Vilka jobb är det?

Det låter onekligen som ett jobb som definitivt kvalar in, men ja - det var nog mer vanligt förekommande förr som du säger. För nu känns det som att det inte är särskilt vanligt förekommande (att det finns ett eller två sommarjobb känns inte som om det innebär att det är vanligt förekommande :D), även om det för all del skulle kunna vara en del av en anpassning för någon på ett redan befintligt jobb (typ en av dom sakerna jag faktiskt gör på jobbet, laminerar, klipper och sätter fast kardborrepluttar till bildscheman. Men svårt att få en tjänst med enbart den uppgiften på heltid)

Då när jag var ung satt nån arm sate av ordinarie personal som fick det där på sin lott. Jag tror samtliga var glada inte bara för sommarjobbarna utan särskilt när det blev helt automatiserat. På samma vis som jag är glad alla akter finns elektroniskt nu och inte på papper som de var tidigare (före min tid).

Bildscheman har jag också gjort, men precis som du säger så det är ju bara en liten del.

På mitt nuvarande jobb (FK ;)) finns ett fåtal uppgifter som är väldigt enkla. T ex ankomststämpla posten. Stämpeln måste ställas på rätt datum men sen är det bara tjonga på en stämpel. Sköts för övrigt av en person med lönrbidragsanställning. Hen är anställd på heltid och gör även lite annat (tömmer papperskorgar på fredagar t ex) men de sådana uppgifter som finns räcker eg inte till heltid, personen har en hel del dötid. Och det kräver ju en person utan social fobi osv. Men teoretiskt skulle det kunna ersättas med t ex en 25 % normal (ej lönebidrag) tjänst. Men det skulle ändå inte passa alla iom det behöver stämplas post på morgonen, kräver att man kan möta andra för att tömma papperkorgarna etc
 
Jag skulle nog ändå vilja påstå att det inte är så ovanligt om en är utbränd på väg tillbaka/deperimerad/har migrän att det här är svårigheter som en stöter på i jobbet och som innebär begränsningar för vad en klarar :) Sen kanske en inte har alla svårigheter samtidigt men jag inbillar mig iaf att jag inte är unik när det gäller varken begränsningar eller motivering från FK där just dessa uppgifter/hinder är sådant som FK menar att det finns jobb som saknar.
Nej såklart, men så plockade du ju också ut en del av det jag skrev. Min kusin blev utbränd från sitt "kontorsjobb". Han klarade inte av att gå tillbaka till det jobbet ,för mycket folk och minsta press blev liksom för mycket. Efter nästan ett års sjukskrivning kunde han dock börja på ett annat jobb som var ganska krävande fysiskt men inte krävde så mycket tankeverksamhet, det funkade bra för honom som tur var :)
En så förhållandevis vanlig sjukdom som depression är ett motargument mot vad du säger.
Nej det är det inte, åtminstone inte för alla. Jag lider själv av depression så jag vet hur det är för mig. Ibland vill jag också bara ge upp och aldrig kliva ur sängen men efter så pass många år har jag även lärt mig att jag måste om jag inte bara ska gräva ner mig själv djupare.

Ärligt talat tror jag ingen mår bättre av att totalt skärma av sig från omvärlden, även om det känns bättre just då.
 
Tomt rum och vända papper, samt trycka på en knapp - strimla papper manuellt kanske? Känns dom ett vanligt jobb :D
Hahaha jag hade ett sommarjobb en gång i tiden som bestod i att strimla företagets arkiv... 100 år i pärmar på ett av de större försäkringsbolagen :D
Jag hade visserligen en maskin, men jag fick stoppa i för hand ca 5 blad åt gången.
Min häst provade pappersströ den sommaren ;):D
 
Hahaha jag hade ett sommarjobb en gång i tiden som bestod i att strimla företagets arkiv... 100 år i pärmar på ett av de större försäkringsbolagen :D
Jag hade visserligen en maskin, men jag fick stoppa i för hand ca 5 blad åt gången.
Min häst provade pappersströ den sommaren ;):D
Fantastiskt jobb! Och väldigt smart tänkt med strö där! :up:
 
Nej såklart, men så plockade du ju också ut en del av det jag skrev. Min kusin blev utbränd från sitt "kontorsjobb". Han klarade inte av att gå tillbaka till det jobbet ,för mycket folk och minsta press blev liksom för mycket. Efter nästan ett års sjukskrivning kunde han dock börja på ett annat jobb som var ganska krävande fysiskt men inte krävde så mycket tankeverksamhet, det funkade bra för honom som tur var :)
Jag menade ju att allt sammantaget inte är särskilt vanligt men att vissa kombinationer av svårigheter generellt är väldigt vanligt vid vissa diagnoser - men generellt då så om hjärnan inte hänger med alls eller en inte fixar stress/krav så är det ju otroligt många jobb som går bort. Det ligger ju i arbetets natur att det finns någon typ av krav på prestation, så ja, jag säger inte att det inte går att individanpassa eller att vissa inte klarar av att byta jobb osv men för många som är sjuka är anpassningar på det jobbet en har typ det som gör det möjligt att öht jobba och att då hänvisa till andra jobb som tar hänsyn till alla svårigheter och att påstå att dessa är vanligt förekommande blir en tankevurpa. Plus att för många, inte alla såklart, är ena processen att byta jobb/söka jobb osv en enorm grej som riskerar att förvärra situationen vilket också borde vara rimligt att ta hänsyn till. För det måste vara bra mycket mer kostsamt för samhället (även om det inte hamnar på FKs budget) att folk påstås vara friska men där situationen en hamnar i då gör en sjukare.
 
Nej såklart, men så plockade du ju också ut en del av det jag skrev. Min kusin blev utbränd från sitt "kontorsjobb". Han klarade inte av att gå tillbaka till det jobbet ,för mycket folk och minsta press blev liksom för mycket. Efter nästan ett års sjukskrivning kunde han dock börja på ett annat jobb som var ganska krävande fysiskt men inte krävde så mycket tankeverksamhet, det funkade bra för honom som tur var :)

Nej det är det inte, åtminstone inte för alla. Jag lider själv av depression så jag vet hur det är för mig. Ibland vill jag också bara ge upp och aldrig kliva ur sängen men efter så pass många år har jag även lärt mig att jag måste om jag inte bara ska gräva ner mig själv djupare.

Ärligt talat tror jag ingen mår bättre av att totalt skärma av sig från omvärlden, även om det känns bättre just då.
Det där beror ju också på hur ens symtom ser ut. Med ett minimum av otur fungerar det du skriver där rätt skuldbeläggande.
 
Hahaha jag hade ett sommarjobb en gång i tiden som bestod i att strimla företagets arkiv... 100 år i pärmar på ett av de större försäkringsbolagen :D
Jag hade visserligen en maskin, men jag fick stoppa i för hand ca 5 blad åt gången.
Min häst provade pappersströ den sommaren ;):D
Det låter lite som ett jobb som faktiskt verkar finnas - hos FK! De gånger jag behövt skicka in ett pappersintyg till ”försäkringskassans inläsningscentral” så tänker jag att det måste sitta en stackars jäkel där som bara har till uppgift att sprätta kuvert och sen scanna in innehållet.
 
Finns ju lollipops ladies i England (kanske länderna runtikring också?), som hjälper skolbarn över övergångsställena. En massa dötid (?) mitt på dagen såklart.
Men annars måste man ju inte hata barn, klara av att stå och hålla i en "lollipop".

Hade ju varit guld om de kunnat kopiera och strimla lite saker åt lärarna under dötiden också! Men o andra sidan så kanske dötiden behövs föra att vila sig och hjälpa skolbarnen hem säkert igen? Lite beroende på ens problematik.
Men då kan kanske någon annan har tid att ladda kaffekokaren, kopiera, strimla papper, lägga in resultat på rätt sida. Hjälpa till att skära upp frukt åt barnen om man tycker om barn.
Tyvärr blir en del satta i barngrupp, vilket är alldeles för tufft för väldigt många.

Jag jobbade med en person som hade diverse mentala problem (väldigt diffust, men vill inte skriva ut även om ingen kan veta vem det är, så känns det för utelämnande).
Hen hade hand om plaskmaskinen på jobb som plastade pallar. Vi körde upp sakerna på plattan och hen skulle trycka på en knapp för start och oftast räckte det. Annars var det fyra knappar att hålla reda på.
Ibland fick hen en låda och skulle sätta upp samma artikel på en hylla. Vi pratade och skojade när hen orkade, annars fick det vara.
Enkla arbetsuppgifter, de gånger hen orkade var det lite mer avancerade uppgifter, annars var det ingen tidspress och allt det andra var "utöver" om hen ville.
 
Det låter lite som ett jobb som faktiskt verkar finnas - hos FK! De gånger jag behövt skicka in ett pappersintyg till ”försäkringskassans inläsningscentral” så tänker jag att det måste sitta en stackars jäkel där som bara har till uppgift att sprätta kuvert och sen scanna in innehållet.
Ja! Inte verkar dom jobba under någon direkt tidspress heller (okej, jag är kanske lite personligt kränkt för att mina synpunkter angående ett beslut inte togs hänsyn till för att dom inte kom in i tid - vilket icke var mitt fel utan post plus inläsning som tog för lång tid :meh: ). Så, bra jobb :D
 
En bekant till mig slutade som spärrvakt - när folk hoppade framför tåget fick han hjälpa till att få undan andra resenärer etc och det grejade inte han. Så andra eller tredje gången det hände utbildade han sig till lastbilschaufför :(
Fy vad tragiskt! Det är verkligen en sådan grej som suger med spårbunden trafik, att andra behöver hantera när personer omkommer på spåren :(

(Och det stärker min tes att spärrvakt vid ställen där inga människor vistas är grejen, annars kan det vara)
 
Ja! Inte verkar dom jobba under någon direkt tidspress heller (okej, jag är kanske lite personligt kränkt för att mina synpunkter angående ett beslut inte togs hänsyn till för att dom inte kom in i tid - vilket icke var mitt fel utan post plus inläsning som tog för lång tid :meh: ). Så, bra jobb :D
Menar du det? 😲 Du hade skickat in i tid men det var deras inläsning som fördröjde det? (Posten kan man nog aldrig ”skylla på”, tror jag, man kan ju inte bevisa när man skickade det)
 
Menar du det? 😲 Du hade skickat in i tid men det var deras inläsning som fördröjde det? (Posten kan man nog aldrig ”skylla på”, tror jag, man kan ju inte bevisa när man skickade det)
Poststämpel borde gälla som för så många andra tänker jag? Annars kan en ju aldrig posta saker och vara säker på att det kommer fram i tid? :)

Men ja, ringde till och med för att jag var medveten om att det kanske kunde komma fram en dag sent men återigen så har jag ju postat det plus att det är daterat i brevet. Hörde inget så antog att det kommit in, fick sen avslag där det står att jag inte kommit in med några synpunkter (på midsommarafton, asbra timing). När jag pratade med handläggaren på måndag sa hon att det hade skannats in precis runt när hon fattade benslut men dom ”kan faktiskt inte sitta och vänta hur länge som helst, hur skulle det se ut”. Så ja, jag var inte jättelycklig. Och det innebär att det hade tagit mer än en vecka för brevet att bli inläst och hamna hos handläggaren.

Sen hade jag ett långt samtal med kundservice angående att detta är ett gammalmodigt förfarande och att det borde gå att maila till inskanningen (eftersom det inte går att lämna synpunkter på annat sätt, vilket också är helt galet :grin: ) om en nu själv är okej med att det blir en sekretessrisk.
 
Poststämpel borde gälla som för så många andra tänker jag? Annars kan en ju aldrig posta saker och vara säker på att det kommer fram i tid? :)

Men ja, ringde till och med för att jag var medveten om att det kanske kunde komma fram en dag sent men återigen så har jag ju postat det plus att det är daterat i brevet. Hörde inget så antog att det kommit in, fick sen avslag där det står att jag inte kommit in med några synpunkter (på midsommarafton, asbra timing). När jag pratade med handläggaren på måndag sa hon att det hade skannats in precis runt när hon fattade benslut men dom ”kan faktiskt inte sitta och vänta hur länge som helst, hur skulle det se ut”. Så ja, jag var inte jättelycklig. Och det innebär att det hade tagit mer än en vecka för brevet att bli inläst och hamna hos handläggaren.

Sen hade jag ett långt samtal med kundservice angående att detta är ett gammalmodigt förfarande och att det borde gå att maila till inskanningen (eftersom det inte går att lämna synpunkter på annat sätt, vilket också är helt galet :grin: ) om en nu själv är okej med att det blir en sekretessrisk.
Visst ja, poststämpeln. Den tänkte jag inte på.

Men alltså ... fy fasen så trist. Nu är det ju inte säkert att utgången blivit en annan ändå, men det är skittråkigt hanterat som du beskriver det.
 
Poststämpel borde gälla som för så många andra tänker jag? Annars kan en ju aldrig posta saker och vara säker på att det kommer fram i tid? :)

Men ja, ringde till och med för att jag var medveten om att det kanske kunde komma fram en dag sent men återigen så har jag ju postat det plus att det är daterat i brevet. Hörde inget så antog att det kommit in, fick sen avslag där det står att jag inte kommit in med några synpunkter (på midsommarafton, asbra timing). När jag pratade med handläggaren på måndag sa hon att det hade skannats in precis runt när hon fattade benslut men dom ”kan faktiskt inte sitta och vänta hur länge som helst, hur skulle det se ut”. Så ja, jag var inte jättelycklig. Och det innebär att det hade tagit mer än en vecka för brevet att bli inläst och hamna hos handläggaren.

Sen hade jag ett långt samtal med kundservice angående att detta är ett gammalmodigt förfarande och att det borde gå att maila till inskanningen (eftersom det inte går att lämna synpunkter på annat sätt, vilket också är helt galet :grin: ) om en nu själv är okej med att det blir en sekretessrisk.
Men innebär det att du måste ha allt inskickat typ en vecka innan tiden går ut? :confused:

Det låter väldigt märkligt, det hela! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.4/325472.html (jag tänker på det som skrivs under ”kompletterande bevisregel”, detta är i och för sig inte ”mitt” område men som jag tolkar det ska saker inte kunna ”fastna” på det där sättet)
 
Det låter lite som ett jobb som faktiskt verkar finnas - hos FK! De gånger jag behövt skicka in ett pappersintyg till ”försäkringskassans inläsningscentral” så tänker jag att det måste sitta en stackars jäkel där som bara har till uppgift att sprätta kuvert och sen scanna in innehållet.

Inte bara en men japp!
Dessutom finns det folk som ska försöka lista ut vart papper som är dåligt märkta hör, t ex om det inte står personnummer.

Ingetdera jobbet är dock sånt att det kan kvala in för kriterierna i tråden dock.
 
Men innebär det att du måste ha allt inskickat typ en vecka innan tiden går ut? :confused:
Uppenbarligen i det här fallet - tror inte det ska vara så normalt utan det tar typ en/två dagar för inläsning och att handläggaren väntar på det efter att sista dagen för svar är satt(rätta mig gärna om jag har fel @Alexandra_W ). Men ja, i fortsättningen kommer jag ju definitivt skicka in långt innan det ska vara inne (kanske innan dom ens själva vet att jag ska skicka in något) alternativt lämna det på mitt lokala kontor fyra mil bort - det går också bra.

Visst ja, poststämpeln. Den tänkte jag inte på.

Men alltså ... fy fasen så trist. Nu är det ju inte säkert att utgången blivit en annan ändå, men det är skittråkigt hanterat som du beskriver det.
Nej det hade inte förändrat något alls antar jag, men än att det är jäkligt trist att lägga en massa tid på att försöka komplettera och ha synpunkter på beslutet och sen få att ”inga synpunkter har inkommit” :down: Det är sannerligen att jobba i motvind att bevisa att en är sjuk.
 

Liknande trådar

Tjatter Om du fick välja helt fritt utan några som helst begränsningar, varken ekonomiska eller praktiska, var i världen vill du bo då? Du har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 423
Senast: Elisha
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp