vilken hingst ska jag välja??

Sv: vilken hingst ska jag välja??

http://www.ssvnet.fi/hietikonratsastustalli/tallinhevoset.htm

Ellun Voi har jag träffat, jättefin. Vet dock inte om han betäcker fortfarande.


Googlade lite till:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=59336.40

Mer info - kul historia!

http://www.suomenoriit.net/pien_ellunvoi.htm

Tyvärr passar han inte in ens under kreteriet mankhöjd;) Kommer inte betäcka med en ponny hingst;) Fastnade inte för honom rent utseende mässigt heller. Känns mer som en äkta ponny;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Har kikat en del på Pilven Lento. Har alltid gillat Pilven Poika (hans pappa) Men Lento verkar snäppet vassare! Eller vad tror ni? Någon som kan hitta mer info om lento?
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Av de på första listan har även Luottopriori lindrig hovbroskförbening såg jag...
 
Senast ändrad:
Sv: vilken hingst ska jag välja??

*knapplån*

Vad roligt att du ska betäcka ditt sto. Det är ju absolut det roligaste att sitta och dräggla över alla fina hingstar. :love:

Jag tycker dock att du ska vara lite försiktig med att kategorisera så hårt. Finnhästen är en så liten ras att det är väldigt liten skillnad på inriktningarna mellan trav, rid och arbetshästar. De flesta ridhingstarna i aveln har travföräldrar i första eller andra ledet. Att de gjort ridprov är visserligen ett bevis på god utbildning.

Skulle jag vara du, skulle jag koncentrera mig på en hingst som har god front, trevliga gångarter och bra lynne.

Kolla hingstarnas släkten. I en så liten ras somm finnhästen är det väldigt viktigt att man inte avlar för snävt. Det anser jag att man som uppfödare har ett stort ansvar för. Tack vare denna respekt är inaveln tillsvidare betydligt mindre hos finnhästarna än hos svenska och norska kallblod.

Det finns några svartlistade hingstar ifråga om temperament. Vinkaus, Suikku, Siruluonto, Mikker och Vokker är kända för att ge känsligare, svårare hästar. Inflytandet från dessa kan märkas i flera led. Vokker tex. är känd för att ge lättstötta hästar, det märks i min egen som blir sur om man ber på fel sätt... :angel:

Angående hovbroskförbening, det är väldigt vanligt inom rasen. Jag har läst någonstans uppgifter om att tom 80% av alla finnhästar har någon grad av hovbroskförbening...

Linkker har jag sett några gånger live. Han har underbara gångarter, men är väldigt hingstig ute på tävlingar. Med Mikker som far ger det en hel del känslighet i blodet och är definitivt inte en häst för amatörer.

Maranello har lyckats på utställningar (inget annat :devil:), har ett trevligt släkte, men har annars inte gjort mycket ännu. Ett osäkert kort kanske?

Lorentso har jag träffat Live flera gånger, dels vid Ypäjä där han rids av eleverna och dels på tävlingar. Han har ett bra lynne men har ett stort huvud och är den Kelmi avkomma som ger de tungsta avkommorna. (Kelmi är storheten inom ridavelshingstarna i Finland, tävland i Prix st georg och även riden av Kyra).

Jaime ger också relativt tunga avkommor men är också ett populärt kort. Vann bla 6-års championatet (mot halvblod) och var andra som 5-åring

Själv gillar jag Pilven Poika, trots att han är så gott som sönderanvänd. Han börjar bli till åren och har inte så många år kvar i aveln längre.

En annan favorit som har stulit mitt hjärta är Sumiainen. :love: Snacka om ambitiös häst! Ponuveikko har underbart temperament, används som ridskolehäst(!!) men har vunnit några SM medaljer. Även Lastun Leka är en häst med bra temperament.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Kollade på videoklipp och Sumiainen var fin, det håller jag med om! Men Silvolan Elmeri... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Ja suikku har ju min gumma i stammen och hon är ju lite hetlevad;) Så alla med suikku går bort. Är som sagt mest inne på pilvens son Lento just nu. Som sagt Pilven börjar bli till åren. Och frågan är om det är så bra att ens tänka på semin då? (om han finns på semin)

Anlevdning att jag främst kikar på ridhingstar är för att jag vill sen en fin och rund galopp. Då det är den svagaste länken på mitt sto. Iof så är hon inte färdig i sin utbildning och pga min graviditet kommer det bli paus i ca 6 månader snart. Men hon visar även lite markbundenhet vid fria rörelser i galoppen, och väljer gärna traven (svaghetstecken då hon inte har muskler)

Likkner och Lorentso är ju släkt (Lorentsa är E: Likkner, så vågar inte chansa på den ena av dem om tempramentet skulle komma igen. Tyvärr. Så har nästan helt valt bort dem.

Maronello prisades av säljaren till mitt sto. Därför har jag kikat på honom. Och han var mitt val innan. Men själv tycker jag han är lite tråkig att se på:/

Och Jamie då: Ja han finns inte ens med i mina anteckningar längre. Just pga att han lämnat så grovt. Och jag vill inte ha så grov häst (har redan haft en)

Och till sist Silvolan elmeri. Gillar honom men backar för att hans farfar bara var 145 i mkh. Men det kanske klarar sig? Är även lite besviken på att han faktiskt bara har 7887. Och alltså bara 7:a på typ:/ Mitt sto har 666776 på senaste visning (2 år) Iof såg hon hemsk ut då och har vuxit till sig nu. Så jag strävar också efter en hingst med höga poäng extreiört.

Jag är fruktansvärt kräsen. Jag vet!!! ;)

Som sagt jag har valt ut många hingstar och allt kommer ändå sluta med vilka som finns på semin. Tyvärr!!
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Intressant med uppgiften att så många finnhästar har hovbroskförbening. Då blir det ju plötsligt viktigt att veta om frånvaron av röntgenfynd på hingstar beror på att de röntgats ua eller att de inte röntgats över huvud taget. Om det är det senare så är de ju i praktiken inte säkrare kort än de hingstar som fått lindriga anmärkningar på sin röntgen.

Mailadress till Pilven Lentos ägare hittar du på Närpes Ryttares hemsida! :laugh:
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Intressant med uppgiften att så många finnhästar har hovbroskförbening. Då blir det ju plötsligt viktigt att veta om frånvaron av röntgenfynd på hingstar beror på att de röntgats ua eller att de inte röntgats över huvud taget. Om det är det senare så är de ju i praktiken inte säkrare kort än de hingstar som fått lindriga anmärkningar på sin röntgen.

Mailadress till Pilven Lentos ägare hittar du på Närpes Ryttares hemsida! :laugh:

Precis! Men känns ändå som pilven klanen känns ganska säker. Eller har jag fel?? Kommer ta reda på om den tilltänkta hingsten är röntgad och om fynd är hittade och isf vad.

Ska genast kika in på sidan!
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Fick svar från Pilven Lentos och han står inte till förfogande i år. Och inte på Semin. Detta då han aldrig blivit tömd innan och de inte vet hans kvalitee. Så tyvärr!


Fick ett annat namn på häst som står på semin. Nämligen Tavial: http://62.236.109.132/hevoset/17273

Jag VET han är en ren fux utan tecken. Men han har 988 och har gått st Georg och har massor med vinster och placeringar från öppna klasser. Så jag ska verkligen ta mig en funderare!

Jobbigt det här med hingst val!
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Du har ju rätt många krav, känns som om just färgen är det absolut minst viktiga att ta hänsyn till då. ;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Du har ju rätt många krav, känns som om just färgen är det absolut minst viktiga att ta hänsyn till då. ;)

Haha ja det har jag med tänkt på;) och kommer med all säkerhet låta mitt sto gå till avel när hon visat lite mer vad hon går för;) Så de föl som kommer är ju tänkt till tävling;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Kan man fortfarande använda Taival? Han är rätt till åren?

Anlevdning att jag främst kikar på ridhingstar är för att jag vill sen en fin och rund galopp. Då det är den svagaste länken på mitt sto. Iof så är hon inte färdig i sin utbildning och pga min graviditet kommer det bli paus i ca 6 månader snart. Men hon visar även lite markbundenhet vid fria rörelser i galoppen, och väljer gärna traven (svaghetstecken då hon inte har muskler)

Med dina krav (galopp och lynne främst) ser jag Ponuveikko som det hitills bästa alternativet. Lynnet är ju som sagt utmärkt och han har fått bra omdöme för galoppen ( Laukka: iso, rytmikäs, pyöreä, paljon kapasiteettia. = Galopp: stor, rytmisk, rund, mycket kapacitet).

Finnhästen har alltid avlats som universalras, och är en såpass ung ras att det inte är en stor skillnad på inriktningarna, helheten gör allt dvs hur hästarna är byggda. Min häst tex som är av rent travsläkte och bara ridits 1,5 år har galoppen som sin främsta gångart (trots att den fortfarande är rå) och därefter skritten. Traven är högst medioker.


Likkner och Lorentso är ju släkt (Lorentsa är E: Likkner, så vågar inte chansa på den ena av dem om tempramentet skulle komma igen. Tyvärr. Så har nästan helt valt bort dem.

Talar vi om samma hästar? Linkker är e: Mikker och av rent travsläkte. Lorentso är e: Kelmi. Lorentso används som elevhäst på Ypäjä (motsvarigheten till Flyinge) och fungerar väldigt bra i sin uppgift.

Har du tittat på Kelmi sonen Karl Hemming? Han har fått fina poäng själv och hans föl är även de högt poängsatta på utställningar. Han har svensktalande ägare, användes dock inte i aveln i fjol pga ägarbyte.

För lättare blod finns även Kuningas Ässä som har trevlig front, bra lynne och fina gångarter.
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Vet inte om du hittat funktionen ännu, men tänkte tipsa om att på Sukuposti, När man tittar på hingstarnas information finns det något som heter "Jälkeläiset" Klickar man Där får man fram alla hingstens (eller stoets) avkommor. Eftersom det ofta finns foton på hästarna, kan man gå runt och kolla lite hur avkommorna ser ut. :)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Kan man fortfarande använda Taival? Han är rätt till åren?



Med dina krav (galopp och lynne främst) ser jag Ponuveikko som det hitills bästa alternativet. Lynnet är ju som sagt utmärkt och han har fått bra omdöme för galoppen ( Laukka: iso, rytmikäs, pyöreä, paljon kapasiteettia. = Galopp: stor, rytmisk, rund, mycket kapacitet).

Finnhästen har alltid avlats som universalras, och är en såpass ung ras att det inte är en stor skillnad på inriktningarna, helheten gör allt dvs hur hästarna är byggda. Min häst tex som är av rent travsläkte och bara ridits 1,5 år har galoppen som sin främsta gångart (trots att den fortfarande är rå) och därefter skritten. Traven är högst medioker.




Talar vi om samma hästar? Linkker är e: Mikker och av rent travsläkte. Lorentso är e: Kelmi. Lorentso används som elevhäst på Ypäjä (motsvarigheten till Flyinge) och fungerar väldigt bra i sin uppgift.

Har du tittat på Kelmi sonen Karl Hemming? Han har fått fina poäng själv och hans föl är även de högt poängsatta på utställningar. Han har svensktalande ägare, användes dock inte i aveln i fjol pga ägarbyte.

För lättare blod finns även Kuningas Ässä som har trevlig front, bra lynne och fina gångarter.


Tavial används fortfarande enligt ägaren och har bra kvaliteé för semin enligt ägaren!

Ponuveikko är fin! En hingst jag ska kika mer på! Vet du hur han hävdat sig i dressyr?

Hmm har nog blandat ihop likkner och lorentso med någon annan;) ska kika igen! Bra att du kollade det.

Kikade på Karl hemming. Ingen hingst som föll mig i smaken och med mamma som ponny och farfar så är risken att det blir en ponny för stor.

Kuningas Ässä tittade jag också på. Och han går bort pga färgen. En fux ska det vara;) Det är jag hård på! Kikade på några avkommor och hittade inte en enda fux. Så det svarta verkar vara väldigt dominant hos honom!


Mitt sto har också bara travstam. Men iom det är sällan man får se de travstammade i galopp så kikar jag bara på ridmodellen. Så att jag säkert kan få se film på gångarterna under ryttare.

Jag har krav jag vet. Men jag vill ha en avkomma som är gjord till mig och som kan visa upp finnhästen i sverige. Tanken är att jag ska ta fler föl sen. Så alla hingstar som kommer upp här kommer säkert kollas på igen;)
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Kikade mer på Ponuveikko och som jag förstår så kan han ev finnas på semin?

Iaf 2010. Tolkade utefter detta:

Astutushinnat 2010:
Ponuveikko käyttää Aria Stablen oriaseman palveluja heidän hinnastonsa mukaan (200€ / tamma / kausi) + 80€ (sis. alv) matkakuluja / hyppyytys.
Varsamaksu 500€ + alv 10 päivän ikäisestä varsasta

Saatavana myös siirtona
 
Sv: vilken hingst ska jag välja??

Ja, det ser ut som att man får Ponuveikko på semin. :)

Maiju Mallat som är en av ägarna på Ponuveikko är en ren hoppryttare. Hon jobbar nu utomlands och tävlar saluhästar på de internationella arenorna, målet är GP de närmaste åren.

Med Ponuveikko har hon vunnit FM i hoppning (för finnhästar) -07, -08, brons 04 och fälttävlansguld -03. I dressyr FM har de blivit två gånger femte och en gång fjärde. Han är altså en sann allroundhäst :)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 798
Senast: Novali01
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 068
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp