Vilka prylar klarar du dig utan?

Det finns ju massor med alternativa sätt att göra saker helt beroende på hur man vill göra saker så jag tror ändå grunden är att hitta dom sakerna man själv tycker är viktigast först. Tex vattenkokaren är helt onödig bara man har en kastrull och en spis men en spis kan egentligen ersättas av en vattenkokare, crock pot och en airfryer om man föredrar den typen av matlagning. En tv kan ersättas av en padda eller dator. Jag har också bara en espressobryggare och ingen vanlig kaffebryggare inne eftersom jag nästan bara gör kaffe till max tre personer åt gången. Jag har en kaffebryggare på vinden men den åker bara fram om jag vet att det ska komma mycket folk.
Ja, men alltså, det är väl bra om folk kan komma med saker i tråden som jag kanske inte tänkt på? Har redan tänkt på mycket men du säger ju själv att vi alla lever olika, så då är det väl okej att be om inspiration?
Micro!
Den gick sönder och jag saknade den aldrig.
Hur värmer du mat?
 
Det mesta. 🤷‍♀️
En grej som bestick behövs ju egentligen inte alls men är användbart av social aspekt. Jag har inte gjort mig av med mina, men hade inga när jag bodde i Indien utan några som helst problem. Likaså både vattenglas och muggar. (Jag har varit nöjd med att dricka all min dryck ur en enlitershink med lock men är nu glad över både muggar och glas). Fler än två av varje klädesplagg och sängkläder. De flesta köksmaskiner - där blir väl vanor mest avgörande. Jag behöver en stor gryta, en kastrull, min blender och lyx-har en vattenkokare som förenklar livet. Två bra knivar.

Över lag tror jag ett vinnande koncept är att ha färre av vardagsgrejer som handdukar, lakan, kläder. Ha multifunktionella köksgrejer. Bord och stolar är rent krasst onödigt för mig, jag trivs med bra sittdyna och ett litet arbetsbord typ 40x60x30högt. Men jag har fler möbler ändå och de är väldigt bra att ha när fler människor kommer hit.

Vill du kan du skala ner hur mycket som helst! Typ kolla på youtube efter folk som företar sig att äga max 100 saker inklusive kläder. Det finns ju dem som vill banta behoven också o dem som vill ha kvar en liknande nivå av komfort, vilket är kul att något så basalt går att hitta sin egen vinkel på.

Jag har brukat steka 1600 toast på stekhäll på söndagsmorgnarna, så stekpanna borde funka bra!
 
Det mesta. 🤷‍♀️
En grej som bestick behövs ju egentligen inte alls men är användbart av social aspekt. Jag har inte gjort mig av med mina, men hade inga när jag bodde i Indien utan några som helst problem. Likaså både vattenglas och muggar. (Jag har varit nöjd med att dricka all min dryck ur en enlitershink med lock men är nu glad över både muggar och glas). Fler än två av varje klädesplagg och sängkläder. De flesta köksmaskiner - där blir väl vanor mest avgörande. Jag behöver en stor gryta, en kastrull, min blender och lyx-har en vattenkokare som förenklar livet. Två bra knivar.

Över lag tror jag ett vinnande koncept är att ha färre av vardagsgrejer som handdukar, lakan, kläder. Ha multifunktionella köksgrejer. Bord och stolar är rent krasst onödigt för mig, jag trivs med bra sittdyna och ett litet arbetsbord typ 40x60x30högt. Men jag har fler möbler ändå och de är väldigt bra att ha när fler människor kommer hit.

Vill du kan du skala ner hur mycket som helst! Typ kolla på youtube efter folk som företar sig att äga max 100 saker inklusive kläder. Det finns ju dem som vill banta behoven också o dem som vill ha kvar en liknande nivå av komfort, vilket är kul att något så basalt går att hitta sin egen vinkel på.

Jag har brukat steka 1600 toast på stekhäll på söndagsmorgnarna, så stekpanna borde funka bra!
Alltså jag har redan rensat massor, borde kanske varit tydligare med det. Tänkte mer att jag är nyfiken på hur folk gör istället för pryl x eller y, inspiration så att säga :)
 
Hm. Kanske ska utmana mig själv till att skippa micron ett tag och se om jag klarar det. Hade gjort stor skillnad att få bort den!
Ju större botten ju snabbare går det. Värma en matlåda i stekpanna (stor botten) går lika snabbt som i micro. Enda skillnaden är att du inte kan lämna spisen utan du måste röra runt, det behövs ju inte i micron.
 
Har aldrig ägt en micro och behöver ingen TV - hade inte samhället gjort det nödvändigt för mig att ha en smartphone hade jag slopat den också. Jag använder laptopen till allt sådant vanligtvis. :) Mackjärnet köpte jag dock nytt när det förra packade in, jag snöar helt in på dubbelmackor ibland så det är värt för mig. Svårt att göra med någon annan maskin. Kaffebryggare har jag ifall det kommer gäster och vattenkokaren används faktiskt hyfsat ofta - det går såpas mycket snabbare än kastrullen att det känns okej. Den är dessutom rätt fin på köksbänken. :D
 
Jag har svårt att förstå vitsen med att prylbanta bara för sakens skull om man inte verkligen måste för flytt till tinyhouse eller liknande. Jag menar inte att man ska köpa en massa onödiga saker, men om man rensar ut alla sina "bra att ha saker" så bygger det på att man kan köpa eller låna sakerna av nån när behovet uppstår.

(Jag gjorde en bodelning för 2.5 år sedan och svär fortfarande ibland när jag kommer på att jag inte längre har något jag en gång haft, främst i verktygsväg.)

Själv överväger jag att vid 43 års ålder köpa mig ett strykjärn, jag behöver bara ett enstaka gånger om året och har hittils kunnat låna mina manliga partners sådana (eller snarare be dom stryka om jag ska vara ärlig) men det tar emot lite ändå.
 
Om det inte var för att jag värmer hembakt bröd i micron varje morgon hade jag absolut klarat mig utan den. Mackjärn har jag inte heller något, vill jag göra varma mackor gör jag det i våffeljärnet eller i stekpanna. Brödrost hade jag utan problem klarat mig utan, det går fint att rosta i stekpanna eller ugn (eller direkt på vedspis :love: ). Äger ingen hårfön, och vore det inte för barnens pärlplattor skulle jag inte behöva något strykjärn.
 
Teskedar. Jag äger numera fyra stycken mest för att jag fick dem i gåva, levde i flera år helt utan. Någon unik nytta för dem har jag ännu inte hittat och är tveksam till om jag skulle sakna dem om de plötsligt försvann.
 
Fortsätter mitt förra inlägg. Bodde flera månader utan el, då vart det av sig självt downsizing! För mig var det nyttigt o se vad som är onödigt' i vissa fall. Det går att grilla den mesta maten. Men som sagt, maten var här och nu, det gick inte att spara o värma. Så ingen micro fungerade utan kylmöjligheter. Inger sätt jag vill leva längre på, men det går.
 
Rostar alla mina bröd i ugnen på grill-inställningen.

Kostar dock bisarrt mycket mer energi, vilket borde vara rätt aktuellt att fundera på också. (Mer ur solidaritets- och miljösynpunkt än för egen ekonomi.)

Grytlappar också, trodde jag behövde dem men klarar mig toppen utan.

Lagar du då aldrig mat i ugn, eller bränner du andra textilier istället?
 
Kostar dock bisarrt mycket mer energi, vilket borde vara rätt aktuellt att fundera på också. (Mer ur solidaritets- och miljösynpunkt än för egen ekonomi.)



Lagar du då aldrig mat i ugn, eller bränner du andra textilier istället?
använder trasor men de bränns ju inte alls
 
Men du rostar bröd i ugnen? 😅

Jag tycker inte maten jag äter blir särskilt bra i micro 🤔. Lasagne är nog det som funkat bäst att värma men blir definitivt bättre i ugnen.
Nu har jag av olika skäl knappt ätit något rostat bröd på länge så att hantera energiaspekten av just det har inte varit aktuellt. :)
Anledningen att jag började var främst att brödrostarnas glipa är för smal och har fel form för mitt bröd, och körde på för hög temperatur för att passa till grovt fruset bröd. Mina gammaldagsa där man lägger på brödet utifrån och kan reglera mer själv gick sönder och det var svårt att få tag på ersättare som var i bra skick till vettigt pris. Använde först spisen medan jag letade och kom sedan fram till att jag inte hade behov av något annat.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 241
Senast: Snubbelfot
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 624
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp