vilken hingst ska jag välja??

Sv: vilken hingst ska jag välja??

Får man fråga varför det måste vara en fux? Fux kan ju ligga dolt i flera generationer så det kan väl bli en fuxavkomma hur som helst. :confused:
Eller vill du ha 100% på ett fuxföl (för stoet är väl fux)?

:p

Jag vill ha en fux därför att vad jag förstått så är det den färg som är grundfärgen för Finnhästen. Och vill ha en häst med "färg". Hoppas på att någon dag kunna avla lite smått på rasen och vill då bara ha "det bästa". Iom utbudet i sverige är minimalt. Och vill då avla på fuxar som det ser ut nu. Småsint kanske men för mig är finnhästen fux färgad precis som fjordingen har svart/vit man;)

Kan man garantera att avkomman blir fux så tittar jag gärna på hingstar med annan färg. Även isabell är ok färg.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Titta längre bak än själva hingsten. Vad finns i stammen? Passar hingstens stam med ditt stos stam?

Som någon redan tidigare påpekade så är finnhästen en ras där avel på ridegenskaper inte är gammal. Ridhästaveln är baserad på travhästavel .

Jag har personligen känt flera av hingstarna som finns i stamtavlorna bakom den moderna ridhästaveln bl.a. Vekkuli, Hiluri, Vekseli för att nämna de bästa (enligt mig) och det är ingen slump att de finns där i ridhästaveln. Det var snygga hästar allihop med utstrålning utöver det vanliga. Lätta att handskas med. Den snyggaste av dem allihop var Vekseli. Även Totti var en ursnygg hingst, mörkfux utan tecken och lätthanterad, men han har inte nedärvt sig vilket har en förklaring i hans stam.

Vieteri var en grov hingst, lugn och lätthanterlig, brukade bada bastu tillsammans med sin ägare.

Vad har ditt sto för stam?
Varför vill du avla fram stora finnhästar? Vad har de att tillföra rasen?

Så titta inte blint på ridhingstar utan kolla vad som finns bakom dem och ta det bästa därifrån.;)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 782
Senast: Novali01
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 068
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp