Vilken bank har du?

Nej. Från din wikilänk:

”Om Handelsbanken jämfört med övriga affärsbanker inom bankens verksamhetsområde visar ett bättre resultat (bättre räntabilitet än genomsnittet) ska banken göra en avsättning till Oktogonen. Det är bankens bolagsstämma som bestämmer avsättningens storlek. Merresultatet ska delas mellan aktieägarna och Oktogonen. Om banken sänker eller helt slopar sin utdelning sker dock ingen avsättning. Detta har inträffat vid ett fåtal tillfällen och nu senast för verksamhetsåret 2008. När den anställde uppnått 60 års ålder kan denne välja hur utbetalningen ska ske. Utbetalning kan tas som ett engångsbelopp, eller valfritt fördelat på 2-20 år. Genom att den anställde måste vänta relativt länge på utbetalningen har den hittillsvarande framgångsrika förvaltningen med en positiv värdeutveckling på värdepappersmarknaden inneburit att utbetalda belopp varit ansenliga. För verksamhetsåret 2009 fick personalstiftelsen 650 miljoner kr från banken”
Eh, jo jag är naturligtvis läskunnig och postar inte länkar utan att läsa dem och postar den som förklaring för dig i avseende att jag misstänkte att du fått oktagonen helt bakom foten. Vad är ditt problem med detta vinstdelningssystem? Vad är det som gör dig så upprörd, över Handelsbankens oktagonoch i jämförelse med andra bankers vinsthanteringssystem??
 
Haft ICAbanken en massa herrans år och alltid varit nöjd!
Haft enkel bra kontakt både vid lånefrågor och försäkringar.
 
Ska svara själv också i tråden.

Har Nordea som andra bank och har väl alltid varit nöjd. Har inte haft så mycket kontakt med dem så det finns inte så mycket att vara missnöjd över.

Men nu alltså, efter allt som varit i pressen om just Nordea typ muthärvor, penningatvätt och flytt från Sverige pga skatt känner jag att de inte är riktigt schyssta. Dessutom får de inga bra kundomdömen i undersökningar så det kanske går att bli mer nöjd med en annan bank.

Tack för att ni delar med er!
 
Eh, jo jag är naturligtvis läskunnig och postar inte länkar utan att läsa dem och postar den som förklaring för dig i avseende att jag misstänkte att du fått oktagonen helt bakom foten. Vad är ditt problem med detta vinstdelningssystem? Vad är det som gör dig så upprörd, över Handelsbankens oktagonoch i jämförelse med andra bankers vinsthanteringssystem??

Det var ett exempel. Inte att de är värre än andra.
Självklart anser jag handel med diktaturer, mutor och fiffel värre, men det skaver för mig att banker tjänar så vansinniga mängder pengar och att man delar ut dem så. Jag hade önskat att man kanske lät en del gå tillbaka till kunderna som finansierat det hela.
 
Det var ett exempel. Inte att de är värre än andra.
Självklart anser jag handel med diktaturer, mutor och fiffel värre, men det skaver för mig att banker tjänar så vansinniga mängder pengar och att man delar ut dem så. Jag hade önskat att man kanske lät en del gå tillbaka till kunderna som finansierat det hela.
Ok, delar inte din åsikt, då jag tycker att företag som vinstdelar hör till de good guys. Du kan också bli aktieägare i Handelsbanken. Du har bara valt att inte vara det så då blir du inte tilldelad någon vinst, svårare än så blir det inte. Uppenbarligen jobbar du inte där heller. Om en anser att inget företag ska kunna gå med vinst och att till och med vinstdela med sina kunder/anställda - då blir världen väldigt väldigt liten.
 
Ok, delar inte din åsikt, då jag tycker att företag som vinstdelar hör till de good guys. Du kan också bli aktieägare i Handelsbanken. Du har bara valt att inte vara det så då blir du inte tilldelad någon vinst, svårare än så blir det inte. Uppenbarligen jobbar du inte där heller. Om en anser att inget företag ska kunna gå med vinst och att till och med vinstdela med sina kunder/anställda - då blir världen väldigt väldigt liten.

Jag skulle aldrig kunna jobba på bank. Eller inom tobaksindustrin. Eller en del andra branscher.
 
Jag har lönekontot på SEB, och bolånet och sparkonto på SBAB.

Har bytt ett antal gånger och har tidigare haft Sparbanken Gripen (på stenåldern), Nordea och Länsförsäkringar.
 
ICA-banken är min huvudbank där jag har lönekonto. Köpte även fond för 5000 kr via dem så att jag fortsätter att få dubbel bonus även efter studierna. Hade tidigare Nordea trots missnöje men tog tag i att avveckla det engagemanget när det skulle börja kosta pengar. Varför vill du inte behålla ICA-banken?

Bolån hos Stabelo, via Avanza. Stora sparkontot hos Svea Ekonomi, lilla hos 4spar (#yolo), fonder hos Avanza och Nordnet, lånar ut lite via Lendify. Ett gammalt HSB bospar hos Swedbank.

Jag hörde i någon reklam någon gång att man skulle vara otrogen, så eh. :)
 
Haft Handelsbanken hela livet men funderar nu på att byta efter att vår bankman bestämde sig för att inte längre ge oss ränta på bolånet då vi inte är helkunder (har sparande på Volvobanken med betydligt bättre ränta). Tycker det är ganska dålig stil då vi inte var helkunder när vi tecknade lånet men då fick vi minsann rabatt. Så nu har vi plötsligt 2,05 % istället för 1,85...
 
Har Skandiabanken och bolån i SBAB. Har även ISK i Nordnet.
Funderar på att byta helt till Ica-banken då jag ska flytta både bil- och hemförsäkring dit pga bra erbjudande. Så om de kan erbjuda mig bra bolåneränta är jag öppen för att flytta hela rubbet dit (hundarna får dock vara kvar på Agria)z Har dessutom aktier i Ica-gruppen :p
 
Har haft konton hos olika banker genom åren och tyckt väldigt olika om dem.
Nordea är absolut inget för mig, gillar inte internetbanken eller mobilappen. Bemötandet varierar ju beroende på person, en kontaktperson var helt urusel och en annan helt toppen, men banken gillar jag inte.
Handelsbanken var väl okej men även där var internetbanken ett aber på den tiden.
Ica-banken hade jag när den var alldeles nystartad och gillade den skarpt, även deras internetbank.
Min go-to-bank är Sparbanken Nord/Swedbank, gillar internetbanken och mobilappen skarpt! Plus att Swedbank oftast varit den som haft bäst öppettider också. :)
 
Haft Handelsbanken hela livet men funderar nu på att byta efter att vår bankman bestämde sig för att inte längre ge oss ränta på bolånet då vi inte är helkunder (har sparande på Volvobanken med betydligt bättre ränta). Tycker det är ganska dålig stil då vi inte var helkunder när vi tecknade lånet men då fick vi minsann rabatt. Så nu har vi plötsligt 2,05 % istället för 1,85...

Det där lät bra, kan du skicka kontaktuppgifter?
 
Det var ett exempel. Inte att de är värre än andra.
Självklart anser jag handel med diktaturer, mutor och fiffel värre, men det skaver för mig att banker tjänar så vansinniga mängder pengar och att man delar ut dem så. Jag hade önskat att man kanske lät en del gå tillbaka till kunderna som finansierat det hela.
Jag gillar sättet som "min" bank gör, de har något som de kallar Miljonen, där de varje år delar ut en miljon, fördelat på olika föreningar som söker bidrag för något. Exempelvis fick våran förening 50 000 kr för att kunna måla om en del av våra byggnader, en annan förening fick pengar för att kunna sköta om en badstrand osv.
Dessutom får man när man är på bankmöten bestämma en förening som man vill skänka 100 kr till, som banken då står för. Som företagare är det 500 kr som går till den föreningen som ens eget hjärta klappar för.
Sen har de även en massa trevliga föredrag som man får gå på kostnadsfritt, och nyligen bjöd de alla högstadieelever och gymnasieelever på en föreläsning med Tobias Karlsson. :up: För mig är det att ge tillbaka till kunderna även om det kanske inte kommer en specifik kund tillgodo, men däremot kan man nå ut till många fler! :D
 
Jag har nog tröskat igenom de flesta banker men har sen 14 år Nordea. Är jättenöjd som privatkund. Smidiga och snabba med egen bankman. Men om man har företag är de hopplösa.
Maken har länsförsäkringar och där har vi vårt boende och jag har aldrig stött på en krångligare bank. Jobbar i snigelfart och olika människor var enda gång man kontaktar dem.
Vi kommer byta bank för bodelen när vi omvärderar huset till våren. Lutar åt Orust Sparbank som har gott anseende här i regionen.
 
Haft Handelsbanken hela livet men funderar nu på att byta efter att vår bankman bestämde sig för att inte längre ge oss ränta på bolånet då vi inte är helkunder (har sparande på Volvobanken med betydligt bättre ränta). Tycker det är ganska dålig stil då vi inte var helkunder när vi tecknade lånet men då fick vi minsann rabatt. Så nu har vi plötsligt 2,05 % istället för 1,85...

Banken kan ju knappast se vart man har annat sparande ändå? Har svårt att tänka mig att de går in och granskar ens deklaration eller nått sånt. Döp överföringen till "Bilen" eller nått bara :idea: Annars byt bank, går att få betydligt bättre bolåneränta idag!

Har själv nyligen bytt till Handelsbanken efter att de erbjöd en mycket lägre bolåneränta än den lokala sparbanken jag haft tidigare. Har mitt huvudsakliga fond och aktiespar på Avanza och kommer säkert ha någon annan nishbank för högre sparränta framöver, men det är inget jag har sagt till Handelsbanken , de tror att jag är helkund där eftersom jag har ett buffertsparkonto och några få fonder där också (för syns skull ;))
 
Har Nordea som huvudbank. Har ett sparkonto hos Skandiabanken som jag aldrig gör något med. Har fonder och aktier hos Avanza. Är väl nöjd med alla antar jag. Inget att vara missnöjd med i alla fall.
 
Tack Swedbank! Tack för att er uselhet är så monumental att jag äntligen kommit mig för att byta, från att ha haft Föreningsbanken sedan jag var barn. I år skulle jag sannolikt ha bytt i vilket fall som helst, men förtroendekapitalet är så kört i botten att misstankarna om penningtvätt skyndade på processen.

Hädanefter blir det Länsförsäkringar. Handelsbanken kunde också ha fungerat som alternativ.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp