Vilka prylar klarar du dig utan?

Tänkte att jag kunde få tips på sånt som jag inte har alternativ för idag, till exempel det här med att rosta bröd, så att jag kan ta bort sånt som jag trodde jag behövde (det vill säga som jag använt men som det finns alternativ för eller som går att komma runt på andra sätt).

Sen är ju frågan också om brödrosten ändå kanske gör nån nytta jämfört med alternativet och vad syftet med att göra sig av med prylar är. Om man tar vattenkokaren som exempel och jämför att koka upp vattnet på spisen eller i vattenkokaren så har jag hört att det går åt mindre el att koka upp vattnet i vattenkokaren än på spisen. Då får man fundera på om det är värt det att göra sig av med vattenkokaren för att det är skönt att bli av med en pryl eller om det är värt att behålla den för att spara på elen.
 
Jag lyckades lägga undan brödrosten i nästan ett år, men sen kom suget. Vill dock verkligen inte ha en brödrost. Funderar på om det finns något sätt att rosta brödet på spisen.
Som @Lingon är inne på också så förstår jag egentligen inte varför du ska göra dig av med brödrosten om det är något som du tycker om och använder? När den väl en gång går sönder så har du ju valet att låta bli att skaffa en ny, och istället rosta brödet i en stekpanna. Men varför ska du prompt göra dig av med en fungerande brödrost :confused: ?
 
Klart att det finns en massa saker som jag klarar mig utan men så länge jag använder de och har plats ser jag ibgen anledning att göra mig av med grejerna bara för att.
Min regel är att om jag inte använt prylen på ett år behöver jag den inte och då sälja eller skänks den bort. På så vis har jag inte massa skit som bara samlar damm .
 
Jag funderar inte så mycket på vilka prylar jag har som jag kan göra mig av med. Jag försöker fokusera på att bara köpa nödvändiga saker. Den befintliga kökselektroniken får vara kvar så länge den funkar. De som bara används nån enstaka gång per år ställs undan och plockas bara fram vid användning.
 
Alltså jag har redan rensat massor, borde kanske varit tydligare med det. Tänkte mer att jag är nyfiken på hur folk gör istället för pryl x eller y, inspiration så att säga :)
Jag kanske missförstod men tyckte det var sådana exempel jag gav. Och jag fattar kanske din poäng om du vill ha smarta grejer hellre än färre eller många grejer.

Något jag kommer på som kanske mer ”stämmer” med sortens råd du vill ha är att jag använder potstispress plus ballongvisp när jag gör mos och tycker resultatet blir mycket bättre än med potatisstamp, som väl egentligen är designad för ändamålet?
 
Jag kanske missförstod men tyckte det var sådana exempel jag gav. Och jag fattar kanske din poäng om du vill ha smarta grejer hellre än färre eller många grejer.

Något jag kommer på som kanske mer ”stämmer” med sortens råd du vill ha är att jag använder potstispress plus ballongvisp när jag gör mos och tycker resultatet blir mycket bättre än med potatisstamp, som väl egentligen är designad för ändamålet?
Det gör jag med då slipper man skala före.
 
Nä det går ju inte, iofs gillar jag inte att baka men det finns ju fryspizzor som måste värmas i ugn, det saknar jag lite.
Det finns nog små ugnar att köpa, som man kan ha på en bänk. 🤔

En sån har jag :). Har bakat mycket bröd i den!
 

Bifogade filer

  • 20221002_102251.jpg
    20221002_102251.jpg
    142 KB · Visningar: 25
Klarar mej utan brödrost, har en men använder aldrig. Var nog 10 år sen jag rostade nått i den.
Strykjärn är åxå onödigt. Stryker aldrig kläder och dukar rullar jag på rullar så dom behöver inte strykas heller.
Dator. Det går att lösa allt på telefon eller platta så det är fullkomligt onödigt med dator för mej. Däremot vill jag ha en skrivare.
Tv. Jag kollar i telefonen. Men det är skönt att kunna kolla på en större skärm ibland.
 
Jag gav bort min vattenkokare, kom fram till att det gick ungefär lika fort att koka på spisen, och då tog vattenkokaren bara en massa plats. Finns säkert mycket annat jag skulle kunna göra mig av med, som jag sällan använder, och som skulle kunna ersättas av andra prylar.
 
Klarar mej utan brödrost, har en men använder aldrig. Var nog 10 år sen jag rostade nått i den.
Strykjärn är åxå onödigt. Stryker aldrig kläder och dukar rullar jag på rullar så dom behöver inte strykas heller.
Dator. Det går att lösa allt på telefon eller platta så det är fullkomligt onödigt med dator för mej. Däremot vill jag ha en skrivare.
Tv. Jag kollar i telefonen. Men det är skönt att kunna kolla på en större skärm ibland.

Jag är tvärtom. Jag tycker att en surfplatta är fullständigt meningslös. Jag hade en för några år sen men när den blev gammal så köpte jag ingen ny. Jag förstår inte vad jag ska ha den till som en dator eller mobil inte kan göra. Datorn kan jag dessutom spela spel på som inte går att spela på en platta.

Så jag säger att surfplatta är en pryl jag klarar mig utan. Skrivare har jag inte heller något behov av att ha hemma. Behöver jag skriva ut gör jag det på jobbet. Men det är så extremt sällan ett sånt behov uppstår.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 243
Senast: Snubbelfot
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp