Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Fashionistan

Trådstartare
Jag har en donna som älskar remont och pullargrimma :love:, men hon avskyr verkligen vanlig engelsk (achen) :crazy:

Går det att ha en pullargrimma tillsammans med ett "Flippanbett"?

För i sådana fall är mitt problem löst! ;):D

Sv: Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Jag tror inte problemet ligger i vilken nosgrimma du använder utan grundar i ridningen. Både remont och pullarnosgrimma hindrar hästen mer från att komma undan bettets inverkan och det är antagligen det du upplever.

Jag skulle aldrig placera ett hävstångsbett med en nosgrimma som drar igen munnen. Själv har jag nosgrimman för syns skull, men spänner den väldigt löst i kombination med ett tredelat tränsbett. Bättre grundridning på tränsbett tror jag är lösningen på ditt problem :)

ja det är oftast bara remont som kan störa bett, t ex bett med parerstänger och pelham bett fungerar oftast inte med remont nosgrimmor.
på pullar så är ju sidorna fria så då fungerar antagligen alla bett med mer än enkla ringar på sidorna.

Senast ändrad:

Håller med. Hävstång ska enligt mig användas med engelsk nosgrimma.

Fast nu tror jag att du misstolkar och tror lite väl mycket! :grin::grin:

Min häst går med stängd mun oavsett om jag rider med nosgrimma eller utan nosgrimma, har den mest som utsmyckning då jag tycker att det ser alltför skogsmulligt ut utan! ;)

Om jag rider utan stänger hon munnen och suger på bettet, precis som med pullar och remont.

Rider jag med engelsk gapar hon och vill inte alls.

Så jag frågade inte för att min ridning inte fungerar, tvärt om, hon är en dröm att rida och hon rids på ett Sprenger Dynamic RS! :love::bow:

Ja det var det jag funderade över! Jag vill inte ha en nosgrimma som stör bettet bara för att det är snyggt.

Aha, okej. Då förstår jag. Misstolkade dig något. ;)

Fasthåller dock vid vad jag tidigare skrev, vanlig engelsk är att föredra vid ridning på häsvtånsgsbett :)

Klart du kan.
Själv vill jag ha engelsk till skarpare bett.
Men klart du kan ha den kombinationen, sätt nosgrimman lite lösare om du ändå inte behöver den för att "stänga" munnen på den :)

Ja, så jag menade inte alls att dra ihop munnen med ett starkt bett, bara funderingar! :laugh:

Nej, jag tycker väl också att man ska låta hästen vara "fri" då, gillar inte alls bilderna på Malin där hon har en sjukt åtspänd nosgrimma med nosrem tillsammans med just Flippanbettet då.

Men jag undrade mest om den kombinationen fungerar eller om det blir helt fel, dock så finns det inget som rubbar bettet om man har en pullar, remont blir helt fel med annat än tränsbett känns det som.

Ja egentligen vill jag också ha det, men vad gör man om hästen hatar det... Det viktigaste är ju att hon är nöjd! :laugh:

Nej det gör jag inte, jag rider med ett Sprenger Dynamic RS som jag redan har skrivit.

Det var en fundering inför framtiden! :)

Men jag förstår då inte alls denna funderingar inför framtiden? Förutsätter du helt att hon inte kommer att funka på vanligt bett? Och varfor skulle just ett "flippanbett" vara rätt? Som fem och sexåring får hon val ändå inte gå uppbetslad om du satsar på årgångstävlingarna.

Men snälla du, jag tror jag känner min häst aningens bättre än vad du gör! ;)

Men passion for fashion du vet, klart häststackarn ska ha de fränaste betten. :p

Det forutsatter jag att du gör. Men mycket hinner handa på de dryga två år innan du da ev behöver börja betsla upp. Gör visst satsar du på årgångstävlingarna med henne?

Jag kanske borde ha skippat att skriva om Flippanbettet helt för det är inte det, det handlar om alls!
Jo exakt, och jag vet att man ska rida på enkla betslingar, jag ser inget nöje i att betsla upp i onödan, men det kan vara skönt att ha en extra broms på en tokpigg häst när man rider ut, som är extremt trevlig och lydig, bara väldigt livsglad och dras med lite väl i galoppen ibland! ;)

Än så länge lyssnar hon fint på sitt vanliga, men hon blir ju större ocn starkade ju mer hon tränas (alltså inte starkare som i att hon drar i munnen), det är jag extramt glad över, det betyder ju bara att jag tränar henne rätt, hon orkar mer och mer helt enkelt! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 796
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka