv!

Rider enbart lektioner och har inte ens en medryttarhäst nu, så jag planerar att rida oktober ut. Sedan får jag stå ut med abstinensbesvären fram till hösten då jag räknar med at sätta igång igen.

Ta hand om hästarna och magarna!
 
Sv: Vilka är gravida?

Jag är också gravid - ska försöka knipa till efter nyår.

Bebin blir en lillebror till Vidar 3 år, fast med ny pappa :love: . Jag har en sjuh-es foglossning, annars är allt bra.

Förra gången hade jag också foglossning fast inte så ont så tidigt som nu. Då red jag hela graviditeten fast det gjorde skitont, nu kan jag inte för jag blir så handikappad efteråt att jag inte kan hantera den vilda tre-åringen :eek:

På hästfronten går en stoflock och förökar sig/växer och en unghingstflock och gör samma sak. De får bara mat och tillsyn på lösdrift. Jag "missar" en årgång att rida in, de säljs eller lämnas till någon annan för inridning. Mina snälla favoritpojkar (sambon, exet mfl) hjälper mig med det jag inte orkar i jordbruksväg.

Mina tre "gamla" ridhästar är utackorderade till bra verksamhetsställen så de får göra nytta och hålla igång.

Den ena avelshingsten går och skrotar och uppfostrar föl, den andra är utlånad till en familj med passande stoflock och ryttare, förmodligen blir han kvar där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka är gravida?

En knapp månad kvar, hoppas jag. Har inte haft några direkta krämpor. Det enda eländet har varit att jag har samlat på mig mer vatten än det finns i världshaven och är nu skrämmande lik Barbamamma (fast vit till färgen).
Slutade rida nångång mellan 3-4 månaden då det gjorde ont och hästen inte var så stillsam och lydig.
Har båda mina promenadhästar kvar hemma. Jag orkar utan problem att sköta om dem och min man hjälper mig såklart. Nu orkar jag inte ens leda dem på promenader eller markträna längre. Hästarna är väl inte helt nöjda med det, men alternativet att lämna bort dem lät inte lockande och efter försök att hitta medryttare misslyckades. Vi har en granntjej som kommer och pysslar och rider lite ibland och hon är guld värd. Hästarna får helt enkelt stå ut i hagen tills jag har återfått en mer normal kroppsform.
 
Sv: Vilka är gravida?

jag är också gravid, och beräknad födsel är första veckan i maj, så det är långt kvar.
Det är vårt fösrat barn och än så länge känner jag inget alls, är i vecka 11 snart. Har mått bra tills nu, kanske lite mer trött ibland.
Jag har fyra hästar, två som rids, och två föl. Tycker att maj är en bra månad :D , för jag kan släppa ut alla på bete då, nästan samtidigt. Ska försöka att rida så länge som möjligt, har inga erfarenheter av detta sedan tidigare men än känns det helt ok!
 
Sv: Vilka är gravida?

Jag är gravid, fortfarande. SUCK! :smirk: Vill att bebbe ska komma nu. Är i vecka 40+2. Har inga hästar att ta hand om, medisen slutade jag rida i femte månaden. Dock har jag en hund som tycker att matte har blivit rätt trist på sista tiden.
 
Sv: Vilka är gravida?

Jag är också gravid..
Ska ha någon gång i slutet av Mars.

Har kräkts värre än ett ålderdomshem med magsjuka, men förhoppningsvis så har jag slutat med dom dumheterna nu.
Blev inskriven idag, hade högt blodtryck men annars var allt okej.
Jo.. jag är ruggigt trött också, går omkring som en zombie hela dagarna.
Tur att jag har hundar, så man kommer ut vare sig man vill det eller inte.

Annars är allt lugnt här :)

Hästarna ja.. dom fixar brorsan för det mesta och lär väl fortsätta med det.
 
Sv: Vilka är gravida?

Jag får väl också ta bladet från munnen och erkänna att trean redan är på väg... :p April ska det bli här också, fast eftersom jag redan nu vet att jag ska snittas så vet jag också att det kan bli i slutet av mars. Illamåendet är bortblåst, så nu återstår bara att se om mina jävliga foglossningar från förra gången tänker vara lika smärtsamma den här gången också. Sist var jag ju sjukskriven en hel del, kunde knappt ta mig ur sängen vissa dagar. (och ändå ger man sig på det igen - hur är man funtad egentligen??? :p )
Det blir några tuffa småbarnsår med TRE små barn samtidigt - Selma kommer vara ganska nyss fyllda 3 och Signe nyss fyllda 1 när trean dyker upp/ner... Men jag hoppas att barnen kommer ha såpass mycket glädje av varandra senare att det är värt lite extra slit i några år framöver.
Hästarna här förökar sig nästan lika glatt... :crazy: Väntar förhoppningsvis 4 föl till sommaren. Den enda som bör ridas är numera till salu och jag hoppas bli av med honom så snart som möjligt. Övriga är avels- eller unghästar, så de överlever att gå och skrota i hagen utan att motioneras. Jag har för övrigt sänkt mina krav på mig själv angående hästeriet. Jag har bestämt mig för att lägg adet dåliga samvetet åt sidan och bara göra det allra mest nödvändiga med pållarna.
 
Sv: Vilka är gravida?

ameo skrev:
Selma kommer vara ganska nyss fyllda 3 och Signe nyss fyllda 1 när trean dyker upp/ner...

Jättefina namn!
För 100 år sedan, drygt, flyttade Selma Serafia in i det gamla torpet som står på vår gård. Strax efter hon flyttat in födde hon i rask takt två döttrar: Signe Selma Serafia och Signhild Naemi Serafia.
 
Sv: Vilka är gravida?

Cillavan skrev:
Det jag ska försöka göra bättre denna gången är att vara duktigare på att äta järntabletter så att jag inte behöver vara sänkt i flera veckor efter förlossning. Då tyckte jag att de gav mig trög mage, så jag slarvade lite med att ta, men nu ska jag mangla i mig tabletter! ;)
Försök att äta rätt, till att börja med. Mycket grönt (spenat, broccoli mm), aprikoser och annan järnrik mat (blodpudding exempelvis). Kom också ihåg att C-vitamin gör att kroppen lättare tar upp järnet. Även B12 och folsyra kan ha denna effekt, har någon sagt till mig.
Här hinkas det GodMorgonjuice ändå, så jag HOPPAS slippa det låga Hb jag åkte på förra gången. B12 och folsyra finns i de piller jag ändå tar (Friggs).
Det är efter v 20 nån gång som Hb rasar, om jag minns rätt. Så det är DÅ du bör hålla koll...
 
Sv: Vilka är gravida?

mian1 skrev:
Jättefina namn!
För 100 år sedan, drygt, flyttade Selma Serafia in i det gamla torpet som står på vår gård. Strax efter hon flyttat in födde hon i rask takt två döttrar: Signe Selma Serafia och Signhild Naemi Serafia.
:)
Det mest komiska med våra namnval är att vi i efterhand fått veta att både Selma och Signe är namn på damer som bott här i byn tidigare.
Nån vecka efter att vi varit med i tidningen ringde en dam mig och berättade att hon bott på vår gård som ung (20-30-talet) och att hennes mor hette Selma, syster hette Signe och deras släktnamn var Anna (=mitt namn)... Snacka om sammanträffande, vi hade inte minsta aning om detta!!
 
Sv: Vilka är gravida?

*imponerad* Att du orkar. Jag tycker att det är jobbigt med en 1,5 åring och en tråring, hade nog aldrig fixat en till så snabbt.
 
Sv: Vilka är gravida?

Djurjouren skrev:
*imponerad* Att du orkar. Jag tycker att det är jobbigt med en 1,5 åring och en tråring, hade nog aldrig fixat en till så snabbt.
Jag vet inte om jag gör det.. Har ingen aning om vad det är jag gett mig in på... :p Det får tiden utvisa :D ...
Men det löser sig nog, antar jag...
 
Sv: Vilka är gravida?

ameo skrev:
Jag vet inte om jag gör det.. Har ingen aning om vad det är jag gett mig in på... :p Det får tiden utvisa :D ...
Men det löser sig nog, antar jag...

Och överlever du småbarnstadiet så tänk när du har TRE tonåringar hemma!!! :eek:
 
Sv: Vilka är gravida?

Vaaaaaaaaaaaaaaaaaa? :eek: :eek:
Jorden är redan överbefolkat och du hjälper till ;)

grattis :D :D

grattis till er andra oxå :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 423
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 952
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp