Vilka raser tycker ni mer om?

Den nordsvenska bruskhästen har för mig någonting som få andra raser har. Kanske beror det på att jag fått jobba med dem på riktigt i skogen, där tillit mellan häst och människa är så otroligt viktigt - utöver det har de varit underbara rid och myskamrater och varit med på precis allt. Alltid med härlig arbetsmoral. Vi tog till och med hem vinster i flera westerngrenar. :D
Jag älskar även kallblodstravarna och varmblodstravarna - Jag har ägt flera av de första och arbetat med många av de senare och sällan mött en sådan homogent arbetsvillig och lättarbetad ras. En senare kärlek är highlandponny! Så vackra och läckra och liksom lagom. Jag skulle aldrig våga sätta mig på en islänning, men en highland i samma storlek känns som att den kan bära mig. Lagom med bus och attityd och så tjusiga färger!

Shettisen också. Jag vill så gärna ha fyra stycken och köra spann! :love:
 
Quarter. Vackra, atletiska och mångsidiga. Från små reining och cuttinghästar på 145 cm till hunters på 170 cm. Och allt där emellan. Eftersom jag tävlar inom western är det den självklara rasen för mig, och inte är jag ledsen över det 😁

Welsh ponny. Är uppvuxen med Welshar så dessa ligger mig nära hjärtat.
 
Jag har några raser som ligger mej varmare om hjärtat än andra.

Gotlandsruss. Tycker om den lilla envisa ponnyn med det stora hjärtat. Gillar deras mångsidighet och att de är kloka och smarta.

New Forest. Varför vet jag inte, de jag har risigt har varit lugna och stabila. Det har funnits fart i de men inte varit sådär okontrollerbara. Bra storlek också.

Welsh cob. Märkligt nog gillar jag den alerta rasen. Snygg, rejäl och ett vaket utseende.
 
Skriver som i andra tråden, har ingen favorit och ingen jag inte gillar. Till exteriören har jag en förkärlek för stora hästar (pga lång själv).

Jag hade noll koll på appaloosor innan jag kom över min, det var en slump.
När jag kikar på hästar till salu klickar jag aldrig i någon specifik ras som filter.
Däremot:
-över 150 cm
-sto eller valack ej hingst
-allround

Skulle någon rada upp bilder på olika hästar och jag enbart skulle gå på det så är det nog en SWB på bilden jag skulle föredra 😅
 
Fjordhäst och shetlandsponny ❤️

Fjordingar har jag älskat sedan jag var liten, när jag var på ridläger önskade jag en fjording och fick valacken Little Boy. Jag var där tre år i rad, hade alltid honom. Det gick inte särskilt bra för oss men han var snäll 😊

Shetlandsponny för att de är lagom stora och bara allmänt underbara hästar! Har skött om många genom åren 🤗
 
Just russ och varmblodstravare ligger mig lite extra varmt om hjärtat men så är det ju de raser jag har. :love:
Islandshäst, Fjording, Shettis och Araber är andra raser jag gillar, lite på håll iaf, då jag inte haft jättemycket personlig erfarenhet av dem.

Men när det blir dags för en till häst blir det nog en travare till såvida jag inte skaffar en ponny till för att jämna ut flockarna lite. (Men vilken perfekt ursäkt att skaffa Shettis :p) Ev. Kanske en kallblods travare, har noll erfarenhet av dem men av allt jag hört om dem så låter de verkligen som min typ av häst.
Jag brukade säga att jag inte va så låst vid olika raser sen träffade jag travare. :angel:
 
Jag gillar ponnyer. Helst bruksponnyer. Dottern har ridit många russ och shetlandsponnyer, sedan gillar jag welsh mountains. Och riktigt förtjust i de irländska kerry bog ponnyerna. Sedan har vi i dagsläget inga ponnyer utan nu är det mer irländska sportponnyer vi har. Av lite större raser tycker jag varmblodstravare och eng fullblod smäller högst, det blir väl troligen det som nästa häst också.
 
Gillat flera kallblodstravare, kompakta, personliga, en massa attityd och arbetsglada.
Kommer skaffa en igen någon gång i livet.

News Forest är också en trevlig ras.

Shettisar är en sort för sig.. skulle inte förvåna mig om det kommer en sån någon gång igen 😆

Ja, och så älskar jag russ!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Med tanke på den andra tråden måste jag slå ett slag för tinker. Härliga, vackra, fulla av humor och åsikter. Och så har dem en väldig bredd inom rasen/typerna 👍

Jag är väldigt svag för fullblodens will to please också.
 
Islandshäst - gillar temperamentet, viljan, modet och de extra gångarterna! Skulle nog aldrig vilja ha en häst med bara tre gångarter igen…

Är också nyfiken på Rocky Mountain - har ingen erfarenhet av dem alls, men tycker de ser häftiga ut, och så töltar de ju :D
 
Varmblodstravare, jag tycker att dom ofta är otroligt vackra och så har dom ett fint psyke.
Och så har jag en stor längtan efter en Ardenner, en riktig bumling, jag har dock inte träffat så många men dom fascinerar mig och jag lockas av tanken på att lufsa runt i skogen med en sån eller dundra fram för all del.
Också förtjust i Kallblodstravare, Welsh Cob, Nordsvensk bruks.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Varmblodstravare, jag tycker att dom ofta är otroligt vackra och så har dom ett fint psyke.
Och så har jag en stor längtan efter en Ardenner, en riktig bumling, jag har dock inte träffat så många men dom fascinerar mig och jag lockas av tanken på att lufsa runt i skogen med en sån eller dundra fram för all del.
Också förtjust i Kallblodstravare, Welsh Cob, Nordsvensk bruks.
Vill också ha en Ardenner! ❤
 
Iom att jag hamnade i ett stall med westernhästar är jag relativt nyligen förälskad i quarter och paint 🥰

Men travarna kommer alltid vara stora favoriter!
 
Jag har islandshäst av en anledning :love: men de är verkligen inte enda rasen jag skulle vilja ha. Om jag kunde ha en egen storflock så skulle jag fylla upp den med Fjordhäst, Nordsvensk (och/eller Döle), Lyngshäst, Gotlandsruss, Welsh cob, enbart utifrån bilder så vill jag ha en Schwarzwaldhäst med. När @Roheryn nämnde Rocky Mountain så måste jag nog lägga till dom på listan med, är rejält nyfiken på dom och de verkar jättefina.
 
Rocky Mountain, min första kärlek-på-bild i hästvärlden 😍. Hade glömt av dom, men ritande hundratals när jag var yngre. Aldrig träffat någon live dock, men är dom någonstans mellan kiger och quarter så är dom ju perfekta.
 
Eftersom jag har en medfödd funktionsnedsättning, så är inte jag fast vid rasen... mer storlek, grovlek och individ.

Jag kan inte ha för låg, hög eller bred häst.

Jag behöver en häst med mjuka gångarter, som är känslig för hand och skänkel. Många tror att alla med funktionsnedsättningar behöver grova och spark-dragtåliga hästar... vilket är lite tråkigt.

Mitt hjärta klappar dock lite extra för:

Engelskt fullblod
Arabiskt fullblod
Svenskt varmblod (fd svenskt halvblod)
Lippizaner
Svenk varmblodig travhäst (som ridhäst också ja)
Nordsvensk
Norsk Fjordhäst
Islandshäst

Jag är lite nyfiken på

bland annat; haflinger, quarter, tinker, irish cob och frieser
 
Senast ändrad:
Eftersom jag har en medfödd funktionsnedsättning, så är inte jag fast vid rasen... mer storlek, grovlek och individ.

Jag kan inte ha för låg, hög eller bred häst.

Jag behöver en häst med mjuka gångarter, som är känslig för hand och skänkel. Många tror att alla med funktionsnedsättningar behöver grova och spark-dragtåliga hästar... vilket är lite tråkigt.

Mitt hjärta klappar dock lite extra för:

Engelskt fullblod
Arabiskt fullblod
Svenskt varmblod (fd svenskt halvblod)
Lippizaner
Svenk varmblodig travhäst (som ridhäst också ja)
Nordsvensk
Norsk Fjordhäst
Islandshäst

Jag är lite nyfiken på

bland annat; haflinger, quarter, tinker, irish cob och frieser

Frieser har inte vad jag skulle kalla mjuka gångarter. Galoppen är som visserligen lite gunghästaktig (rätt härlig) men i traven rör sig allt så mycket! Mycket rörelse upp och ner var det. En helt annan typ av rörelse än jag upplevt på nån annan häst. Den enda gången i hela mitt liv jag fått ont i ett knä av att rida.
 
Frieser har inte vad jag skulle kalla mjuka gångarter. Galoppen är som visserligen lite gunghästaktig (rätt härlig) men i traven rör sig allt så mycket! Mycket rörelse upp och ner var det. En helt annan typ av rörelse än jag upplevt på nån annan häst. Den enda gången i hela mitt liv jag fått ont i ett knä av att rida.
Det är därför jag skriver att jag är nyfiken på rasen. Förlåt om jag var otydlig.
 
Jag har samma problem som @Habina , det finns så många raser jag vill ha att jag aldrig kommer hinna med dem. :D När stallet byggdes dimensionerades det för att kunna inhysa ett par Shire, då min partner var sugen på det. Sen gled han mer in på trav och skulle nog hellre ha nån eller ett par såna, varm- eller kallblod.

Närmast till hands för min del ligger nog annars ett trevligt fullblodssto att avla fälttävlanshästar med eller en connemaraponny till dottern. I själva verket står jag dock med fem Nordsvenska brukshästar. :cautious: Älskar rasen och vill hemskt gärna bidra till att bevara den och kulturarvet runt den för framtiden.
 
Jag har ett fullblod och två SWB idag (varav det ena är avkomma till fullblodet). Känns så konstigt bara att säga SWB då tex min ena har en KWPN-pappa och en Irländsk mamma med irländsk sporthäst och irish draught på mammans sida och fullblod på pappans sida..nåväl lite fullblod på mammans sida också, och ut av detta kommer en SWB...

Men i övrigt är jag förtjust i fullbloden, intelligenta om man låter de börja tänka själva (min erfarenhet är att de också är avtrubbade på galoppbanan), sen har jag någon hemlig crush på connemara (vill ha en övervuxen ponny som kan bära upp tjocka mig), lipizzaner och fjordhäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 342
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 071
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp