Vilken hingst ska jag välja?

S

styggasyster

helst vill jag ha ett svart vackert stoföl med gång utöver det vanliga men viktigast är att fölet har mycket bra lynne och fina rörelser.
sto och svart går väl inte att välja hingst som ger, men vet ni nån hingst som har bra gångarter och ger föl med supertrevligt lynne.Gärna svart med mycket utstrålning Mitt sto är "naturligtvis" vacker och väldigt trevlig och har bra gångarter ,som jag vill behålla och gärna få ännu bättre hos fölet.
Förslag och varför vill jag gärna ha
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hrafn från Örvik?
Atli (om han betäcker fortfarande :confused: )
Frami

Finns nog många fler men kolla på hingstsidan.se
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Anna_B skrev:
Hrafn från Örvik?
Atli (om han betäcker fortfarande :confused: )
Frami

Finns nog många fler men kolla på hingstsidan.se

FEL ADRESS! Skrev innan jag tänkte tror jag :crazy: islandshingstar.se ska det vara såklart!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

har Atli bra lynne?
vet du avkommor som är trevliga?
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vi har använt Atli till flera av våra ston samt ägt ett antal avkommor efter honom. Min generella uppfattning är att det blir mycket trevliga ridhästar med mycket bra gångarter men kanske inte superexteriör. Mentalt har jag uppfattat dem som starka och trygga individer som i regel är rätt högrangade i flocken.

Skulle helt klart kunna tänka mig att använda honom igen. Är det någon som vet om han fortfarande betäcker?
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Flipi från Österåker ger lättbyggda vackra avkommor med bra lynne och rörelser.

Álmur frá Laekjamóti är en svart hingst med mycket bra tölt och lynne. De avkommor jag sett har varit av den kraftiga typen med mycket man och svans.

Är ditt sto svart så har du stor chans, 75 eller 100 %, att få ett svart föl om du väljer en svart hingst.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hrimnir från Ödmården vet jag har bra lynne på avkommor och mkt bra ¨gångarter sök på honom på ex google så kommer hans hemsida upp.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Har ett sto efter Atli hon är född-97. Har bra gångarter är trevlig att rida och handskas med. Exteriören kanska kunde varit bättre, men hon är inte bedömd ännu. Hon är ganska kraftig men inte så hög.
Vill gärna bestämma i hagen.

Här är en länk till Atli.

http://www.haggbergsislandshastar.com/page3.html
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Ehrm... beror ju lite på vad man menar med bra lynne... Min erfarenhet av Hrimniravkommor (har en själv bl.a.) är att dom visserligen har bra lynne men är väldigt självständiga och ofta krävande...
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vill du åka till Norge så står ju kolgrimmur numer där...
Frami skulle jag annars rekomendera!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

hmmmm det var några som jag inte tänkt på
Hrafn från Örvik, Flipi från Österåker.
Snart kommer väl hingstbilagan från Islandshästen så att det blir många att dräggla över
men det känns bra att höra från såna som redan har avkommor från hingsten hur dom är
Stoet är kolsvart ,bara betäckt med svarta hingstar ,har fått tre föl tidigare svart, fux, isabell (askur förstås) så jag tror att det är mer tur än skicklighet om det blir rätt färg
Tack för tipsen ,ska titta på hingstsidan oxå
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Blaer frá Budarhóli är också ett bra alternativ. Har haft förmånen att både rida och hantera honom och han har ett alldeles enastående gott lynne och är en riktigt fin tölthäst. Hans far Andvari frá Ey blev speciellt omnämnd i samband med sin avkommepremiering på Landsmót just p g a att han lämnat så trevliga ridhästar. Andvari är ju också far till Jarl frá Midkrika :d .
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

styggasyster skrev:
har Atli bra lynne?
vet du avkommor som är trevliga?

Atli är farfar till min häst så jag har ingen direkt avkomma så egentligen ska jag inte säga så mkt. Min häst är efter Hrafn från Örvik men han är mkt trevlig i all hantering (min lillasyster på 1½ kramar honom om benen, borstar på magen och leder honom från/till hagen o så(med min hjälp såklart)). När du väl sitter upp sen så går han från 0-200 på några sekunder, med mkt vilja men ändå schysst o vill alltid göra sitt bästa.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Jag har också en Hrafn från Örvik-avkomma och kan bara hålla med Anna_B. Vet dessutom flera hästar e Hrafn som är helt kanon att rida med toppenlynne.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vet du vart Blær kommer att vara i sommar ?
eller vart man hittar mer information om honom?
helst både personligt (som här) och annan
Är han svart?
Han låter lite ny och spännande !
Jag tycker ju oxå att det är kul när inte hela släkten finns i allas stamtavlor
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

hej! jag vet två hingstar med otroliga lynnen, som jag själv använt, och jag är supernöjd med avkommorna.sleipnir fra laufholi och sedan thorsteinn fra thjotanda.
inte svarta hingstar, men med lynnen som du inte hittar hos många hingstar!! :)
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Blaer kommer fram till SM att stå hos sin ägare i Östersund. Efter SM kommer han att stå hos Niels och Sussi i Skåne. Mer info om Blaer finner du på www.gummi.us.

Och ja... Han är svart!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Fast Blaer har på sätt och vis "hela släkten" i stamtavlan i och med farfar Orri. Finns en till Orrihingst, dock musblack men med grym tölt och väldigt trevlig i sättet. Godi frá Audsholtshjáleigu, på Frötuna strax utanför Örebro.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Gullan86 skrev:
Hrimnir från Ödmården vet jag har bra lynne på avkommor och mkt bra ¨gångarter sök på honom på ex google så kommer hans hemsida upp.


Nu tillhör iofs Hrimnir det fåtal hingstar som (pga dubbla bruna anlag) inte KAN få svarta avkommor så det var kanske lite onödigt att rekommendera honom i just den här tråden :p :p

Till trådskaparen: Du har 75% chans till ett svart föl om du väljer en svart hingst. Om du inte hittar någon "dubbelsvart" men det vet jag inte någon med säkerhet i Sverige (Kjarni verkar i Danmark, och Gyrdir och Hýreygur är ju skäckar också)

Någon som känner till en svart hingst som ännu inte fått en enda fux/isabell/rödblack avkomma?
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Gullan86 skrev:
Hrimnir från Ödmården vet jag har bra lynne på avkommor och mkt bra ¨gångarter sök på honom på ex google så kommer hans hemsida upp.

Var och provade en sån för ett tag sen. Tyvärr var han för ung och outbildad för mig. Synd, för han hade dels en exteriör som tilltalar mig, nämligen grov och rejäl. Dessutom bara rann han iväg i en härligt tölt, utan att jag visste hur det hade gått till. Därefter har jag lagt namnet Hrimnir från Ödmården på minnet.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Pritchel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 282
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 216
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp