Bukefalos 28 år!

Vilken generation?

G

gragge

Undrar hur ni resonerar när det finns flera fina hingstar i samma hingst linje verksamma samtidigt. Avel skall ju blir bättre för varje generation men så är det ju inte jämt.

Finns ju flera svenska exempel men det exempel jag sitter med är utländskt:
Egentligen startar den med gamla Cor de la Bryere men eftersom han inte är i avel bortser vi från honom. Istället börjar vi linjen med hans son:

Corrado I - f.85, fantastiska framgångar under Franke Sloothak med bla vinster i WC. Mycket högt avelsindex och över 20 godkända söner. En av dem är

Clinton
- f.93, nästan lika mycket framgångar som sin far under Dirk Demeersman. Bla 4:a i OS i Athen och många WC placeringar och ansedd som kanske hoppcirkusens bästa bakbensteknik. Kapacitet för hur stort som helst.

Cornet Obolensky - f.99. framgångsrik på sin nivå med Marco Kutcher (för ung för största klasserna än). MYCKET uppmärksammad för sin första kull avkommor där ett stort antal godkändes ifjol och fick massor av beröm. Semin pris gick upp dramatiskt till i år och är nu på nivå med de främsta tyska hingstarna.

Corlensky
- f. 03 och skall upp på vårt bruksprov om två veckor. Har enligt många en mycket intressant härsamning och då syftar man främst på hans far. Lär bli mycket billigare än denne åtminstone till en början.

Alla dessa är i avel och har så klart lite olika egenskaper pga mödernet. Men hur resonerar ni? Ofta (kanske alltför ofta) tycker jag man överger de äldre bevisade hingstarna till förmån för de yngre. Mode säger vissa, avel säger andra. Här är ju inte ens Corrado SÅ gammal, inte som tex vår Maraton. Lite samma som för linjen ovan finns också i flera Contender linjer.

Hur resonerar ni, satsar ni på bevisade stjärnor eller provar ni hellre nytt. Varför? Exempel på svenska linjer och hur ni väljer där?
Fölet som skall fram kommer nog att säljas därför intressant att veta hur andra väljer.
 
Sv: Vilken generation?

Rent generellt rekommenderas ju beprövade hingstar till oprövade ston och tvärt om. Jag tycker det är en bra tumregel.

När jag väljer hingst så ser jag till
* hingstens egna egenskaper och meriter
* stammen (både möderne och fäderne), i den mån jag begriper mig på det :p
* magkänsla...
Att jag sen dessutom måste titta på spermakvalité till mitt hblsto gör det lite mer besvärligt :p

Jag har en egen shetlandshingst, där både far och farfar också är i livet. Och jag skulle kunna tänka mig att använda alla tre! :D Farfarsfar också för den delen, om han funnits kvar! :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 499
Senast: Görel
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 296
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: swe
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 325
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp