vilken klippning?

Q

Qudexco

nu sitter jag här framför datorn och funderar på vilken klippning som skulle vara snygg på min pålle. (att han ska klippas finns det ingen tvivel om) men jag vet inte om jag ska "täckes klippa" eller klippa av allt utom vid sadeln benen och huvudet. hmm funderar på att ta bort "allt" första gången och sen ta en täckesklippning lite längre fram i vinter! :confused: mycket mycket svårt val detta!
hur ska du göra och när gör du det? ska göra det nu när han fällt färdigt. hmm..kom gärna med förslag till klippnings modeller som är bra mm../ida
 
Ja, jag håller med. Det är inte lätt att bestämma sig .Det är ju för och nackdelar med olika "frisyrer". Det är skönt att inte klippa korset för då måste man inte täcka hela tiden när man ska rida. Förra året klippte jag halva halsen, bogen under magen virveln och bak, ner en kort bit på benen. Det var effektivt för han svettades inte för mycket men det var ruggigt fult på den lurviga ponnyn.Har hört att man inte ska klippa senare än 1 december annars skadar man nästa årets päls. Gjorde det ändå förra året men märkte aldrig av något konstigt. Ska man alltså klippa tidigt, redan nu, men då måste man ju börja täcka dem. Ush vad tråkigt! Vill också veta mer om klippning. finns det någon som är bra på det?
 
Klippte ena hästen igår o det blev just förnärvarande bara halsen o bog,bringa i fram. kanske blir det mera längre fram.men hon svettas mest där fram nu.
 
Jag klipper alltid hela hästen. Det är snyggast och lättast.
Du får tänke på hur du har det med täcken, om du tycker att det är "jobbigt" att alltid måste ha ridtäcke, så får du ju låta bli att klippa ryggen. Tänk på att du måste ersätta pälsen du har tagit bort, dvs ju större yta som klipps, ju större blir förlusten av värme... =Tjockare/flera täcken!

Jag har klippt i mars och det har gått hur bra som helst, så det är nog inte så farligt som vissa säger att klippa sent på året. :)
 
jag är en så kallad "täckoman" så täcken finns det gott om och inte tycker jag att det är jobbigt inte :cool:
 
Jag kan nog säga att jag är rätt bra på att klippa osv. klippte alla ridskole hästarna förra året (30 st hästar) jag hade kramp i armarna i nåra dagar efter det men jag kunde klippa efterdet iaf.. klippte även min förra sköt häst och hans "kompisar"... men jag har ändå svårt att bestämma vad min pålle skulle vara snygg i juh :crazy: tror det blir hel klippt nu och täckes/filt klippning nästa gång..
 
Har bestämt mig för att klippa den ena pållen i morgon. Han var ordentligt svettig idag efter ridturen. Jag klipper hela honom. Om det går :p han var klippt när vi fick honom förra året :rofl:. Klipper ni benen ända ner till hovskäggen och kronan också?
 
Jag har klippt min prinsessa idag! Första stora hästen i stallet som klipptes, bara några väldigt lurviga ponnier som klippts hitills :o men hon behövde det! Svettats som en gris senaste dagarna och hon såg ut att tycka det var skönt när vi promenerade lite efteråt :)
BLANK blev hon också
Mitt under klippning
 
Jag klipper i princip hela hästen första gången då det oftast är så mkt päls ändå o det kan vara skönt o få bort allt. Klipper jag en gång till senare kan det ev bli täckes eller spårklippning... :)
 
Klippte damen i förra veckan. Det blev helklippning av flera orsaker: Dels är det lättast att få till snyggt, sen irriterades hon av alla dessa ischiga flugor så det blev en del hack så en ev täckesklippning hade inte blivit snygg :D (en rejäl bit av manen höll på att komma med under ett ryck från henne :o). Ev blir det täckesklippning nästa gång, men det får vi se.
Red igår och galopperade på stubben och hon blev sjöblöt iaf, trots klippningen. Men uj, vad fort hon torkade sen. :love:

mvh :bump:
 
ja det är ju det som är det bästa med klippningen att de torkar så fort!!
 
Klippte en av pållarna i dag som jag aldrig klippt förut. Vilket jobb! :crazy: Han var hystersikt rädd från första början och jag var ensam i stallet. Fick efter mycket om och men in fetvaddstussar i öronen. Fick tillslut börja klippa honom men framme på halsen blev han super orolig. Jag fick dock till slut klippt hela honom även om benen inte blen perfekta. Dessutom fick jag inte klippt huvudet. Där var det tvär stopp! Hoppas nu inte pälsen växer ut så fort igen för det här var jätte jobbigt. Man vill ju inte läggga på för mycket täcken heller när det är så varmt. La på honom ett stort bomullstäcke för de var 17 grader i stallet. Får se vad jag hittar på i morgon. Hur mycket täcke har ni på era nyrakade hästar?
 
Utgå från HUR mycket hästen svettas. Är det bara lite går ju snålvarianten bra...hals och en bit efter magen. Att klippa så det bara blir sadel och ben kvar är väl mera höprestrerande hästar..sk jakt klippning. eller klipp tuppkam :D
 
Jag har föregående år brukat helklippa hästen första gången och sedan täckesklippa andra gången. Jag brukar klippa två gånger på en vinter. Pälsens kvalitet är inte den bästa - tänk er babyhår :D. Den värmer inte mycket... I år har jag dock lämnat både sadelläge och kors redan vid första klippningen. Jag vill inte kalla det täckesklippning eller någon annan typ "som har något namn". Jag har rätt och slätt lämnat kvar pälsen på hela benen, där sadeln ska ligga, över njurarna (länden) och precis över korset. Sadelläget för att hon inte ska riskera skav (hennes päls står rakt upp länge efter klippning), benen för att de inte täcks av täcken, och korset för att hon har en gammal skada där så jag vill att hon ska få all värme som hennes klena päls kan ge henne..(Och täckena förståss) Men jag har klippt bort så mycket som möjligt. Hon ser inte speciellt snygg ut för de som är vana att se normala klippningar, men det är funktionellt. Hon är klippt där hon svettas och har pälsen kvar där hon mest behöver den. Sen får vi väl se hur vintern utvecklar sig..
 
Jag skall selklippa min i år. Klipper bara buken, benens överdel, bröstet och halsens undersida
Jag rider inte så hårt, men hon får så mycket päls att hon är alldeles dyngsur pg.a hon är lite het även man bara travar lite grann.
Skulle det vara så jag ökar arbetet eller klippningen inte är tillräckligt, så klipper jag bara resten av halsen och klipper lite längre upp längs sidorna så det blir en filtklippning istället.

Finemang :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp