Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Hoppiloppan

Trådstartare
Har läst så många trådar om hur man kan spara pengar genom att dra ner på hästens saker. Tex man kanske inte behöver 8 olika fleecetäcken, utan det räcker med 1.
Man vad behöver man egentligen? Vad är nödvändigt att ha när man köper häst?
Vi tänker oss att vi endast har våra ridkläder och ryktsaker som egna grejer och så ska vi köpa för första gången en egen häst som ska stå inackaderad i ett kollektivstall. Vad ska man då köpa??
Dessa saker kan jag komma på, fortsätt gärna att fylla på i listan eller stryka saker som ni inte alls tycker är nödvändigt:


  • 1 Stalltäcke
    1 Fleecetäcke
    1 Vintertäcke
    1 Regntäcke
    1 Ländtäcke
    2 Grimmor
    2 Grimskaft
    1 Träns
    1 Bett
    1 Sadel
    1 Sadelgjord
    2 Schabrak
    1 Pad
    1 Transportskydd
    1 Hink
    1 Vattenhink (Om vattenkopp inte finns)
    1 Lädertvål
    1 par Senskydd och ett par kotskydd (Om behovet finns)
    1 Termometer
    1 Hovolja
    1 Hästsalva
    X antal reflexer. (Tex på hjälm, som schabrak, på jackan...)

Är så dålig på vilka saker man behöver i hästens "Första-hjälpen-låda" Har nog dessutom glömt ett stort antal saker :p

Hur mycket kan det försesten kosta? Om man endast köper dessa grejer jag skrivit, har jag räknat ut att det ligger på ca 10 000 kr. Men det beror förstås på vilka märken man köper mm
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

jag skulle stryka hovolja och hästsalva.

hovolja är dyr för den heter hovolja, matolja funkar lika bra om nu behovet finns.

hästsalva- när använder man det? satsa i stället på en sårvårdslåda/sjuklåda. bomull och sårtvättmedel, elastisk linda, vävlinda, vadd, mjukgörande salva, visitertång, termometer, kniv, sårspray mm
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

och stalltäcke kan du oxå stryka, ett utetäcke av god kvalitet som andas kan oxå användas inne.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Om man inte ska klippa hästen behöver man knappast ett stalltäcke. Då behöver man nog inget vintertäcke heller utan klarar sig med regntäcket.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

*KL

Jag skulle stryka både vintertäcke och regntäcke. Jag har oklippta ponnyraser som har vindskydd i hagen.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

1 Vintertäcke
1 Regntäcke
2 Grimmor
2 Grimskaft
1 Träns
1 Bett
1 Sadel
1 Sadelgjord
2 Schabrak
1 Hink
1 Vattenhink (Om vattenkopp inte finns)
1 Lädertvål
1 par Senskydd och ett par kotskydd (Om behovet finns)
1 Termometer
X antal reflexer. (Tex på hjälm, som schabrak, på jackan...)

har ej heller koll på "sårlådan",tyvärr...! ja köpte väl de mest ja tyckte kundes behövas på apoteket:D
xantal reflexer kan reduceras till benreflexer och ev ridtäcke, mer behöver du eg. inte men kan bara bra att ha!
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Håller med.... Alla täcken är inte nödvändiga. Inte heller hovoljor o salvor som sagt... Det är bättre o köpa om behovet uppstår. Skulle själv ha mer än ett bett att byta med - bättre för tänderna (men kanske inte nödvändigt för första tiden förståss). Man-spray för att lösa upp knutar är ngt jag använder flera ggr i veckan på min långmanade sak. Transportskydd eller ländtäcke har jag inga heller ännu...

Äh... egentligen klarar man väl sig fint med sadel, träns, borste, krats, hink, grimma, grimskaft..... Men sen uppstår ju "nödvändiga" behov med tiden :):)
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Skulle kanske lägga till en longeringslina, och några handdukar. Stigbyglar och läder är kanske redan inräknade i sadeln?

En man och svansborste är i alla fall ett måste för mig. Skulle inte klara mig utan!
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

*kl*

Yllefilt! (och täckesgjord)
Bra att lägga på hästen när den kommmer in och är kall/våt. Ylle andAas och transporterar fukten så att den hamnar ovanpå filten. Mycket bättre än stalltäcke! Eller som komplement i alla fall.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Min "det här MÅSTE finnas"-lista

Täcken:
  • Svettäcke (ex. fleece eller våffeltäcke)
  • Regntäcke
  • Vintertäcke (om hästen har behov av det)
MEN! det är alltid bra att ha ett täcke i reserv av varje sort (t.ex. om ett går sönder eller är genomblött), det brukar bli dyrare att åka iväg och köpa akut än att ha planerat det tidigare (t.ex. köpa billigt från börjes).


Ridutrustning
  • Sadel med stigbyglar, läder och gjord
  • Träns med bett
  • 2 schabrak/vojlock
  • Benskydd (billigare än skadade ben, även den mest försiktiga hästen kan råka slå sig)

Övrigt
  • 2 Grimmor
  • 2 Grimskaft
  • Flugpannband/huva
  • Foderhink
  • Hökassar
  • Vattenhink
  • Longerlina
  • 4-pack fleecelindor
  • Boots (används tillsammans med lindorna vid transport, så slipper du ha skydd som endast används vid transporten - boots och lindor kan du använda vid fler tillfällen)
  • Lädertvål + svamp
  • Läderbalsam
  • Reflexer: 4xben-, ridtäcke-, -väst, tygel- (kan även sättas på nosgrimma, pannband), svans-, -brösta. Ju fler ju bättre!

Sjukvårdslåda
  • Termometer
  • Hälsoråd för häst (boken)
  • Mjukgörande salva (ex. helosan)
  • Sårspray
  • Sax
  • Bomull
  • Gasbinda
  • Väteperoxid
  • Vetflexlindor
  • Plåster (till dig)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Min "det här MÅSTE finnas"-lista

MEN! det är alltid bra att ha ett täcke i reserv av varje sort (t.ex. om ett går sönder eller är genomblött), det brukar bli dyrare att åka iväg och köpa akut än att ha planerat det tidigare (t.ex. köpa billigt från börjes).

Instämmer. Ska man ha täcken p åhästen ute är det bra att ha två regn och två vinter täcken.

Alternativt skippar man vintertäcket och lägger regntäcke ovanpå stalltäcket.

Anledningen till två är att INGET regn/vintertäcke står emot hällande regn en hel dag eller två utan de släpper tillslut igenom vatten. Det kommer tillfällen då man behöver byta och lägga på ett torrt.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Hej!

Min "måste-lista":
1 fleecetäcke (om jag prompt ska ställa en svettig häst stilla ute eller i transport)
1 fodrat regntäcke (behövs inte om man har passning hela dagen och hästen tas in när vädret är "pissigt")
2 grimmor varav en i läder
2 grimskaft
1 träns
1 sadel med utrustning
1 vojlock

1 manochsvansborste
1 mjukare borste
1 hovkrats

otaliga reflexer: reflextäcke, benrreflexer, reflexbrösta, svansreflex, reflexväst till ryttaren, hjälmreflex till ryttaren. Verkligen ett måste med massor av reflexer för min del!!!

Sårvård:
Jodopax eller alsolsprit
höggradigt rena bomullskompresser. Inte lös bomull som bara fastnar i sårytan och fibrer blir kvar.
4 elastiska benlindor - går att använda vid ridning om man nu tycker att det behövs, eller för att fästa bandage.
Helosansalva.

Sedan ser min verklighet annorlunda ut eftersom det är kul att shoppa hästgrejer och det är trivsamt att ha exempelvis hovkrats i reserv.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst



  • 1 Fleecetäcke
    1 Grimma
    1 Grimskaft
    1 Träns
    1 Bett
    1 Sadel
    1 Sadelgjord
    2 Schabrak

    1 Hink
    1 Vattenhink (Om vattenkopp inte finns)
    1 Lädertvål


    Reflexländtäcke, reflexjacka


Som ovan skulle min lista se ut. Nu utgår jag från den häst jag har nu som går otäckad ute och har gott om päls för det. Sedan tillkommer givetvis stallapoteket.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst


  • 1 Stalltäcke (finns bara behov för detta om man klipper hästen)
    1 Fleecetäcke ca 200-300kr
    1 Vintertäcke (finns bara behov för detta om man klipper hästen eller om det är mycket kallt.. fleecetäcke + regntäcke funkar oftast fintfint om det är bara lagom kallt =)
    1 Regntäcke ca 300-500kr
    1 Ländtäcke (bara om hästen är klippt)
    2 Grimmor ca 50-100kr
    2 Grimskaft ca 50-100kr
    1 Träns ca300-500kr
    1 Bett ca 200kr
    1 Sadel ca 3000-30 000kr
    1 Sadelgjord ca200-500kr
    2 Schabrak ca 150-350kr
    1 Pad (bara om sadeln inte passar till 100%)
    1 Transportskydd (funkar att linda benen oxå)
    1 Hink ca 100kr
    1 Vattenhink (Om vattenkopp inte finns) ca 100kr
    1 Lädertvålca 50kr
    1 par Senskydd och ett par kotskydd (Om behovet finns) (behövs bara om hästen behöver det.. eller senskydd är bra om man ska hoppa)
    1 Termometer ca 100kr
    1 Hovolja (det har jag aldrig använt så det känns väldigt onödigt)
    1 Hästsalva (vad för hästsalva??)
    X antal reflexer. (Tex på hjälm, som schabrak, på jackan...) pris beror helt på hur mycket man vill synas

det fetmarkerade är vad jag anser att man behöver och sen har jag sätt ut lite ca priser på vad det kan ligga på
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Nädvändiga?

1 Fleecetäcke
1 Vattenhink (Om vattenkopp inte finns)
1 Termometer
1 Hästsalva
1 Grimma

För det första behöver en häst varken ridas eller ha täcken. Men även hästen nu ska ridas så går det alldeles utmärkt utan varesej sadel eller träns. När det gäller täcken beror det ju helt på. Oavsätt vad så ska man nog ha 1 regn o 1 fleece men jag som har täckad häst på lösdrift måste ha minst 2 regn och 4 undertäcken så att jag kan variera tjockleken på täcket och byta direkt om ngt går sönder/läcker.

Jag hade dock lagt till följande:

1 komplett sjukvårdslåda
Täcken (vilka som krävs beror på hästen)
1 Hovkrats
1 Borste till hårremmen
1 Lina av ngt slag (jag föredrar longerlina)
Pad+lindor eller transportskydd


Sen har vi ju förbrukningsgrejer som:

Mineraler och vitaminer
Broddar (om hästen har skor)
Ev. flugmedel
Flughuva (vid behov, tex vid ögoninflammation eller liknande)
mm.
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

oj sa mycket saker ni har som ni anser ett lär :
jag säger detta.

* sjuklada
*1 hovkrats
*en borste
* ett ulltäcke
*ett bra vintertäcke
*20 liter hink för vatten
*eget gjort myggmedel
+eget sydd flugmask
* bra stark skyffel till dynga osv
*2 st grimmor en westerngrimma att rida i. sadel nejrider väl barbacka
detta är vad jag kan komma pa
see man behöver inte mycket saker om man inte behöver
nu när jag läser detta ser jag att jag har ofantligt mycket onödigt som "e bra att ha saker" gulp
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Just ja! Glömde ju skriva med padd till lindorna i min lista, det får givetvis inte glömmas
 
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Oj vilken svår fråga. Jag kan iallafall säga att det är olika från häst till häst, alla hästar kan behöva olika saker och en sak du behöver till ditt russ kanske du inte alls behöver till ditt halvblod. Men ser att du har fått väldigt många och bra svar redan med ungefär 9589643 miljoner saker så jag behöver inte skriva nå mer nu :D *fniss*

/ Natalie

Förresten de flesta hästägare har väldigt många saker de inte använder som inte är nödvändiga, men kan komma till användning! Men saker som tex pälsglans och såna saker är ju inte nödvändigt, men däremot som sagt "sjuklåda" är viktigt även om den kanske inte behöver användas så ofta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

1 Fleecetäcke
2 Vintertäcke
2 Regntäcke
2 Övergångstäcke (jag tycker övergången blir lite brutal med regntäcke 0g => vintertäcke 300g)
1 Ländtäcke
2 Grimmor
Flugpannband/flugmask
1 Lädergrimma
2 Grimskaft
2 Träns (klart ovärt att ställa av hästen för att tränset går sönder)
2 Bett (helst olika varva liksom)
1 Sadel
1 Sadelgjord
5 Schabrak (hur tänker ni som bara "behöver" 2st. Hur ofta tvättar ni dem? Jag bor i lägenhet och jag vet att jag defenitivt inte kan tvätta schabrak flera gånger i veckan)
1 Transportskydd
Har stall varit utan vattenkopp har det funnits vattenhink
1 Lädertvål + tex läderbalsam
1 par Senskydd och ett par kotskydd (jag har haft en senskada nio månaders vila defenitivt inte värt det)
Sjukvårdslåda (jodopax, bomull, termometer, salva, kompresser, sax, självhäftande lindor (har faktist aldrig haft användning av gasbinda), sårspray etc)
Paddar 2 + Benlindor 2 set (smidigt att ha en häst som får lymfangit eller så att kunna sätta på den lindor)
Ryktlåda (inkl 2 hovkratsar, rotviska, rotborste, ryktborste, skrapa och piggborste)
Broddset (broddar, gängtapp, åtdragare (ni vet vad jag menar:D) söm.
X antal reflexer. (Tex på hjälm, som schabrak, på jackan...)
Longerlina (jag är iofs inget fan av longering men det är smidigt om man vill kolla en hälta alt rasta en häst med överskottsenergi.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka saker är NÖDVÄNDIGA att ha, när man äger häst

Jag skulle stryka alla täcken utom fleecetäcke (eller annat svettäckes-alternativ som man kan använda som innetäcke också vid behov) och regntäcke alt. vintertäcke man måste inte ha både och och vilket man behöver/hur många täckesalternativ man behöver känns som att det avgörs av hur frusen just DEN hästen är och om man klipper (vilket är en annan utgift jag ser som onödig om man inte får en dyngsur häst efter träningen).
Dom flesta hästar som får tillräckligt med käk behöver inte många/varma täcken. Däremot kan det iofs vara bra att ha ett till vattentätt täcke att byta mellan om det blir blött.

Ska man vara petig är egentligen inte sadel nödvändig. Men vill man kunna rida "ordentligt" ser man det förmodligen som det. (Jag har klarat mig utan sadel ca 9 mån och inte lidit nämnvärt av det just då iaf.)
Transportskydd kan gå bort enligt mig, lindor och paddar funkar också. Kanske att man behöver ordentliga skydd om det är en häst som brukar stå och sparka i transporten eller att man brukar åka långt, men hur långt åker genomsnittshästägaren med kusen? Hittills har jag max åkt 10 mil.
Lindor och paddar ska iaf med på listan.
Sen skulle jag lägga till höpåsar och mathinkar vilket man ofta behöver.
Sadelgjord, stigläder och stigbyglar ska in på listan förutsatt att man har en sadel! :p


Hovolja ska också strykas från listan. Det kan man köpa om/när det finns behov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: Mustang
·
Äldre Hej, Min bästa vän och tillika granne hyr en lägenhet i samma hus som oss. Halva huset är bostadsrätter och halva är hyresrätter. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
2 842
Senast: Angel
·
Tävling Hej! Nästa helg ska jag på meeting, åker dit på fredagseftermiddagen och rider 2 starter på lördagen, en start på söndagen. Dock har jag...
Svar
5
· Visningar
2 196
Senast: FiaM
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 700
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp