vilka sadlar rekomenderas?!

LadySara

Trådstartare
va 17 lägger man på en ponny som är mega bred å har typ 44 i bomvidd.. har hittat en endaste sadel som funkar.. de är en urgammal dressyr sadel en frank baines. dock funkar inga andra frank baines.. nån som har nått förslag??
 
Bomlösa sadlar :love:
Anpassar sig efter hästens vidd, och de blir inte heller för långa (som många ponnysadlar tenderar till att bli)
 
hmm tävla dressyr i bomlös.. eller hoppa lb- La
ja e tveksam som 17 till bomlösa sadlar ..
 
:smirk: nej tävla dressyr får man ju inte ännu, men vi hoppas att det kommer snart :crazy:
hoppning är ju inte alls lämpligt med en bomlös sadel, men till allt annat är de :love: :love:
 
Det är konstigt att det inte tillverkas bredare sadlar!
Jag har bredaste som finns till mina ponnysar (och Chiefen är ju inte speciellt grov).
Stallkompisen har fått specialbeställa till båda sina sadlar. Till sadlar med utbytbara koppjärn (wintec) kan man själv böja ut dem. :)
 
Till vilken typ av rygg passar den bäst? Och kan man hitta den någonstans på nätet nu för tiden? :confused:
Hur är sitsen på den? Är midjan smal el bred? Och vart sitter stropparna fast?
 
Vår fjorda har ganska rak rygg och den ligger bra på henne, bäst av alla dressyrsadlar jag provat genom åren. Men den låg ok på mitt hbl oxå och hon har lite mer böjd rygg, dock ej svank. Tror den är bäst på relativt raka ryggar.

Jag köpte den från Lillhästen i stav för ca 2 månader sen. Såg att de tagit bort den från hemsidan, men det går ju att ringa och höra om de fortfarande saluför den ändå.

Sitsen är ganska djup, mkt mjuk och bekväm. För att vara en så bred sadel tycker jag midjan är relativt smal.

Stropparna sitter den främre i ortspetsen och den bakre i som ett v längre bak. Detta för att den inte ska glida fram, inbygd förbygel.
 
är en hoppsadel eller allround som vi är ute efter då vi redan har dressyrsadel... men tack så mycket.. har iofs ingen egen dressyrsadel utan den lånas juh så man får väl kolla lite...
 
jo han e juh inte speciellt stor. å tiffan e juh inte heller de tycker man när man tittar på henne. camilla la på den där mjuka stickan å tog bort den sen de va bara att konstatera att de komemr att bli svårt att hitta sadel. vi skämtade om att special beställa en jaguar :D DYRT!
 
Griffin Haflinger? Har haft en sån på fjordan under en period då hon var ännu bredare än nu. Ska sälja min, om du är intresserad av en beg. Gamla Lewasadlar finns oxå att hitta väldigt vida.
 
Har du en sån? Det var lite mode med Balancesadlar på min klubb för ett par år sen, alla skulle ha en sån. Nu är det bara en som har kvar sin, de var ju så grymt breda i sätet för ryttaren att sitta i att folk fick träningsvärk och hade svårt att sitta riktigt. Jag provade oxå en sån men tyckte inte alls om den just av den anledningen.
 
Har hört att Lewa sadlarna kan vara riktigt breda, min är det iallafall, (till salu dessutom)

Ett problem kan avra att de är vida framtill men trycker baktill.

Kan inte rekommendera Wintec till breda hästar, hade en Wintec med ställbar bom, även på det bredaste järnet var den för smal och dessutom för trång baktill.
 
ja det har jag.
Mest av den anledningen att hästen får plats att röra sig i den.

(Men jag hoppar i en annan)
:)P
 
va har du för märke till din pållar då?? kanske kan få låna å priva på gråingen få se hur dom ligger??
 
Jo, det går fint det.
Jag har en Wintec dressyrsadel och en Henri de Rivel flatbacksadel.
Du får säkert låna av Kattis också, de är ju ännu bredare. Hon har också en Wintec dressyrsadel och en Appaloosa flatbacksadel.
 
Min Lewa Comet sadel är också jättevid.
Den kostade bara 500 kr och var precis omstoppad.
Behövde bara sys lite här och var, smörjas upp lite.
Men det var inga problem :D
Det är den skönaste sadeln jag har ridit i :idea:
Sitter som gjuten på hästen,ser ut att vara gjord bara för henne. :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Barret
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 103
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp