Vilken bok vill du se som film eller serie?

En annan av mina favoritbokserier som jag tycker är som Gjord för TVunderhållning är ju Jim Butchers The Dresden Files, men även där har man försökt och misslyckats så fatalt att det knappast händer igen.
Den är lättsam, spännande, urban och superskön.

Ja herregud vad jag var besviken på TV-serien! Den kunde ju har gjorts hur bra som helst (utan att bli dyrare). Dock tycker jag att castingen av Dresden själv var bra.
 
Ja herregud vad jag var besviken på TV-serien! Den kunde ju har gjorts hur bra som helst (utan att bli dyrare). Dock tycker jag att castingen av Dresden själv var bra.

Men eller hur! Upplägget är som GJORT för TV och film, jag förstår inte hur de kunde misslyckas så hopplöst. Fast jag tror inte jag var jätteförtjust i huvudcastingen heller. Jag vill nog ha någon mer rugged och karismatiskt antisocial. :D

(Som passus vill jag döpa nästa häst till Dresden. :o )
 
Men eller hur! Upplägget är som GJORT för TV och film, jag förstår inte hur de kunde misslyckas så hopplöst. Fast jag tror inte jag var jätteförtjust i huvudcastingen heller. Jag vill nog ha någon mer rugged och karismatiskt antisocial. :D

(Som passus vill jag döpa nästa häst till Dresden. :o )

Kanske det men han är ju inte tvålfager iaf. Det hade verkligen varit fel!
 
Jag skulle även vilja ge andra Bachman-böcker en chans nu när King äntligen fått upp budgeten lite. "The running man" är till exempel en helt fantastisk bok! Jag tycker att den, "The Long Walk" och "Rage" är bland det bästa han skrivit.

Filmatiseringen som gjordes av "The running man" tidigare med Schwarzenegger är ju helt idiotiskt. O_o Det enda den har gemensamt med boken är titeln.
 
För svårt tror jag att kunna göra det på något bra sätt men bokserien Rött uppror av Pierce Brown skulle kunna bli en intressant fantasy/science fiction serie.
"Alla människor är inte lika mycket värda", förklarar han. Reslig, imperatorisk, som en örn. "De svaga har svikit er. Enligt dem bör de saktmodiga besitta jorden. De starka bör ta hand om de svaga. Det är demokratins storsinta lögn. Cancern som förgiftade mänskligheten."

Darrow är Röd, en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på Mars. Hans uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han upptäcker att de lever i en lögn.

Mars yta är både beboelig och bebodd. Där lever människorna i en strikt hierarki, de Gyllene styr och frodas i lyx och överflöd. När Darrow förstår att de Röda är förslavade startas ett Rött uppror. Tillsammans med en grupp rebeller lyckas Darrow både byta identitet och utseende och bli en Gyllene - med målet att infiltrera Akademin där de kommande ledarna utbildas, för att försöka förstöra systemet inifrån...
Det skulle kunna bli en blodig och förrädisk tvserie.

AAAH min favvoserie genom alla tiders tider. Jag tror att den ska bli filmatiserad (serie) någon gång ... och det gör mig liiiite rädd. Speciellt med tanke på hur allt eskalerade i femte boken. Kan de lyckas kommer det dock bli heeeeelt fantastiskt.
 
Jag vill att The Seven Husbands of Evelyn Hugo ska filmatiseras! Tror att det kanske redan finns planer om det, dock.:p
 
Minsk
Sedan finns det några böcker som jag skulle vilja se som animerade istället helt enkelt för att jag inte tror att en spelfilm skulle kunna fånga världen och magin. Ungefär allt som har med Dark Elves att göra. 😅

Har ni någon drömcasting?
Ja det är ju verkligen en jättestor grej tycker jag! Älskade Tintin-filmen av den anledningen, just för att typ alla skådespelare hade känts fel.

Det verkar som om både Caraval, Nattens cirkus och Tankeläsaren kan komma att bli filmer - böcker som känns väldigt filmbara så att säga och som jag tänkt att jag vill se under tiden jag läst dom. Men det handlar ju enormt mycket också om hur det castas så det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot eventuella filmatiseringar :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Minsk

Ja det är ju verkligen en jättestor grej tycker jag! Älskade Tintin-filmen av den anledningen, just för att typ alla skådespelare hade känts fel.

Det verkar som om både Caraval, Nattens cirkus och Tankeläsaren kan komma att bli filmer - böcker som känns väldigt filmbara så att säga och som jag tänkt att jag vill se under tiden jag läst dom. Men det handlar ju enormt mycket också om hur det castas så det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot eventuella filmatiseringar :)

Just det här med skräckblandad förtjusning är verkligen sant! Man blir så himla investerad i böckerna, serierna och karaktärerna, och om det blir fel så Gåååår det helt enkelt inte!
Bäst brukar det ju bli när förattaren själv är med på ett hörn, och det inte bara är bolag som köpt upp rättigheterna och kör sitt rejs.
Jag är till exempel så himla glad att Terry Pratchetts dotter är engagerad i Night Watch seriens produktion. :heart Den ser jag fram emot så otroligt mycket!
 
Just det här med skräckblandad förtjusning är verkligen sant! Man blir så himla investerad i böckerna, serierna och karaktärerna, och om det blir fel så Gåååår det helt enkelt inte!
Bäst brukar det ju bli när förattaren själv är med på ett hörn, och det inte bara är bolag som köpt upp rättigheterna och kör sitt rejs.
Jag är till exempel så himla glad att Terry Pratchetts dotter är engagerad i Night Watch seriens produktion. :heart Den ser jag fram emot så otroligt mycket!
Det är verkligen en stor fördel när författaren (eller dottern) är engagerad :) Ser också jättemycket fram emot Night Watch! Älskade iofs Hogfather men vet inte om Pratchett var involverad i den? Men där är tex castingen av Michelle Dockery som Susan helt klockren :)
 
Jag tror nog att film skulle kunna fungera - Darrows gnäll blir lite tröttsamt om en måste ha det som bakgrund i en hel serie. Vad säger du @DressageNerd Film eller serie? :D

Jag tror nog den kan funka bra som serie eftersom det blir svårare att få med all hans inre domedagsmonolog, såvida man inte gör sån där hemsk voice over med monolog som man gjorde med Outlander (som är jättefina böcker men helt outhärdlig som serie). Tror man skulle kunna få till riktig GoT-känsla om man bara hör det rätt, för intrigerna är rätt bra och många av karaktärerna coola.
(Har precis läst ut den senaste boken :D)
 
Kommer folk lyckas hänga med i alla byten av karaktärer och tidsåldrar då, det är frågan :D Men älskade böckerna när jag läste dem!

Böckerna/boken om Paksenarrion hade nog kunnat bli en bra serie med faktiskt!

Jaa, Paks borde bli en bra serie! :up: Jag tror mycket av Elizabeth Moon borde fungera på den lilla eller stora duken.

Längtar efter nästa bok i Vatta's Peace :love:
 
Du finner honom attraktiv? Det gör inte jag! Han skriver bara så förbannat bra.

Jag brukar högljutt klaga på att litteratur skriven av män anses allmängiltig, medan litteratur skriven av kvinnor kallas kvinnolitteratur.

Men när någon frågar mig vad Min Kamp handlar om så svarar jag Livet! 🤦🏼‍♀️
Haha! Ja, sjukt attraktiv på ett extremt märkligt sätt. Antar att det är hans svåra psyke som attraherar mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp