Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det är jag också övertygad om. Däremot anser jag att just den här aspekten som diskuterats i denna tråd är så viktig del av en bra hästhållning att den inte går att kompromissa bort. Som jag skriver, tycker jag att 8h är i mesta laget och därför skulle kunna utgöra en maximigräns. Något absolut vetenskapligt belägg för just 8h har jag inte.

Det innebär inte att man måste ha lösdriftssystem.

Och jag håller med - än viktigare än detta är att öht få till ett tidsspecificerat krav på daglig utevistelse. Jag ser dock det enbart som ett första steg.

I praktiken tror jag att ett krav på minst 16 h utegång innebär att man måste ha lösdrift. Det blir väldigt svårt att klara annnars.

Men vi kan ju driva kravet på 8h utedrift som ett första steg ihop! Jag är inte främmande för mer heller så småningom men vill nog i så fall se en utvärdering först.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Tycker att du drar helt felaktiga slutsatser av de slutsatser som fanns i det material som länkades till.
Nej det tycker jag inte. Om jag skall vara riktigt tydlig med vad min slutsats från uppsatsen är:

Den litteraturstudie som genomförts visar på att det inte finns någon vetenskapligt grund för att hävda att hästars naturliga dygnsrytm och tidsbudget inte går att förena med att ha hästar uppstallade i box. Vilket väl var det som hävdades i tråden?


...liten bur ...
Vem har hästar i burar? Hästboxar brukar de flest ha.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Men vi kan ju driva kravet på 8h utedrift som ett första steg ihop! Jag är inte främmande för mer heller så småningom men vill nog i så fall se en utvärdering först.

Jag tycker en sådan lag skulle vara heltokig. Jag antar att det inte skulle vara något som påverkar er hästhållning.

Om vi tar något annat istället.
Vi har, under min tid, aldrig haft skor på någon av våra hästar (halvblod), och aldrig haft minsta hovproblem, även på de hästar som vi låtit bli mycket gamla. Det är också känt sedan lång tid tillbaka att järnskor negativt påverkar bla. hovens rörelsemekanik. Finns med all säkerthet belagt vetenskapligt.

Är ni (du och sjöberga) beredda att ställa er bakom ett förbud mot att sko hästar också? Om inte, varför?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Nej det tycker jag inte. Om jag skall vara riktigt tydlig med vad min slutsats från uppsatsen är:

Den litteraturstudie som genomförts visar på att det inte finns någon vetenskapligt grund för att hävda att hästars naturliga dygnsrytm och tidsbudget inte går att förena med att ha hästar uppstallade i box. Vilket väl var det som hävdades i tråden?

Vem har hästar i burar? Hästboxar brukar de flest ha.

Du fortsatte med att dra slutsatsen att bra hästhållning kan förenas med installning i box. Och den -vidare- slutsatsen behandlades inte i materialet.

Nu håller jag med - bra hästhållning kan förenas med installning i box, under förutsättning att dessa används under endast en liten del av dygnet.

Bur var väl en för kraftfull beskrivning. Men de flesta boxar är ganska burbetonade - hästarna har ett fåtal kvadratmeter att röra sig på.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag tycker en sådan lag skulle vara heltokig. Jag antar att det inte skulle vara något som påverkar er hästhållning.

Om vi tar något annat istället.
Vi har, under min tid, aldrig haft skor på någon av våra hästar (halvblod), och aldrig haft minsta hovproblem, även på de hästar som vi låtit bli mycket gamla. Det är också känt sedan lång tid tillbaka att järnskor negativt påverkar bla. hovens rörelsemekanik. Finns med all säkerthet belagt vetenskapligt.

Är ni (du och sjöberga) beredda att ställa er bakom ett förbud mot att sko hästar också? Om inte, varför?

Om du vetenskapligt kan visa att det är bättre att inte ha skor även på ridhästar så varför inte? Jag menar att det skall fungera på alla normala ridunderlag. Och det skall vara tillämpbart på alla hästar och alla raser som lagstiftning måste vara.

Tycker du förresten att hästar alls behöver vara ute?

Sen är det min absoluta tro att utevistelse eller inte påverkar hästen bra mycket mer än om de har skor eller inte. Jag tycker alltså att du försöker blanda bort korten med pseudoargument.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag tycker en sådan lag skulle vara heltokig. Jag antar att det inte skulle vara något som påverkar er hästhållning.

Om vi tar något annat istället.
Vi har, under min tid, aldrig haft skor på någon av våra hästar (halvblod), och aldrig haft minsta hovproblem, även på de hästar som vi låtit bli mycket gamla. Det är också känt sedan lång tid tillbaka att järnskor negativt påverkar bla. hovens rörelsemekanik. Finns med all säkerthet belagt vetenskapligt.

Är ni (du och sjöberga) beredda att ställa er bakom ett förbud mot att sko hästar också? Om inte, varför?

Vi har inte heller några hovproblem - med många skodda hästar. Nej, jag skulle inte ställa mig bakom ett sådant förbud eftersom det begränsar användningen av hästen rejält, utan att vara väsentlig för hästens grundläggande behov. För mig är det ingen grundläggande del i hästhållning - skor eller inte. Det handlar mer om hästens välmående, om man behöver skor på hästen eller inte.

8h utegång/dygn är verkligen ett superminimum, så det ställer jag mig ju bakom. Har svårt att förstå att någon som känner till hästar resonerar annorlunda, dvs att man tycker att mer än 2/3 av ett hästliv ska spenderas inspärrad på ett fåtal kvadratmeter.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Om du vetenskapligt kan visa att det är bättre att inte ha skor även på ridhästar så varför inte? Jag menar att det skall fungera på alla normala ridunderlag. Och det skall vara tillämpbart på alla hästar och alla raser som lagstiftning måste vara.

Varför kan man inte anpassa sin ridning efter vad hästens hovar tål?
På samma sätt som det har argumenterats för anpassa hästhållningen efter utevistelsen?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Varför kan man inte anpassa sin ridning efter vad hästens hovar tål?
På samma sätt som det har argumenterats för anpassa hästhållningen efter utevistelsen?

Det kan man dra hur långt som helst, varför ha utrustning alls? Varför sadel och träns? Osv.

Jag tycker att man ska koncentrera sig på de grundläggande behoven hos djurslaget.

Att sätta järnskor på en häst anser inte jag på något sätt hindrar något grundläggande behov hos hästen.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Varför kan man inte anpassa sin ridning efter vad hästens hovar tål?
På samma sätt som det har argumenterats för anpassa hästhållningen efter utevistelsen?

Så du vill inte ha skor på hästen för det är onaturligt eller?

Och av samma skäl vill du ha rätt att ha hästen inne större delen av dygnet eller?

Hela resonemanget verkar paradoxalt.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Vi har inte heller några hovproblem - med många skodda hästar. Nej, jag skulle inte ställa mig bakom ett sådant förbud eftersom det begränsar användningen av hästen rejält, utan att vara väsentlig för hästens grundläggande behov. För mig är det ingen grundläggande del i hästhållning - skor eller inte. Det handlar mer om hästens välmående, om man behöver skor på hästen eller inte.

Du tycker inte det, men om man läser andra trådar finns det en del som inte tycker så. Och god hovvård är väl bland det viktigaste som finns.

Användningen kan anpassas efter vad hästen tål, det är ju inte precis så att en oskodd häst inte kan ridas alls. Man måste inte tvunget rida på grusvägar heller, gräs funkar hur bra som helst som underlag.

Vi kan ta något annat. Tex. har våra hästar alltid gått helt fritt på bete under sommarhalvåret och oftast på ganska stora marker (200 ha och nästan en halv mil långt. Väldigt intressant faktiskt hur de ändrar rörelsemönster jämfört med mindre beten på säg 30 ha). Är det något som du också kan tänka dig att lagstifta om, att hästar får gå helt fria under sommarhalvåret på bete utan att behöva göra något arbete?

Man kan lägga till mycket mer om man vill. Saker som främjar hästen och som den hästhållning vi haft uppfyllt men antagligen inte din.

För att använda ett av dina argument. Är ekonomin viktigare än hästens välbefinnande för dig?

Poängen är att det är lätt att ropa på lagar och regler som man själv uppfyller men inte lika kul om man inte gör det.

(obs. jag tycker inte det är fel att sko om nu någon till äventyrs skulle tro det och inte heller att man måste släppa hästarna på sommarbete.)
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det kan man dra hur långt som helst, varför ha utrustning alls? Varför sadel och träns? Osv.

Fast det är just det du redan gjort. Det finns varken forskningsmässigt eller erfarenhetsmässigt belägg för att det inte går att ha en tillfredställande hästhållning även om man inte uppfyller de krav på utevistelse som du vill lagstifta om, tvärtom finns det belägg för att det går alldeles utmärkt. En sådan lag som du förespråkar skulle begränsa hästhållningen på ett helt orimligt sätt också för en hel del som har god eller till och med mycket god sådan. Inte för dig eller mig men för många andra.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Några nyfikna frågor.

Vill du inte ha några krav alls på utegång för hästar? Eller var vill du dra gränsen?

Varför omöjliggörs din och många andras hästhållning vid krav på 8h utegång per dag? Det är ju ett ganska modest krav trots allt.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Poängen är att det är lätt att ropa på lagar och regler som man själv uppfyller men inte lika kul om man inte gör det.

Jag tycker inte heller att krav på nya lagar skall utgå från hur man själv har det hemma.

Sedan kanske det inte är en slump att vi har sett till att skaffa en hästhållning som vi kan stå för. Det är liksom ingen slump att vi råkar uppfylla det vi anser vara bra för hästarna.

Hellre har jag ingen häst alls än att kompromissa bort det mest grundläggande. Sen kommer vi alltid att ha olika syn på vad som är mest grundläggande.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

*kl*

Box är engelska och betyder ordagrannt översatt låda, oavsett vad man väljer att kalla tingesten för så är funktionen densamma - det är en bur som man stänger in en häst i !

Att stoppa in hästar i rader med boxar längs en stallgång skiljer egentligen inte särskilt mycket mot att stoppa in höns i små burar...

En lag om 8 h utevistelse skulle göra gott för många hästar runt om i landet, men det bör även vara krav på att så sker tillsammans med artfränder och i riktiga hagar, en hage på 5x20 meter är inte mycket att komma med.

Och att komma med nått dravel om skoning etc är ju rent fånigt... alla flocklevande däggdjur har som grundläggande behov att få komma ut i friska luften, att få röra sig fritt åtminstone delar av dygnet och att interagera med artfränder.

Dessa grundläggande behov gäller oavsett om det är hästar, får, kor, schimpanser... eller människor - det är helt enkelt elementära behov för flocklevande däggdjur.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag anser fortfarande inte att man kompromissar med hästens grundläggande behov när man skor den. Jag säger som TomasN, just detta tycker jag är ett "pseudoargument" för att lyfta frågan från den viktiga utevistelsen. Jag håller med om att god hovvård är en viktig komponent i en god hästhållning - men anser inte att det har med järnskornas vara eller icke-vara att göra.

Och visst är ekonomin viktig - man måste hitta en användning för hästen som är lönsam, annars kan man inte ha det som näring och försörjning. Men det får inte kompromissas med grundläggande behov för att kunna göra detta.

Mina hästar går på bete på sommaren - men rid och körhästarna är inte arbetsfria. De tjänar in 80% av intäkterna under sommarhalvåret och har därför sin mest intensiva arbetsperiod då (dock med arbetstids- och vilotidsregler). På vintern är deras viloperiod. Men du hittar nog inte heller några vetenskapliga belägg för att just arbetsfrihet är ett grundläggande behov hos tamhästen. Våra hästar visar arbetsglädje och reagerar ofta negativt på att inte få arbeta alls under längre perioder. Kanske kan man argumentera för att vi förstört deras "vilda naturlighet"....

Det finns en naturlig anledning till att jag själv uppfyller det jag tycker är grundläggande. Annars hade jag inte hållt häst alls.

Jag är inte ute efter att allas hästhållning ska vara exakt som min - med all säkerhet gör inte heller vi allt perfekt och många detaljer kan göras på helt olika sätt utan att vara fel. Ny kunskap tillkommer dessutom hela tiden.

Utevistelse är dock en sådan grundläggande sak som man inte kan kompromissa bort och ändå kalla sin hästhållning acceptabel.

Jag har fortfarande inte fått svar från någon, varför man efter att ha analyserat djurslaget häst kommer fram till att man ska hålla dem inspärrade 2/3 av deras liv i en liten box ensamma på ett fåtal kvadratmeter? Jag förstår fortfarande inte det och tycker inte att det är en acceptabel hästhållning.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Och ja, jag kommer att försöka ändra min hästhållning om ny kunskap tillkommer som gör att det krävs.

Väl motiverade förslag på grundläggande förordningar som står i strid med hur jag gör just idag är inte för mig ett argument för att jag ska stå i vägen för dessa.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det jag försökte exemplifiera var att hästhållning är en verksamhet med väldigt olika förutsättningar och att det inte går att som du gör, utifrån dina erfarenheter från lösdrift och turridning med islänningar, detaljreglera all annan hästhållning.

En lag som kräver 16 eller ens "bara" 8 timmars frigående utevistelse för alla hästar under alla årstider oberoende av väder, var i landet det är och utan hänsyn till individens ras, ålder eller kondition är inte förenligt med god, eller ens acceptabel, djurhållning enligt mig.


Det är du som ropar efter lagar och bestämmelser om lagstadgad utevistelse om minimum 16h per dygn. Och anger att det bygger på forskning och kunskap kring hästens beteende. Då borde det väl vara du som skall presentera det faktaunderlag du säger finns?

Jag har länkat till den forskning jag känner till i ämnet och i den finns det inte stöd för att dra de slutsatser du gör.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Några nyfikna frågor.

Vill du inte ha några krav alls på utegång för hästar? Eller var vill du dra gränsen?

Varför omöjliggörs din och många andras hästhållning vid krav på 8h utegång per dag? Det är ju ett ganska modest krav trots allt.


För egen del tror jag på mesta möjliga betesgång och utevistelse, men inte som en dogm som till vilket pris som helst måste följas. Hästar som fryser och tydligt visar att de vill komma in mår bäst av att också få göra det.

Åtta timmars påtvingad utevistelse vintertid under en dag med noll grader, regn och blåst på Söderslätt där jag bor, är efter min erfarenhet med halvblod ofta alldeles för länge. De flesta islandshästar skulle nog däremot inte tycka det var något att tala om och gärna stanna ute längre.

Vad som generellt skall anses vara en acceptabel minsta tid för utevistelse eller storlek på rasthage för alla hästar varken kan eller vill jag uttala mig om. Jag har inte tillnärmelsevis den kunskapen som skulle behövas för det.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

För egen del tror jag på mesta möjliga betesgång och utevistelse, men inte som en dogm som till vilket pris som helst måste följas. Hästar som fryser och tydligt visar att de vill komma in mår bäst av att också få göra det.

Åtta timmars påtvingad utevistelse vintertid under en dag med noll grader, regn och blåst på Söderslätt där jag bor, är efter min erfarenhet med halvblod ofta alldeles för länge. De flesta islandshästar skulle nog däremot inte tycka det var något att tala om och gärna stanna ute längre.

Vad som generellt skall anses vara en acceptabel minsta tid för utevistelse eller storlek på rasthage för alla hästar varken kan eller vill jag uttala mig om. Jag har inte tillnärmelsevis den kunskapen som skulle behövas för det.

Det går givetvis att ta hänsyn till väder och årstid i lagstiftningen om man bara vill. Är det problemet eller är det av princip du vill ha rätt att göra som du själv anser vara bäst?

Det går också ganska lätt att skapa olika former av väderskydd i hagarna även om man har hästarna på stall på nätterna.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
710
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 145
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp