Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kom att tänka på en provridning för medryttarhäst jag var på för bra länge sedan. Jag var inte jätterutinerad, hade cirka 4 års lufsande på häst bakom mig och hade haft någon trygg medryttarhäst att rida på i skogen innan ungefär. Lade ut en annons där jag beskrev mig som en inte så erfaren ryttare som ville ha en trygg häst för uteritter. Fick svar av en ägare som tyckte sig ha en stensäker häst i ett stall som låg hyfsat bra till, perfekt!

Jag åkte ut för att hälsa på och provrida med hög förväntan. Medan jag står i stallet och gör i ordning hästen frågar jag igen hur han är att rida ut på. Ägaren säger glatt att han är jättecool men måste ha graman som nödstopp och bomull i öronen om det blåser eller man ska rida nära vägen. :confused: Jag visste inte vad jag skulle säga så jag hoppar upp och provrider, på bana tack och lov, vilket inte var några problem. Tackar dock för mig och åker hem, aldrig att jag med min ringa erfarenhet (eller ens nu för den delen) skulle rida ut på en sådan häst. :nailbiting:
 
Kom att tänka på en provridning för medryttarhäst jag var på för bra länge sedan. Jag var inte jätterutinerad, hade cirka 4 års lufsande på häst bakom mig och hade haft någon trygg medryttarhäst att rida på i skogen innan ungefär. Lade ut en annons där jag beskrev mig som en inte så erfaren ryttare som ville ha en trygg häst för uteritter. Fick svar av en ägare som tyckte sig ha en stensäker häst i ett stall som låg hyfsat bra till, perfekt!

Jag åkte ut för att hälsa på och provrida med hög förväntan. Medan jag står i stallet och gör i ordning hästen frågar jag igen hur han är att rida ut på. Ägaren säger glatt att han är jättecool men måste ha graman som nödstopp och bomull i öronen om det blåser eller man ska rida nära vägen. :confused: Jag visste inte vad jag skulle säga så jag hoppar upp och provrider, på bana tack och lov, vilket inte var några problem. Tackar dock för mig och åker hem, aldrig att jag med min ringa erfarenhet (eller ens nu för den delen) skulle rida ut på en sådan häst. :nailbiting:

OK.
Du red en häst som fungerade problemfritt men tyckte inte det var OK att ha örontussar? Eller att man använda utrustning för nödstopp (nej, jag är inte något fan av graman heller men om den mest hänger på utifall att en orutinerad ryttare ska få lite jobbigt)?
Vad var bisarrt i den situationen?
 
OK.
Du red en häst som fungerade problemfritt men tyckte inte det var OK att ha örontussar? Eller att man använda utrustning för nödstopp (nej, jag är inte något fan av graman heller men om den mest hänger på utifall att en orutinerad ryttare ska få lite jobbigt)?
Vad var bisarrt i den situationen?

Men inte anser man väl att en häst som måste ha bomull i öronen, nödstopp och inte rida långt från vägen när det blåser som "stensäkert häst"?
En häst som fungerar med stensäker ryttare möjligen men inte som en häst man vill känna sig trygg på.

En av sakerna kanske men tre?
 
OK.
Du red en häst som fungerade problemfritt men tyckte inte det var OK att ha örontussar? Eller att man använda utrustning för nödstopp (nej, jag är inte något fan av graman heller men om den mest hänger på utifall att en orutinerad ryttare ska få lite jobbigt)?
Vad var bisarrt i den situationen?

Om det är så man definierar en jättecool häst så är man helt fel ute. Dessutom fungerade han på bana, jag testade inte utomhus. Jag har ridit många coola hästar och aldrig i livet att de behövt graman eller tussar i öronen för att vara trygga. Fel definition helt enkelt och jag tycker nog det är bra bisarrt om du inte ser det konstiga i det. ;)
 
J
Om det är så man definierar en jättecool häst så är man helt fel ute. Dessutom fungerade han på bana, jag testade inte utomhus. Jag har ridit många coola hästar och aldrig i livet att de behövt graman eller tussar i öronen för att vara trygga. Fel definition helt enkelt och jag tycker nog det är bra bisarrt om du inte ser det konstiga i det. ;)
Jag kan absolut se att du definierar annorlunda än hästägaren i fråga (och själv tar jag för givet att mina hästar inte reagerar på så värst mycket).
Men att kalla det för en bisarr provridning, när det var oproblematiskt?
Det "bisarra" var alltså att hästägaren hade en annan uppfattning om "coolhet" än du?
 
J

Jag kan absolut se att du definierar annorlunda än hästägaren i fråga (och själv tar jag för givet att mina hästar inte reagerar på så värst mycket).
Men att kalla det för en bisarr provridning, när det var oproblematiskt?
Det "bisarra" var alltså att hästägaren hade en annan uppfattning om "coolhet" än du?

Men det är väl fler av inläggen som kanske inte passar helt och hållet in på rubriken?
 
Det blir ju ingen rolig tråd om den ska övergå till att diskutera vad som är bisarrt och vad som inte är det.
Om det behöver förtydligas så kan man väl tänka att den handlar om provridningar som inte alls stämde överens med vad som sagts innan?
 
J

Jag kan absolut se att du definierar annorlunda än hästägaren i fråga (och själv tar jag för givet att mina hästar inte reagerar på så värst mycket).
Men att kalla det för en bisarr provridning, när det var oproblematiskt?
Det "bisarra" var alltså att hästägaren hade en annan uppfattning om "coolhet" än du?

What she said (Görel) :p
 
Min bästa medtyttare ska (tyvärr för min del) köpa egen häst.
Senaste hästen som provreds kändes och verkade som en riktig 10-poängare. Tills att säljaren efter provridningen berättar att hästen besiktigades nån vecka innan och inte gick igenom pga halvgradig hälta i ett framben. Men försökte bortförklara det med att det gjorde den inte när de köpte hästen 5 år tidigare heller och det hade ju inte blivit värre...
De kröp även fram att de hade sänkt livvärdet rejält, men ville ha betalt för vad den varit försäkrad i tidigare...trots en "mystisk hälta".
 
Jag var med om en hästägare som när jag var där för provridning lämnade mig att rykta hästen i 45 minuter, sedan kom hon med en till tjej som tydligen också skulle provrida.
Hästen kändes ouppfostrad, stel som en planka (gick inte ens att böja i halsen) och off rent kemi-mässigt så jag tackade för mig rätt fort. Då tyckte ägaren att jag kunde prova hennes andra häst om jag tyckte den första var för het (inte alls problemet, men visst, tänkte jag, den kanske känns trevligare). Det var det segaste jag suttit på. Ingen framåtbjudning alls och gav ingen känsla.
Dessutom försvann ägaren iväg på ett ärende i 20 minuter medans vi red. Den ägaren hade plötsligt sagt - väldigt argt - när vi innan gjorde iordning hästarna att "de här hästarna ska ni veta är inga som ska ridas sönder, vill ni syssla med det får ni minsann börja på ridskola!!" (:confused:O_o) så jag tyckte att det var extra märkligt att hon inte brydde sig om att vara med när vi red. När jag letade medryttare åt hästen jag hade förut var jag supernoga med att det skulle bli så bra som möjligt för både häst och ryttare under provridningen för att få en klar känsla för ifall de passade ihop, men man är tydligen olika.

Sedan var jag på en till provridning hos en tjej som jag fått kontakt med via en annan medryttargrupp på facebook. Problemet var bara att hon inte dök upp. Hon hörde heller inte av sig mer trots att jag såg att hon läst meddelandena jag skrivit, där jag frågat om det blivit missförstånd gällande dag/tid. Och jag hade förstås inget nummer till henne, dumt nog. Så otroligt oförskämt. Långt hade jag åkt för att komma dit också.

Efter det här kände jag mig inte motiverad till att söka vidare, det är svårt att hitta medryttarhästar inom rimligt avstånd som kan nås med kollektivtrafiken i Sthlm (och då kan jag ändå tänka mig 1 timmes resväg enkel väg) om man inte har kontakter.
Förhoppningsvis blir möjligheterna bättre när jag skaffat bil så jag kan leta vidare. Och hoppas jag slipper ha fler bidrag i tråden. :p
 
Min bästa medtyttare ska (tyvärr för min del) köpa egen häst.
Senaste hästen som provreds kändes och verkade som en riktig 10-poängare. Tills att säljaren efter provridningen berättar att hästen besiktigades nån vecka innan och inte gick igenom pga halvgradig hälta i ett framben. Men försökte bortförklara det med att det gjorde den inte när de köpte hästen 5 år tidigare heller och det hade ju inte blivit värre...
De kröp även fram att de hade sänkt livvärdet rejält, men ville ha betalt för vad den varit försäkrad i tidigare...trots en "mystisk hälta".

Fast en halv grad är ingenting... Besikta en häst som skulle säljas för 350 000, visade ½grad på vänster fram och då vi inte fick tag i köparen gick vi inte vidare med besiktningen efter böjprovet då vi inte trodde de va intresserade.. Väl hemma igen ringde köparen tillbaka och undrade hur det gått... Berättade att vi inte fortsatte efter böjprov då hästen visade ½grad, köparen ba Besikta igen och oavsett halvgrad fullfölj..
Fick en ny tid 1 eller 2 dagar efter på en annan klinik, då hade hästen ½ grad höger fram men helt ren på vänster... Fullföljde besiktningen och de köpte hästen och äger den fortfarande... Tävlat 140 med placering.
 
För många år sedan behövde jag en sällskapshäst, och valde att "rädda" en häst som skulle slaktas som bodde 80 mil bort. Gillade bilden jag såg och chansade. Sov i transporten på vägen, kom fram och ägaren sa att "Nu får du provrida"! . Eh...... Jag höll ju på med travare och KAN inte rida. Jag försökte försiktigt tala om att jag inte är så bra på at rida men ägaren propsade och slängde upp en sadel under tiden hästen stod i boxen. Här såg jag min chans och sa "håller du"? och slängde mig upp. Sen satt jag där i nån minut och sa att "ja, det här känns bra, vi kör på henne"! Ägaren såg minst sagt förvånad ut, men vi lastade och körde hem. Fick en finfin häst som lyckades lära mig att rida till och med :)
 
Jag var med om en hästägare som när jag var där för provridning lämnade mig att rykta hästen i 45 minuter, sedan kom hon med en till tjej som tydligen också skulle provrida.
Hästen kändes ouppfostrad, stel som en planka (gick inte ens att böja i halsen) och off rent kemi-mässigt så jag tackade för mig rätt fort. Då tyckte ägaren att jag kunde prova hennes andra häst om jag tyckte den första var för het (inte alls problemet, men visst, tänkte jag, den kanske känns trevligare). Det var det segaste jag suttit på. Ingen framåtbjudning alls och gav ingen känsla.
Dessutom försvann ägaren iväg på ett ärende i 20 minuter medans vi red. Den ägaren hade plötsligt sagt - väldigt argt - när vi innan gjorde iordning hästarna att "de här hästarna ska ni veta är inga som ska ridas sönder, vill ni syssla med det får ni minsann börja på ridskola!!" (:confused:O_o) så jag tyckte att det var extra märkligt att hon inte brydde sig om att vara med när vi red. När jag letade medryttare åt hästen jag hade förut var jag supernoga med att det skulle bli så bra som möjligt för både häst och ryttare under provridningen för att få en klar känsla för ifall de passade ihop, men man är tydligen olika.

Sedan var jag på en till provridning hos en tjej som jag fått kontakt med via en annan medryttargrupp på facebook. Problemet var bara att hon inte dök upp. Hon hörde heller inte av sig mer trots att jag såg att hon läst meddelandena jag skrivit, där jag frågat om det blivit missförstånd gällande dag/tid. Och jag hade förstås inget nummer till henne, dumt nog. Så otroligt oförskämt. Långt hade jag åkt för att komma dit också.

Efter det här kände jag mig inte motiverad till att söka vidare, det är svårt att hitta medryttarhästar inom rimligt avstånd som kan nås med kollektivtrafiken i Sthlm (och då kan jag ändå tänka mig 1 timmes resväg enkel väg) om man inte har kontakter.
Förhoppningsvis blir möjligheterna bättre när jag skaffat bil så jag kan leta vidare. Och hoppas jag slipper ha fler bidrag i tråden. :p
Första stycket påminner om en provridning som medryttare jag var på.
Ägaren var dock med hela tiden.
Två nordsvenskar med massa man och svans.
Vi tog in dom och borstade och borstade och borstade. Jag hintade flera ggr om var sadel o träns fanns.
Men hon borstade i över en timme.
Kan varit en och en halv med.
Sen red vi ut och red och red. 3 timmar var vi ute mestadels skritt.

Javisst trevligt men inte på en provridning !!
Hade planerat en timme eller 2.
Som man brukar dvs pyssla lite med hästen och ta en provtur.
Jag var hos henne från ca elva till fyra på eftermiddagen och var vrålhungrig minns jag :D
 
Jag skulle köpa ny häst för snart 10 år sedan, ville ha en unghäst för fälttävlan då min gamla häst var pensionerad pga. förslitningsskador. Hittade flera interessanta hästar som stod 8-9 timmar undan mig, så jag åkte iväg med toget, fick övernatta hos en kompis som pluggade åt det hållet.

Första hästen jag skulle titta på var ett 5-årigt sto som haft föl, med jättefin stam och bra resultat från treårs. Kräver erfaren ryttare stod det i annonsen, men det var ju en unghäst så jag tänkte inte mycket över det. Fanns inga ridbilder, endast bilder på hästen med föl.
Ägaren visade sig vara en jättetrevlig tjej/ung dam, som berättade att hon haft hästen sedan den var två veckor gammal, hon ville egentligen inte sälja den men hon kände sig tvungen av omsyn till sina barn. (Fortfarande inga varningsklockar...) Hon trodde dock att den skulle passa bra för fälttävlan.
Detta var mitt i vintern, och hon berättade att deras ridbana var nersnöad, så jag kunde endast prova att rida ut på hästen. Hon skulle följa med på en annan häst. Fick frågan om jag ville ha på graman, vilket jag tackade nej till. Hästen var jättemysig i stallet, lagom storlek och fin i kroppen, men ganska omusklad.

Så vi red iväg, efter 100 m skulle vi korsa en väg, där kom en lastbil körande o hästen blev skrämd och stegrade sig. Aja, ung och inte helt trafiksäker så det var ju okej. Men den fortsatte att stegra och bocka för var och varannan grej vi träffade på under ritten... efter ett tag insåg jag ju vad hon menade med att hon inte kunne behålla hästen på grund av barnen, nämligen att hon inte ville riskera att de skulle få en allvarligt skadad eller t.o.m. död mamma...!

Tillbaks i stallet frågade ägaren försiktigt vad jag tyckte om hästen? Och man kunde se lettnaden då jag svarade att jag gilla den jättemycket! Så jag frågade vad hon tänkt sig för pris? Nej, det hade hon inte tänkt över. Men åtminstonde 50.000,-. Jaja, det är klart, svarade jag, det är ju en bra häst (lagom korkat av mig,visst..). Ja, just det, svarade hon. Kanske nånstans mellan 50 och 120.000,-.....

Vi enades dock om att jag skulle behöva prova hästen på en ridbana, och gärna testa att hoppa med den innan jag bestämde mig. Så jag skulle få komma tillbaka en annan gong (japp, det var 8 timmar enkel resa för mig...).

Oj, detta blev långt, berättar om de andra hästarna jag provred i nästa inlägg!
 
Nyfi
Jag skulle köpa ny häst för snart 10 år sedan, ville ha en unghäst för fälttävlan då min gamla häst var pensionerad pga. förslitningsskador. Hittade flera interessanta hästar som stod 8-9 timmar undan mig, så jag åkte iväg med toget, fick övernatta hos en kompis som pluggade åt det hållet.

Första hästen jag skulle titta på var ett 5-årigt sto som haft föl, med jättefin stam och bra resultat från treårs. Kräver erfaren ryttare stod det i annonsen, men det var ju en unghäst så jag tänkte inte mycket över det. Fanns inga ridbilder, endast bilder på hästen med föl.
Ägaren visade sig vara en jättetrevlig tjej/ung dam, som berättade att hon haft hästen sedan den var två veckor gammal, hon ville egentligen inte sälja den men hon kände sig tvungen av omsyn till sina barn. (Fortfarande inga varningsklockar...) Hon trodde dock att den skulle passa bra för fälttävlan.
Detta var mitt i vintern, och hon berättade att deras ridbana var nersnöad, så jag kunde endast prova att rida ut på hästen. Hon skulle följa med på en annan häst. Fick frågan om jag ville ha på graman, vilket jag tackade nej till. Hästen var jättemysig i stallet, lagom storlek och fin i kroppen, men ganska omusklad.

Så vi red iväg, efter 100 m skulle vi korsa en väg, där kom en lastbil körande o hästen blev skrämd och stegrade sig. Aja, ung och inte helt trafiksäker så det var ju okej. Men den fortsatte att stegra och bocka för var och varannan grej vi träffade på under ritten... efter ett tag insåg jag ju vad hon menade med att hon inte kunne behålla hästen på grund av barnen, nämligen att hon inte ville riskera att de skulle få en allvarligt skadad eller t.o.m. död mamma...!

Tillbaks i stallet frågade ägaren försiktigt vad jag tyckte om hästen? Och man kunde se lettnaden då jag svarade att jag gilla den jättemycket! Så jag frågade vad hon tänkt sig för pris? Nej, det hade hon inte tänkt över. Men åtminstonde 50.000,-. Jaja, det är klart, svarade jag, det är ju en bra häst (lagom korkat av mig,visst..). Ja, just det, svarade hon. Kanske nånstans mellan 50 och 120.000,-.....

Vi enades dock om att jag skulle behöva prova hästen på en ridbana, och gärna testa att hoppa med den innan jag bestämde mig. Så jag skulle få komma tillbaka en annan gong (japp, det var 8 timmar enkel resa för mig...).

Oj, detta blev långt, berättar om de andra hästarna jag provred i nästa inlägg!
Nyfiken på fortsättningen... :)
 
Häst nr 2 var ett 4-årigt hoppstammad sto, som stod på ett stall utan varesig ridbana eller ridhus. Så ägaren hadde hyrt en transport så att vi kunde köra till närmsta ridhus. Jag föjde med för att hämta släpet, då vi hade åkt 50 meter lät det ett stort smäll och kom massor med svart rök från bakom bilen....! Visade sig att bromsorna på släpet var fastfrusna/rostade, så hjulen var låsta vilket såklart gjorde att ett av däcken gick sönder. Därmed så blev det att jag fick rida typ 30 min till ridhuset genom snön istället...
På vägen dit så berättar ägaren att hon aldrig hoppat med hästen, men jag kunde gärna prova att hoppa den. Så vi testade att travhoppa ett kryss på 30-40 cm, men det gick inte precis att säga nånting om hoppförmågan, då hästen inte riktigt fattade vad den skulle göra...

En annan 4-åring jag skulle prova stod i träning på ett proffsstall, och blev mycket fint framvisad i longen och under ryttare. Till min förvåning fick jag dock inte rida den själv, därför att den enligt säljaren/tränaren inte var tillräckligt utbildat för att ridas av nya/okända ryttare... (undrar om hon tänkte fortsätta ha den i träning även efter att jag eventuelt köpt den, då..?)

En månads tid senare åkte jag tillbaks för att provrida häst nr 1 (inlägget ovanför) igjen, då hade den flyttats till ett större hoppstall för tillridning. Jag frågade om dom kunde visa upp gångartarna under ryttare innan jag skulle rida, men dom tyckte att det skulle vara bättre att visa den longerad... Så de longerade litt, därefter satt jag upp och red. Hästen uppförde sig mycket bättre inom ridhusets fyra väggar än på den första provridningen - ända tills de andra som red därinne lämnade ridhuset så vi blev själv... då j**ar blev den helt tokig, stegrade sig, slängde sig runt, +++ Fick lugnad ner den såpass efter ett tag så det gick att trava över en bom, enligt utbildaren så hade de inte börjat hoppa med en än och det kändes lika bra.

Hemma igjen så var jag lite osäker på vilken häst jag skulle välja, men då jag kollade på filmen där jag red den halvgalna 5-åringen så blev jag överbevisad om att den var precis vad jag letade efter! Den rörde sig så himla bra under ryttare (även amatörmässiga mig) och var superförsiktig med fötterna då vi travade över bommen, samt hade attityden för att vara tuff nog för de större klassarna. Så den blev det. :D

Tyvärr visade det sig att jag inte var en tillräckligt bra ryttare för att få ut potensialet i denna fina unghäst (och det var lite svårt att få någon annan att vilja rida den pga stegrandet och bockningarna), men hon kommer få vara hos mig som avelssto tills hon dör... :heart
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp