Vilken hundras vill jag ha nästa gång (5-årsplan)?

Stinaelin

Trådstartare
Jag har två shetland sheepdogs. Jag tycker de är supermysiga, men nästa hund ska vara av annan ras. Men vilken?
Jag har en 5-åring och en 2 åring, så det är inte dags än på lääänge, men det är ju alltid kul att fundera och planera.

Det jag gillar med mina hundar är att de är:
-Lättlärda
-(Lagom) arbetsvilliga
-Pigga när det gäller men kan koppla av när inget händer
-Uppmärksamma på mig när vi är ute och går, kontaktsökande och vill ha kul ihop (jämfört med en hund med nosen i marken och egen agenda).
- Av lagom storlek. Jag kan plocka upp dem om jag behöver, men de kan även följa med ut och springa med mig och maken.

Der jag inte gillar med mina hundar är att de:
-Skäller
-Har en massa päls som behöver mer vård än vad jag tycker är kul

Jag tränar rally, vardagslydnad och springer i skogen. Har en massa andra djur (höns, kaniner, katt), så jakthundar funkar troligtvis inte. (Vill inte att de ska dra på djur i skogen heller).

Jag vill ha en mellanstor hund som gillar att arbeta men inte är överaktiv, gärna tyst. Finns den?
 
Jag har två shetland sheepdogs. Jag tycker de är supermysiga, men nästa hund ska vara av annan ras. Men vilken?
Jag har en 5-åring och en 2 åring, så det är inte dags än på lääänge, men det är ju alltid kul att fundera och planera.

Det jag gillar med mina hundar är att de är:
-Lättlärda
-(Lagom) arbetsvilliga
-Pigga när det gäller men kan koppla av när inget händer
-Uppmärksamma på mig när vi är ute och går, kontaktsökande och vill ha kul ihop (jämfört med en hund med nosen i marken och egen agenda).
- Av lagom storlek. Jag kan plocka upp dem om jag behöver, men de kan även följa med ut och springa med mig och maken.

Der jag inte gillar med mina hundar är att de:
-Skäller
-Har en massa päls som behöver mer vård än vad jag tycker är kul

Jag tränar rally, vardagslydnad och springer i skogen. Har en massa andra djur (höns, kaniner, katt), så jakthundar funkar troligtvis inte. (Vill inte att de ska dra på djur i skogen heller).

Jag vill ha en mellanstor hund som gillar att arbeta men inte är överaktiv, gärna tyst. Finns den?

Tänker så att vad söker du i nästa ras som sheltie inte har och vad har sheltie som nästa ras också ska ha?
 
Tänker så att vad söker du i nästa ras som sheltie inte har och vad har sheltie som nästa ras också ska ha?

Oj vad svårt. Jag vill ju ha alla fördelarna, och inga nackdelar... :angel:
En pigg, lättlärd, kommunikativ hund som inte skäller och inte har en massa päls.

Kom på en sak till; En hund som vill gosa! Mina hundar gillar närhet, men inte kramar och absolut inte att vara i famnen!
 
Det där låter lite som mig. Jag skulle gärna ha en "lagom" tränings- och tävlingshund, icke-skällig och utan krävande pälsvård. Lagom stor. Något i stil med pincher skulle jag gilla rent exteriört osv, men de har inte alls den mentaliteten jag i så fall vill ha och de hundar med önskad mentalitet kräver pälsvård...

Det närmsta jag kommit är antingen dvärgschauzer (där krävs dock pälsvård, om än inte jättemycket) eller möjligen en bra korthårig collie (som då är för stor).

Men. I dagsläget har jag saluki och det kommer jag alltid ha minst en av. De passar mig så perfekt i vardagen att jag helt enkelt får ta att de är svåra att ha lösa, är stora, frusna och inte är de lättaste att träna med :p Hade någon skrivit vad de söker och utformat det så som jag tänker mig rent logiskt att en hund bör vara för mig, då hade jag aldrig föreslagit saluki. Verkligheten blir dock en annan :D (och jag både tränar och tävlar med mina hundar i rallylydnad, samt har testat på det mesta andra som går att göra)
 
Oj vad svårt. Jag vill ju ha alla fördelarna, och inga nackdelar... :angel:
En pigg, lättlärd, kommunikativ hund som inte skäller och inte har en massa päls.

Kom på en sak till; En hund som vill gosa! Mina hundar gillar närhet, men inte kramar och absolut inte att vara i famnen!
En sån vill jag med ha!

Jag har nästan en sån hemma, hon är pigg, lättlärd och kommunikativ. Skäller när det ringer på dörren eller om det är väldigt konstiga ljud som hon inte hört innan. Är en riktig bebis, älskar att ligga i famnen! Skulle lätt kunna ligga i famnen hela dagarna om hon fick!

Men hon jobbar bara när hon själv vill och är väldigt svårmotiverad om inte belöningen kommer NU! Så svampsök går sådär kan jag tala om :meh:
Tyvärr är hon blandras så jag kan inte ge jättemycket tips. Men jag tror att kanske papillon kan vara något på det du beskriver.

Jag personligen skulle gärna ha en papillon, men jag vill inte ha en hund som fäller nästa gång, så tyvärr går de bort.
 
En sån vill jag med ha!

Jag har nästan en sån hemma, hon är pigg, lättlärd och kommunikativ. Skäller när det ringer på dörren eller om det är väldigt konstiga ljud som hon inte hört innan. Är en riktig bebis, älskar att ligga i famnen! Skulle lätt kunna ligga i famnen hela dagarna om hon fick!

Men hon jobbar bara när hon själv vill och är väldigt svårmotiverad om inte belöningen kommer NU! Så svampsök går sådär kan jag tala om :meh:
Tyvärr är hon blandras så jag kan inte ge jättemycket tips. Men jag tror att kanske papillon kan vara något på det du beskriver.

Jag personligen skulle gärna ha en papillon, men jag vill inte ha en hund som fäller nästa gång, så tyvärr går de bort.

Jag har förstått att papilloner kan vara trevliga. Men jag vill kunna springa med den, så liten hund går tyvärr bort.
 
Oj vad svårt. Jag vill ju ha alla fördelarna, och inga nackdelar... :angel:
En pigg, lättlärd, kommunikativ hund som inte skäller och inte har en massa päls.

Kom på en sak till; En hund som vill gosa! Mina hundar gillar närhet, men inte kramar och absolut inte att vara i famnen!
Oj, har också en sheltie och min vill vara i famnen hela tiden typ:D
Har aldrig haft en hund som älskar närkontakt så mycket, vill alltid sova PÅ mig både i soffan och sängen.

Däremot är ju det där med skallet en klar nackdel med sheltien:p
 
Jag har en sheltie jag med, och har också tänkt byta ras. Jag skulle gilla att ha en hund som inte skäller. Raserna som står överst på önskelistan är
1. Norsk buhund
2. Isländsk fårhund
🤦‍♀️ 🤦‍♀️
 
Oj, har också en sheltie och min vill vara i famnen hela tiden typ:D
Har aldrig haft en hund som älskar närkontakt så mycket, vill alltid sova PÅ mig både i soffan och sängen.

Däremot är ju det där med skallet en klar nackdel med sheltien:p
Ja, det är ju olika på individnivå också såklart! Mina hundar älskar att ligga på mig också, men bara om jag lagt mig först... Att bli upplyft och kramad är tortyr! :arghh:

Jag vill alltså egentligen ha en tyst kelig sheltie med mindre päls. Nån som vill avla fram en sådan? :D
 
Jag har en sheltie jag med, och har också tänkt byta ras. Jag skulle gilla att ha en hund som inte skäller. Raserna som står överst på önskelistan är
1. Norsk buhund
2. Isländsk fårhund
🤦‍♀️ 🤦‍♀️

Jättefina hundar, och det är sådana jag kikade på innan valet föll på sheltie.
Men.. jag har svårt för svansen. Gillar inte sättet den krullar sig på, särskilt inte om rumpan syns. :o Sååå ytligt, jag vet!
Ska de skälla mindre än sheltisar? Alltid trott att spetsa skäller massor, men det är säkert gamla fördomar. Och allt är ju relativt...:D
 
Jag har förstått att papilloner kan vara trevliga. Men jag vill kunna springa med den, så liten hund går tyvärr bort.
Jag är lika frågande som @Takire här? Jag har haft hund som var 2,7 kilo stor och inte tusan hade den några problem att hänga på när jag var ute o red. När hon blev äldre, alltså 13+ så satte hon sig ner och väntade när jag ökade hastigheten. Jag tror att en papillon är smidigare och snabbare än sheltisarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, det är ju olika på individnivå också såklart! Mina hundar älskar att ligga på mig också, men bara om jag lagt mig först... Att bli upplyft och kramad är tortyr! :arghh:

Jag vill alltså egentligen ha en tyst kelig sheltie med mindre päls. Nån som vill avla fram en sådan? :D

Ja det är nog mycket som är på individnivå egentligen. Min tjatar ofta om att bli upplyft och älskar att bli runtburen på, inte alltid jättepraktiskt dock;)

Åh, låter idealiskt med en tyst sheltie med lite päls, säg till om du hittar en den! :D
 
Jag är lika frågande som @Takire här? Jag har haft hund som var 2,7 kilo stor och inte tusan hade den några problem att hänga på när jag var ute o red. När hon blev äldre, alltså 13+ så satte hon sig ner och väntade när jag ökade hastigheten. Jag tror att en papillon är smidigare och snabbare än sheltisarna.
Ja, de är de nog på vägar och stigar. Men inte i terräng. Tror jag.
 
Ja det är nog mycket som är på individnivå egentligen. Min tjatar ofta om att bli upplyft och älskar att bli runtburen på, inte alltid jättepraktiskt dock;)

Åh, låter idealiskt med en tyst sheltie med lite päls, säg till om du hittar en den! :D

Nä då behåller jag den själv! :D
 
Jättefina hundar, och det är sådana jag kikade på innan valet föll på sheltie.
Men.. jag har svårt för svansen. Gillar inte sättet den krullar sig på, särskilt inte om rumpan syns. :o Sååå ytligt, jag vet!
Ska de skälla mindre än sheltisar? Alltid trott att spetsa skäller massor, men det är säkert gamla fördomar. Och allt är ju relativt...:D

Handen för ansiktet var för att de är hundar som har väldigt nära till skall 😅. Så inlägget var förstås kanske inte så givande för dig som TS.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 346
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 382
Senast: Hedinn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 524
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp