Vilka slakterier tar emot hästar?

Ramona

Trådstartare
Undrar vilka slakterier som tar emot hästar. Har kollat runt lite och jag hittar ingenting. Googlar man står det att vissa slakterier tar emot hästar, men när man pratar med slakteriet så säger de nej.

De enda jag vet är Tranhems Gård i Karlstad och Knorrevången, Glimåkra (Skåne).

Men finns det några fler? Några i Göteborgsområdet? Halland? Bohuslän? Skaraborg?
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Skara?

Åkte dit en gång för länge sedan med en lite halvakutdålig häst och då hade de iaf ett specialslakteri för häst som var jättebra.

Hästen sköts ett steg innanför dörröppningen ungefär och behövde aldrig gå in till traverser o annan inredning, mkt trevlig man som tog emot.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Slakterier vet jag inte tyvärr. Däremot tar Nordens ark emot hästar och avlivar för att använda som mat till sina rovdjur.

Tips ifall man vill komma billigt undan och/eller vill att kroppen kommer till användning.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Dalsjöfors tog emot för 2 år sedan iaf, tror att dom fortfarande tar emot. Sen tar nog även Skövde slakteri emot hästar.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Tänkte nämna Tranhem men såg att du redan skrivit det...väldigt bra ställe att åka till vad jag hört.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Tänkte nämna Tranhem men såg att du redan skrivit det...väldigt bra ställe att åka till vad jag hört.
De tog min 2-åring efter att han fick en fraktur i ett bakben. Det gick jättefint.

Dessutom är båda ägarna barndomskamrater till mig. :)
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Tänkte nämna Tranhem men såg att du redan skrivit det...väldigt bra ställe att åka till vad jag hört.

Ja de beter sig vänligt och förstående och man får välja hur man vill göra - följa hela vägen eller inte.
Har också hört mycket gott om Dahlbergs, som jag nämnde högre upp i tråden. De finns ju lite närmre Göteborg.
Förr i tiden hade de särskilt utrymme för hästar och deras ägare, med boxar för hästarna att vänta i - och sådant har inte Tranhems.

Min pappa var där på studiebesök eftersom han sålde nöt dit.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Brålanda tog hästar för något år sedan. Tyvärr vet jag inte vad företaget heter.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Dalsjöfors tar emot varje onsdagmorgon. Man får ringa och boka in sig för de tar bara 10 hästar per onsdag. Vi tog bort en där i våras och allt gick lugnt och smidigt till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Ok, jag var övertygad om att det var längre mellan Mellerud och Brålanda :o (googlade vägbeskrivning och det är ju bara 2 mil, jag skyller på vägen;)).

Rakt och bra bemötande fick vi iaf när jag och en kompis var där med en annan kompis häst.
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Närkes Slakteri utanför Örebro tar också emot hästar nästan varje vecka.
Och de är seriösa, och man får pengarna veckan därpå.
Vilket är mer än vad man kan säga om ett annat slakteri som nämnts i tråden. :grin:
 
Sv: Vilka slakterier tar emot hästar?

Har lämnat häst på slakteriet i Lammhult, fantastiskt bemötande av personalen, mycket förstående, lugna och proffsiga.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 966
Senast: Crossline
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 732
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp