Sv: Vilken hundras skulle passa mig?
Jag såg att några tidigare inlägg skrev om lapsk vallhund. Jag har en sådan hane. En mycket trevlig ras.
Dess fördelar, bra storlek, han drar inte in någon som helst smuts, intensiva, klarar kyla, friska (de flesta utom min:-( ), mycket fysiska, väldigt härliga, vallinstinkt, travare; klarar långa sträckor i trav.
Dess nakdelar, intensiva, skallnära, mycket känslor, vissa har spetskynne. Vallinstinkt.
Vallinstinkten är ju både positiv och negativ, beroende på hur ägaren tar till vara på den, eller bristen på tillvaratagande.
Jag är såld på rasen. Det blir lapsk igen om 1½ år. Är du inte intresserad av vaktande / skällande så får du se till arbeta med de egenskaperna. Vissa raser ligger är mera skallnära än andra, men det är också något man tränar med sin hund. Grannens tax skäller mer per dag än vad min lapska på en vecka/månad.
Jag kan varmt rekomendera finsk lapphund. Den är lite lättrare(kanske) än den lapska vallhunden. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig finsk, men jag är ingen stor pälsvårdare. Jag avråder helt BC. Seriösa uppfödare av BC säljer inte ens sina valpar till andra än människor som har gård, så hunden får valla. Eller till människor som är seriöst intresserade av "bruka" hunden dagligen.
Att köpa sig en "svår" som har mycket instinkt för olika jobb, jakt, vallning, bruks etc är bara dumt. Det finns så mycket raser som passar bättre för ditt ändamål. Lagotton är trevlig. Lika så pudlar i olika storlekar. Jisses vilka häftiga pudlar jag har mött på klubben, små som stora. Västgötaspets är ju för härliga. Schnauzer är trevliga också. Andra raser som JAG är nyfiken på är korthårig Collie och Shiban, två helt olika temprament, men raser som väcker min nyfikenhet. Men så är jag en spetsvän också.... Boxer har jag alltid haft ett gott öga till, men jag vill ha lite mindre hund. Kom ihåg att det är alltid lite lättare att lämna bort en mindre hund till mamma/syrran/kompisen eller vem det nu är som ska vara hundvakt, än en stor hund.
Lycka till och låt oss veta.