Vilken hingst ska jag välja?

Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Haukur skrev:
Min erfarenhet av Hrimniravkommor (har en själv bl.a.) är att dom visserligen har bra lynne men är väldigt självständiga och ofta krävande...

Ja, det det var huvudet på spiken när det gäller den hästen jag träffade och provred. Jag är van vid mina lätthanterliga och lyhörda hästar och tyckte han var ganska odräglig och såg en hel del markarbete/ledarskapsträning framför mig. Men jättefin var han att se på.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Silverkedjan skrev:
Någon som känner till en svart hingst som ännu inte fått en enda fux/isabell/rödblack avkomma?


Fönix från Lyraninge????????????
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Sproti skrev:
Har ett sto efter Atli hon är född-97. Har bra gångarter är trevlig att rida och handskas med. Exteriören kanska kunde varit bättre, men hon är inte bedömd ännu. Hon är ganska kraftig men inte så hög.
Vill gärna bestämma i hagen.

Här är en länk till Atli.

http://www.haggbergsislandshastar.com/page3.html

Lät precis som om du berättade om mitt lilla sto efter Atli :rofl:
Beskrivningen stämmer precis!!!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Jag såg precis på en hemsida en häst efter Fönix som är silversvart, men det kanske inte räknas?

/Malin
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Låter verkligen som en Hrimniravkomma! Dom är vackra, men väldigt mycket häst!!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Hmm...lånar tråd... :D

Jag behöver också hingst tips till mitt sto.

Letar efter en 5-gångs hingst av grövre modell med fint psyke och 5-jämna gångarter och god bärighet i sig själv.
Gärna med gula anlag.

Kan tänka mig köra hur långt som helst... :)

Vet inte om jag vågar ta samma hinst som förra året eftersom hon kastade.
Får ändå ingen ombetäckning eller så, då kan jag lika gärna prova någon annan.

Tacksam för alla svar....
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

ishast skrev:
Fönix från Lyraninge????????????

Ja! :idea: Tack! Fönix har ju inte så jättemånga avkommor men jag finns för ett par år sedan att vi diskuterade att han var möjligt homozygot för svart. Och har det inte dykt upp någon ännu är det ju ganska troligt.

(silversvart är också en "svart" färg, faktum är att den KRÄVER svart grundfärg för att synas)

De avkommor jag sett efter Fönix är rejäla, inte lättbyggda utan mer lite välproportionerlig nordis-typ, femgångare med mycket man och bra temperament. Mer flyt än fotlyft och verkar ha nära till tölt.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Om jag skulle betäcka mitt sto, så skulle det va med LJÚFUR FRÁ VINDÁSI! :) Han är så vacker och maffig och otroligt snäll! :love:
bild_ljufur_01.jpg
:d
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Dudur frá Minni-Borg....han ger bra avkommor. Har en själv.
Är stoet 4 el 5 gångare. Är hon 5 gångare och du vill ha ett 5 gångsföl med MYCKE pass så skulle jag välja honom.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Sarah_Andersson skrev:
Dudur frá Minni-Borg....han ger bra avkommor. Har en själv.
Är stoet 4 el 5 gångare. Är hon 5 gångare och du vill ha ett 5 gångsföl med MYCKE pass så skulle jag välja honom.


Skrev lite fel, menar förstås Dugur frá Minni-Borg
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Varför inte Faldur? Fast han är kanske 4-gångare?! Men han är juh gulbrun iaf.. grov å stor å kanonpsyke!!
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Haukur skrev:
Varför inte Faldur? Fast han är kanske 4-gångare?! Men han är juh gulbrun iaf.. grov å stor å kanonpsyke!!


Jo jag har funderat lite på honom.
Han är 4-gångare med passanlag
Fick 7 för passen på visning.

Tycker han är himla fin...men vill ha lite att välja mellan... :D
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Trassla skrev:
Men Dugur är INTE homozygot för svart.


Kanske inte...men han är J***igt snygg!!!!
O Han ger bra avkommor.
 
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Dugurs avkommor eller Dugur själv som individ var inte det aktuella, utan det faktum att han inte är optimal att betäcka med för en stoägare som helst vill ha svarta föl eftersom hon då inte bara riskerar att få fuxar och rödblackar utan även att hennes efterlängtade svartbaserade föl också ärver en blackgen och således blir musblack. Det verkar ju onekligen smidigast att garantera att den svartbaserade färg ens föl kan få BARA är svart om det är det man vill ha.

Dessutom är det absolut bästa tipsen de som kom ovan på homozygota hingstar eftersom fölet då inte KAN bli rött. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Trassla skrev:
Dugurs avkommor eller Dugur själv som individ var inte det aktuella, utan det faktum att han inte är optimal att betäcka med för en stoägare som helst vill ha svarta föl eftersom hon då inte bara riskerar att få fuxar och rödblackar utan även att hennes efterlängtade svartbaserade föl också ärver en blackgen och således blir musblack. Det verkar ju onekligen smidigast att garantera att den svartbaserade färg ens föl kan få BARA är svart om det är det man vill ha.

Dessutom är det absolut bästa tipsen de som kom ovan på homozygota hingstar eftersom fölet då inte KAN bli rött. :)


Ja vet att han inte är homozygot....ja sa bara att han är en fin hingst.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Pritchel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 280
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 178
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp