Vilken hingst ska jag välja?

Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Va spännande...då måste du visa bilder på fölisen.

Jag skulle fått föl om 1 månad men Vala kastade...skulle blivit ett moldott färgat hingstföl.

Fick rapporten på obduktionen igår och dom hittade inget fel på fölisen så vi vet inte varför hon kastade. :cry:

Blir nog Faldur för vår del i år...jag gillar honom skarpt.
Hade funderingar på honom redan förra året men valde då en hingst här hemma i skåne istället.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Usch.. va tråkigt.. vi betäckte med Faldur redan 2003 men stoet blev aldrig dräktigt troligtvis p.g.a lång tids sjukdom och bukoperation tidigare på året!
Gillar oxå Faldur! Han är verkligen kolugn.. det är inte för intet han kallas ferdinand!! När jag var å kollade på honom första gången gick han i en hage å betade, han lyfte inte ens på huvudet när vi kom in i hagen å fotade honom.. å att det red förbi hästar 10 m därifrån bekom honom inte ens! En riktig cooling!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Oki...jo såna omständigheter kan ju spela in vid betäckning.

Han låter toppen...precis sånt psyke som jag tycker dom ska ha.

Får väl bege mig norrut och betäcka lilla Vala. Har som tur är släkt och vänner i dalarna som jag kan bo hos under betäckning. :)
Pratade med hans ägare för några veckor sedan och dom verkar hur goa som helst.
Blev erbjuden att bo hos dom om jag kom upp med henne. :D

Så det blir nog Faldur som blir pappa.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Askur från Håkansgården
han är gulsvart och ger jättetrevligt lynne och långa ben till sina fölisar och många verkar få mycket av den gula färgen

jag trodde att han var svart när vi betäckte med honom och såg sen i papperen varför vi fick en isabell.
Ett av dom allra trevligaste föl vi fått,och vilka rörelser...........

för min del ska vi nog kolla upp lynnet på Blær
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hejsan..jag har en valack efter Atli som är född -00. När jag köpte honom letade jag efter en mer erfaren häst och ingen unghäst men jag smälte som snö i solsken när jag träffade honom och provred. Än så länge är han ganska liten ca 135 cm. Han har dock ett enormt trevligt lynne, snäll, lyhörd och lättlärd. Jag är mycket nöjd med honom och det känns jättebra, han gör hela tiden det man ber honom om. Det är en toppenhäst....*S* tycker matte...*S*
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hm.. personligen gillar jag inte Askur.. han har svag skritt å svårt för traven, är stressad och svårhanterad...
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Jag har ett Svart Askur sto som blir fem och har kanon trav Dugur fra Minniborg skritt och Stor galopp med mycket tölt och pass kan man få nåt mer hon är underbar.Lynnet är toppen. :love:


Red Istölt i Borås på henne hon var cool lung och skötte sig galant...
Skall göra om samma kombination till sommaren tänkte jag.

solb_04.jpg

Hon heter Aska från Rämnå här är hon fyra år på visningen på Solbacken augusti -04
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Anna_B skrev:
Hrafn från Örvik?
Atli (om han betäcker fortfarande :confused: )
Frami

Finns nog många fler men kolla på hingstsidan.se

Atli betäcker fortfarande. Jag rider kurs ganska ofta på gården där Atli bor så det vet jag. Fick alla ston utom 2 st dräktiga i år, de 2 kom till honom sent på säsongen och brunstade inte riktigt ordentligt efter vad jag har hört. Tror att det var ca 15-20 ston i år. Själv är han världens snällaste och en gentleman med stona. Avkommorna blir ofta bra i lynnet, men eftersom han har rykte om sig att ge bra lynne används han ibland till ston med mindre bra lynne och resultatet blir därefter. Atli är morfar till min häst som är mycket trygg men ändå villig. De Atli-avkommor jag ridit har alla varit av den trygga sorten.

Hrafn från Örvik är ju Atlis son, men har Gaski på andra sidan tror jag. Har hört att han blir ganska spänd i finaler så jag vet inte riktigt hur lynnet är där. Han har bättre exteriör än Atli. Jag har en känsla av att det är lite mer krut i Hrafn än i Atli.

Nökkvi fra Vesta-Geldingaholti kanske är ett annat alternativ. Han är ju pappa till Sigfus tävlingshingstar. Har läst nånstans att han ska betäcka på Örvik i år. Kan kanske vara en bra idé att kolla upp eksem-faktorn på honom dock.

Hraunar fra Efri-Raudaleik fick ju bra bedömning förra året. Han var mörk i färgen, men är han svart?

Den Hrimnir-avkomma vi har i stallet är ganska spänd av sig och brun i färgen, men jag vet inte så mycket om honom.

Svalur från Örvik tror jag är svart, men jag vet inte om han betäcker i Sverige. Tror han är e:Svalur fra Glaesibae precis som min häst som är en synnerligen trygg liten pålle. Svalur från Örvik är ju ganska ung och oprövad dock.

Mökkur är väl förresten svart och ger bra lynne, eller?
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vala skrev:
Hmm...lånar tråd... :D

Jag behöver också hingst tips till mitt sto.

Letar efter en 5-gångs hingst av grövre modell med fint psyke och 5-jämna gångarter och god bärighet i sig själv.
Gärna med gula anlag.

Kan tänka mig köra hur långt som helst... :)

Vet inte om jag vågar ta samma hinst som förra året eftersom hon kastade.
Får ändå ingen ombetäckning eller så, då kan jag lika gärna prova någon annan.

Tacksam för alla svar....

Oddur från Mörtö! Isabell, son till Askur från Håkansgården, lite grövre och mindre än sin far och superlynne. Hur snäll som helst att hantera, står lungt och sover en stund om han ska vänta lite. Verkar inte vara lika villig som sin far heller.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Haukur skrev:
Hm.. personligen gillar jag inte Askur.. han har svag skritt å svårt för traven, är stressad och svårhanterad...

Askur själv ja, men långtifrån alla avkommor... Tycker det verkar som att Askur-avkommorna blir lite antingen eller i alla avseenden utom exteriören, den är nästan alltid OK. Lynnet däremot verkar det inte finnas nåt mellanting med, det blir antingen helvild eller ursnäll.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hraunar Frá Efri-Raudalaek är gulsvart.
En mycket trevlig hingst.
Har träffat honom många gånger då jag tränar för Anna.

Väldigt fin hingst.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vala skrev:
Hraunar Frá Efri-Raudalaek är gulsvart.
En mycket trevlig hingst.
Har träffat honom många gånger då jag tränar för Anna.

Väldigt fin hingst.

Han är jättefin, men hur är lynnet? Tyckte han såg rätt vild ut på hingstbedömningen... :crazy:
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Dom gånger jag träffat honom har han varit cool lugn så även när han gick på fribetäckning med stona förra sommaren.

Även i stallet är han super lugn trots att dom delar stall med ston.
Super go kille det där.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Bikar frá Hólum är gulsvart med gigantiska mängder man och svans. Hur lugn och cool som helst. Vet dock inte var han betäcker i år.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Bikar är väl ändå Moldott dvs gulbrun...eller är nu jag ute och reser?

För visst har han samma färg som vala på bilden jag har här brevid?
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Såklart, var nog tryckfelssnisse som var framme och lekte med tangenterna...
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Han är jobbig han. Dyker upp när man minst anar det. :)

Vet inte så mycket om Bikar.

Kanske skulle kika på honom också.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Precis.. beror ju oxå mycket på vilket sto man har!
Men jag skulle aldrig betäcka med Askur! Känns som en stor risk med tanke på hingsten.. Visst, han har kanonfina gångarter när han sköter sig och bra extriör. Men en häst som vissa dagar går VM å andra dagar inte ens går att få att skritta stämmer inte överens med mitt Avelsmål... Därför ratar jag Askur.
Finns mååånga hingstar som är minst lika fina men som är mer lätthanterliga i grunden!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Har hanterat honom en hel del, dock bara vintertid så jag vet inte hur han är under betäckningstider. Men när jag umgicks med honom var lika lugn och go som en vallack, verkade knappt fatta att han var hingst hur snäll och rar som helst. Har inte ridit honom, men efter vad jag sett så har han rätt bra gångarter.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Svadilfari2004_maxres.jpg
Svadilfari från Knutshyttan

Här har du ju också en läcker färg, Glóbrúnn. Vet faktiskt inte den korrekta svenska benämningen, är det gulsvart eller gulbrun :confused:

Han har iaf gulgen och är väldigt lugn och trevlig i lynnet
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Pritchel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 285
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 219
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp