Vilka raser tycker ni mer om?

Morganhäst, såklart :love:.
Det var min drömhästras i många år innan jag fick möjlighet att köpa min första, och nu kan jag inte tänka mig något annat. Nu har jag nr två och tre i min ägo, och hoppas kunna föda upp ett gäng till framöver.
Arbetsvilja till tusen, snygga att se på, lagom storlek, funkar till det mesta.
Min gula kan tölta också, men jag gör mitt bästa för att gömma den gångarten.

Visa bifogad fil 110227
Väldigt fina! :love: Varför vill du gömma tölten?
 
Oj så svårt att välja, men om jag väljer utifrån egen erfarenhet,.. Har arbetat en kortare period på arabstuteri och fick rida deras unghästar. Underbara hästar, lättlärda, lyhörda, vackra, trevlig exteriör med bra steg, lagom storlek för mig, så en absolut favorit 😍

sen har jag även ett gott öga till svenskt halvblod (swb), varmblods travare (som ridhästar), islandshäst och connemara.

Men jag är också nyfiken på fler raser utan att ha någon egen erfarenhet av de såsom lipizzaner, lusitano, welsh mountain (verkar i mina ögon vara den perfekta barn ponnyn och ser så fina ut på bild), Gotlands russ, någon av western raserna verkar också kul att få uppleva.

Men dom flesta hästraserna är ju fantastiska och det beror på vad man vill ha dom till,, så finns där något för allt och det mesta med häst är ändå kul 😁👌
 
Det finns många jag gillar.

Connemara - Trots att alla connemaror jag träffat på varit knepiga på det ena eller andra sättet. Det spelar ingen roll, umgås jag med en connemara är det som att det säger "klick" direkt. Känns som hemma helt enkelt :)

Araber - Tydligen främst polska sådana. Hade fördomar om araber tills jag träffade en helt underbar individ som visade mig att jag hade helt fel. Den individen ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och poppar upp i mina tankar ungefär en gång i veckan trots att jag inte träffat den på över tio år.

Tysk och Svensk ridponny - Umgåtts väldigt mycket med dem. På något sätt alltid så trevliga att ha och göra med och trevliga att rida.

Gillar även lusitano, tror jag. Har dock bara ridit och umgåtts med tre stycken hittills men de jag träffade var så himla mysiga :up:
 
Älskar maffiga hästar som inte är så höga och älskar raser med lång historia eftersom jag är historienörd och fascineras av hästens roll i genom tiderna. Drömmen är en lipizzaner på sisådär 145-150.
 
Jag gillar hästar som är lagom.

-150-160 cm höga
-Mjuka, vänliga och med will to please
-Inte kallblod (har aldrig fastnat för kallblodens mentalitet)
-Inte grov men inte för nätt heller. Lagom.
-Kloka. Inte fara i luften för minsta lilla.
-Egen motor och framåtanda. Jag gillar pigga hästar men inte heta.

En lagom häst helt enkelt.

Jag är nyfiken på amerikanska raser som quarter och appaloosa. Men har tyvärr begränsad erfarenhet av dem. Den härligaste jag någonsin ridit är en appaloosa. Hade varit roligt att få veta om hon är representativ för rasen eller inte.
 
Jag kommer nog aldrig ha en ridhäst som inte är akhal teké igen. Jag älskar deras utseende och hur extremt lätta de kan kännas, som att glida fram på moln :love:
Intelligenta, reaktiva och med ett stort hjärta. De är inte heller så stora/breda som typ alla andra stora hästar.

I övrigt gillar jag fullblod, shetlandsponnys och welshar :)
Även en duktig quarter kan imponera!
 
Jag har haft mängder av SWB - eftersom vi födde upp i en herrans massa år. De är nog den enda häst jag skulle kunna tänka mig om det skulel bli aktuellt nån gång.

Har haft lipizzan, morgan och welsh i min absoluta närhet. Hade själv en welsh mountain som råkade hamna hos oss. Den mest underbara lilla häst jag träffat. Hennes föl var även det helt fantastiskt. Även om jag inte kunde ha dem till nåt.
(visade på riksutställning, putsade till tänderna, och Håkan Ström frågade förvånat - men tanten vad ska du HA dem till :D )

Eftersom jag ID-kollar så träffar jag en himla massa olika hästar
Ingen av de raser jag haft nära kontakt med har kunnat överträffa halvbloden. De är i mitt hjärta.
 
Jag har haft mängder av SWB - eftersom vi födde upp i en herrans massa år. De är nog den enda häst jag skulle kunna tänka mig om det skulel bli aktuellt nån gång.

Har haft lipizzan, morgan och welsh i min absoluta närhet. Hade själv en welsh mountain som råkade hamna hos oss. Den mest underbara lilla häst jag träffat. Hennes föl var även det helt fantastiskt. Även om jag inte kunde ha dem till nåt.
(visade på riksutställning, putsade till tänderna, och Håkan Ström frågade förvånat - men tanten vad ska du HA dem till :D )

Eftersom jag ID-kollar så träffar jag en himla massa olika hästar
Ingen av de raser jag haft nära kontakt med har kunnat överträffa halvbloden. De är i mitt hjärta.

Pussa på såklart!
 
Jag har haft mängder av SWB - eftersom vi födde upp i en herrans massa år. De är nog den enda häst jag skulle kunna tänka mig om det skulel bli aktuellt nån gång.

Har haft lipizzan, morgan och welsh i min absoluta närhet. Hade själv en welsh mountain som råkade hamna hos oss. Den mest underbara lilla häst jag träffat. Hennes föl var även det helt fantastiskt. Även om jag inte kunde ha dem till nåt.
(visade på riksutställning, putsade till tänderna, och Håkan Ström frågade förvånat - men tanten vad ska du HA dem till :D )

Eftersom jag ID-kollar så träffar jag en himla massa olika hästar
Ingen av de raser jag haft nära kontakt med har kunnat överträffa halvbloden. De är i mitt hjärta.
Men Köra!
 
O.T, men ni som beskriver vissa raser som intelligenta, på vilket sätt?
Jag har aldrig stött på en intelligent häst tror jag O_o
Jag tror aldrig jag stött på en häst som Inte varit klok, å andra sidan. Nåja, kanske med ett eller två undantag. :D
Vilka hästar har du arbetat med som inte varit intelligenta?
Sedan är det ju lite som med hundraser att de använder/ger uttryck för den intelligensen på olika sätt. Att arbeta med kallblod är ofta mer som att arbeta med urhundar upplever jag, de har mycket eget tänk och problemlösning medan andra kusar har högre will to please och ibland snabbare reaktionsförmåga.
 
Jag tror aldrig jag stött på en häst som Inte varit klok, å andra sidan. Nåja, kanske med ett eller två undantag. :D
Vilka hästar har du arbetat med som inte varit intelligenta?
Sedan är det ju lite som med hundraser att de använder/ger uttryck för den intelligensen på olika sätt. Att arbeta med kallblod är ofta mer som att arbeta med urhundar upplever jag, de har mycket eget tänk och problemlösning medan andra kusar har högre will to please och ibland snabbare reaktionsförmåga.

Men will to please kopplar jag inte ihop med intelligens.
Jag kan inte ens se framför mig hur en intelligent häst skulle kunna vara. Kanske att vara orädda.

Jag har en häst som svarar bra på träning, men hatar att bli klippt och river halva stallet. Hon har också hoppat över bommen i transporten 3 ggr. Hon rymmer ur hagen såfort elen sviktar. Är hon intelligent? På vissa plan kanske… och helt tvärt om på andra.
 
Men will to please kopplar jag inte ihop med intelligens.
Jag kan inte ens se framför mig hur en intelligent häst skulle kunna vara. Kanske att vara orädda.

Jag har en häst som svarar bra på träning, men hatar att bli klippt och river halva stallet. Hon har också hoppat över bommen i transporten 3 ggr. Hon rymmer ur hagen såfort elen sviktar. Är hon intelligent? På vissa plan kanske… och helt tvärt om på andra.
En individ som svarar på samarbete, på träning och som aktivt kommunicerar med mig ser jag som intelligent. Eller som självständigt löser problem för all del. (att inse att elen inte är på och därmed rymma ur hagen är väl ganska klokt?) Att hästen hatar att bli klippt eller får panik och hoppar över bommen är ju bara reaktioner, där får man se över varför. Det som är irrationellt för oss människor är ju inte automatiskt ointelligent, det innebär ju mest bara att vi människor inte är tillräckligt kloka för att lösa eller förutse situationen.
 
O.T, men ni som beskriver vissa raser som intelligenta, på vilket sätt?
Jag har aldrig stött på en intelligent häst tror jag O_o

Jag hade tex en fjordhäst som lärde sig att när den svarta lådan tickade, då kunde man inte röra tråden, för då gjorde det ont i nosen. Dvs hon rymde så fort den inte tickade. Så sen när vi gjorde om så den svarta lådan alltid tickade, så upptäckte hästen att vi människor minsann kunde ta i de röda handtagen fast (!) det tickade. Så en stund senare var hästen ute, grindarna öppna. Vi förstod ingenting, förrän vi såg genom fönstret hur hästen bet i handtagen och lyfte bort dem…

Bara ett av många exempel, men det roligaste. ;)
 
Men will to please kopplar jag inte ihop med intelligens.
Jag kan inte ens se framför mig hur en intelligent häst skulle kunna vara. Kanske att vara orädda.

Jag har en häst som svarar bra på träning, men hatar att bli klippt och river halva stallet. Hon har också hoppat över bommen i transporten 3 ggr. Hon rymmer ur hagen såfort elen sviktar. Är hon intelligent? På vissa plan kanske… och helt tvärt om på andra.
En intelligent häst för mig är en häst som aktivt löser problem på egen hand. T.ex. mitt underbara sto som lägger hö på ryggen för att alltid ha mat med sig i hagen.
 
En intelligent häst för mig är en häst som aktivt löser problem på egen hand. T.ex. mitt underbara sto som lägger hö på ryggen för att alltid ha mat med sig i hagen.
Och kl.*

Jag tycker ju att en häst som tar kontakt med mig ( eller inte, för all del... beroende på situation.) för att kommunicera också är intelligent. :) Oavsett om det "bara" är för att sällskapa eller för att få hjälp med något, till exempel. Jag älskar att arbeta med unghästar som bjuder på beteénden och problemlösning, eller bara kommer med en leksak och tycker att vi ska undersöka tillsammans.

Att sedan arbeta med otroligt kloka kusar i skogen ger en annan dimension till uttrycket, men så är det väl med alla som har djuren som en arbetspartner i allvarliga situationer.
 
Jag har haft mängder av SWB - eftersom vi födde upp i en herrans massa år. De är nog den enda häst jag skulle kunna tänka mig om det skulel bli aktuellt nån gång.

Har haft lipizzan, morgan och welsh i min absoluta närhet. Hade själv en welsh mountain som råkade hamna hos oss. Den mest underbara lilla häst jag träffat. Hennes föl var även det helt fantastiskt. Även om jag inte kunde ha dem till nåt.
(visade på riksutställning, putsade till tänderna, och Håkan Ström frågade förvånat - men tanten vad ska du HA dem till :D )

Eftersom jag ID-kollar så träffar jag en himla massa olika hästar
Ingen av de raser jag haft nära kontakt med har kunnat överträffa halvbloden. De är i mitt hjärta.
Är med dig helt! SWB och Welsh Mountain i mitt :heart
 
O.T, men ni som beskriver vissa raser som intelligenta, på vilket sätt?
Jag har aldrig stött på en intelligent häst tror jag O_o

Jag har träffat hästar som jag beskrivit som kloka och hästar som jag absolut inte skulle beskriva som kloka. Hästen jag rider nu är klok. Ofta hänger det för mig ihop med hur hästen agerar när den blir skrämd. En klok häst tappar inte huvudet och går in i 100% flyktläge på en halv sekund när den blir skrämd utan fortsätter att tänka och lyssna på mig. Men även i andra situationer kan jag tycka att hon är klok. Det finns liksom mer bakom pannbenet än hos de flesta andra hästar. Hon kommunicerar mer och på ett tydligare sätt med mig än andra hästar jag känt. Kanske hänger det ihop med att hon blivit lyssnad på och de andra hästarna jag känt kanske inte har blivit lyssnade på lika mycket och delvis stängt av och slutat kommunicera så fint som hon gör.
 
Pussa på såklart!
De två mountains jag haft har absolut inte varit några pussgurkor. Visst vill de gosa men de vill framförallt GÖRA något. Vad som helst men göra.
Stoet som hastigt hamnade hos oss hade tävlat hoppning på hög nivå. Klok som få, vildfångad i Wales. När vi tränade inför riksutställningen gick det inte på något vis att få henne att skritta. Hon taktade runt som en virrpanna Jag har visat mängder av hästar och trodde mig vara rätt bra på det. Men få just henne att skritta - never.

Så kom vi till utställningen och gick in i ringen. Stoet tittade sig lugnt omkring och skrittade.. Vi tappade hakan. Hon visste att skilja å pleasure och buiness. När det var business var det allvar. .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 350
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp