Vilka delar i hoven kan man behandla lokalt?

Tråkigt ! Och vilken tyvärr luddig diagnos 😞 Finns det några teorier från veterinärerna vad det kan komma sig av ?
Jag tycker inte det är så luddigt, syns tydligt på röntgen.
Ja veterinären är rätt säker på att hon gått med ömma hovar/stengallor (när hon var oskodd) som lett till inflammation. Ska tydligen inte vara helt ovanligt på unghästar.
Jag har aldrig varit med om det själv men verkar vara liknande process som när tex hovbölder kryper upp och leder till reaktion på hovbenet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker inte det är så luddigt, syns tydligt på röntgen.
Ja veterinären är rätt säker på att hon gått med ömma hovar/stengallor (när hon var oskodd) som lett till inflammation. Ska tydligen inte vara helt ovanligt på unghästar.
Jag har aldrig varit med om det själv men verkar vara liknande process som när tex hovbölder kryper upp och leder till reaktion på hovbenet.

Jag menade att det i sig ang ”inflammation i kötthoven och på hovbensvingarna” lät som en luddig diagnos utan en tillhörande teori om vad som kan ha bidragit till den.

Med din kompletterande info blir det ju tydligare ! 👍

Väldigt tråkigt oavsett 😞
 
Jag menade att det i sig ang ”inflammation i kötthoven och på hovbensvingarna” lät som en luddig diagnos utan en tillhörande teori om vad som kan ha bidragit till den.

Med din kompletterande info blir det ju tydligare ! 👍

Väldigt tråkigt oavsett 😞
Ja det är tråkigt! Långdraget!
Jag går bara och väntar på att det ska bli bra så jag kan köpa hästen ;)
 
Man kan inte spruta hovbenet. Utan det är vila, sulor och NSAID. Är hovbenet inflammerat är det lång vila och initialt avvaktande prognos som kan förbättras utifrån hur hästen svarar.
 
Man kan inte spruta hovbenet. Utan det är vila, sulor och NSAID. Är hovbenet inflammerat är det lång vila och initialt avvaktande prognos som kan förbättras utifrån hur hästen svarar.
Tack, tydligt 👍

Har läst att man kan ge kortison intramuskulärt, veterinären var eventuellt med på det spåret även om hon tycker att metacam är mer ”safe”. Jag tycker dock inte metacam gjort så stor skillnad. Men hästen har blivit bättre av vila iaf👍
 
Tack, tydligt 👍

Har läst att man kan ge kortison intramuskulärt, veterinären var eventuellt med på det spåret även om hon tycker att metacam är mer ”safe”. Jag tycker dock inte metacam gjort så stor skillnad. Men hästen har blivit bättre av vila iaf👍

Cortison vill man inte ge i fall där det inte är nödvändigt. Allmänt.
Metacam läker eller botar inget i sig, men är en mild hjälp som smärtstillande och inflammationshämmare.
 
Jag vet inte om det är något svar på din fråga, men man sprutar strålbensbursor. Det kan tydligen göras på lite olika sätt. På min har det gjorts genom att man samtidigt röntgar för att vara säker att sprutan hamnar på rätt ställe. Man kan visst gå igenom böjsenan men det är inget man gör i första läget då den blir punkterad och får en blödning.
 
Tack, tydligt 👍

Har läst att man kan ge kortison intramuskulärt, veterinären var eventuellt med på det spåret även om hon tycker att metacam är mer ”safe”. Jag tycker dock inte metacam gjort så stor skillnad. Men hästen har blivit bättre av vila iaf👍

Min hade inflammation i hovbenet. Fick butta rätt länge, och vila samt specialskoning. Samt många återbesök. Att de blir bättre på metacam eller butta kan lika gärna bero på den smärtlindrande effekten. Det man måste följa är dels att inflammationen ger sig och sen att hästen är helt bra. Min blev ju sakta bättre men t ex när hon var helt bra rakt fram syntes en del fortfarande på lina med onda hoven som inner hov. Mer vila.

Jag skulle INTE köpa en häst som haft hovbensinflammation om det inte gått minst 6 månader sen diagnos, hästen är ua och igång igen. Min fröken har fortfarande förändring på röntgen efter inflammationens skador på hovbenet. Det är inget man liksom botar på några veckor med lite metacam även om hästen är bättre. Iom att du skrivit om ev köp så vill jag verkligen trycka på att det är INTE en "skitåkomma" och det är tyvärr heller inte jmfbart med en ledinflammation. Dessutom bör man fråga sig varför hästen fick inflammation i hovbenet.
 
Butta är även inflammationshämmande.
Ja? Precis som metacam. Och det är ju det antiinflammatoriska man vill åt. Men en initial förbättring av de yttre symptomen vet man inte om det "bara" beror på att hästen är smärtlindrad. Iom att metacam, butta mfl är både antiinflammatoriska och smärtstillande.
 
Min hade inflammation i hovbenet. Fick butta rätt länge, och vila samt specialskoning. Samt många återbesök. Att de blir bättre på metacam eller butta kan lika gärna bero på den smärtlindrande effekten. Det man måste följa är dels att inflammationen ger sig och sen att hästen är helt bra. Min blev ju sakta bättre men t ex när hon var helt bra rakt fram syntes en del fortfarande på lina med onda hoven som inner hov. Mer vila.

Jag skulle INTE köpa en häst som haft hovbensinflammation om det inte gått minst 6 månader sen diagnos, hästen är ua och igång igen. Min fröken har fortfarande förändring på röntgen efter inflammationens skador på hovbenet. Det är inget man liksom botar på några veckor med lite metacam även om hästen är bättre. Iom att du skrivit om ev köp så vill jag verkligen trycka på att det är INTE en "skitåkomma" och det är tyvärr heller inte jmfbart med en ledinflammation. Dessutom bör man fråga sig varför hästen fick inflammation i hovbenet.
Din verkar ha varit mkt sämre än denna häst. Hon har aldrig varit halt rakt fram tex. Veterinären uttrycker sig betydligt mer positivt och hon har ju ändå god kännedom om just detta fall.

Hon har fått två omgångar metacam, men sista dosen nu var för ca 6-7 veckor sen så nu är hon helt omedicinerad. Är betydligt bättre men hältan syns fortfarande i vissa lägen.

Varför inflammationen uppstått har vi också en rimlig teori kring :)

(Jag vet inte om jag använder diagnosen helt korrekt. Hon har framförallt en inflammation i kötthoven som lett till reaktion på hovbensvingarna)
 
Jag vet inte om det är något svar på din fråga, men man sprutar strålbensbursor. Det kan tydligen göras på lite olika sätt. På min har det gjorts genom att man samtidigt röntgar för att vara säker att sprutan hamnar på rätt ställe. Man kan visst gå igenom böjsenan men det är inget man gör i första läget då den blir punkterad och får en blödning.
Oj, låter lite läskigt! Tack för svar!
 
Cortison vill man inte ge i fall där det inte är nödvändigt. Allmänt.
Metacam läker eller botar inget i sig, men är en mild hjälp som smärtstillande och inflammationshämmare.
Jag läste en avhandling om att ge kortison i lägre dos med bra effekt, och det känns ändå värt att ställa frågan till veterinären eftersom metacam inte verkar ge så stor effekt på inflammationen.
 
Jag läste en avhandling om att ge kortison i lägre dos med bra effekt, och det känns ändå värt att ställa frågan till veterinären eftersom metacam inte verkar ge så stor effekt på inflammationen.

Ja kortison har superbra effekter men är tyvärr skadligt samtidigt långsiktigt och därför försöker man vara oerhört restriktiv med det både på djur och människa.

Metacam är som sagt väldigt milt och utför inga större mirakel s.a.s
 
Ja kortison har superbra effekter men är tyvärr skadligt samtidigt långsiktigt och därför försöker man vara oerhört restriktiv med det både på djur och människa.
Är det inte främst upprepade behandlingar som ställer till det?

Vi får se. Vi har filmat idag och uppfödaren har kontakt med veterinären, får se vad hon säger..
 
Febylbutazon är oerhört starkt och biverkningar är minsta problemet - beroende på vad du menar med biverkningar ?
Magproblem tex. Jag som hade egen häst senast för typ 10 år sedan märker iaf en skillnad. Då var det finadyne eller butta som var vanligt, även om man såklart gav metacam också.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
12 131
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 540
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp