Vilka "bra tips" har du fått höra ang din sjukdom?

Alla sätt att "rena kroppen från gifter". Hallå - har både dina njurar och din lever lagt av? I så fall gäller dialys och transplantation.

Ändra Ph-värdet i blodet/magsäcken/tarmarna? Då är det intensivvård som gäller.
Jag hade nog fått migrän om jag fortsatte i den gruppen , så då hade jag fått gå med i migrängruppen.
 
Alla sätt att "rena kroppen från gifter". Hallå - har både dina njurar och din lever lagt av? I så fall gäller dialys och transplantation.

Ändra Ph-värdet i blodet/magsäcken/tarmarna? Då är det intensivvård som gäller.
1539085485720.png
 
Har ADHD och fått rådet att "det är bara att sitta still och koncentrera dig". Är väl iofs just det jag inte kan.
Även fått tips om CBD-olja ett otal antal gånger mot mina återkommande depressioner, det ska visst även fungera bra mot min ADHD och mot mina problem med magkatarr.
Jag har fått tipset CBD-olja mot migrän. Men jag tycker det verkar läskigt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har ADHD och fått rådet att "det är bara att sitta still och koncentrera dig". Är väl iofs just det jag inte kan.
Även fått tips om CBD-olja ett otal antal gånger mot mina återkommande depressioner, det ska visst även fungera bra mot min ADHD och mot mina problem med magkatarr.

CBD är det nya kolloidala silvret :meh: om än inte lika giftigt men ändå tveksamt.
 
Angående cancer, när jag drabbades så berättade jag för min omgivning, skulle jag aldrig gjort, varenda kotte hade haft någon släkting som dött pga cancer under fruktansvärda omständigheter/smärta osv... :banghead:
Har också erfarenheter i den stilen, inte rörande cancer då. Men i samma veva som jag blev diagnostiserad med MS så var det väldigt mycket "Åh, det hade min mormors vän och hon var ju knappt människa...". Eller "Då kan du inte springa längre?" som min ena moster frågade samtidigt som hon drog sig till minnes att en gammal bekant som hade MS hade det jättebra nu sedan han fick flytta till ett hem och fått en permobil. Och sen den här fina från någon gubbe jag brukar prata med när jag är ute och går: "Det känner jag en som hade, och hon var ju jättedålig PÅ SLUTET". Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta! :D
 
Har också erfarenheter i den stilen, inte rörande cancer då. Men i samma veva som jag blev diagnostiserad med MS så var det väldigt mycket "Åh, det hade min mormors vän och hon var ju knappt människa...". Eller "Då kan du inte springa längre?" som min ena moster frågade samtidigt som hon drog sig till minnes att en gammal bekant som hade MS hade det jättebra nu sedan han fick flytta till ett hem och fått en permobil. Och sen den här fina från någon gubbe jag brukar prata med när jag är ute och går: "Det känner jag en som hade, och hon var ju jättedålig PÅ SLUTET". Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta! :D

Sådant slipper jag, ingen vet vad Crohns är :laugh: när man sedan säger mage-tarm vill folk byta ämne för det är ju ÄCKLIGT :grin:
 
CBD är det nya kolloidala silvret :meh: om än inte lika giftigt men ändå tveksamt.
Jag är helt okej med råd i den stilen, inte för att jag trots att CBD kan ersätta någon behandling eller är mirakulös, men jag tror ändå att det kan vara positivt för spasticitet osv. som komplement. Är förövrigt positiv till medicinsk cannabis, kanske ska tilläggas.
 
Jag är helt okej med råd i den stilen, inte för att jag trots att CBD kan ersätta någon behandling eller är mirakulös, men jag tror ändå att det kan vara positivt för spasticitet osv. som komplement. Är förövrigt positiv till medicinsk cannabis, kanske ska tilläggas.

Nej, jag tror också den kan göra nytta ibland, jag var otydlig (plus att jag vet att det pågår seriös forskning). Men jag tror inte den hjälper mot allt vilket många tycks tro...
 
Tips och tips, men när jag berättar att min son har adhd har jag i flera sammanhang fått höra "ja alla har nån bokstavsdiagnos nuförtiden" eller "när vi var små hette det att man hade extra spring i benen, nuförtiden får man någon diagnos". Båda sakerna ovan sagda av män i 40-årsåldern med egna barn. Supermärkligt.

En annan klassiker är "Ja, jag har nog också en släng av ADHD, ibland har jag jättesvårt att koncentrera mig!"
 
Nej, jag tror också den kan göra nytta ibland, jag var otydlig (plus att jag vet att det pågår seriös forskning). Men jag tror inte den hjälper mot allt vilket många tycks tro...
Nä, du var inte otydlig. Apropå exemplen som varit uppe i tråden är det ju rimligt att jämföra med kolliderat silver :D Men fick feeling och kände uppenbarligen för att dra mitt perspektiv, som väl främst kommer sig av att jag har en av få sjukdomar i Sverige som man kan få medicin med cannabisextrakt utskrivet för.
 
Har också erfarenheter i den stilen, inte rörande cancer då. Men i samma veva som jag blev diagnostiserad med MS så var det väldigt mycket "Åh, det hade min mormors vän och hon var ju knappt människa...". Eller "Då kan du inte springa längre?" som min ena moster frågade samtidigt som hon drog sig till minnes att en gammal bekant som hade MS hade det jättebra nu sedan han fick flytta till ett hem och fått en permobil. Och sen den här fina från någon gubbe jag brukar prata med när jag är ute och går: "Det känner jag en som hade, och hon var ju jättedålig PÅ SLUTET". Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta! :D
Det där är så kopiöst okänsligt, eftersom MS-behandlingen gått så mycket framåt och många med diagnosen lever så aktiva liv. När det finns så många positiva historier är det ju dem du borde få höra i stället.
 
Lite omvänt men just med migrän, en bekant med av rejält svåra migränanfall som pågick i flera dagar. Jag tyckte synd om personen och frågade vad läkarna så, fanns det något mer hen kunde prova för att få det lindrigare? Det visade sig att personen inte hade varit till läkaren på 20 år!!! Utan behandlade sig själv med Alvedon och Ipren. Efter mycket tjat tog sig personen iväg och får visserligen fortfarande migrän men kan med hjälp av rätt medicin häva den och vara på fötter igen efter ett par timmar. Klar förbättring!
 
Det där är så kopiöst okänsligt, eftersom MS-behandlingen gått så mycket framåt och många med diagnosen lever så aktiva liv. När det finns så många positiva historier är det ju dem du borde få höra i stället.
Ja, verkligen! Fast jag tror inte riktigt att den allmänna bilden av sjukdomen överensstämmer med forskningsläget osv, ser man exempelvis till representationen av MS i medier som tv-serier och film så målas en ganska mörk bild upp. I serier som Marcella och Happy Valley så är ju liksom misären som kommer med sjukdomen något som motiverar till hemska handlingar! Detta gör mig lite sugen på att nosa på Handikappvetenskap och jag är ganska aktiv på ett forum för MS som håller på att vidareutvecklas. Försöker helt enkelt hjälpa andra nydiagnostiserade med upplevelsen. :)
 
En läkare (internmedicin som staffettade på min hälsocentral) sa rakt ut till mig att Aspergers, ADHD,ADD och "sånt" finns inte, det är bara stress och även om Socialnämnden godkänt det som diagnoser så har de fel. Lösningen är samtalsterapi och stressa mindre tydligen :up: all form av mediciner för det borde tas bort också för det är knark.
 
Fick oxå färgad plastfilm att lägga över text när jag var yngre, skulle hjälpa då vit och svart lätt blandades ihop. För mig hjäpte det inte då jag aldrig haft problem med synen eller koncentrationen, tydligen så skulle det hjälpa att läsa massor.
Skolan tyckte inte att jag skulle läsa mer språk än svenska och engelska då det kunde ställa till problem med svenskan pga dyslexin och eftersom jag har problem med stavning så fick jag gå lättaste matten oxå.
 
Kan säkert botas om de lär sig läsa ordentligt ...
Tror mer på att dom ska bry sig om att läsa det som står, sista objektet jag var inblandad i och fick laga var en datafodervagn i en mjölkladugård för inte så länge sen, elektrikeridioten hade kopplat in 400 volt rätt på styrkortet som ska ha 24 volt :banghead: Hur j*vla svårt ska det vara att kunna läsa innantill egentligen för det var en STOR lapp med schemat på och plinten snyggt uppmärkt med "AC 24 Volt". :meh:

Vi är väldigt få som klarar av att laga så gammal utrustning så valet stod mellan mig och att skrota datafodervagnen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När man söker för hundrade gången för sina knän som subluxerar och sjukgymnasten påstår att jag ljuger om att jag gjort sjukgymnastiken.

Ont i ryggen - gå ner i vikt
Ont i handleden- gå ner i vikt
Ont i axlarna- gå ner i vikt
Extrem trötthet- gå ner i vikt

10 år senare hittade jag en sjukgymnast som lyssnade på mig. Ups hade visst en genetisk sjukdom som gör att bindväven inte är tillräckligt stark. Dvs smärta...
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp