Vilka jobb är det?

Det kräver ju en fullt fungerande kropp att plocka bär och vissa krav på prestation, men annars kanske det skulle kunna vara ett sådant jobb som fungerar. Inventering ställer jag nog nog mer tveksam till, det ställer ju en hel del krav på att tex kunna planera och organisera sitt jobb samt att huvudet helst bör vara med. Så tveksamt ändå om det är ett sådant jobb som fungerar?
Inte behöver man ha en fullt fungerande kropp för att plocka bär, finns till och med plockmojänger med teleskopskaft så man slipper böja sig ner. Ställer visserligen krav på hyfsad syn så att man då ser var bären finns och jag kan inte tänka mig att det är speciellt effektivt, men visst går det. Låter rätt trevligt om man bortser från myggen :crazy:

Jag har en bekant som sommarjobbade på en fabrik, det jobbet innebar att hon nattetid ett par nätter i veckan skulle sova i ett rum där det fanns ett alarm som gick igång om någonting i produktionen stannade. Om det hände så skulle hon gå ut och titta vad det var som hänt och sen antingen trycka på en knapp för att starta om eller ringa den i servicepersonalen som hade jour. Det kräver visserligen att man tar sig dit men kan nog inte klassas som speciellt krävande 🤔. Tror hon sa att det blev ett stopp under de tre månader hon jobbade.
 
Inte behöver man ha en fullt fungerande kropp för att plocka bär, finns till och med plockmojänger med teleskopskaft så man slipper böja sig ner. Ställer visserligen krav på hyfsad syn så att man då ser var bären finns och jag kan inte tänka mig att det är speciellt effektivt, men visst går det. Låter rätt trevligt om man bortser från myggen :crazy:

Jag har en bekant som sommarjobbade på en fabrik, det jobbet innebar att hon nattetid ett par nätter i veckan skulle sova i ett rum där det fanns ett alarm som gick igång om någonting i produktionen stannade. Om det hände så skulle hon gå ut och titta vad det var som hänt och sen antingen trycka på en knapp för att starta om eller ringa den i servicepersonalen som hade jour. Det kräver visserligen att man tar sig dit men kan nog inte klassas som speciellt krävande 🤔. Tror hon sa att det blev ett stopp under de tre månader hon jobbade.
Jag tänker att en ändå ska ta sig runt bland bären, att det blir mycket stå och gå? Om det inte är rullstolsanpassade rader då :)

Det där jobbet lät som ett jobb för mig, får jag sova på arbetstid kan jag släpa mig dit även en dålig dag! :love:
 
Mata fiskar på akvarium? :idea: Tänker mig då att man har en sån där liten burk som man duttar i lite av i varje kar. Krävs ju i och för sig att man är på plats, men borde kunna vara rätt flexibelt tidsmässigt och inte så ansträngande varken fysiskt eller psykiskt.
Dom har säkert superstrikt diet och ska få mat på klockslaget :angel: :D
 
Jag tror i och för sig att spärrvakt är ett yrke som inte kräver så mycket, baserat dels på hundratals observationer av deras arbete och dels på hur Roland Paulsen använt/beskrivit yrket som ett i sin kritik av arbete och arbetslinjen (han extraknäckte som spärrvakt under sin studietid). Men det beror förstås på vilken station man sitter på, man måste klara av att prata med folk och så måste man ju onekligen vara på plats.
Jag trodde typ spärrvakter rusade efter folk som försökte planka, hjälpte till med info för vilsna turister osv? Men vad gör dom egentligen?! :D
 
Jag trodde typ spärrvakter rusade efter folk som försökte planka, hjälpte till med info för vilsna turister osv? Men vad gör dom egentligen?! :D

Ungefär 999 av 1000 resenärer (okej, jag har ingen källa på det så ifrågasätt inte siffrorna ;)) har SL-kort och blippar sig själva genom spärrarna, så dem gör spärrvakterna inget alls med. Samma med folk som tar sig igenom spärrarna på annat sätt för att planka. Däremot kan man köpa biljetter av spärrvakten (men det finns även automater att köpa från och butiker som säljer), de kan göra anpassad öppning av spärrarna om någon behöver längre tid för att gå igenom, de kan (ibland :p) svara på frågor - dock brukar det finnas stationsvärdar på de största stationerna där det är mest folk/turister/frågor (inser dock att jag inte vet om det är samma personer som jobbar i spärrarna som också kan jobba på stationera). Förr i tiden stämplade de tunnelbaneremsor :D. Det finns många spärrlinjer som är helt obemannade! Sedan gör de säkert något mer också, men mycket tid verkar mest sittas av (eller pluggas på, då!).
 
Nja, alltså grejen med termen ”vanligt förekommande arbeten” är att det ska vara jobb med normala krav utan anpassningar. Så visst, jag har extremt anpassade arbetsuppgifter nu och kan därför jobba - men det innebär ju inte att anpassningarna går att få någon annanstans :) Så kanske att jobben finns i vissa fall, men det handlar ju oftast om undantag och individuella anpassningar. Tror förvaltningsdomstolen slagit fast att det typ ska vara jobb där en förväntas klara normala prestationer utan anpassningar eller något sådant. :)
Ja precis det var lite det jag ville komma till. Att det nog finns många jobb som skulle gå att individanpassa bättre, men eftersom arbetsgivare anställer folk främst för att få uppgifter gjorda och inte för att bara ge någon lön så faller ju mycket bort där. Många extremt lätta tjänster är ju timanställningar, sommarjobb och vikariat osv, just för att det är en tjänst som helt enkelt inte behövs på full tid. :)
Du förutsätter då att man kan åka och kanske till och med köra bil. Det är det långt ifrån alla sjukskrivna som kan.
Nej men jag förutsätter att inte alla sjukskrivna är inkapabla till det. Man kan ju vara sjukskriven av olika anledningar.

Det borde ju vara ytterst, ytterst få sjukskrivna som inte kan köra bil, inte kan anstränga sig fysiskt, inte kan prata med andra människor, inte utföra uppgifter som kräver tankeverksamhet och inte heller kunna hålla sig till ett något sånär fast schema.

Jag tycker att grundidén är bra med att försöka hitta ett anpassat jobb till alla så att de kan jobba efter sin egen förmåga. Däremot hade jag önskat att det fanns en instans (arbetsförmedlingen till exempel som inte verkar göra just något alls) som på riktigt kunde hjälpa personer med just detta istället för att personer som har det svårt i princip lämnas vind för våg.
 
Jag har som ung haft några sommarjobb som kvalar in. T ex att ta ett papper, stoppa i ett kuvert, stänga kuvertet och klistra på en adresslapp från ett ark med adresslapp. Sen ta ett nytt papper, ett nytt kuvert etc. Kunde utföras i valfri miljö (på kontor, ensam i en skrubb, ute i trädgården, hemma i vardagsrummet osv) och inga krav på hur fort. Mycket svårt göra fel också och krävde ingen tankeverksamhet direkt, "bara" två händer. Eller kunde ju teoretiskt gjorts med en hand med för all del.

Men många sådana jobb finns det ju inte. Det fanns nog fler förr innan så mycket automatiserades, t ex nämnda utskick. Men FK får iofs inte ta hänsyn till om det finns få eller många sådana jobb, om de finns där personen bor eller inte osv.
 
Mata fiskar på akvarium? :idea: Tänker mig då att man har en sån där liten burk som man duttar i lite av i varje kar. Krävs ju i och för sig att man är på plats, men borde kunna vara rätt flexibelt tidsmässigt och inte så ansträngande varken fysiskt eller psykiskt.

Längre fram: övervaka robotar. Eller bara övervaka lokaler via skärmar och så kallar man in robotarna om nåt är suspekt.
Dom har säkert superstrikt diet och ska få mat på klockslaget :angel: :D

Jag har haft som extrajobb att mata fisk i en verksamhet med över 2 000 akvarier (fiskarna var små och akvarierna i varierande storlek) och även göra saker som att fylla på avdunstat vatten, könsbestämma och sära på könsmogna hanar från sina kullsyskon osv.

Hade inte fungerat alls för någon med för mycket fysiska krämpor; lyft, ibland över huvudet, balanserande på pall för att nå höga akvarier, betonggolv, 28 grader med hög luftfuktighet och enhanda arbetsställningar/udda belastning. Dessutom så kräver det att man är ganska reaktionsnabb och relativt pigg i huvudet för att kunna snabbt kontrollera könsmognad av de ungahanarna och sedan att kunna fiska upp dem enkelt. Lägg till det krav på hyfsat finmotorik (annars är risken att man råkar klämma ihjäl fisk när de infångas) och att det alltid finns en viss ökad infektionsrisk.

Trots att det på sätt och vis säkert hade passat som någon variant av anpassat arbete så är det nog för rent fysiskt i långa loppet. Tror nog att det var tyngre på händer och axlar än när jag jobbade som hästskötare.
 
Jag har som ung haft några sommarjobb som kvalar in. T ex att ta ett papper, stoppa i ett kuvert, stänga kuvertet och klistra på en adresslapp från ett ark med adresslapp. Sen ta ett nytt papper, ett nytt kuvert etc. Kunde utföras i valfri miljö (på kontor, ensam i en skrubb, ute i trädgården, hemma i vardagsrummet osv) och inga krav på hur fort. Mycket svårt göra fel också och krävde ingen tankeverksamhet direkt, "bara" två händer. Eller kunde ju teoretiskt gjorts med en hand med för all del.

Men många sådana jobb finns det ju inte. Det fanns nog fler förr innan så mycket automatiserades, t ex nämnda utskick. Men FK får iofs inte ta hänsyn till om det finns få eller många sådana jobb, om de finns där personen bor eller inte osv.
Det låter onekligen som ett jobb som definitivt kvalar in, men ja - det var nog mer vanligt förekommande förr som du säger. För nu känns det som att det inte är särskilt vanligt förekommande (att det finns ett eller två sommarjobb känns inte som om det innebär att det är vanligt förekommande :D), även om det för all del skulle kunna vara en del av en anpassning för någon på ett redan befintligt jobb (typ en av dom sakerna jag faktiskt gör på jobbet, laminerar, klipper och sätter fast kardborrepluttar till bildscheman. Men svårt att få en tjänst med enbart den uppgiften på heltid)
 
inte kan prata med andra människor, inte utföra uppgifter som kräver tankeverksamhet och inte heller kunna hålla sig till ett något sånär fast schema.
Jag skulle nog ändå vilja påstå att det inte är så ovanligt om en är utbränd på väg tillbaka/deperimerad/har migrän att det här är svårigheter som en stöter på i jobbet och som innebär begränsningar för vad en klarar :) Sen kanske en inte har alla svårigheter samtidigt men jag inbillar mig iaf att jag inte är unik när det gäller varken begränsningar eller motivering från FK där just dessa uppgifter/hinder är sådant som FK menar att det finns jobb som saknar.

Jag tycker att grundidén är bra med att försöka hitta ett anpassat jobb till alla så att de kan jobba efter sin egen förmåga. Däremot hade jag önskat att det fanns en instans (arbetsförmedlingen till exempel som inte verkar göra just något alls) som på riktigt kunde hjälpa personer med just detta istället för att personer som har det svårt i princip lämnas vind för våg.
Det tycker jag med, men jag tycker samtidigt det är skräp när en har tex kroniska sjukdomar och får anpassningar för detta på sitt ordinarie jobb och det inte tas hänsyn till det utan en förväntas söka nya jobb och stå till förfogande för en arbetsmarknad som inte riktigt finns. Plus att när arbetsförmedlingen gör saker, tex bedömningen att någons arbetskapacitet inte alls är den som FK påstår (och en tex hamnar i gruppen för arbetssökande med förhinder vilket ju nollar SGI) och att jobben inte finns - så spelar det ändå ingen roll typ. Så ja, hela situationen är märklig framförallt för alla som hamnar mellan insatserna.
 
Jag stryker fiskmatare från listan över möjliga jobb efter din beskrivning @Calyptra Låter verkligen jättetungt. Möjligtvis om en kanske kan få sköta matningen av enstaka fiskar men det kan nog bli svårare :D (eller typ mata skäggdoppingen som finns (fanns?) på Universeum - det är inte riktigt lika tungt!)
 
En vän till.mig som varit sjukskriven länge, fick delta i grön rehab med hästar.

Hon hade ingen tidigare erfarenhet av hästar, men hon mådde bättre av den rehabformen så när den var slut (efter kanske 20 gånger) ordnade jag så att hon kunde pyssla och promenera med en ponny på egen hand, ett par gånger i veckan.

FK tyckte då att hon (som till sin utbildning är översättare och tolk) kunde söka jobb som hästskötare på heltid.
 
En vän till.mig som varit sjukskriven länge, fick delta i grön rehab med hästar.

Hon hade ingen tidigare erfarenhet av hästar, men hon mådde bättre av den rehabformen så när den var slut (efter kanske 20 gånger) ordnade jag så att hon kunde pyssla och promenera med en ponny på egen hand, ett par gånger i veckan.

FK tyckte då att hon (som till sin utbildning är översättare och tolk) kunde söka jobb som hästskötare på heltid.
Ja rehab och promenad med ponny är ju ungefär likvärdigt med att vara hästskötare, både kunskapsmässigt och arbetsmässigt :D
 

Liknande trådar

Tjatter Om du fick välja helt fritt utan några som helst begränsningar, varken ekonomiska eller praktiska, var i världen vill du bo då? Du har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 423
Senast: Elisha
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp