Vilka raser tycker ni mer om?

De två mountains jag haft har absolut inte varit några pussgurkor. Visst vill de gosa men de vill framförallt GÖRA något. Vad som helst men göra.
Stoet som hastigt hamnade hos oss hade tävlat hoppning på hög nivå. Klok som få, vildfångad i Wales. När vi tränade inför riksutställningen gick det inte på något vis att få henne att skritta. Hon taktade runt som en virrpanna Jag har visat mängder av hästar och trodde mig vara rätt bra på det. Men få just henne att skritta - never.

Så kom vi till utställningen och gick in i ringen. Stoet tittade sig lugnt omkring och skrittade.. Vi tappade hakan. Hon visste att skilja å pleasure och buiness. När det var business var det allvar. .
Vår WM var väl inte heller direkt någon pussgurka även om man hade svårt att låta bli! :love: Men SÅ snäll fast absolut med en liten räv bakom örat. Superfin i dressyren och jätteduktig att hoppa! Helt ljuvlig ponny som jag saknar än idag.
 
Vår WM var väl inte heller direkt någon pussgurka även om man hade svårt att låta bli! :love: Men SÅ snäll fast absolut med en liten räv bakom örat. Superfin i dressyren och jätteduktig att hoppa! Helt ljuvlig ponny som jag saknar än idag.
Lite OT.

Men det lilla blåsvarta stoet var speciellt. Jag kom en tidig morgon in i stallet och hittade henne i boxen UPPRÖRD!
Vad var felet - jo, jag hade inte stängt hennes boxdörr ordentligt. När det var gjort slappnade hon av.
Vilken usel hästägare jag var!!

Kan man låta bli att älska en sån varelse :love:
 
Lite OT.

Men det lilla blåsvarta stoet var speciellt. Jag kom en tidig morgon in i stallet och hittade henne i boxen UPPRÖRD!
Vad var felet - jo, jag hade inte stängt hennes boxdörr ordentligt. När det var gjort slappnade hon av.
Vilken usel hästägare jag var!!

Kan man låta bli att älska en sån varelse :love:
Det låter exakt som min gamle SWB! Han är stallets polis och blir galet upprörd om någon av de andra hästarna gör något som han anser är fel - "Så får man inte göra faktiskt!!!". 😅 :love:
 
Tricket @Sirap och @tanten är att lära den stackars ponnyn att pussa på kommando. :angel: Min nuvarande suckar tungt när jag säger "puss" för att verkligen markera att det är totalt onödigt att hålla på och pussas, kan man kanske få äta i fred? ;) Men hon har lärt sig att det lättaste sättet att få tyst på matte är att pussa henne.
 
Rocky Mountain, min första kärlek-på-bild i hästvärlden 😍. Hade glömt av dom, men ritande hundratals när jag var yngre. Aldrig träffat någon live dock, men är dom någonstans mellan kiger och quarter så är dom ju perfekta.

Min kompis föder upp dem, hon var först i sverige och eventuellt är hon ensam i sverige med. Om du vill träffa ett gäng, väldigt trevlig är både hon och hästarna :love:
Red hennes ena hingst ett tag och han är underbar!
 
Men will to please kopplar jag inte ihop med intelligens.
Jag kan inte ens se framför mig hur en intelligent häst skulle kunna vara. Kanske att vara orädda.

Jag har en häst som svarar bra på träning, men hatar att bli klippt och river halva stallet. Hon har också hoppat över bommen i transporten 3 ggr. Hon rymmer ur hagen såfort elen sviktar. Är hon intelligent? På vissa plan kanske… och helt tvärt om på andra.
Min medis kunde knyta upp knutar, även om man hade virkat hela grimskaftet. Även om man stod bredvid, så fort man blev okoncentrerad och pratade med veterinären var hon lös igen. (ett par tjejer som stod bredvid fnissade först och tyckte jag var lite korkad som inte kunde knyta en knut, men de slutade efter ett tag.) Hon gjorde det bara om hon var uttråkad, inte om det tex var ridning på g (hon gick inte sin väg direkt utan mer tittade intresserat på en). Hon ålade också mellan eltrådarna i hagen, klev över den understa och under den översta. Hon rymde inte, hon gick bara och betade en bit bort. Om man lånat ut till nybörjare så tog hon kommandot dagen efter tills hon förstått att man visste vart man skulle (gällde att hon gjorde bedömningen att man var bättre än hon var på att veta vart och när :cautious: ) vilket var otäckt (men man tycker iofs inte att det kanske var så smart, hon borde ha kunnat anpassa sig direkt efter en ryttare hon kände men jaja).

Vi har också stirrat på rådjur i tio minuter i stil med hon-jag går inte ett steg till det är ett monster där. jag-vi kommer i alla fall inte att skena härifrån. Rådjuret stirrade tillbaka och gav sig av till slut :) så vi kunde fortsätta framåt, hon gillade verkligen inte skogen.

Sedan har jag ridit en eller annan häst som jag tyckt varit riktigt korkad, inget fel i det men, tex få panik över att göra det Och det (dvs ngn normal dressyrövning) istället för att fråga.
 
Senast ändrad:
En ras som jag alltid varit nyfiken på är berberhästen! Träffade några när jag var på berbfest i Marocko som barn. Men finns det ens några i Sverige, eller Norden öht?
 
Jag har träffat hästar som jag beskrivit som kloka och hästar som jag absolut inte skulle beskriva som kloka. Hästen jag rider nu är klok. Ofta hänger det för mig ihop med hur hästen agerar när den blir skrämd. En klok häst tappar inte huvudet och går in i 100% flyktläge på en halv sekund när den blir skrämd utan fortsätter att tänka och lyssna på mig. Men även i andra situationer kan jag tycka att hon är klok. Det finns liksom mer bakom pannbenet än hos de flesta andra hästar. Hon kommunicerar mer och på ett tydligare sätt med mig än andra hästar jag känt. Kanske hänger det ihop med att hon blivit lyssnad på och de andra hästarna jag känt kanske inte har blivit lyssnade på lika mycket och delvis stängt av och slutat kommunicera så fint som hon gör.
Exakt. Just att sitta på en stor, lugn, trög häst som plötsligt bara inte är under en gillar inte jag :) även om det var många år sedan jag upplevde det, uhm typ 20 kanske :rofl: . Det bara smäller till och den är i full panik från ingenstans. (däremot typ, jag väger 700 kg och hatar den här bron.)

Att sitta på en lättrörlig häst som tittar överallt och frågar om det är läge att skena nu känns bättre. Nope, inte läge, nehe nehe då gör vi väl inte det då.
 
Är svag för irländsk sporthäst, men det är väl mest för att många ISH fortfarande verkar avlas lite som den äldre sortens SWB, dvs lite grövre och stadigare utan att vara klumpiga.

Annars är welsh cob den hästras jag aldrig haft en av men alltid haft ett gott öga till.
 
Min kompis föder upp dem, hon var först i sverige och eventuellt är hon ensam i sverige med. Om du vill träffa ett gäng, väldigt trevlig är både hon och hästarna :love:
Red hennes ena hingst ett tag och han är underbar!

Har nog sett hennes blogg, men jag bor lååångt bort 😅
 
O.T, men ni som beskriver vissa raser som intelligenta, på vilket sätt?
Jag har aldrig stött på en intelligent häst tror jag O_o
Det beror väl också lite på vad man själv har för inställning - ser man hästar som ointelligenta så kanske man inte uppfattar när de är intelligenta? Måste erkänna att jag blir smått provocerad av att någon som äger, rider och tränar hästar bara rakt av ser dem som ointelligenta...

Jag tycker att en häst (eller vilket djur som helst) som observerar sin omgivning och justerar sitt eget beteende i förhållande till den uppvisar intelligent beteende. Samma sak om djuret aktivt tar kontakt med och kommunicerar med oss människor i syfte att uppnå någonting. Tänker här framförallt på min dotters sto som, när vi var iväg på tävling, lärde mig att klia henne på (hennes!) kommando 😂
 
Det beror väl också lite på vad man själv har för inställning - ser man hästar som ointelligenta så kanske man inte uppfattar när de är intelligenta? Måste erkänna att jag blir smått provocerad av att någon som äger, rider och tränar hästar bara rakt av ser dem som ointelligenta...

Jag tycker att en häst (eller vilket djur som helst) som observerar sin omgivning och justerar sitt eget beteende i förhållande till den uppvisar intelligent beteende. Samma sak om djuret aktivt tar kontakt med och kommunicerar med oss människor i syfte att uppnå någonting. Tänker här framförallt på min dotters sto som, när vi var iväg på tävling, lärde mig att klia henne på (hennes!) kommando 😂
Ja alltså nu blir ju detta jävligt OT, men det beror ju också lite på vad man lägger i begreppet intelligens. Vi (människor) är ju också ointelligenta så tillvida att vi förstör vår egen planet, startar krig etc. Vi har ju också valt att definiera begreppet intelligens utifrån vår egen föreställning om världen. Hur hästar, katter, fåglar eller delfiner uppfattar världen skiljer ju sig rätt så markant.
 
Ja alltså nu blir ju detta jävligt OT, men det beror ju också lite på vad man lägger i begreppet intelligens. Vi (människor) är ju också ointelligenta så tillvida att vi förstör vår egen planet, startar krig etc. Vi har ju också valt att definiera begreppet intelligens utifrån vår egen föreställning om världen. Hur hästar, katter, fåglar eller delfiner uppfattar världen skiljer ju sig rätt så markant.

Det är väl snarare irrationellt och oempatiskt, inte ointelligent. Intelligensen finns ju där, vi vet mycket väl lidandet vi orsakar och att det är kortsiktigt. Men vi gör det ändå.

Ett aktuellt exempel är ju det där med att Exxon visste om hur det skulle gå sen typ 1970-talet, och sket i det.
 
Det är väl snarare irrationellt och oempatiskt, inte ointelligent. Intelligensen finns ju där, vi vet mycket väl lidandet vi orsakar och att det är kortsiktigt. Men vi gör det ändå.

Ett aktuellt exempel är ju det där med att Exxon visste om hur det skulle gå sen typ 1970-talet, och sket i det.
Ja, alltså det är ju empatistört, men empati är ju också en form utav intelligens (EQ). Men återigen så är det ju vi människor myntat dessa begrepp och definierat innebörden av dom, varför det blir svårt att applicera begreppet på en annan art.
 
Ja, alltså det är ju empatistört, men empati är ju också en form utav intelligens (EQ). Men återigen så är det ju vi människor myntat dessa begrepp och definierat innebörden av dom, varför det blir svårt att applicera begreppet på en annan art.
EQ är empati-kvoten (empathy quotient), inte intelligens. Intelligens är IQ.

EQ har nog hästar enormt mycket högre än de flesta människor. IQ såklart rejält lägre, men dom har ändå en del.
 
Lipizzaner är "min" ras, ridit många och jag tycker de är helt fantastiska på alla sätt. Lugna, vackra, tycker om att jobba men inte heta, har en förmåga till samarbete och inkänning som inte matchas av många andra hästar jag ridit.

Fjordhästar är en barndomsfavorit som suttit kvar, och nordsvenskar en ny kärlek. Har ridit ardenner också som jag tyckte om. Kallblod är generellt vackra och jag tycker om hästar som blir motiverade av människan snarare än som måste hållas tillbaka. Det ger mer utrymme till tvåvägskommunikation i min mening, och det är den som är målet för mig alltid.
Åh herregud, jag är otroligt avskräckt Lipizzaner efter att ha haft med väldigt många att göra. :laugh:
 
EQ är empati-kvoten (empathy quotient), inte intelligens. Intelligens är IQ.

EQ har nog hästar enormt mycket högre än de flesta människor. IQ såklart rejält lägre, men dom har ändå en del.
Men är inte empati en form utav intelligens då? Är det bara logik och sånt som räknas?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp