Vilken handväskhund ska min man ha?

Bukefalos 30 år!

Jag har samma fördomar, men skulle nog känna likadant för en havanais om jag ska vara ärlig... :o
Och här inser ju jag att det nog mest är för att jag känt en jättemysig havanais. Så det är verkligen på individnivå. Och jepp, ska jag vara helt ärlig så är det nog också en färgfråga, trots mitt käcka intygande ovan 😳. Jag vill helst ha nåt annat än vitt, så är det.

Och här inser ju jag att det nog mest är för att jag känt en jättemysig havanais. Så det är verkligen på individnivå. Och jepp, ska jag vara helt ärlig så är det nog också en färgfråga, trots mitt käcka intygande ovan 😳. Jag vill helst ha nåt annat än vitt, så är det.
Men bor man på gård, är ute mycket och ska ha med hunden överallt så är inte en vit hund att föredra av rent praktiska skäl tänker jag. Man tar inte på sig vita kläder och går ut och gör trädgårdsarbete heller liksom...

Det är en av de stora grejerna för mig med många småhundar som inte fäller också, de flesta är vita. Jag vill ha en mörk hund.

Ja, sånt spelar ju in såklart - om man träffat trevliga individer av en viss ras. Det var absolut anledningen till att jag skaffade min cairnterrier för länge sedan (och är även anledningen till att jag har isländska fårhundar nu).

På färg- och utseendetemat får jag väl erkänna att jag har väldigt svårt för sånt som är väldigt långhårigt (typ havanais) och krullhårigt (typ frisé och även pudel och alla dessa doodlar). Att inte vilja ha vitt kan ju dock också ha praktiska skäl om man bor på gård! (där är jag dock positivt överraskad av vår ena IF, som är ljust gul i färgen - när han flyttade in som valp såg jag för mig hur jag ständigt skulle behöva duscha hund, men pälsen har en struktur som gör att smutsen liksom "glider av").

Tänker också på det du skriver om att din man vill ha en hund som hänger med i vardagen på en gård. Då hade jag valt något lite mer robust än de allra minsta hundarna (men tror kanske egentligen att även de små klarar mer än man tror) och gärna något med en bra, klimatanpassad päls. Terrierpälsarna funkar väldigt bra för det, tror inte jag hade täcke på min cairn en enda gång på 14 år - och såg honom bara frysa EN gång i sitt liv (många minusgrader och vi stod och väntade utanför en affär lite längre än förväntat). Som du hör är jag väldigt "team terrier" :D

Men bor man på gård, är ute mycket och ska ha med hunden överallt så är inte en vit hund att föredra av rent praktiska skäl tänker jag. Man tar inte på sig vita kläder och går ut och gör trädgårdsarbete heller liksom...

Det är en av de stora grejerna för mig med många småhundar som inte fäller också, de flesta är vita. Jag vill ha en mörk hund.
Jag tänker också att typen av päls blir lite viktig när man bor på gård - det ÄR skönt att bara kunna ta med sig hunden ut oavsett väder och veta att pälsen håller den varm och torr! Och att den inte drar med sig halva skogen in i huset! :D

Det är mycket ovanligt med helvita havanaiser.

Dock: jag råkar ha en kriiiitvit som hålls långhårig. Det går fint. Det är ingen skillnad på att ha en hund av annan färg. En brun hund blir precis lika smutsig. Så fort han torkar är han vit igen. Man får dammsuga gruset och bös som trillar av när han torkar. Och det är bara när det är blött ute. Är det torrt så fastnar inte smuts. Badar var tionde dag ungefär.

Så det tycker jag inte ska avskräcka om man i övrigt tilltalas av rasen.

Det är mycket ovanligt med helvita havanaiser.

Dock: jag råkar ha en kriiiitvit som hålls långhårig. Det går fint. Det är ingen skillnad på att ha en hund av annan färg. En brun hund blir precis lika smutsig. Så fort han torkar är han vit igen. Man får dammsuga gruset och bös som trillar av när han torkar. Och det är bara när det är blött ute. Är det torrt så fastnar inte smuts. Badar var tionde dag ungefär.

Så det tycker jag inte ska avskräcka om man i övrigt tilltalas av rasen.
Jo men på en hund av mörk färg så syns det inte. Och bada var 10e dag? Det har jag aldrig gjort, det är bad kanske 4 ggr om året, på sin höjd. (räknar inte när man bara sköljer av tassar, men det är inte många gånger det heller).

Jo men på en hund av mörk färg så syns det inte. Och bada var 10e dag? Det har jag aldrig gjort, det är bad kanske 4 ggr om året, på sin höjd. (räknar inte när man bara sköljer av tassar, men det är inte många gånger det heller).
Så klart behöver olika hundar bada olika ofta. En havanais behöver bada med 1-2 veckors mellanrum oavsett miljön de vistas i om de är långhåriga. Klipps de så behövs det oftast inte alls lika ofta. TS har sagt att pälsvård är ok.

Jag bor (deltid) på gård med min helvita, långhåriga hund. Det går bra. Det är bara det som är min poäng.

Jag tycker det är trist att argumentera mot en ras som ts är förtjust i, när man inte har erfarenhet av sina argument själv.

Så klart behöver olika hundar bada olika ofta. En havanais behöver bada med 1-2 veckors mellanrum oavsett miljön de vistas i om de är långhåriga. Klipps de så behövs det oftast inte alls lika ofta. TS har sagt att pälsvård är ok.

Jag bor (deltid) på gård med min helvita, långhåriga hund. Det går bra. Det är bara det som är min poäng.

Jag tycker det är trist att argumentera mot en ras som ts är förtjust i, när man inte har erfarenhet av sina argument själv.
Inte har erfarenhet av argumentet själv? Har jag aldrig haft något som är vitt menar du? Jag har kläder som är (var) vita, skor likaså. Och tassarna på flera hundar har varit vita. De förblir inte strikt vita om man inte duschar dem. Jag har haft flera skimlar också, de är inte heller helt vita om man inte duschar dem, ibland inte ens då.

Jag förstår att du tycker att det är trisst, men det kan ändå vara något att ha i bakhuvudet. De flesta duschar nog inte sina hundar så ofta som en gång i veckan tänker jag. Och då är det bra att vara medveten om.

Är man okej med att behöva duscha hunden så ofta så gör det inget. Så jag har svårt att se problemet här?

Inte har erfarenhet av argumentet själv? Har jag aldrig haft något som är vitt menar du? Jag har kläder som är (var) vita, skor likaså. Och tassarna på flera hundar har varit vita. De förblir inte strikt vita om man inte duschar dem. Jag har haft flera skimlar också, de är inte heller helt vita om man inte duschar dem, ibland inte ens då.

Jag förstår att du tycker att det är trisst, men det kan ändå vara något att ha i bakhuvudet. De flesta duschar nog inte sina hundar så ofta som en gång i veckan tänker jag. Och då är det bra att vara medveten om.

Är man okej med att behöva duscha hunden så ofta så gör det inget. Så jag har svårt att se problemet här?

När jag var liten hade vi en golden som var vit. Inte gul utan i princip helt vit. Han duschades aldrig. Min mamma tror inte på att förstöra pälsens naturliga fett. Eftersom han var en golden så blev han smutsig regelbundet. Det behövdes däremot ingen dusch för att han skulle bli vit igen. Smutsen trillade av när den torkat. Så nä, det krävs inte alltid duschar stup i kvarten för att en vit hund ska förbli vit.

Du har ju uppenbarligen inte haft en vit hund med den typ av päls som havanais har, för den förblir vit.

Det är ju just att du argumenterar för något som inte är ett problem som är trist.

Nu kanske pappi inte är för TS och hennes man. Men deras päls är så glatt att den mesta skiten bara glider av. Vi badar väldigt sällan våra och får ofta höra att ”ni måste tvätta dem ofta som har så himla vit päls”. De är med i stallet, skrotar runt på gården, går i skogen dagligen.
Absolut har vi fått spola av dem någon gång om de blivit rent geggiga/jättegrusiga. Men det får man ju göra med en brun med.
Torkar de innan man går in brukar kladdet ofta ramla av.

Havanais finns ju i alla möjliga färger. Man behöver ju inte köpa en vit?
Nä, det jag menade var alltså att det är därför jag inte är så sugen på bichon frisé, och mer sugen på havanais. Frisé är väl vit eller möjligen lite kräm för det mesta?

KL
I den här tråden är det verkligen helt okej att ge tips och tankar ur vilka aspekter som helst, jag tycker det är intressant. För vår del är dock det här med päls och färg egentligen långt ner på listan över det som är viktigt. Visst, jag tycker andra färger än vit är finare rent spontant, å andra sidan är min unghund jätteljus (men inte vit) och vi har haft en hund med ljus fawnfärg förut.

Alla våra hundar har varit raser som fäller en del, det bekommer oss inte. Vi har inte haft trimras men så länge man kan göra varianten klippa kort då och då, är det helt lugnt.

Om hunden fryser får den ha ett täcke, det går fint. Annars får vi skölja av den när det är som lerigast ute, det gör vi nu också med de hundar vi har (fast unghunden är ganska mycket så där som @Lingon beskriver, dvs. smutsen går superlätt att borsta av).

Ni som har bichoner, har de lika usla tänder som de allra minsta hundarna eller är det bättre? Det verkar ju inte vara ett problem hos t ex terrier i den storleken? I och med att kostnaderna för veterinärvård verkligen har skenat så kan det kanske vara något att lägga på minussidan att hunden sannolikt inte kommer få behålla sina tänder när den börjar bli medelålders och äldre (täcks ju inte av de flesta försäkringar).

Ni som har bichoner, har de lika usla tänder som de allra minsta hundarna eller är det bättre? Det verkar ju inte vara ett problem hos t ex terrier i den storleken? I och med att kostnaderna för veterinärvård verkligen har skenat så kan det kanske vara något att lägga på minussidan att hunden sannolikt inte kommer få behålla sina tänder när den börjar bli medelålders och äldre (täcks ju inte av de flesta försäkringar).
Alla småhundar har tandproblem, så även bichoner och terriers. Men de blir ofta värre ju mindre dom är/brakycefala/skäggiga.

Min Havanaise har inga tänder kvar. Kommer inte att våga köpa en till med tanke på kostnaderna för operationerna🙁

Alla småhundar har tandproblem, så även bichoner och terriers. Men de blir ofta värre ju mindre dom är/brakycefala/skäggiga.
Min cairnterrier blev 14 år och hade alla tänderna i behåll. Visst - han hade tandsten men inte på något vis värre än de större hundar jag/familjen haft och har. Eller du tänker ännu mindre när du säger småhundar kanske?

Många havanaiser har dåliga tänder precis som många småhundar. Men det är också stora individuella variationer. Nog en riktigt bra idé att ställa frågor om tänder till uppfödaren.

Liknande trådar

• Vad ska jag göra med min hund?
  • Hjälp min hund håller på att dö
  • En hund till?
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat