Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hästar mår nog bäst av att inte ridas, inte tränas, inte skos, inte vaccineras, ta bort vargtänderna. Helt enkelt så mår nog hästar bäst av att vistas i enorma nationalparker med endast utfodringsställen när gräset tryter. Om jag nu håller min häst som min ägodel! så är det min skyldighet att se till att den mår så bra han kan under de begränsade livsförhållanden som jag ger honom. Dvs, rider jag min häst hårt så skall den få den erfoderliga vila han behöver i en miljö där han kan vara trygg och där inget eller ingen kan skada honom. Jag måste även se till att han får det extra foder han behöver för att orka med mina krav. Jag måste se till att hans hovar håller så jag håller honom skodd. Jag balanserar alla hans behov vad det gäller vila, mat, avel och motion. Jag gör allt detta för att jag vill ha en så bra häst som möjligt så jag kan få ut så mycket som möjligt. Därför ser jag till att mina hästar mår bra och dom skulle bli olyckliga om dom inte fick komma in i sitt stall efter att ha varit ute i sina stora hagar.
Jag har inget emot bra lösdrifter (ser dom dock sällan) men när jag ser luggslita, glanslösa hästar med overkade fötter och tomma blickar stå i lera till knäna och höra deras ägare säga - Mina hästar är lyckliga för dom behöver aldrig gå in! Då svider det i mitt hästhjärta.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hästar mår nog bäst av att inte ridas, inte tränas, inte skos, inte vaccineras, ta bort vargtänderna. Helt enkelt så mår nog hästar bäst av att vistas i enorma nationalparker med endast utfodringsställen när gräset tryter. Om jag nu håller min häst som min ägodel! så är det min skyldighet att se till att den mår så bra han kan under de begränsade livsförhållanden som jag ger honom. Dvs, rider jag min häst hårt så skall den få den erfoderliga vila han behöver i en miljö där han kan vara trygg och där inget eller ingen kan skada honom. Jag måste även se till att han får det extra foder han behöver för att orka med mina krav. Jag måste se till att hans hovar håller så jag håller honom skodd. Jag balanserar alla hans behov vad det gäller vila, mat, avel och motion. Jag gör allt detta för att jag vill ha en så bra häst som möjligt så jag kan få ut så mycket som möjligt. Därför ser jag till att mina hästar mår bra och dom skulle bli olyckliga om dom inte fick komma in i sitt stall efter att ha varit ute i sina stora hagar.
Jag har inget emot bra lösdrifter (ser dom dock sällan) men när jag ser luggslita, glanslösa hästar med overkade fötter och tomma blickar stå i lera till knäna och höra deras ägare säga - Mina hästar är lyckliga för dom behöver aldrig gå in! Då svider det i mitt hästhjärta.

Jag håller med dig i nästan allt du skriver. Men förstår inte vad detta har direkt med frågan kring uppstallningstider att göra.

En häst är som allra tryggast i sin flock, med stor rumslig frihet.

Jag har som sagt aldrig sett en sådan "lösdrift" som du beskriver. Det verkar mest vara en liten hage där man ställt upp djuren. Det kallar inte jag lösdrift.

(Jag hoppas att du bara glömt ett grundläggande behov: kontakt med artfränder.)

Jag anser att om du efter denna harang som jag för det mesta håller med i, drar slutsatsen att din häst ska stå inspärrad i en liten bur, största delen av sitt liv - helt har missförstått din hästs grundläggande behov.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hinner tyvärr inte skriva ett ordentligt svar just nu, utan återkommer därvidlag. Har dock en fråga.

Vad/hur är en fungerande lösdrift enligt din uppfattning?
Vilka är dom självklara förutsättningarna för en sådan?
Minimikrav?

LIA
Den viktigaste grundförutättningen är ju markens beskaffenhet först och främst. Har man lerjord så gör man klokt i att dränera och hårdgöra ytorna runt utfodringsstället, grinden och utanför ligghallen. Minst 1/2 ha per häst.

Ligghallen placeras högt, riktas med ingången åt söder, har belysning (hästar tycker inte om att gå in i mörka hål varför de inte använder mörka ligghallar lika mycket vintertid som sommartid = det är ljusare på sommaren), högt i tak, gärna glespanel eller vindnät i överkant, är rejält ströad med halm (antingen i form av djupströbädd som håller eller att man mockar dagligen). Uppvärmt utrymme för skötsel och vård (och hovslagar- eller veterinärbesök)av hästarna är också viktigt.

Alltså, det är mina önskemål när det gäller en fungerande lösdrift (jag har säkert glömt flera saker).

Som du kanske märker så är stora delar av mina önskemål (många av dem finns ju reglerat i föreskrifterna också) till för att göra lösdriften lättjobbad. en lättjobbad lösdrift sköts också bättre enligt min erfarenhet.

De hårdgjorda ytorna räddar inte bara hästarna från att få lera upp till knäna. De hjälper också till så att marken håller för en traktor som ska fram med ensilage eller halm. Man kan också komma fram med skottkärra t ex. Belysning i ligghallen gör inte bara att hästarna mer gärna går in i den, man får också bättre översikt över hästarna och kan lättare upptäcka om någon av hästarna ser hängig ut. Hästar ligger inte gärna i lera eller på andra blöta underlag (förutom när de rullar sig förstås). Därför ska de ha alternativet genom en bra halmbädd i ligghallen. Är bädden dålig så att den är djup (eller om den inte finns alls) så undviker hästarna att gå in där.

Inga sensationella saker alltså, men planerar man lösdriften noga så blir den mer lättarbetad vilket är ett stort plus för både hästar och hästägare.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det finns egentligen mycket att säga men jag giter inte.

Istället, eftersom du verkar intresserad av forskningen kring husdjurs (hästars) beteende, så länkar jag till ett faktiskt ganska intressant examensarbete om just hästars dygnsrytm
http://stud.epsilon.slu.se/291/1/Olsson_L_090620.pdf

Jag själv anser att mycket av den djurskyddslagstiftning som redan finns är av karaktären "sila mygg och svälja kameler" och i vissa avseenden till och med kontraproduktiv. Detaljreglering och förbud behövs för industriella "djurfabriker" och liknande, men inte för hobbyhästhållning.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det finns egentligen mycket att säga men jag giter inte.

Istället, eftersom du verkar intresserad av forskningen kring husdjurs (hästars) beteende, så länkar jag till ett faktiskt ganska intressant examensarbete om just hästars dygnsrytm
http://stud.epsilon.slu.se/291/1/Olsson_L_090620.pdf

Jag själv anser att mycket av den djurskyddslagstiftning som redan finns är av karaktären "sila mygg och svälja kameler" och i vissa avseenden till och med kontraproduktiv. Detaljreglering och förbud behövs för industriella "djurfabriker" och liknande, men inte för hobbyhästhållning.
Intressant läsning!:bow:
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag ser en avgörande skillnad (som inte var uppenbar i tidigare inlägg) i synen på lösdrift mellan dig och Kenneth.
Att, som Kenneth, ta dåliga lösdrifter som bevis för att lösdrift i sig är dåligt, är en inställning som fick mig att reagera. Självklart är inte en lösdrift istället för god hästhållning. Tvärtom! En lösdrift är detsamma som god hästhållning om den sköts med kvalité. God hästhållning grundat på hästen.

Tråkigt om ditt jobb inte erbjudit dig besök även på ställen där lösdriften sköts på rätt sätt. Rätt sätt kan iofs se ut på lite olika sätt.
Att det råkar finnas en lada i hagen som hästarna kan gå in i räcker inte (och det är nog här många misstar sig tror jag).
Det håller jag med om, eftersom det väsentligaste enligt min mening inte är byggnaden utan markerna. Plus givetvis basskötsel såsom social samvaro, hovvård mm.


Ritar in några kommentarer för min egen syn och erfarenhet på olika detaljer i ditt senaste inlägg.
Den viktigaste grundförutättningen är ju markens beskaffenhet först och främst. Har man lerjord så gör man klokt i att dränera och hårdgöra ytorna runt utfodringsstället, grinden och utanför ligghallen. Minst 1/2 ha per häst.
Utfodringsstället kan med fördel utgöras av en betongplatta, inte minst för att hålla ner foderspill. De övriga ställena kanske lite grusning, eftersom någon större trafik i praktiken inte sker där. Vilket antagligen kräver mer än ½ ha/häst. Bör vara c:a det fyrdubbla, gärna mer.

Ligghallen placeras högt, riktas med ingången åt söder, har belysning (hästar tycker inte om att gå in i mörka hål varför de inte använder mörka ligghallar lika mycket vintertid som sommartid = det är ljusare på sommaren), högt i tak, gärna glespanel eller vindnät i överkant, är rejält ströad med halm (antingen i form av djupströbädd som håller eller att man mockar dagligen). Uppvärmt utrymme för skötsel och vård (och hovslagar- eller veterinärbesök)av hästarna är också viktigt.
Varför söderut? Den sämsta riktningen med tanke på bromsar etc. Din teori ang hästarnas attityd till mörker i detta fall håller jag inte alls med om.
Generellt, ska/kan mer läggas på utedelen och mindre på innedelen, detta eftersom hästarna vid tillräckligt bra utedel inte intresserar sig för att vara inne.
Skötselutrymme självklart, men inte specifikt för lösdrift.


Som du kanske märker så är stora delar av mina önskemål (många av dem finns ju reglerat i föreskrifterna också) till för att göra lösdriften lättjobbad. en lättjobbad lösdrift sköts också bättre enligt min erfarenhet.
Lättjobbat blir det automatiskt om hästarna är ute. ;)

De hårdgjorda ytorna räddar inte bara hästarna från att få lera upp till knäna. De hjälper också till så att marken håller för en traktor som ska fram med ensilage eller halm. Man kan också komma fram med skottkärra t ex. Belysning i ligghallen gör inte bara att hästarna mer gärna går in i den, man får också bättre översikt över hästarna och kan lättare upptäcka om någon av hästarna ser hängig ut. Hästar ligger inte gärna i lera eller på andra blöta underlag (förutom när de rullar sig förstås). Därför ska de ha alternativet genom en bra halmbädd i ligghallen. Är bädden dålig så att den är djup (eller om den inte finns alls) så undviker hästarna att gå in där.
Som jag påpekat, så lär inte hästar kunna gå i knädjup lera. Möjligen hasdjup.
Alltså, vi har olika syn på/erfarenhet av hur marken är/blir i en lösdrift. Detta antagligen för att du erfarit dåliga sådana? Även trots de odugliga vintrar vi upplevt nu, så håller vår lösdrift utan problem såsom lerigt eller söndrigt underlag, dvs grässvålen håller för belastningen. Visst sparkas det upp grässvål lite här och där när hästarna skojar och har sig, men det mesta trampar vi tillbaka och resten läker sig självt.
Oavsett hur vi halmat och bäddat, har ingen av dom hästar vi haft på gården legat i "ligghallen". Däremot ute, även om det varit regnigt och blött i marken.


Inga sensationella saker alltså, men planerar man lösdriften noga så blir den mer lättarbetad vilket är ett stort plus för både hästar och hästägare.
Håller helt med, och tillägger att hästarna mår alldeles utmärkt där. Vi hade ett tag en hosthäst, vilken aldrig visade hosttendenser mera sedan vi övergått till lösdrift 24/365.

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

"Varför söderut? Den sämsta riktningen med tanke på bromsar etc. Din teori ang hästarnas attityd till mörker i detta fall håller jag inte alls med om.
Generellt, ska/kan mer läggas på utedelen och mindre på innedelen, detta eftersom hästarna vid tillräckligt bra utedel inte intresserar sig för att vara inne."

Med tanke på ljus och nordanvind så är söderläge att föredra. I Flera lösdrifter som jag varit hos har användandet av ligghallen radikalt ökat när man satt in belysning. Det har i sin tur inneburit att hästarna har torkat upp ordentligt och frivilligt gått undan från blötsnö och snålblåst i kombination (obs! vintertid). Hästarna har då upplevts ha mindre problem med muskelspänningar och stelhet än innan de började använda ligghallen (det har varit islandshästar i dessa fall). Men visst, är ligghallen ljus ändå så kan det säkert fungera också, men då tappar man möjligheten till översyn under mörka kvällar (vi människor ser ju inte särskilt bra i mörker).
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det finns egentligen mycket att säga men jag giter inte.

Istället, eftersom du verkar intresserad av forskningen kring husdjurs (hästars) beteende, så länkar jag till ett faktiskt ganska intressant examensarbete om just hästars dygnsrytm
http://stud.epsilon.slu.se/291/1/Olsson_L_090620.pdf

Jag själv anser att mycket av den djurskyddslagstiftning som redan finns är av karaktären "sila mygg och svälja kameler" och i vissa avseenden till och med kontraproduktiv. Detaljreglering och förbud behövs för industriella "djurfabriker" och liknande, men inte för hobbyhästhållning.

Intressant läsning om just dygnsrytmen. Det stöder det som svarades på ett av mina inlägg tidigare - att hästarna under uppstallningsperioden bör ha fri tillgång till grovfoder för att inte blir "rastlösa".

Jag tycker inte att de (2) besök jag haft av vår djurskyddsinspektör har varit kontraproduktiv. Det har varit besök i en positiv anda där vi har fått tips och förslag på lösningar. Även förprövningen hos LST av stallbyggnationerna gav en del bättre förslag på konstruktion än i vårt grundkoncept. Helt enkelt en bra "granskning" med djurskyddet i fokus. Sedan hade de en del detaljer som vi inte var riktigt överens om, men så kan det alltid vara.

Jag tycker definitivt att det behövs regleringar av hobbyhästhållningen. Det är oftast just hobbyhästhållningen som utgår allra minst från kunskap och kompetens och därför kan djurskyddet utgöra ett bra stöd för dessa.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Vi har belysning i "ligghallen", men inte lockade det in hästarna när den var på. Dom ser uppenbarligen tillräckligt ändå och avgjort mycket bättre än vi människor.
Den enda gång dom använder "ligghallen" är för att minska angreppen av bromsar och blinningar m fl. Jämförelsevis, så går dom därifrån och in i det mörka stallet när så erbjuds, just för att dom där helt och hållet slipper plågan. Dagar som idag med hård blåst (ingen ohyra) så går dom inte in alls, vilket dom då skulle ha gjort om det hängde på ljuset?

Vi ser och kollar våra hästar under dagarna, vilket torde vara det vanliga bland seriösa "lösdriftare". Vid behov finns belysning både i stall och "ligghall", såväl som på stallplan. Så det ena måste inte utesluta det andra.

När det gäller hästars beteende, i det här fallet inne eller ute, måste man se till hela bilden, stort som smått. En häst gör sällan något utan anledning, även om vi kanske inte förstår den alla gånger.

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Om jag nu håller min häst som min ägodel! så är det min skyldighet att se till att den mår så bra han kan under de begränsade livsförhållanden som jag ger honom. Dvs, rider jag min häst hårt så skall den få den erfoderliga vila han behöver i en miljö där han kan vara trygg och där inget eller ingen kan skada honom. Jag måste även se till att han får det extra foder han behöver för att orka med mina krav. Jag måste se till att hans hovar håller så jag håller honom skodd. Jag balanserar alla hans behov vad det gäller vila, mat, avel och motion. Jag gör allt detta för att jag vill ha en så bra häst som möjligt så jag kan få ut så mycket som möjligt. Därför ser jag till att mina hästar mår bra och dom skulle bli olyckliga om dom inte fick komma in i sitt stall efter att ha varit ute i sina stora hagar.
Det understrukna talar för sig självt. Jag förstår varför du säger som du gör vad gäller lösdrift.

Om mina hästar vore olyckliga över att vara ute i hagen, skulle jag verkligen ta mig en funderare på varför.

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Mina hästar älskar att gå ut i hagen och dom älskar att komma in. Det ena utesluter inte det andra. Återigen, om hästarna vantrivs i stallarna så tycker jag att det finns en större anledning att se över stallmiljön än att säga att dom ingen hellre vill än att stå och hänga ute i ur och skur. Lösningen på en usel stallmiljö är inte lösdrift, det är en bättre stallmiljö. En annan sak, det kostar massor att ha häst med allt vad det innebär med skoningar, utrustning, träning, foder ect.... Det är ju bra att man kan lösa det ekonomiska problemet genom att slänga ut hästen ur stallet, dra av honom skorna och hävda att han är nu lycklig så han behöver sällan ses över, inget kraftfoder. Han älskar sitt skjul när det stormar och snöar och han skulle bli olycklig om han fick komma in i ett ljust, stort stall. Dessutom, det bästa av allt, man behöver inte se till hästen varje dag. Man behöver bara kolla från grindhålet att han står upp och så behöver man kolla vattnet någon gång ibland och kanske slänga in en bal hö. Ju naturligare det är, desto bättre och billigare. Lyckliga Hästar!!!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Mina hästar älskar att gå ut i hagen och dom älskar att komma in. Det ena utesluter inte det andra. Återigen, om hästarna vantrivs i stallarna så tycker jag att det finns en större anledning att se över stallmiljön än att säga att dom ingen hellre vill än att stå och hänga ute i ur och skur. Lösningen på en usel stallmiljö är inte lösdrift, det är en bättre stallmiljö. En annan sak, det kostar massor att ha häst med allt vad det innebär med skoningar, utrustning, träning, foder ect.... Det är ju bra att man kan lösa det ekonomiska problemet genom att slänga ut hästen ur stallet, dra av honom skorna och hävda att han är nu lycklig så han behöver sällan ses över, inget kraftfoder. Han älskar sitt skjul när det stormar och snöar och han skulle bli olycklig om han fick komma in i ett ljust, stort stall. Dessutom, det bästa av allt, man behöver inte se till hästen varje dag. Man behöver bara kolla från grindhålet att han står upp och så behöver man kolla vattnet någon gång ibland och kanske slänga in en bal hö. Ju naturligare det är, desto bättre och billigare. Lyckliga Hästar!!!

Du fortsätter att ironisera och det är svårt att ta dig på allvar. Du lägger in en massa tokigheter i DIN definition av lösdrift som inte har med installningsrutiner att göra överhuvudtaget.

Lösdrift handlar inte om ekonomi - det handlar om ett aktivt val för att man vet hur hästarna har det bäst, trivs bäst och håller bäst - där man respekteras djurslagets grundläggande behov på ett bra sätt. Efter många erfarenheter från både lösdriftssystem och installningssystem så kan jag bara tillstå att jag definitivt tycker att lösdriftssystem är överlägset. Skulle det falla sig så att jag inte kunde hålla mina hästar på det sättet, skulle jag nog sluta att hålla egen häst.

Jag tror inte att den ekonomiska eller arbetsmässiga totalkalkylen blir särskilt annorlunda.

Foder, skoning, utrustning, träning har överhuvudtaget inte något direkt att göra med de installningsrutiner man använder.

Jag är fortfarande nyfiken på frågan i mitt förra inlägg: Om man nu tycker sig veta så mycket om hästar och deras välmående, hur drar man då slutsatsen att man ska spärra in dem i en liten bur mer än hälften av deras liv? Jag har väldigt svårt att förstå den slutsatsen.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Som sagt, jag förstår varför du anser dig vara tvungen att till den milda grad svartmåla lösdrift på det sätt som du gör.

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Intressant läsning om just dygnsrytmen. Det stöder det som svarades på ett av mina inlägg tidigare - att hästarna under uppstallningsperioden bör ha fri tillgång till grovfoder för att inte blir "rastlösa".

Där forskningen står i dag kan enligt uppsatsen från slu sammanfattas med:

Det finns ingen större skillnad mellan frigående och uppstallade hästars tidsbudget och dygnsrytm förutsatt att de uppstallade hästarna kan söka eller äta foder under en stor del av dygnet.

Bra hästhållning går alltså utmärkt att förena med att ha hästar i boxar.

Att jag personligen är för lösdrift med stora hagar och naturlika förhållande och ser flera fördelar med ett sådant system, såväl från hästsynpunkt som ekonomiskt, om än inte för alla hästraser (eg. hästindivider) och under hela året, hör inte hit. Jag försöker inte heller tvinga på andra den synen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Håller med ovanstående talare. När man förstår att dålig hästhållning inte har med stall och boxar att göra, då kan vi börja prata lyckliga hästar. Personligen vill jag bara ha välmående hästar och jag gör vad jag kan för att dom ska må bra.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Där forskningen står i dag kan enligt uppsatsen från slu sammanfattas med:

Det finns ingen större skillnad mellan frigående och uppstallade hästars tidsbudget och dygnsrytm förutsatt att de uppstallade hästarna kan söka eller äta foder under en stor del av dygnet.

Bra hästhållning går alltså utmärkt att förena med att ha hästar i boxar.

Att jag personligen är för lösdrift med stora hagar och naturlika förhållande och ser flera fördelar med ett sådant system, såväl från hästsynpunkt som ekonomiskt, om än inte för alla hästraser (eg. hästindivider) och under hela året, hör inte hit. Jag försöker inte heller tvinga på andra den synen.

Tycker att du drar helt felaktiga slutsatser av de slutsatser som fanns i det material som länkades till.

Bra hästhållning är inte förenligt med att under mer än hälften av en hästs liv spärra in dem i en liten bur på 10 kvadratmeter.

Det rapporten studerade var just dygnsrytm och tidsbudget, vilket är EN aspekt på det.

Får fortfarande uppenbarligen inget svar (obs, ej riktat till dig) på varför man efter att påstå sig förstå hästar kommer till slutsatsen att man ska spärra in dem i boxar under större delen av deras liv.

Jag tvingar inte på andra min syn på hästhållning. Däremot är jag övertygad om att en grundbult i bra hästhållning är att inte spärra in hästar ensamma på små utrymmen under större delen av deras liv. Just det kommer jag att fortsätta driva opinion för och arbeta med - för hästarnas skull.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Fortsatt kommentar. Jag tycker inte att häst i box automatiskt är dålig hästhållning. Däremot hästar som blir inspärrade ensamma i boxar på långa tider tycker jag är dålig hästhållning.

Ett förslag som diskuterats i tråden är att låta hästarna vara ute på natten och boxa dem en stund på dagen om man har svårt med tiderna under kväll/morgon. Låter som ett utmärkt förslag.

På något sätt tycks den "traditionella" hästhållningen med installning hela nätterna sitta så hårt i "väggarna" att det är svårt att ens nämna några förbättringsförslag och ändringar - utan att bli attackerad med fullständigt orelaterade och konstiga argument som inte hör till.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Håller med ovanstående talare. När man förstår att dålig hästhållning inte har med stall och boxar att göra, då kan vi börja prata lyckliga hästar. Personligen vill jag bara ha välmående hästar och jag gör vad jag kan för att dom ska må bra.

Jag anser inte heller att förekomsten och användningen av stall och boxar automatiskt handlar om dålig hästhållning, om de inte är riktigt dåliga mao.

Däremot om boxarna används för mycket till en och samma häst är det en del av en dålig hästhållning. Min åsikt är att 8h är i mesta laget och därför skulle kunna utgöra en maximigräns - andra är av andra åsikter.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Fortsatt kommentar. Jag tycker inte att häst i box automatiskt är dålig hästhållning. Däremot hästar som blir inspärrade ensamma i boxar på långa tider tycker jag är dålig hästhållning.

Ett förslag som diskuterats i tråden är att låta hästarna vara ute på natten och boxa dem en stund på dagen om man har svårt med tiderna under kväll/morgon. Låter som ett utmärkt förslag.

På något sätt tycks den "traditionella" hästhållningen med installning hela nätterna sitta så hårt i "väggarna" att det är svårt att ens nämna några förbättringsförslag och ändringar - utan att bli attackerad med fullständigt orelaterade och konstiga argument som inte hör till.

Jag förstår inte varför du förkastar allt annat än det du står för när det gäller hästhållning. Jag har inget emot lösdrift men jag tror inte att vi någonsin kommer att få en djurskyddslag där det är enda tillåtna hästhållningen.

Det är faktiskt inte förbättringsförslag eller ändringar du driver. Det är total omläggning av hela hästhållningen. Det kanske är därför du får folk emot dig?

Jag ser det så här. Det är bättre att driva på om en lag som kräver 8h utedrift om dagen än att kräva 16h just för att det är ett krav som borde gå att driva igenom. Det du verkar vilja genomföra däremot är något som skulle omöjliggöra väldigt många männsikors möjlighet att ha häst.

Jag tycker att bristen på krav på utegång är den största bristen i lagen idag. Så där håller jag med dig. Jag tror dock inte på att du hittat den enda gångbara formeln för god hästhållning. Därför måste lagstiftning bygga på en lite bredare grund än bara din.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag tror dock inte på att du hittat den enda gångbara formeln för god hästhållning. Därför måste lagstiftning bygga på en lite bredare grund än bara din.

Det är jag också övertygad om. Däremot anser jag att just den här aspekten som diskuterats i denna tråd är så viktig del av en bra hästhållning att den inte går att kompromissa bort. Som jag skriver, tycker jag att 8h är i mesta laget och därför skulle kunna utgöra en maximigräns. Något absolut vetenskapligt belägg för just 8h har jag inte.

Det innebär inte att man måste ha lösdriftssystem.

Och jag håller med - än viktigare än detta är att öht få till ett tidsspecificerat krav på daglig utevistelse. Jag ser dock det enbart som ett första steg.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
710
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 145
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp