vilken hingst ska jag välja??

Sv: vilken hingst ska jag välja??

Ja, det ser ut som att man får Ponuveikko på semin. :)

Maiju Mallat som är en av ägarna på Ponuveikko är en ren hoppryttare. Hon jobbar nu utomlands och tävlar saluhästar på de internationella arenorna, målet är GP de närmaste åren.

Med Ponuveikko har hon vunnit FM i hoppning (för finnhästar) -07, -08, brons 04 och fälttävlansguld -03. I dressyr FM har de blivit två gånger femte och en gång fjärde. Han är altså en sann allroundhäst :)

Ja jag fastnade just för att han verkade så allround och hade alla mina krav;)

Jag är bara ute efter en häst som jag kan rida LA mdsv dresssyr å lite hopp;) Jag har aldrig haft en häst som kan hoppa;) Men jag tycker det är kul med lite mindre höjder;) dvs lätta klasser!

Någon som kan läsa ut om det finns någon annan kontakt än tele*?
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Tyvärr så fick jag veta att han har lindrigt sommar exem och inte så trevliga ben:/ Han har tydligen krokiga haser och det har han fått av sin far. Så är ju ärfligt:( Blir så less på detta hingst letande!
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

tyvärr är de ju lite så att "alla är släkt med alla" när de gäller finnhästar.

och ett litet tips, då du har suikku i släkten på din häst, så bör du titta rätt mycke på vad hingstarna har för bedömning på lynnet.

Har själv en häst efter vinkkaus, och tittar inte på hingstar med sämre lynne en 9, tyvärr. Är lite inne på att betäcka med Lorentso, har har även på beställning (alla hingstar på ypäjä går att beställa) då jag gillar hur hästar efter kelimi har blivit
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

tyvärr är de ju lite så att "alla är släkt med alla" när de gäller finnhästar.

och ett litet tips, då du har suikku i släkten på din häst, så bör du titta rätt mycke på vad hingstarna har för bedömning på lynnet.

Har själv en häst efter vinkkaus, och tittar inte på hingstar med sämre lynne en 9, tyvärr. Är lite inne på att betäcka med Lorentso, har har även på beställning (alla hingstar på ypäjä går att beställa) då jag gillar hur hästar efter kelimi har blivit

Om du tittar på mina krav så är just lynnet viktigt! Vet att suikku ger skarpt.

finns det sida till Ypäjä?? jag har som sagt svårt att få fram vilka som finns på semin till sverige!
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

vet int om någon har skickat denna länk, men här är alla godkännda finnhästhingstar. Man får ju sedan googla på namnen för att få fram om de används i avel eller inte
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

och sen så skall du absolut ta karl-heming. Står i samma stall som han. och gosigare häst hittar man inte ;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

*KL*

Om jag fattar rätt så står ditt sto i Sverige? Isåfall måste hingsten stå/tappas på en EU-station, och då gissar jag att en hel det faller bort.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

*KL*

Om jag fattar rätt så står ditt sto i Sverige? Isåfall måste hingsten stå/tappas på en EU-station, och då gissar jag att en hel det faller bort.

Precis! Därför 'är det riktigt svårt att hitta en hingst med de krav jag har:/
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Lorentzo går bort då jag inte gillat de filmer jag sett med honom. Verkar ha ett jäkla temperament, och det har jag i mitt sto så det räcker! Han är även ganska liten tyvärr (156)! Men annars snygg. Men som sagt mycket temperament i de filmer jag hittat!

Men jag tror inte han har något häftigt temperament, utan tvärtom ett bra lynne som de flesta Kelmi-söner.
Har ju själv en Lorentzo-avkomma som blir 3 i år, han har också ett gott lynne men verkar har ärvt lite j*vlar anamma från sin mor istället. Har ju visat bilder förut men måste bara göra det igen:



P7070588.jpg
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Varför inte Herkko Hurmaus?
Han är fux, stor (169), har VÄLDIGT bra galopp och har 9 på lynne. Och väl markerad manke och inte bakhög.
Han verkar finnas på semin också.
Röstar på honom!:)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Just pga att han lämnat så grovt. Och jag vill inte ha så grov häst (har redan haft en)

Pilven Poika har väl rykte om sig att lämna ganska grovt? Speciellt om stoet är minsta tungt. Var och tittade på en åring e. Pilven Poika och den hade grova ben och ledgångar kan jag säga... Skulle antagligen bli upp mot 165 också och det blir ändå för stort för mig.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Varför inte Herkko Hurmaus?
Han är fux, stor (169), har VÄLDIGT bra galopp och har 9 på lynne. Och väl markerad manke och inte bakhög.
Han verkar finnas på semin också.
Röstar på honom!:)

Jag har tittat på honom också men då hans enda avkommor är födda 2010 så vet jag inte alls vad han nedärver!

Men han finns på min lista;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Pilven Poika har väl rykte om sig att lämna ganska grovt? Speciellt om stoet är minsta tungt. Var och tittade på en åring e. Pilven Poika och den hade grova ben och ledgångar kan jag säga... Skulle antagligen bli upp mot 165 också och det blir ändå för stort för mig.

Jo pilven går ju bort då han är för gammal för att skicka på semin. Mitt sto är ju inte grovt så hade vågat lägga honom på henne. Tycker över lag att han lämnat fina avkommor!

165 i mkh är inget problem för mig.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Drar igång tråden igen!

Pilven var för gammal och hans sperma höll inte måttet inom finlands gränser. Och massa andra som inte skickade på eu:(

Någon som har några mer tips?
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Får man fråga varför det måste vara en fux? Fux kan ju ligga dolt i flera generationer så det kan väl bli en fuxavkomma hur som helst. :confused:
Eller vill du ha 100% på ett fuxföl (för stoet är väl fux)?

:p
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 789
Senast: Novali01
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 068
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp